Hop til indhold
EksilKøbenhavner

Truslen fra øst

Recommended Posts

Thomsen skrev, for 1 minut siden:

Den halve mill går jo ikke kun til virksomhedsejeren, den går til udvikling af virksomheden, inventar, afskrivninger, og mange andre ting.

Nej, jeg mener ikke at 45k til en medarbejder er for meget, jeg påpeger blot, at økonomien kan være stram.

 

Thomsen skrev, for 1 time siden:

Så en ejer af en virksomhed med 20 ansatte, tjener lidt under en halv mill.

:(

Uanset hvordan vi vender og drejer regnestykket, så det er det ikke en guldrandet forretning, og den største del af skylden ligger i, at danskerne får en for høj løn. Beklager, men sådan er det altså bare.

Det er ellers det jeg læser i dette indlæg.

Del dette indlæg


Link til indlæg
dickens skrev, for 27 minutter siden:

 

Det er ellers det jeg læser i dette indlæg.

Ja, det er så nok forskellen i om man ejer en virksomhed, eller er ansat.

Selv ejer jeg en virksomhed.

Jeg er i den anledning nok farvet af, at jeg serie ser vækst og fremgang, og ikke kun gode lønninger til de ansatte. Vel skal de have en fair og markedsløn,  og de skal have gode vilkår, men der skal osse være økonomi til fremgang og drift.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er altså mindst 20 år siden at vi, på min tidligere arbejdsplads, begyndte at få løst udviklingsopgaver  indenfor både programmering og anden high-tech i Indien og Østeuropa. Vi ejede endda en del af et software-firma i Østeuropa, så det er ikke nogen ny udvikling.

Det jeg laver i dag har en forretningsmodel der gør at der er råd til at holde al udvikling  indenfor firmaet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
slip skrev, for 31 minutter siden:

Det er altså mindst 20 år siden at vi, på min tidligere arbejdsplads, begyndte at få løst udviklingsopgaver  indenfor både programmering og anden high-tech i Indien og Østeuropa. Vi ejede endda en del af et software-firma i Østeuropa, så det er ikke nogen ny udvikling.

Det jeg laver i dag har en forretningsmodel der gør at der er råd til at holde al udvikling  indenfor firmaet.

Nemlig. Det er slet slet ikke nyt. Mit gæt er st det du laver nu er ikke alene afhængig af pris.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest fede
dickens skrev, for 6 timer siden:

Jeg syntes nok det skulle kunne hænge sammen og tænker ikke vi behøver og blive enige:)

Det kan du jo mene om hvad du vil.

Men kan informere om autoværksteder nemt tager 600 kr i timen inklusiv fortjeneste på dele. Og mekanikeren får nu ikke 40-50.000 i måneden ved almindelig fuldtidsarbejde. Ekstra omkostningerne  kommer bag på mange

Del dette indlæg


Link til indlæg
fede skrev, for 8 timer siden:

Det kan du jo mene om hvad du vil.

Men kan informere om autoværksteder nemt tager 600 kr i timen inklusiv fortjeneste på dele. Og mekanikeren får nu ikke 40-50.000 i måneden ved almindelig fuldtidsarbejde. Ekstra omkostningerne  kommer bag på mange

Så vil jeg da lige informere om at på autoværkstedet er det altså plus fortjeneste på reservedelene og den er god ca 30/40 procent afhængig af din indkøbs aftale.

Så deres indtægter på reservedele dækker ca ekstra udgifterne .

Så der er der også penge i det:)

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
dickens skrev, for 50 minutter siden:

Så vil jeg da lige informere om at på autoværkstedet er det altså plus fortjeneste på reservedelene og den er god ca 30/40 procent afhængig af din indkøbs aftale.

Så deres indtægter på reservedele dækker ca ekstra udgifterne .

Så der er der også penge i det:)

 

Forhåbentlig. Men nu sidder autoværkstederne nok heller ikke i en position der er truet fra øst. Man sender (endnu ihvertfald) ikke sin bil til Indien for reparationer. Så  nok skal værkstedet tænke i effektiviseringer, men ikke i samme målestok som softwareudvikleren.

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 1 time siden:

Forhåbentlig. Men nu sidder autoværkstederne nok heller ikke i en position der er truet fra øst. Man sender (endnu ihvertfald) ikke sin bil til Indien for reparationer. Så  nok skal værkstedet tænke i effektiviseringer, men ikke i samme målestok som softwareudvikleren.

Det har jeg nu heller ikke skrevet at de var.

Men år tilbage var der lignende diskution mht autoværksteder og folk der fik lavet biler i østeuropa og også mht at østerupæer begyndte og arb billigt i dk.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 5 timer siden:

Man sender (endnu ihvertfald) ikke sin bil til Indien for reparationer.

Ikke til Indien, men gerne til Polen. Der er rigtig meget at spare hvis man skal have lavet en større rep på f. eks. en af de mere specielle Audi modeller (S/RS). Og kvaliteten er efter sigende i top.

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 19 timer siden:

Mit gæt er st det du laver nu er ikke alene afhængig af pris.

Der kommer altid konkurrence, før eller siden. Men man skal nyde så længe man har et efterspurgt produkt med højt dækningsbidrag, som man er den eneste der har på hylden :) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest fede
dickens skrev, for 11 timer siden:

Så vil jeg da lige informere om at på autoværkstedet er det altså plus fortjeneste på reservedelene og den er god ca 30/40 procent afhængig af din indkøbs aftale.

Så deres indtægter på reservedele dækker ca ekstra udgifterne .

Så der er der også penge i det:)

 

Det er netop hvad jeg mener. At værkstederne tjener en del penge på reservedelene oveni timelønnen. Altså en skjult højere timepris.

Hvis it firmaet kun tjener på arbejdstimer, er der ikke nogen ekstra indtjening. Og såfremt medarbejderen skal have 40-50.000 i måneden, så er det svært at få forretningen til at hænge sammen, hvis man kun tager 600 kr i timen

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Alkoholikeren
fede skrev, for 19 timer siden:

Det kan du jo mene om hvad du vil.

Men kan informere om autoværksteder nemt tager 600 kr i timen inklusiv fortjeneste på dele. Og mekanikeren får nu ikke 40-50.000 i måneden ved almindelig fuldtidsarbejde. Ekstra omkostningerne  kommer bag på mange

Nej autobranchen er en meget trængt konkurrence vant branche, dels gør det selv (og køber ind hos Thansen)- dels det der skrues sort, dels grænsehandels reparationer..sverige og tyskland der er ikke det store overskud på salg service og reparationer af biler, der tjenes heller ikke det store på finansieringen af bilkøb eller leasing kontrakter - der er anvisningsprovisioner, men mange kunder tager et realkreditlån.

jeg mener en mekanikker tjener i underkanten af 30.000 månedligt. 

Det er en meget administrativ tung branche - 

Det er en branche der ikke kan outsource...

Jo mindre der tjenes i Danmark på grund af outsourcing, jo hurtigere kommer den næste krise, penge SKAL cirkulere, vi kan risikere en "græsk tragedie"  - hvor en meget stor del af nationalformuen lå på relativt få hænder, de 10% -20% rigeste kan IKKE FORBRUGE SÅ MEGET AT LANDET HOLDES I BESKÆFTIGELSE,  og så kan de 10/20 % tælle deres værdiløse penge - flytte til udlandet og betale for deres sundhed o.s.v. 

Placer dine penge og din produktion I udlandet - og hent din velfærd der.

Alko

Del dette indlæg


Link til indlæg
fede skrev, for 5 timer siden:

Det er netop hvad jeg mener. At værkstederne tjener en del penge på reservedelene oveni timelønnen. Altså en skjult højere timepris.

Hvis it firmaet kun tjener på arbejdstimer, er der ikke nogen ekstra indtjening. Og såfremt medarbejderen skal have 40-50.000 i måneden, så er det svært at få forretningen til at hænge sammen, hvis man kun tager 600 kr i timen

Det er måske ordkløveri men ikke desto mindre skriver du altså 600 kr incl fortjeneste på resrvedele hvor jeg siger at det kommer oveni timelønnen på de 600 kr.

Der er imo meget større udgifter til og drive et autoværksted end et it firma.

Så mener ikke de kan samlignes.

Del dette indlæg


Link til indlæg
slip skrev, den 13.7.2019 at 15:02:

Ikke til Indien, men gerne til Polen. Der er rigtig meget at spare hvis man skal have lavet en større rep på f. eks. en af de mere specielle Audi modeller (S/RS). Og kvaliteten er efter sigende i top.

Og derfor behøver man ikke se Indien som konkurrencen i DEN branche, men gerne Polen. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
slip skrev, den 13.7.2019 at 15:04:

Der kommer altid konkurrence, før eller siden. Men man skal nyde så længe man har et efterspurgt produkt med højt dækningsbidrag, som man er den eneste der har på hylden :)

100pct enig. Hvis man ikke ser konkurrencen, er det ikke fordi den ikke er der. Det er fordi man ikke er smart nok.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Alkoholikeren
dickens skrev, den 13.7.2019 at 08:43:

vil jeg da lige informere om at på autoværkstedet er det altså plus fortjeneste på reservedelene og den er god ca 30/40 procent afhængig af din indkøbs aftale.

Hvor har du det fra? De frie - ikke autoriserede værksteder får ved engros indkøb typisk 15/20 % rabat hvis de har en fast aftale om kun at købe hos en forhandler,  hvis de vælge ruoriginale dele kan de selv sætte fortjenesten i % - Men tro mig kunder er eddermame kritiske og undersøger selv, hvis de syntes at reservedels prisen er for høj - Hos de autoriserede der handler hos fabrikanten er fortjenesten typisk 35/40 % - Og som autoriseret forhandler skal man lagerføre mange reservedele - Det koster så den der store fortjeneste ædes op i serviceomkostninger, jo der er overskud og dækningsbidrag i autobranchen,  men men der er brancher der har langt større overskud på mindre risiko og er mindre konjunkturafhængige, læg så lige til at at de rer længere imellem serviceintervaller på biler i dag end for 30 år siden. Mange købe rminibiler i 100.000 kronersklassen og skifter dem ud når de skal have service eftersyn og køber en ny 100.000 kroners bil (de har bilen typisk 2,5 år) Det tjenes der ikke mange penge på, eller tjenes mange værkstedtimer og reservedels forbrug på...

I dag har jeg ingen penge placeret i bilbranchen !

Ejendom, og medicinal og fødevarer, energi er der jeg investerer, flere ældre flere syge gir kassen, ejendom stiger meget pænt over 25 år, og folk skal da altid have mad, så....

 

Alko 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Alkoholikeren skrev, for 4 timer siden:

Hvor har du det fra? De frie - ikke autoriserede værksteder får ved engros indkøb typisk 15/20 % rabat hvis de har en fast aftale om kun at købe hos en forhandler,  hvis de vælge ruoriginale dele kan de selv sætte fortjenesten i % - Men tro mig kunder er eddermame kritiske og undersøger selv, hvis de syntes at reservedels prisen er for høj - Hos de autoriserede der handler hos fabrikanten er fortjenesten typisk 35/40 % - Og som autoriseret forhandler skal man lagerføre mange reservedele - Det koster så den der store fortjeneste ædes op i serviceomkostninger, jo der er overskud og dækningsbidrag i autobranchen,  men men der er brancher der har langt større overskud på mindre risiko og er mindre konjunkturafhængige, læg så lige til at at de rer længere imellem serviceintervaller på biler i dag end for 30 år siden. Mange købe rminibiler i 100.000 kronersklassen og skifter dem ud når de skal have service eftersyn og køber en ny 100.000 kroners bil (de har bilen typisk 2,5 år) Det tjenes der ikke mange penge på, eller tjenes mange værkstedtimer og reservedels forbrug på...

I dag har jeg ingen penge placeret i bilbranchen !

Ejendom, og medicinal og fødevarer, energi er der jeg investerer, flere ældre flere syge gir kassen, ejendom stiger meget pænt over 25 år, og folk skal da altid have mad, så....

 

Alko 

Det har jeg efter mange år i branchen så det er helt rigtigt .

 

Du har dog ret i at fortjeneste på stumper købt ved mærkeværksted der henter man mindre ca 18%

Redigeret af dickens

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Alkoholikeren
dickens skrev, for 1 time siden:

Det har jeg efter mange år i branchen så det er helt rigtigt .

 

Du har dog ret i at fortjeneste på stumper købt ved mærkeværksted der henter man mindre ca 18%

jeg har selv være forhandler - først Citroen, siden Volvo - endeligt Volvo og Renault, og havde en kort karriere med Toyota - så stopped ejeg og blev rentier. :)  En skøn branche syntes jeg jeg savner den lidt. Dengang fik de frie værksteder generelt 18 % i rabat, og mærke kolleger (de andre V/R forhandlere) fik 26 %. - fra Volvo fik vi på månedsordre 54 % - på 2 ugers ordre 33 % på specialordre 4 dage 18 & - På dagsordre 15%  - stort set samme struktur på Renault - det kunne dog tage lidt længere tid at få stumperne fra Renault i frankrig, hvis de ikke lå på lager i Göteborg, volvo lagerførte i nogle år fra 1982 hvor de blev forhandler for Renault kun visse modeller - R5 - R19 - Traffic og Master (kassevogne) 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...