Hop til indhold
Æ´Synderjyde

Drikkepenge/smide tip

Recommended Posts

Nogle her er sørenme kyniske... Vad med at give kvinden en lille gave ved ankomst? En flaske vin, lille box chocolade, lidt blomster ...? Det er da ikke nedverdigende..?

:)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg giver ikke egentlige drikkepenge, for det er en målebar påskønnelse/mangel på samme. Derimod har jeg gerne en lille ting med. Lidt chokolade eller lidt vin.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg giver ofte 2 - 300 kr i drikkepenge på vej ud, hvis pigen har gjort mig rigtig glad, og det har hun som oftest.

Det med drikkepenge er jo ikke noget, vi er vante til i dansk kultur. Det virker ydmygende, hvis man giver en tjener en femkrone og forventer, at vedkommende skal smile, bukke og virke glad. Lægger man derimod en halvtredser diskret uden at forvente noget til gengæld,  så ved jeg at tjenerne opfatter det positivt og bliver glade. Sådan har de fleste af os det vel også med vores arbejde: Vi får vores løn og burde være glade for det, men det er bare så dejligt når nogen viser os påskønnelse og får os til at føle os værdifulde  - uden forventninger om mere. Jeg er sikker på, at GP'erne har det på præcis samme måde. Men nøgleordet, hvis det skal opfattes positivt, er: ingen forventninger.

 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg skal være ærlig at sige at jeg har aldrig givet drikkepenge ved første besøg. Det er så sket nogle gange ved de efterfølgende besøg. Enten ved at hun ikke har ku gi tilbage på det hun har fået til at starte på. Eller hun har fået lidt ekstra i hånden på vej ud af døren. Og det kan være alt lige fra 100 til 1000kr der er smidt ekstra oveni hatten. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Selvfølgelig kan man give drikkepenge eller give em lille ting så som blomster hvis man oplever en service der er udover alle forventninger.
Det drejer sig ikke så om at betale ekstra for en ydelse man allerede har betalt for, men symbolsk at vise at man påskynder pigen og hendes arbejde.
Hvem som arbejder med at servicere andre mennesker ville ikke være glad for at føle at deres arbejde er påskyndet
 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Æ´Synderjyde skrev, den 5/9/2019 at 15:37:

Nu er jeg vildt provokerende, men i mine øjne er det at give en GP drikkepenge/smide lidt ekstra, bare helt udenfor mit univers og kun for at illustrerer, at man enten har for mange penge, eller en direkte ydmygelse af pigen. 

Smider man også lige et par tusinde ekstra når man køber sin nye Skoda, fordi den sørme ankom ligesom den man havde set i kataloget og iøvrigt var som aftalt med sælgeren? Eller når den leasede bil ankommer i en upgraderet version, fordi man ikke kunne leverer det bestilte?

Jeg kan til nød forstå, at man giver tip til en Thai pige, som i de fleste tilfælde arbejder for en mama, hvis man læser med herinde. Selv besøger jeg næsten aldrig thaierne, så faktisk kun for massagedelen. 

De fleste af GP’eene arbejder til en timeløn på et godt stykke over tusinde kroner - Gør min advokat også, men hun får en en bøjet femøre mere end hun fakturerer, heller ikke når hun er dygtig og får hevet mit tilgodehavende hjem. Min revisor ligger nogenlunde i samme liga prismæssigt, når han sparer mig for nogle tusinde i skat, får han heller ikke drikkepenge. 

Når jeg længere oppe skriver ydmygelse, så mener jeg, er det så ringe at betjene dig som kunde, at en GP til et par tusinde i timen skal have ekstra betaling? 

Når jeg går ud og spiser og tjeneren gør en indsats udover det jeg forventer, så giver jeg ofte tip - runder op. Men der skal ved Gud også være tale om at han/hun har ydet mere end blot båret min mad og drikkelse ind på bordet. 

Jeg må bestemt yde noget ud over det sædvanlige, for jeg får ofte en seddel eller to. :rolleyes:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg oplever en gang imellem at jeg får lidt ekstra udover det vi har aftalt, jeg fornemmer at det sker når der rigtig god kemi imellem os, for det gør jo at hele oplevelsen bliver meget bedre:)

Folk bliver også positivt overrasket over at jeg ikke har tid på og at jeg har både tid og lyst til at ligge og snakke både før og efter det er også noget jeg fornemmer at folk sætter meget pris på;))

Dem jeg ser fast kommer med jævne mellemrum med gaver,  det er også bare rigtig hyggeligt :wub:

Redigeret af DanskeJulie

Del dette indlæg


Link til indlæg
Æ´Synderjyde skrev, den 5.9.2019 at 15:37:

år jeg går ud og spiser og tjeneren gør en indsats udover det jeg forventer, så giver jeg ofte tip - runder op. Men der skal ved Gud også være tale om at han/hun har ydet mere end blot båret min mad og drikkelse ind på bordet

Jeg kan blot konstatere at du er ægte Synnejye :mrgreen:. Magen til fedtet folkeslag skal man lede længe efter. ;) 

Jeg giver altid ekstra hvis pigen har været sød. Men jeg giver hende dem, overrækker dem til hende - jeg smider dem aldrig. At smide penge efter et menneske er nedværdigende. 

Om prisen har været 500 eller 2000 for en time har intet at gøre med hvilket beløb jeg giver. Jeg kan slet ikke se hvad timeprisen har med sagen at gøre. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Loser

Jeg er altså også til det med at give gaver (som allerede nævnt), men for mig må det må aldrig blive sådan at hun forventer det,  for så er vi jo ovre i at det bliver en del af prisen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
DanskeJulie skrev, for 7 timer siden:

Jeg oplever en gang imellem at jeg får lidt ekstra udover det vi har aftalt, jeg fornemmer at det sker når der rigtig god kemi imellem os, for det gør jo at hele oplevelsen bliver meget bedre:)

Folk bliver også positivt overrasket over at jeg ikke har tid på og at jeg har både tid og lyst til at ligge og snakke både før og efter det er også noget jeg fornemmer at folk sætter meget pris på;))

Dem jeg ser fast kommer med jævne mellemrum med gaver,  det er også bare rigtig hyggeligt :wub:

Lige præcis sådan en pige som dig gør at jeg giver lidt ekstra. For kemi er vigtigt for mit vedkommende. Og ja, at man kan føre en samtale før og efter (måske under) gør sq også bare at det kommer helt op at ringe for mig. :)

Så dig må jeg sq møde en dag. :wub:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Just to let you know how we girls, or at least I feel about getting tips. 

First it is not about the money and tips is absolutely not anything I expect as the listed prices is what everyone should count on.

But one of the great things about this work is to feel you make other people happy. There are many ways to show that you appreciate the time we have spent together and when a customer gives a small tip, a small gift, or sending me a text saying thank you for a good time is one of the ways that shows me that the customer is satisfied and it makes me happy and feel that I have done a good job:)
 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Aarhuselsker skrev, for 9 timer siden:

Jeg kan blot konstatere at du er ægte Synnejye :mrgreen:. Magen til fedtet folkeslag skal man lede længe efter. ;) 

 

*griner højt* såmænd er vi påholdende og værner om vores værdier her i det Sønderjyske - Meeen når det er sagt så vil jeg lige pointerer, at Nordjyderne er nærige! Og det ved jeg så ganske vist, eftersom jeg fik min uddannelse i det nordjyske, og magen til nærighed skal man lede længe efter. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Æ´Synderjyde skrev, for 8 timer siden:

det nordjyske, og magen til nærighed skal man lede længe efter. 

De bruger jo heller ikke penge, men kører naturalie økonomi :ph34r:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...