Zaq 769 Skrevet 13. Marts, 2020 Stof til eftertanke. Opråb MARCH 12, 2020 BY IZA ALFREDSEN·37 COMMENTS COVID19 er i udbrud i Danmark. Udbruddet er så massivt at i modsætning til alle andre lande omkring os har vi opgivet at inddæmme. Slaget er tabt, før rædslerne er begyndt. Vi ved, vi skal bremse virussen. Vi ved vi kommer til at se flere dødsfald end vi kan acceptere. Vi kunne måske acceptere 6000. Men hvis virussen fortsætter i det tempo, der er nu, så bliver dødstallet endnu højere. Utåleligt højt. Uforståeligt højt. Første fase I starten går det godt. Ingen døde. Det er primært de unge, de smukke og de rige, der har bragt virussen hjem, er blevet testet, hygget om af myndighederne og har kunnet fortælle at Corona er bare en forkølelse. Og det er det. For de fleste. Snot, feber, ondt i halsen. På instagram og facebook kan man følge en 20 årigs urimelige kamp mod ensomheden i karantænen, savnet af mor og far og det urimelige i at både skulle kæmpe mod forkølelse og trangen til at drikke øl med vennerne. Kampen mod skedesvamp kan synes mere drøj end Corona, og mange unge laver modbevægelse, hvor de fester og samles som et lille oprør mod dommedagsprofeterne (det er sådan nogle gamle røvhuller som mig, der har læst bøger og ikke har haft en ærlig klamydiainfektion årevis). Det var første fase i Danmark. Anden fase Nu, denne uge, går vi ind i anden fase. Vi går ud fra alle der har feber og er snottede har Corona. Og hvis de ellers er rimelig normalt begavede og immunkompetente, så bliver de bedt om at blive hjemme og pleje deres feber og snot og ellers holde sig indendøre. Det fungerer fint i udkanten. Men tabloidaviserne oversvømmes af hovedstadseliten, der bare ikke kan rumme at have snotnæse og ikke blive testet. Vær anderledes! Tør næsen, se Netflix, hold dig fra andre. Vent med at gå ud blandt andre til du er rask. Faktisk til du er 3-4 dage inde i din raskhed. Det er ikke, fordi sundhedsvæsnet ikke gerne vil sende en pakke kleenex og afklare helt præcist, hvad den snotforkølelse skyldes. Det er fordi, der er andre, der er i gang med at dø, af det du oplever som generende. Feber er træls. Hoste er træls. Snot er træls. Men hvis du ellers er ung og rask, så er risikoen for at du bliver alvorligt syg af Corona sammenlignelig med risikoen for, du bliver alvorligt syg af influenza. Hold ud. Alle kommer til at få corona, men vi håber og beder for 2 ting: At antallet af syge ikke overstiger kapaciteten i sygehusvæsnet. At de virkelig syge ikke får Corona før vi har en effektiv kur Det tredje håb er vaccinen. Anden fase er ubehagelig. Mange oplever feber, hoste, snot og utilpashed. Man er bekymret. Overlever jeg? Hvis du er under 65 og ellers rask, så er svaret ja. Lige så sikkert som du ville overleve en influenza. Statistikken er på din side. Tallene arbejder for dig. Tredje fase Her går vi, sundhedspersonalet og patienterne, helvede i møde før døden rigtig får fat. Tiden for 3. fase er snart. 2 uger efter vi runder 5000 smittede, rammer vi afgrunden. Der er ikke flere intensivpladser tilbage. Hver dag fjerner vi respiratoren fra folk vi ellers ville kunne have reddet, fordi der kommer så mange. Så hurtigt. Prioritering og pladsologi (den vigtigste lægeegenskab -hvem skal vi smide ud) bliver nummer 1. Vi lægger folk til at dø, fordi deres chancer kun er 25%, men de nye der kom ind har 50% chance. Vi bedøver dem lidt. Det er ubehageligt at drukne i sit eget sekret. Men der kommer flere. I skadestuen begynder patienterne at smide de masker, de ellers får på ved ankomst, for de kan ikke få vejret. De har siddet der i timevis. Nogle i dage. De har set folk kollapse på gulvet. Uden der kom nogen og hjalp. Der er ingen læger. 20% har Corona smitte og tallet er hastigt stigende. Der er ikke flere masker til sundhedspersonalet, så vi går på arbejde hver dag, med den risiko det indebærer. Enkelte patienter kæmper sig over til den rene skadestue. Der hvor der ikke må komme smittede. Der ligger trafikofre med åbne benbrud, børn med astma og unge mennesker med blindtarmsbetændelser. Og nogle af dem dør. Den betændte blindtarm sad på en 20 årig kvinde. Men den sprang og ingen opdagede det. Alle læger var travlt optagede af dem, der var endnu sygere. Men nu er det for sent. Hun har bakterier i blodet og der er ingen til at operere. Hun får antibiotika, men tarmene er gået i stå. Endelig bliver hun opereret, men hun kan ikke komme ud af respiratoren igen. Det burde hun ellers. Men det er for sent. For hun fik Corona i kaosset og Coronaen høster blandt de svage. Og i dag blev det hende. Før det hele brød sammen, havde ingen drømt om at man kunne dø af en blindtarmsbetændelse som 20årig. Men nu er det hverdag. Alle sygdomme, der før kunne kureres medfører nu høj dødelighed. Men det bliver værre endnu. 40% af lægerne er smittede. Og de syge kommer så hurtigt. På et plejehjem er 40 ud af 66 beboere døde af Corona. Men de blev ikke indlagt, for der var ikke plads og det var håbløst. De lå der i en uge, før der var kapacitet til at fjerne dem. Lugten i den varme maj morgen 2020, var ulidelig. Så mange, så hurtigt. 2 læger har begået selvmord. Det er ret almindeligt for læger, men 2 på samme sygehus er lidt mere end vi er vant til. Sygeplejerskerne er oppe på 50% smittede. De har tættere kontakt med patienterne. Alt er kaos. Enkelte læger og sygeplejersker kollapser under presset. De bliver lagt ind på linneddepoterne for at sove. Efter 2-3 måneder dør det ud. Ligeså pludseligt som det startede. 75000 døde. Behøver det at gå så galt? Nej. Statsministen gav os en enestående chance for at stoppe det. En enestående mulighed for at stå sammen, hver for sig. I sikker coronaafstand på 2 meter. Det meste af Danmark er lukket ned. Og livet skal ikke fortsætte som før. Intet er som før! Hvad skal vi gøre? Vi skal rette ind. Sige javel. Og parere ordre. Det er vurderet, at den kurve vi går ind i nu er for stejl. Den stiger så kraftigt, at vi lynhurtigt vil opbruge alle ressourcer i sundhedssektoren, hvis den fortsætter. Landet bliver ikke sat i stå i 14 dage, fordi vi er bange for et par hundrede dødsfald og en snotforkølelse. Sammenbruddet af hele sundhedsvæsnet og de ordnede forhold vi har i Danmark er lige om hjørnet. Der sidder talknusere og beregner, hvor meget smitte vi kan tåle (for vi kan ikke stoppe den) over 1 uge, hvor meget vi skal lukke ned for at opnå en opbremsning, der lige akkurat holder os kørende. Vurderingen landede på en total nedlukning af den offentlige sektor fraset kritiske funktioner, anbefalinger om at blive hjemme, hastelovgivning om øgede beføjelser til at opretholde karantæner og ikke mindst anbefaling om at blive hjemme. Oversat betyder det: om 3 uger er vi ude at skide i en grad, så en 20 årig kan dø af blindtarmsbetændelse eller en bullen finger, hvis vi ikke retter ind. For slet ikke at tale om alle de kræftsyge, der vil mangle behandling. De syge børn, der vil lide. Vi skal lytte. Nu. Og det vi får at vide er: bliv inde. Undgå forsamlinger. Hold jer i ro. Hvis det her med corona er for svært at forstå, så lær det udenad: Lyt til myndighederne. Bliv hjemme Selvom du muligvis lige har lyst til en tur ned til vennerne, så I kan få en øl og snakke om, hvor vildt overdrevet, det her er, så lad være. I kan starte en smittekæde. I er unge. I lever. I overlever. Men I spreder smitten og bidrager til mange menneskers lidelser. Og selvom det først sker om 3 uger. Så er I ansvarlige. Bliv hjemme. Puds glorien. Spil counterstrike eller fifa. Det er sundt. Find sjove ting man kan gøre uden at se hinanden fysisk. Begræns mødet med andre. Tag ud at handle på underlige tidspunkter eller bestil maden på nettet. Det er næsten som Robinson. Overlev. Alene. Dog med Netflix og træk og slip. Vask hænder, sprit af og slap af Så har du gjort hvad du kunne. Vær introvert. Lær at undvige andres forsøg på kontakt. Jeg hader eksempelvis krammere. Normalt stikker jeg hånden frem til et håndtryk, men i disse coronatider ville jeg overveje et cirkelspark, hvis nogen lagde an til den slags. Føj for helvede. Dine forældre er vigtigere end dit arbejde. Bliv hjemme hos din familie. Dine forældre er i risikogruppen. De skal ikke med i første bølge smittede. Skån dem. Og hvis dit arbejde fyrer dig? Så er de nogle fjolser. Mød på arbejde Hvis du er blandt det kritiske personale, ja så er det din forbandede pligt at møde på arbejde og yde det du kan. Der er fordele og ulemper ved alt. Mens alle andre er hjemme, så sidder jeg og læser myndighedsanvisninger og taler i telefon. Det er timer jeg aldrig får igen. Og der en risiko ved at stille sig midt i corona helvede. Men den er ikke ret stor, hvis du er under 65. Aflys alt Fester, familiemiddage, fodboldtræning, gåture i byen. Nej. Bare nej. Kurven er stejl. Vi har én chance. Grib den. Bestil varer på nettet Nemt, bekvemt og bryder smittekæden. Hold afstand. Vis omsorg Stik en seddel under døren til den gamle ved siden af. Skal jeg handle for dig? Hjælp dine venner der er forkølede med at få den rette mængde medlidenhed. På telefonen! Brug lægevagt og læger korrekt Brug ikke lægevagten, hvis du er neurotisk over corona og din snotnæse, så ring til en ven. Du har formentlig corona, men din læge har andet at lave. Alle er snottede. Ring hvis du er syg eller har alvorlige sygdomme og har bekymringer. Brug ikke lægevagten som din personlige psykolog, der kan hjælpe dig med at udholde en snotnæse, ondt i halsen og ledsmerter. Sundhedsvæsnet opruster og fokuserer på de syge. Slutningen Slutningen skriver vi selv. Det vi gør lige nu, er det vi høster om 2 uger og døden høster om 3. Vælg klogt. Vær heroisk. Tiden lige nu er historisk. Aldrig før. Det er os mellem 15 og 50, der står for smitten. Vi har ansvaret for at stoppe den. Selvom det ikke rammer os hårdt, så rammer det de syge og de gamle. Vær den, der gør det socialt acceptabelt at sige nej til sammenkomster. Vær den, der retter ind. Brug de sociale medier. Spred budskabet. Start bølgen nu. Selvom jeg ikke kender slutningen og kun lige nu kan se omridset, så vil jeg sige: “Aldrig. Aldrig. Igen.” Næste gang har vi erfaringen. Det er nu vi skriver histore. Og vi gør det. Fra i dag. Tag det nu alvorligt. Hilsen Zaq 20 12 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
PaleWhale 179 Skrevet 13. Marts, 2020 Lige i skabet ! 1 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Christina ssbbw Skrevet 13. Marts, 2020 Når alle de tråde vi har skrevet om emnet ikke kan få folk til at forstå det, så håber jeg dette kan. Tak for du delte det med os, @Zaq Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bananas 17745 Skrevet 13. Marts, 2020 Zaq skrev, for 35 minutter siden: Start bølgen nu. Selvom jeg ikke kender slutningen og kun lige nu kan se omridset, så vil jeg sige: “Aldrig. Aldrig. Igen.” Næste gang har vi erfaringen. Det er nu vi skriver histore. Og vi gør det. Fra i dag. Tag det nu alvorligt. Hilsen Zaq Smukt, og meget dramatiskt. Det er jo bare det at dette ikke er første gang. Vi havde allerede erfaringen. Flere gange om. 1918-21 (50-100 miljoner døde) 1957 1968-70 2009-2010 (mere end 200.000 døde) 20-40 procenter af verdens befolkning er blevet syge ved alle disse pandemier. Og det kommer at ske igen. Alternativet er at vi fuldstændigt forandrer levevaner, rejsevaner, dyrindustrivaner etc etc. Og det vil desværre aldrig ske. Eller vil det? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
C50 92 Skrevet 13. Marts, 2020 Det mest opsigtsvækkende er at ebola vides at stamme fra flagermus ligesom de mener Coronavirus gør. Hvorfor er tilfældet så lavt af smittede i Afrika? Kan der være opbygget resistents med ebola vaccine eller holder deres myndigheder tallene for smittede tilbage? Lægen Iza er en velkendt debattør læge og pas nu på med at skræmme de unge til at tro at blindtarmsbetændelse trods coronavirus kan forudsagde døden ( der vil altid være et sikkerhedsnet af læger ) det medfører ikke døden for selvfølgelig følger danskerne diverse råd, så akut syge kan få den fornødne hjælp uden ventetid. Vi behøver ikke skræmme. Jeg vil snart heller høre om deres udvikling indenfor vaccine og baggrundsviden. 1 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Midtvestagurken 831 Skrevet 13. Marts, 2020 C50 skrev, for 28 minutter siden: pas nu på med at skræmme de unge til at tro at blindtarmsbetændelse trods coronavirus kan forudsagde døden ( der vil altid være et sikkerhedsnet af læger ) det medfører ikke døden for selvfølgelig følger danskerne diverse råd, så akut syge kan få den fornødne hjælp uden ventetid. Har du overhovedet fulgt med i hvordan situationen er i Italien på nuværende tidspunkt? De står allerede nu i den situation. Og selvfølgelig medfører det dødsfald, selvom der måske ikke er nogen statistik som indfanger disse dødsfald som Corona relaterede. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Elprebsi 1905 Skrevet 13. Marts, 2020 C50 skrev, for 36 minutter siden: Det mest opsigtsvækkende er at ebola vides at stamme fra flagermus ligesom de mener Coronavirus gør. Hvorfor er tilfældet så lavt af smittede i Afrika? Kan der være opbygget resistents med ebola vaccine eller holder deres myndigheder tallene for smittede tilbage? Lægen Iza er en velkendt debattør læge og pas nu på med at skræmme de unge til at tro at blindtarmsbetændelse trods coronavirus kan forudsagde døden ( der vil altid være et sikkerhedsnet af læger ) det medfører ikke døden for selvfølgelig følger danskerne diverse råd, så akut syge kan få den fornødne hjælp uden ventetid. Vi behøver ikke skræmme. Jeg vil snart heller høre om deres udvikling indenfor vaccine og baggrundsviden. Næppe og grunden til der ikke er mange i Afrika er nok snarere at de ikke bliver registreret. Mange lande i Afrika har ikke et stærk sundhedsvæsen. Husk alle de tal man ser er kun testede personer. Der er et stort mørketal af syge, der ikke er synderligt påvirket. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
C50 92 Skrevet 13. Marts, 2020 Midtvestagurken skrev, for 15 minutter siden: Har du overhovedet fulgt med i hvordan situationen er i Italien på nuværende tidspunkt? De står allerede nu i den situation. Og selvfølgelig medfører det dødsfald, selvom der måske ikke er nogen statistik som indfanger disse dødsfald som Corona relaterede. Vi behøver ikke skræmme vores unge mennesker, og ja jeg følger med. Vi er mange uger foran med forebyggelse som Italien skulle have indført på tidligere stadie. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
C50 92 Skrevet 13. Marts, 2020 Elprebsi skrev, for 27 minutter siden: Næppe og grunden til der ikke er mange i Afrika er nok snarere at de ikke bliver registreret. Mange lande i Afrika har ikke et stærk sundhedsvæsen. Husk alle de tal man ser er kun testede personer. Der er et stort mørketal af syge, der ikke er synderligt påvirket. Jeg kunne godt tænke mig lidt mere fokus og viden om dens oprindelse udover en mand på et fiskemarked i Wuhan var den første smittede. Jeg er ellers enig i betragtninger om sundhedsvæsnet i Afrika. Jeg undrer mig bare stadig over forskellige tal rundt om i verden. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
pacer 2728 Skrevet 13. Marts, 2020 C50 skrev, for 19 minutter siden: Vi behøver ikke skræmme vores unge mennesker, og ja jeg følger med. Vi er mange uger foran med forebyggelse som Italien skulle have indført på tidligere stadie. Det er en fejlslutning af dimensioner. Jeg følger udviklingen meget meget tæt og har andre kanaler end tv2news og dagbladene, lægen overdriver IKKE. Han har ret i hvert eneste ord han siger! Min ene kilde er professor, en nær ven. Jeg siger dig situationens alvor KAN IKKE OVERDRIVES. Jeg kan også love det det går rigtig rigtig galt i USA og det kan de takke det gule fjols for. 4 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
C50 92 Skrevet 14. Marts, 2020 pacer skrev, for 1 minut siden: Det er en fejlslutning af dimensioner. Jeg følger udviklingen meget meget tæt og har andre kanaler end tv2news og dagbladene, lægen overdriver IKKE. Han har ret i hvert eneste ord han siger! Min ene kilde er professor, en nær ven. Jeg siger dig situationens alvor KAN IKKE OVERDRIVES. Jeg kan også love det det går rigtig rigtig galt i USA og det kan de takke det gule fjols for. Ok, kan du oplyse mig om der findes unge mennesker som dør af blindtarmsbetændelse fordi der mangler læger til at behandle dem grundet coronavirus? Jeg undervurderer intet hvis du kan bevise den påstand? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bananas 17745 Skrevet 14. Marts, 2020 pacer skrev, for 3 minutter siden: Han har ret i hvert eneste ord han siger! Min ene kilde er professor, en nær ven. Jeg siger dig situationens alvor KAN IKKE OVERDRIVES. Jeg kan også love det det går rigtig rigtig galt i USA og det kan de takke det gule fjols for. Iza Alfredsen er en hun, ikke en han. Nej situationens alvor kan ikke overdreves. Men hverken mig eller dig eller Iza eller din professor ved hvordan det ender denne gang. Det bedste vi kan håbe på er at vi lærer at ikke ligge så nære grænsen for hvad vi tåler til daglig dags. Det er nemlig et af de største problemerne lige nu. At sundhedsvæsnene er så nedrustede og privatiserede og besparede at de ikke tåler ekstra belastning. Overfladen er alt for tynd. Lærer vi ikke det nu, så lærer vi det aldrig. Og Gud ved hvor mange som skal dø i USA før de lærer det der? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
C50 92 Skrevet 14. Marts, 2020 Iøvrigt har jeg aldrig undervurderet situationen, jeg bryder mig ikke om det copy paste i oplægget uden at forholde sig kritisk til at vores sundhedssystem ikke kan varetage noget så simpelt som en blindtarmsbetændelse uden at unge mennesker vil dø grundet lægemangel. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
pacer 2728 Skrevet 14. Marts, 2020 C50 skrev, for 4 minutter siden: Ok, kan du oplyse mig om der findes unge mennesker som dør af blindtarmsbetændelse fordi der mangler læger til at behandle dem grundet coronavirus? Jeg undervurderer intet hvis du kan bevise den påstand? Det er et tænkt eksempel forstår du ikke det? Det vil ske om få uger hvis vi ikke lytter og retter ind. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
pacer 2728 Skrevet 14. Marts, 2020 Bananas skrev, for 2 minutter siden: Iza Alfredsen er en hun, ikke en han. Godt set Iza er kvinde det må jeg sige, virkelig flot Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
pacer 2728 Skrevet 14. Marts, 2020 Det er ikke til diskussion, det ender som læger skriver hvis ikke vi tager os sammen og gør som myndighederne beder os om. Det er sådan det er. Just do it. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
C50 92 Skrevet 14. Marts, 2020 pacer skrev, for 2 minutter siden: Det er ikke til diskussion, det ender som læger skriver hvis ikke vi tager os sammen og gør som myndighederne beder os om. Det er sådan det er. Just do it. Selvfølgelig skal vi rette os efter myndighederne. Men skal vi lige blive enige om, at vi har et sundhedsvæsen som ikke tillader unge mennesker dør af noget så simpelt som en blindtarmsbetændelse? Der er ingen grund til at skabe panik og tænkte eksempler som dette findes heller ikke i Italien som er hårdest ramt! 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
pacer 2728 Skrevet 14. Marts, 2020 C50 skrev, for 2 minutter siden: Selvfølgelig skal vi rette os efter myndighederne. Men skal vi lige blive enige om, at vi har et sundhedsvæsen som ikke tillader unge mennesker dør af noget så simpelt som en blindtarmsbetændelse? Der er ingen grund til at skabe panik og tænkte eksempler som dette findes heller ikke i Italien som er hårdest ramt! Du forstår ikke alvoren, det vil ske i Italien eller noget lignende vil ske i Italien. Det lover jeg dig, Italien er presset til det yderste folk dør nu fordi man ikke kan skaffe udstyr. Om du går i panik må du selv rode med, men det samme vil ske her hvis vi ikke gør som vi bliver bedt om, vi kan håbe det ikke er for sent. Ligger du med aktier så sælg ved førstkommende lejlighed. Det er langt værre end du forestiller dig, panik ordet bliver brugt af folk som ikke har forstået hvor slet det her er. Held og lykke. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
tiger 1811 Skrevet 14. Marts, 2020 Zaq skrev, for 2 timer siden: Det er os mellem 15 og 50, der står for smitten. Vi har ansvaret for at stoppe den. Selvom det ikke rammer os hårdt, så rammer det de syge og de gamle. Man har et ansvar for ikke at smitte andre, men folk over 50 har altså også et ansvar. Gruppen af ældre og svage har et ansvar for at passe på sig selv, dels af hensyn til dem selv, men også fordi det er dem der kan tvinge hospitalsvæsenet i knæ til skade for alle. Hun har mange gode pointer, og jeg vil da også følge retningslinjerne. Men tonen i indlægget er ulidelig. 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
C50 92 Skrevet 14. Marts, 2020 pacer skrev, for 2 minutter siden: Du forstår ikke alvoren, det vil ske i Italien eller noget lignende vil ske i Italien. Det lover jeg dig, Italien er presset til det yderste folk dør nu fordi man ikke kan skaffe udstyr. Om du går i panik må du selv rode med, men det samme vil ske her hvis vi ikke gør som vi bliver bedt om, vi kan håbe det ikke er for sent. Ligger du med aktier så sælg ved førstkommende lejlighed. Det er langt værre end du forestiller dig, panik ordet bliver brugt af folk som ikke har forstået hvor slet det her er. Held og lykke. Hvorfor sælge sine aktier hvis man alligevel dør? Situationen er alvorlig, men ikke i det omfang, så der ligger unge mennesker som dør af blindtarmsbetændelse, appendix. Det er faktisk det vedhæng som der oftest er årsag til blindtarmsbetændelse. Køb lidt tillidsaktier om et par uger Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bananas 17745 Skrevet 14. Marts, 2020 pacer skrev, for 2 minutter siden: Du forstår ikke alvoren, det vil ske i Italien eller noget lignende vil ske i Italien. Det lover jeg dig, Italien er presset til det yderste folk dør nu fordi man ikke kan skaffe udstyr. Om du går i panik må du selv rode med, men det samme vil ske her hvis vi ikke gør som vi bliver bedt om, vi kan håbe det ikke er for sent. Ligger du med aktier så sælg ved førstkommende lejlighed. Det er langt værre end du forestiller dig, panik ordet bliver brugt af folk som ikke har forstået hvor slet det her er. Held og lykke. Og alligevel er det ikke mærkeligere end at vi har valgt at ligge så tæt på de laveste grænserne i sundhedssystemerne at vi meget dårligt kan tåle de overste. Det er hvor vi står nu. I 2018 døde mere end 85.000 mennesker på vejerne i Europa og flere 100 procent flere blev alvarligt skadede og invalidiserede for resten af livet. Det er normalt og hvad vi regner med. En pludseligt pandemi, eller en ekstra belastning på sundhedsvæsnet regner vi af nogen anledelse aldrig med. Så er det langt vigtigere at ikke belaste skattebetalerne med den slags udgifter der ellers kunne beskytte os for den slags udfordringer. Vi ved at pandemier kommer, vi ved det helt sikkert. Og alligvel så nægter vi at tage højde for det. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Christina ssbbw Skrevet 14. Marts, 2020 Jeg kan også lægge den herind. Er I bedre kvalificeret end Søren? Nej? Så hopper vi, når han siger det, fordi han siger det. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
C50 92 Skrevet 14. Marts, 2020 (edited) Christina ssbbw skrev, for 14 minutter siden: Jeg kan også lægge den herind. Er I bedre kvalificeret end Søren? Nej? Så hopper vi, når han siger det, fordi han siger det. Hvis Søren Brostrøm fik et spørgsmål om hvorvidt unge får lov at dø på sygehusene af noget så simpelt som blindtarmsbetændelse som der står i oplægget, er jeg sikker på han vil sige nej. Redigeret 14. Marts, 2020 af C50 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Christina ssbbw Skrevet 14. Marts, 2020 C50 skrev, for 3 minutter siden: Hvis Søren Brostrøm fik et spørgsmål om hvorvidt unge får lov at dø på sygehusene af noget så simpelt som blindtarmsbetændelse som der står i oplægget, er jeg sikker på han vil sige nej. Det var et eksempel, hvilket du også har fået at vide. Der kunne også have stået et andet eksempel. Der vil ske dødsfald, fordi vi ikke kommer til at have læger nok. Sådan er det. Og derfor skal vi gøre hvad vores myndigheder beder os om. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
C50 92 Skrevet 14. Marts, 2020 Christina ssbbw skrev, Lige nu: Det var et eksempel, hvilket du også har fået at vide. Der kunne også have stået et andet eksempel. Der vil ske dødsfald, fordi vi ikke kommer til at have læger nok. Sådan er det. Og derfor skal vi gøre hvad vores myndigheder beder os om. Godt! Lad os være lidt faglige i det her forum. Hvor mange herinde har set den seneste statistik fra Wuhan eller Kina som sundhedsmyndighederne kom med tidligere i dag eller i går aftes? Dødstallet er næsten lig nul blandt folk under 65. Så stop med skræmme kampagner når vores sundhedsvæsen har beredskab til at behandle unge med blindtarmsbetændelse. Det her handler ikke om manglende forståelse for situationens alvor, det handler om at være kritisk til oplysninger af den karakter. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg