Hop til indhold
Rejsenetværk

Tag på guidet tur på Moesgaard Museum

Recommended Posts

Lørdag den 14/12 var jeg en tur i Århus, hvor jeg også besøgte mit yndlings museum:

Moesgaard Museum
Moesgård Allé 15
8270 Højbjerg
https://www.moesgaardmuseum.dk/ 

På Google maps
https://www.google.com/maps/place/Moesgaard+Museum/@56.0887158,10.2235017,15z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0x8d272aae0e7300dd!8m2!3d56.0887158!4d10.2235017 

Kl 16 deltog jeg i en guidet rundvisning, i den nye særudstilling:

PÅ VEJ MOD KATASTROFEN – POMPEJI OG HERKULANUM
https://www.moesgaardmuseum.dk/udstillinger/pompeji-og-herkulanum/ 

Vi blev udstyret med høretelefoner og forstærker, til guidens fortælling, det fungerede fremragende.

Turen koster 100 kr, efter at entreen på 160 kr er betalt, og jeg kan varmt anbefale, både et besøg på museet, og at deltage i en guidet rundvisning.

Vi fik 45 minutters meget kvalificeret rundvisning, af en guide, som var dygtig til at formidle historien levende, og engageret.

Af mulig interesse for brugerne på EG, så gik en del af fortællingen på det frisind, der herskede på den tid.

Graffiti var meget populær, og hovedsageligt var det sjofle tekster.
Så sjofle at Moesgaard, kun fandt 300 ud af 1000 graffitier egnet til museets udstilling.

Guiden fortalte også, at der var 2 slags arbejde i byerne for kvinder på den tid.

Respektabelt, og ikke respektabelt arbejde.

Respektabelt arbejde for kvinder, var for familien i hjemmet.

Ikke respektabelt arbejde for kvinder, og her taler vi ikke om slaver, som der var ufatteligt mange af, det var arbejde udenfor hjemmet.

Nej kvinder, som arbejdede i beværtninger, boder osv kunne ikke sige nej til et seksuelt tilbud, de  var simpelthen frit bytte.

Hvor har jeg tænkt tanken mange gange på cafe, og i supermarkedet, men vi lever i en anden tid, så det må blive ved den forbudte tanke

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det er et vanvittigt fedt lavet museum, både mht. faste udstillinger, temaer, bygningens arkitektur og omgivelserne. Jeg tror dog desværre det lider lidt under rivaliseringen med hovedstaden. Jeg husker at en rød tråd imellem alle udstillinger var Århus i forhold til verden, og København var vist ikke nævnt en eneste gang.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Rejsenetværk skrev, for 29 minutter siden:

Hvor har jeg tænkt tanken mange gange på cafe, og i supermarkedet, men vi lever i en anden tid,

Ja, gudskelov gør vi det. ;) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Lauersen skrev, for 3 minutter siden:

Det er et vanvittigt fedt lavet museum, både mht. faste udstillinger, temaer, bygningens arkitektur og omgivelserne. Jeg tror dog desværre det lider lidt under rivaliseringen med hovedstaden. Jeg husker at en rød tråd imellem alle udstillinger var Århus i forhold til verden, og København var vist ikke nævnt en eneste gang.

Hvis jeg boede i Århus, fik jeg et årskort til Moesgaard Museum.

Det er jo en helt forkert tankegang, at se Århus og København som hinandens konkurrenter.

Forbindelserne mellem begge byer, er så gode og så billig, at vi burde valfarte i grupper, fra begge byer til den den anden by, for at opleve sammen.

Jeg tror på, at der kunne skabes synergi, i at samtænke Århus og København, i stedet for at se hinanden som kulturelle konkurrenter.

Hvis nogen vil med, står jeg gerne for at samle os I københavn, til en tur til Århus.

Hver onsdag, er der lang åbningstid, både på Aros og Moesgaard, og vi vil kunne nå det på en dag, ud og hjem med DSB.

Hver onsdag er der også :)

ONSDAGSBUFFET

Hver onsdag er der lækker og velassorteret buffet fra kl. 17.30 - 20.00

https://www.moesgaardmuseum.dk/besoeg-os/café/onsdagsbuffet/

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Aarhuselsker
Rejsenetværk skrev, for 1 minut siden:

Det er jo en helt forkert tankegang, at se Århus og København som hinandens konkurrenter.

Det tror jeg heller ikke der er mange århusianere der gør. 

Det er mere det der skryderi vi jyder har det lidt svært med :D Den der lever stille lever godt, du ved ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Rejsenetværk skrev, for 24 minutter siden:

Hvis jeg boede i Århus, fik jeg et årskort til Moesgaard Museum.

Forbindelserne mellem begge byer, er så gode og så billig, at vi burde valfarte i grupper, fra begge byer til den den anden by, for at opleve sammen.

Jeg tror på, at der kunne skabes synergi, i at samtænke Århus og København, i stedet for at se hinanden som kulturelle konkurrenter.

Hvis nogen vil med, står jeg gerne for at samle os I københavn, til en tur til Århus.

Hver onsdag, er der lang åbningstid, både på Aros og Moesgaard, og vi vil kunne nå det på en dag, ud og hjem med DSB.

Hver onsdag er der også :)

ONSDAGSBUFFET

Hver onsdag er der lækker og velassorteret buffet fra kl. 17.30 - 20.00

https://www.moesgaardmuseum.dk/besoeg-os/café/onsdagsbuffet/

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Planlægningshjørnet i din hjerne står da heller aldrig stille.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Borende X skrev, for 10 minutter siden:

Planlægningshjørnet i din hjerne står da heller aldrig stille.

Gør det noget ?

Mit planlægnings hjørne, har ført mange gode oplevelser, sammen med interessante mennesker, med sig.

Senest mit stadig tættere bekendtskab med Trine Tease, hvor vi senest nød luksus julebrunch sammen på Nimb, og det for hver sin regning:)

Det næste vi skal sammen, det er at spise kage og nyde chokolade sammen på La Glace.

Den slags kommer sig af, at få ideer og udvise initiativ ;)

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Lagaffe
Rejsenetværk skrev, for 21 minutter siden:

Gør det noget ?

Mit planlægnings hjørne, har ført mange gode oplevelser, sammen med interessante mennesker, med sig.

Senest mit stadig tættere bekendtskab med Trine Tease, hvor vi senest nød luksus julebrunch sammen på Nimb, og det for hver sin regning:)

Det næste vi skal sammen, det er at spise kage og nyde chokolade sammen på La Glace.

Den slags kommer sig af, at få ideer og udvise initiativ ;)

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Du fortsætter bare med din planlægning. Vi andre kan jo så fra tid til anden drage nytte af din planlægning og dine indlæg her på EG og få inspiration til vores egne ture.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...