Hop til indhold

Recommended Posts

Man rejser vel aldrig uden minimum 5 betalingskort? Jeg plejer altid at lægge 2-3 af dem i safen, så løber jeg ingen risiko om jeg skulle tabe/ blive frastjålet dem jeg har i lommen. Har aldrig med mig kontanter på rejse. Bruger udenlukkende kort og tager penge ud til det sjove.

Del dette indlæg


Link til indlæg
BigDaddiz skrev, for 2 timer siden:

Man rejser vel aldrig uden minimum 5 betalingskort?

Jeg hører så ikke til "man", kan jeg se. Er det dubletkort til samme konto, eller har du fem forskellige konti?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Borende X skrev, den 14.9.2019 at 21:14:

Jeg hører så ikke til "man", kan jeg se. Er det dubletkort til samme konto, eller har du fem forskellige konti?

Nej, forskellige. 2 Visa, 3 MasterCard, 1 AmEx.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Supermayn skrev, den 3.9.2019 at 23:04:

Hvad gør jeg? Kan jeg hæve min hævegrænse hos banken på nogen måde ved at ringe til dem? Eller kan jeg hæve pengene i en bank hernede i stedet?

Ingen af delene. Husk at få nogle flere kort næste gang. 

 

autobahn skrev, den 3.9.2019 at 23:48:

Du kan bede din bank om at hæve grænsen, evt. blot i en email, a

Har du erfaring for det? Det står ret unuanceret i vilkårene for et Visa Dankort, hvad grænserne er. Det styres mig bekendt ikke af banken, men af Visa.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bebop skrev, den 17/9/2019 at 21:14:

Har du erfaring for det? Det står ret unuanceret i vilkårene for et Visa Dankort, hvad grænserne er. Det styres mig bekendt ikke af banken, men af Visa.

Jeg har fået hævet grænsen. Det skete således, at banken ændrede vilkårene (og udgiften) for mit kort - et "reserve" Mastercard. Husker der var lidt "tillid til dig" kommunikation blandet ind i det. 

Men jeg har også fået nulstillet mit løbende regnskab for max. udenlandske betalinger (tror det var 30.000 inden for 4 uger, kan evt. tjekke). Det var VISA/Dankort. Med strakseffekt, efter de havde læst min email (skæve tidszoner). Det betød, at jeg selv påtog mig risikoen for misbrug af kortet, inden for en vis tid (sandsynligvis de næste fire uger). Det scenarie undgår man jo ved at balancere hvilke kort man anvender.

Jeg har iøvrigt også overført beløb fra egen konto via WU. Det er super nemt. Men havde allerede konto, da jeg også har anvendt det tidligere til overførsler til visse bekendskaber i udlandet.  

Del dette indlæg


Link til indlæg
autobahn skrev, for 1 time siden:

Men jeg har også fået nulstillet mit løbende regnskab for max. udenlandske betalinger (tror det var 30.000 inden for 4 uger, kan evt. tjekke). Det var VISA/Dankort

Okay, interessant. Ja, det er 30K pr. løbende måned.

Del dette indlæg


Link til indlæg
autobahn skrev, for 2 timer siden:

Men havde allerede konto, da jeg også har anvendt det tidligere til overførsler til visse bekendskaber i udlandet.  

Det har man da aldrig hørt om før .... ? Men okay hvis der er sygdom  i familien så kan en lille skilling til medicin , fra den barmhjertige samaritan,  hjælpe meget. :mrgreen: 

Del dette indlæg


Link til indlæg
powerpoint skrev, for 54 minutter siden:

Det har man da aldrig hørt om før .... ? Men okay hvis der er sygdom  i familien så kan en lille skilling til medicin , fra den barmhjertige samaritan,  hjælpe meget. :mrgreen: 

My father's water buffalo him dead ... 

Del dette indlæg


Link til indlæg
autobahn skrev, den 20.9.2019 at 12:42:

Jeg har iøvrigt også overført beløb fra egen konto via WU. Det er super nemt. Men havde allerede konto, da jeg også har anvendt det tidligere til overførsler til visse bekendskaber i udlandet.   

Jeg skulle overføre nogle penge til min real-estate agent - og da jeg har nogle penge på min Paypal-konto, jeg gerne ville have brugt, fik jeg hende til langt om længe også at oprette en Paypal-konto, som jeg kunne overføre direkte til - men omregningskursen fra Euro til THB er for det første ret dårlig - og så klagede hun over at for at få pengene videre ind på hendes egen bankkonto - så skulle hun betale et gebyr på ca. 370 THB, som vi så har aftalt, hun skal bave in cash, når jeg ankommer.

Vi har tidligere prøvet Western Union - men de ville have 700 THB for at overføre 3000 THB - så dem kan jeg heller ikke anbefale.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Jernsvinet skrev, for 7 minutter siden:

Jeg skulle overføre nogle penge til min real-estate agent - og da jeg har nogle penge på min Paypal-konto, jeg gerne ville have brugt, fik jeg hende til langt om længe også at oprette en Paypal-konto, som jeg kunne overføre direkte til - men omregningskursen fra Euro til THB er for det første ret dårlig - og så klagede hun over at for at få pengene videre ind på hendes egen bankkonto - så skulle hun betale et gebyr på ca. 370 THB, som vi så har aftalt, hun skal bave in cash, når jeg ankommer.

Vi har tidligere prøvet Western Union - men de ville have 700 THB for at overføre 3000 THB - så dem kan jeg heller ikke anbefale.

De metoder som er diskuteret i denne tråd er mest for scenarier hvor der er brug penge i en håndevending (jf. oprindelig trådstarter); eks. akut udvidelse af kort beløbsgrænse, bortkommet kort (både jeg og andre i tråden har eks. glemt kort i ATM, foretrukket sted for dette er åbenbart Suvarnabhumi :-) ), og nu også engangsoverførsler. 

Mht. planlagte overførsler: Jeg overfører jævnligt både mindre og større beløb til Thailand - også af andre årsager end den langvarige epidemi af døde vandbøfler :-) - for mig fungerer det bedst med simple netbankoverførsler til modtagerens konto (konto nr. + SWIFT). Det tager 2-3 dage, og adm. + kurstabet er væsentligt mindre end eks. PayPal og WU. 

Jeg har kigget lidt på bedre metoder inkl. diverse block chain, men dels har spekulation i cybervaluta ødelagt de gode intentioner (eks. Bitcoin), dels skal man nok forvente at der kommer kraftigere lovgivning mod cybervaluta fremadrettet, da det er en atombombe mod både kampen mod hvidvask og skattefinansierede velfærdsstater. 

Så indtil videre holder jeg mig til valutaoverførsel (netbank til bankkonto) som strukturelt bygger på et design hvor agenter i hestevogne transporterede mønter mellem afsender og modtager. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Du glemte lige moderens pludselige sygdom og broderens gamle bil som endnu engang er gået i stykker og selvfølgelig taget, som endnu engang er gået hul på, og så midt i regntiden :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
autobahn skrev, den 21.9.2019 at 13:29:

Så indtil videre holder jeg mig til valutaoverførsel (netbank til bankkonto) som strukturelt bygger på et design hvor agenter i hestevogne transporterede mønter mellem afsender og modtager. 

Egentlig kunne bankerne vel også overføre fra sekund til sekund - men tidligere havde de en fordel af at kunne arbejde med kundernes penge i mellemtiden - og de har vænnet sig til at kunderne accepterer at overførsler tager flere dage - og så må der være noget med at jo længere tid = jo mere accepterer kunderne det må koste, "når det nu er så besværligt og tager så laaaang tid".

Noget, som kan undre mig er: at hvis jeg vil overføre penge fra en konto i en dansk bank til en en konto i en anden dansk bank - så er beløbet først på kontoen dagen efter - men fra Nordea (og sikkert også andre banker) kan jeg mod at betale et mindre gebyr få lavet en straksoverførsel og beløbet er straks til rådighed i den anden bank.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Jernsvinet skrev, for 2 timer siden:

... Noget, som kan undre mig er: at hvis jeg vil overføre penge fra en konto i en dansk bank til en en konto i en anden dansk bank - så er beløbet først på kontoen dagen efter - men fra Nordea (og sikkert også andre banker) kan jeg mod at betale et mindre gebyr få lavet en straksoverførsel og beløbet er straks til rådighed i den anden bank.

Det viser, at det er viljen, det er galt med, for rent teknisk kan det jo sagtens lade sig gøre.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Borende X skrev, for 5 timer siden:

Det viser, at det er viljen, det er galt med, for rent teknisk kan det jo sagtens lade sig gøre.

Kom fra at skrive at med mobilepay - fungerer det også instantly.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Jernsvinet skrev, for 30 minutter siden:

Kom fra at skrive at med mobilepay - fungerer det også instantly.

Før straksclearing blev indført i 2014 kunne man ikke med MobilePay. Det krævede en fundamental ændring af betalingsinfrastrukturen at indføre straksclearing, og det fungerer mellem alle danske banker (op til 500.000). Der er intet fordækt i at det tager længere tid til andre banker, som ikke er en del af infrastrukturen. Det indebærer bl.a. at Nationalbanken reelt er bagstopper for beløbet.

Hvis man betaler et gebyr for det i ens bank, så er man for doven til at skifte. Adskillige banker tager intet gebyr for det.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Jernsvinet skrev, den 21.9.2019 at 12:53:

.
Vi har tidligere prøvet Western Union - men de ville have 700 THB for at overføre 3000 THB - så dem kan jeg heller ikke anbefale.

Prøv at kig på fx. transferwise: https://transferwise.com/

Groft sagt foregår det således at du overfører pengene til en dansk konto. Transferwise overfører penge fra deres konto i Thailand til din modtager i Thailand. Så reelt skal der ikke veksles penge. Der kan læses om det her: https://transferwise.com/gb/about/our-story

Revolut kan nok også bruges. Her får man et gratis visa-kort, hvor man hver måned kan hæve for 1500 kr. i ATM uden gebyr (ved dog ikke om man kommer til at betale de 200 bt til den thailandske bank i gebyr): https://www.revolut.com/transfer-money-abroad-with-the-interbank-exchange-rate Jeg modtog visakortet efter 14 dage

Redigeret af mr. sving
Tilføjelse

Del dette indlæg


Link til indlæg
KnudSan skrev, for 57 minutter siden:

Mener at Norwegian har sløjfet Cash point hvis man køber med kortet til andre fly selskaber.

Har jeg også fundet ud af - det står i betingelserne for kortet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
KnudSan skrev, den 27.9.2019 at 22:58:

Mener at Norwegian har sløjfet Cash point hvis man køber med kortet til andre fly selskaber.

Forsøgte forleden flere gange at købe en flyrejse hos et andet selskab end Norwegian med mit Norwegian Bank kort - en rejse, hvor jeg længe havde holdt øje med prisen, for at se om den skulle falde - det var den så endelig. Transaktionen gik næsten igennem, men så gik den i stå og jeg fik en meddelelse om at købet var anulleret by "supplier"? - om det så var banken eller flyselskabet er jeg noget i tvivl om.

Fik så endelig købt rejsen med mit normale kort - og dagen efter var prisen selvfølgelig faldet yderligere ;-)

Men ellers tror jeg at det er nu man skal booke, hvis man søger billige flyrejser og ferieophold ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Jernsvinet skrev, den 2.3.2020 at 09:14:

 

Men ellers tror jeg at det er nu man skal booke, hvis man søger billige flyrejser og ferieophold ;-)

Tror mange flyselskaber og hoteller allerede nu er bekymret for sommeren, eller om ikke andet starten af sommeren...

Ligeledes går Bath kursen hastigt den rigtige vej i disse dage

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...