Hop til indhold

Oralsex kan det smitte

Featured Replies

Skrevet

Hej med jer

Kan se at flere og flere tilbyder fransk uden gummi. Kan man få overført en kønssygdom den vej og i såfald hvilke, eller er det helt usandsynligt?

Og når man selv slikker pigen, kan man så få overført en kønssygdom den vej og i såfald hvilke, eller er det helt usandsynligt?

Nogen der ved noget?

Blue man

Skrevet

Med mindre du desideret ønsker at få én eller anden kønssygdom, så er der vist ingen plausibel grund til at lægge dit indlæg under "Efterlysninger".

Da jeg ikke går ud fra, at det er tilfældet, er den hermed flyttet til debatforumet, hvor folk kan svare dig.

Skrevet

Dette er et godt spørgsmål med mange meninger.

Det bedste svar er, at søge på google!

Kig her for specielt om AIDS og oral

Bemærk f.eks.

Hvis jeg ikke er smittet med hiv, kan jeg så blive smittet, hvis jeg får suttet pik af en, der er hiv-positiv?

Der er normalt ingen risiko for hiv-smitte, ved at få suttet pik af en person, som er hiv-positiv.

Skrevet

Her blev der lige trykket på knappen der kan få det emne til igen og igen at trække mange kommentarer, og tråden til at vare meget længe ;)

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Skrevet

Emnet har tidligere delvist været debatteret herinde. Det var i oktober i strengen "Risiko ved fransk til pigen".

Det er meget godt, som Filosoffen foreslår, at søge på Google. Problemet er bare, at der på de forskellige sites er uenighed om risikoen. I hvert fald er det svært at få entydige svar.

Skrevet

Og når man selv slikker pigen, kan man så få overført en kønssygdom den vej og i såfald hvilke, eller er det helt usandsynligt?

Det er hævet over enhver tvivl, at du som mand kan blive smittet med ihvertfald gonorré i halsen ved at slikke en piges skede/clitoris/kønsorganer, forudsat selvfølgelig at hun er smittet med gonorré.. ;)

Jeg kender personligt en mand, der blev smittet ved at slikke en glædespige i 3-4 minutter.. 8-)

Helt overensstemmende med hans adfærd, viste testen, at der ikke var gonorré i urinrøret, for han brugte nemlig gummi ved det afsluttende samleje.

Hvor stor risikoen er i procent for smitte gennem oralsex, tør jeg ikke sige, men alene det at man selv kender en person IRL, der er blevet smittet på den måde, bør virke afskrækkende!

Det er iøvrigt muligt, man som mand kan nedbringe sandsynligheden for smitte ved oralsex ved at gurgle i noget desinficerende før og navnlig efter at have "slikket fisse", og så må man jo gøre op med sig selv, om man er villig til at løbe risikoen... :?:

Mht. HIV, syfilis o.l. tør jeg ikke påstå noget o. smitterisiko ved oralsex, men risikoen for smitte m. HIV må være en del mindre, da det forudsætter slimhindekontakt og/eller "blanding af blod" - som fx. hvis den ene eller begge parter har paradentose eller andre former for sår i munden.

For at vende tilbage til gonorréen, så står der nogle fornuftige ting på "Wiki":

http://drjengunter.wordpress.com/2011/0 ... -oral-sex/

Et afsnit herfra lyder:

"We know from research that performing oral sex is a risk factor for getting oropharyngeal gonorrhea. Close contact with the penis to the back of the mouth, or the tongue in the vagina is a effective way to expose the mouth and throat. However, both women and men can catch gonorrhea of the genital tract by receiving cunnilingus or fellatio from a partner with oral gonorrhea.."

Og et oversættelsesforsøg af ovenstående for de ikke-engelskkyndige:

"..Tæt kontakt mellem mandens tunge og kvindens skede udsætter effektivt både munden og halsen (for smitte). Og både kvinder og mænd kan få gonorré ved at modtage oralsex fra en partner, som har gonorré i halsen"!

Iøvrigt står der også i Wikipedia, at selv en jomfru altså kan få gonorré i skeden, hvis en mand med gonorré i halsen udfører "cunnilingus" på hende.

Englænderne skelner sprogligt på den måde, at en mand der slikker fisse udfører "cunnilingus", mens en kvinde der slikker pik, udfører "fellatio".

Endelig oplyser artiklen, at gonorrébakterier også sagtens kan eksistere i endetarmen ("rectus"), så de af jer der har forkærlighed for de såkaldte "sorte kys", kan altså risikere at få gonorré i halsen ved at slikke disse områder, uanset hvor renvasket modtageren ellers er... 8-)

A sæjer iøvrigt wælbekom til det der med de "sorte kys" 8-) :mrgreen:

Skrevet

Det korte svar er ja!

Det er rigtigt at uenigheden er stor, dog har flere og flere efterhånden erkendt at der er en risiko for kønssygdomme ved fransk uden. Hvor stor denne risiko er skal jeg jeg ikke kloge mig på. Personligt har jeg efterhånden fanget de fleste kønssygdomme ved fransk uden, så risikoen FOR MIG er stor!

Mange hilsner

SHugo, der stadig har ondt i bollerne, måske, måske ikke som følge af en kønssygdom

P.S. I parentes bemærket har jeg så også et MEGET aktivt sexliv.. bortset fra de sidste to måneder

Skrevet

Ja - ubeskyttet oralsex kan godt smitte, omend sandsynlighederne er langt mindre end for ubeskyttet vaginal eller endnu værre: ubeskyttet anal sex.

Wikipedia har en ganske god oversigt, for dem som kan Engelsk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sexually_t ... ed_disease

For lige at tage en copy paste af de relevante dele:

Performing oral sex on a woman

Known risks:

Herpes

Possible or unknown risks:

Throat gonorrhea

Throat chlamydia

HPV

Receiving oral sex—man:

Known risks:

Chlamydia

Gonorrhea

Non-gonococcal urethritis

Herpes

Syphilis

Possible or unknown risks:

HPV

Mest almindelige er Chlamydia og Gonorrhea.

Bemærk at HIV/AIDS ikke er på listen. Der er dog teoretisk muligt at det kan lade sig gøre at få hiv-smitte via oral-sex hvis der på en eller anden måde er blod i munden eller på kønsorganerne. Der er dog kun registeret meget få tilfælde af dette i hele verden (inkl. Afrika). Sandsynligheden siges at være næsten nul - i følge wikipedia er den estimeret til at være 0-0,04% per modtaget omgang oralsex, hvor giveren er HIV positiv.

Jeg ved at Chlamydia, Gonorrhea og Syphilis kan behandles og kureres med antibiotika. Ingen af disse sygdomme er dødelige så længe man har adgang til et bare nogenlunde sundhedssystem. Det danske sundhedssystem er efterhånden så nedslidt og misforvaltet at det "stinker", men det er stadig fuldt ud tilstrækkeligt.

Skrevet

Heldigvis ja kan clamydia, gonorre og syfilis som regel klares med antibiotika... og "thanks god" for det.... nu har jeg kun prøvet de to første, men en "gunner" er ekstremt smertefuld skulle jeg hilse og sige :0).

Spørgsmålet er så om det bliver ved at være sådan i fremtiden. Nu ved jeg godt at medierne har det med at smørre tykt på, men synes alligevel følgende artikel er en anelse foruroligende:

http://www.npr.org/blogs/health/2011/07 ... d-in-japan

God aften

SHugo

Skrevet

Endelig oplyser artiklen, at gonorrébakterier også sagtens kan eksistere i endetarmen ("rectus"), så de af jer der har forkærlighed for de såkaldte "sorte kys", kan altså risikere at få gonorré i halsen ved at slikke disse områder, uanset hvor renvasket modtageren ellers er... 8-)

A sæjer iøvrigt wælbekom til det der med de "sorte kys" 8-):mrgreen:

TAK TH!

Den risiko er jeg desværre nød til at løbe... :) Jeg finder sorte kys ret pirrende og vil nødig undlade denne oplevelse under optakten.

Heldigvis modtager de/den udvalgte gerne... :) Også med efterfølgende dybe kys, uden klorin skylning først.

VH Ludvig.

Skrevet

TAK TH!

Den risiko er jeg desværre nød til at løbe... :) Jeg finder sorte kys ret pirrende og vil nødig undlade denne oplevelse under optakten....

VH Ludvig.

Alt i orden, Ludvig - smag og behag.. selv foretrækker jeg en tournedos inkl. bernaise og god rødvin ;)8-)

Det vigtigste er at være afklaret omkring det man gør, og det synes du jo at være.

Symptomerne på en gonorré i halsen viser sig heldigvis hurtigt, så man kan blive undersøgt og blive behandlet med antibiotika snarest.

Et typisk symptom er (voldsomt) ondt i halsen som ved en kraftig halsbetændelse - i slemme tilfælde kan drøbelen vokse markant, hvilket ikke nødvendigvis forsvinder efter behandlingen med antibiotika!

Bemærk dog, at man som smittet med gonorré ikke kan modtage anonym behandling på landets venerea klinikker, af hvilke det på Bispebjerg i København er den mest kendte!?

Hvorimod man vist stadig fuldstændig anonymt kan blive testet for HIV på samme klinikker.

V.h./TH :)

Skrevet

Alt i orden, Ludvig - smag og behag.. selv foretrækker jeg en tournedos inkl. bernaise og god rødvin ;)8-)

Det ville jeg også foretrække... :) Men helst som forret. ;)

VH Ludvig.

Skrevet

Hej Thorshammer.

Hvad forstår du ved anonymitet? Jeg blev da behandlet for en gonorré her i sommers, helt anonymt på Bispebjerg.

Du slipper ikke for at blive udfrittet om dit sexliv, men det går jeg ud fra gælder uanset hvad man fejler?

Som en sjov sidebemærkning kan jeg sige at de uvist af hvilken grund havde fået skrevet i deres papirer at jeg var bøsse. Det gav nogen ret pudsige spørgsmål ;0)

God dag... og weekend til alle

SHUgo

Skrevet

Hej Hugo,

ved "anonymitet" forstår jeg det sædvanlige... ;) altså at man slipper for at oplyse sit navn og CPR-nr.

Proceduren er muligvis blevet ændret de senere år, men jeg kender et eksempel o. 4 år tilbage (netop på Bispebjerg!), hvor man nægtede at behandle for gonorré, fordi regningen skulle sendes til den kommune, hvor man hørte hjemme, og det forudsatte oplysning af CPR-nummer!

Såvidt jeg husker det pågældende eksempel, så blev der testet for både clamydia, gonorré, syfilis, HIV, og alle prøver viste sig negative bortset fra gonorré i halsen.

Så langt frem til denne oplysning var det gratis, men hvis man så ville behandles for sin gonorré på Bispebjerg, krævede de CPR-nummeret oplyst(!)

V.h./TH

Skrevet

For at vende tilbage til gonorréen, så står der nogle fornuftige ting på "Wiki":
Jeg er nu noget skeptisk over for Wiki'en, for her kan alle jo skrive frit, hvad de vil, og hvem siger, at den pågældende artikel ikke er skrevet af en kvaksalver? Der er på Wiki jo ikke noget sagkyndigt board, der tager stilling til – godkender eller forkaster – oplysningerne. De kan flyde frit.

Her ville det nok være bedre at bruge de almindelige lægebrevkasser.

Skrevet

Jeg er nu noget skeptisk over for Wiki'en, for her kan alle jo skrive frit, hvad de vil, og hvem siger, at den pågældende artikel ikke er skrevet af en kvaksalver? Der er på Wiki jo ikke noget sagkyndigt board, der tager stilling til – godkender eller forkaster – oplysningerne. De kan flyde frit.

Her ville det nok være bedre at bruge de almindelige lægebrevkasser.

Jo X. MEN alle kan jo rette i oplysningerne på Wiki. Det er netop det der er styrken. Selvfølgelig kan nogen gå ind og skrive noget der er i egen interesse, men det vil lynhurtigt blive korrigeret af de seriøse, for hvem det er en hjertesag at bringe fakta til torvs :) Men man skal helt klart være skeptisk over for de oplysninger man får på Wiki, ligesom ingen af de hæderskronede danske opslagsværker kan siges at være facitlisten. Et grand salt, ikk?

Skrevet

Et grand salt, ikk?
Naturligvis, Århuselsker. Kristisk sans er ikke alene sundt, men essentielt for at erkendelsen kan nå op et højere niveau.

Uden at røbe for meget her, har jeg i årenes løb opdyrket en vis sagkundskab inden for et felt, hvor der her i landet kun findes ret få fagfolk, og når jeg så ser, hvad "andre" i Wikipedia har skrevet om mit interesseområde, har jeg næsten været villig til at kaste mig ud fra Mount Everest. Oh simplicitas!

Når jeg så tænker på, hvad andre har skrevet om fagområder, hvor jeg har liden eller slet intet kendskab – f.eks kønssygdomme – ja så vinder skepsisen altså overhånd hos mig.

Det er da rigtigt, at andre kan rette i Wikien, men for det første går der formentlig nogen tid, inden forkerte oplysninger bliver fanget, og for det andet kan risikere, at det er en ny kvakasalver, der foretager rettelsen.

Så, kære Århuselsker, jeg er ikke helt enig i din anprisning af Wiki'en.

Skrevet

Hej Thorshammer.

ok.. Bispebjerg kønsklinik skriver jo selvfølgelig heller ikke noget om behandling på deres hjemmeside, men:

Anonymitet

Man kan blive undersøgt anonymt for alle kønssygdomme.

Og nu du siger det... så viste jeg da vist iøvrigt også sygesikringsbevis selvom jeg har bildt mig selv ind at det foregik helt anonymt.

Så man kan altså helt anonymt få at vide man er syg, men ikke blive behandlet. Gad vide hvorfor man ikke kan få lov at bevare sin anonymitet ved behandling af lige nøjagtigt Gonorré?! ER det fordi behandlingen er dyr?

Mht kildekritik: Ukritisk brug af kilder er altid farligt.... særligt med Wikipedia, men man kan jo altid tjekke skribenternes kilder igennem og se om de ser fornuftige ud - hvis der er nogen.. er der ikke det ville jeg ikke tage det for gode vare.

Wikipedias artikel om gonorré baserer sig hovedsagligt på populærvidenskabelig litteratur, men der er da også ganske fornuftig henvisninger som f.eks. til Statens Serum Institut: http://www.ssi.dk/Service/Sygdomsleksikon/G/Gonore.aspx

God weekend

SHugo

Skrevet

Mht kildekritik: Ukritisk brug af kilder er altid farligt.... særligt med Wikipedia, men man kan jo altid tjekke skribenternes kilder igennem og se om de ser fornuftige ud - hvis der er nogen..

Ak ja, hvis der er nogen! Det er ofte problemet med Wikipedia.

Skrevet

Jeg er nu noget skeptisk over for Wiki'en, for her kan alle jo skrive frit, hvad de vil, og hvem siger, at den pågældende artikel ikke er skrevet af en kvaksalver?..

Det gør jeg!

Altså "siger, at den pågældende artikel ikke er skrevet af en kvaksalver"... ;)

Og hvis den er, kan det jo være ligegyldigt, eftersom indholdet er korrekt :mrgreen:

BX, jeg er sådan set helt overordnet og principielt enig i din kritik af "Wiki", men i det her tilfælde: "Gonorré smitte gennem oralsex" er der jo ikke tale om raketvidenskab(!)... 8-)

Man har haft tonsvis af år til at undersøge og konkludere, at gonorré rent faktisk kan smitte på den måde, og jeg har læst og hørt det fra diverse lægebrevkasser, telefonrådgivnings-kanaler, internettet de sidste mange år, så det var kun for nemheds skyld, jeg valgte at referere til "Wiki".

Den specielle passus, jeg citerede, lød:

"We know from research that performing oral sex is a risk factor for getting oropharyngeal gonorrhea. Close contact with the penis to the back of the mouth, or the tongue in the vagina is a effective way to expose the mouth and throat. However, both women and men can catch gonorrhea of the genital tract by receiving cunnilingus or fellatio from a partner with oral gonorrhea.."

Det er lige før jeg tør love dig en gratis time hos Nikita på min regning, hvis du kan finde venerea klinikker og læger/gynækologer i Danmark, der er uenig i ovenstående(!).. :D

Vh./TH :)

Skrevet

Så man kan altså helt anonymt få at vide man er syg, men ikke blive behandlet. Gad vide hvorfor man ikke kan få lov at bevare sin anonymitet ved behandling af lige nøjagtigt Gonorré?! ER det fordi behandlingen er dyr?"

Hej Hugo, det er et godt spørgsmål, som man siger.. ;)

Som jeg har forstået det, er der et relativt lille antal venerea klinikker i Danmark, mens der findes mange flere kommuner, og da behandling mod gonorré koster penge og typisk skal betales af den kommune, som den syge er hjemmehørende i, ville det være urimeligt, at de få kommuner som har venereaklinik kom til at betale for alle landets gonorré behandlinger!?

HVOR dyr behandlingen er, tør jeg ikke sige... det kræver en enkelt indsprøjtning samt en efterfølgende kontrol, hvorefter patienten normalt kan raskmeldes, men "mange bække små"...

Iøvrigt gætter jeg på, at også ved behandling af alle andre kønssygdomme, bliver man nødt til at opgive sin anonymitet!?

Det virker bare et eller andet sted dybt urimeligt på den gonorré-ramte, som anonymt henvender sig på en venereaklinik, og som bliver testet gratis, får resultatet af testen oplyst gratis og herefter får at vide, at indsprøjtningen med antibiotika kan han ikke få her og nu, med mindre han opgiver sin oprindelige anonymitet lige på stedet, så regningen kan blive sendt til hans kommune (inkl. info til hans huslæge)!

Hvis man samtidig har ønsket at blive testet for HIV, så ophæves jo også anonymiteten i forhold til den test, hvilket mange mænd måske har det skidt med, fordi det ihvertfald førhen kunne indikere en vis øget sandsynlighed for homosexuelle relationer.

Hvor behageligt er det lige, at familiens huslæge får at vide, man er blevet testet for HIV...?!

Lægens tavshedspligt gør jo nok, at han ikke siger noget til ens hustru, men hvor sikker kan man være?

Vh./TH

Skrevet

Hej ThorsHammer.

Det glæder mig, at du er principielt enig i Wikis svagheder :) . Jeg er ingenlunde venerisk expert, men har noteret mig den usikkerhed, jeg ellers har set på nettets forskellige brevkasser i disse spørgsmål. Det var også det, jeg prøvede at sige i mit indlæg.

Mange tak for dit fristende tilbud, men jeg klarer fint mine udflugter helt for egen regning :D .

Skrevet

Mange tak for dit fristende tilbud, men jeg klarer fint mine udflugter helt for egen regning :D .

Hej BX, jamen mit tilbud var jo netop IKKE et reelt tilbud, fordi det efter min bedste vurdering hvilede på en forudsætning, som du ikke kan opfylde..(!) ;)

Vh./TH :D

Skrevet

.

Hej TH. Den havde jeg da godt luret ;) , og derfor kunne jeg tillade mig at takke pænt nej. Desuden plejer en time heller ikke at række, når jeg er i byen ;) ;)

Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.