Hop til indhold
EksilKøbenhavner

Truslen fra øst

Recommended Posts

Jeg sad i går og snakkede med en god ven den snak og et par andre tråde herinde gav mig lyst til at skrive dette indlæg.

Min ven er partner i et mindre konsulenthus, der primært udvikler ehandels løsninger. Han har omkring 20 ansatte, på trods af virksomhedens beskedne størrelse, så har han nogle gode og store danske virksomheder som kunder. Men han nævnte at han havde det sværere og sværere ved at lande nye kunder. Den primære årsag er prisen, hans timepris er typisk fra 900-1200 alt efter hvordan og hvor meget, det er helt i overensstemmelse med markedet her i landet.

Problemet er at de samme ydelser kan købes i Østeuropa for 500-700 pr time, Bulgarien og Rumænien kan klarer det billigere, og rykker de til sydøst Asien så kan time prisen komme helt ned på 300.

Selvfølgeligt går alle projekter ikke lige godt, der er måske ikke helt samme kompetencer, kommunikations problemer eller andet. Men generelt får de danske kunder, det de vil have til én billigere pris, og så er det jo ikke så underligt at de vælger min ven og hans danske konkurrenter fra.

Min ven kan ikke konkurrer på prisen, en dansk programmør vil have 40-50.000 om måneden, de virkeligt dygtige endnu mere. En højt uddannet og teknisk dygtig rumæner vil være glad for det halve. Når prisen ikke er en mulighed, så må han slå sig på at det han kan levere er af højere kvalitet, dette er han ved at indse for sjældent er tilfældet.

Fortsætter udviklingen, mener han ikke at han kan drive forretning om 5 år, i hvert fald ikke i det format han gør nu. Han bliver nød til at etablere afdelinger i lande hvor lønnen er lavere, for at få hans time pris ned, eller lukke og slukke.

Imens vi snakkede, kom jeg til at tænke på de danske klinikker (eller piger generelt) - det må umiddelbart være den samme situation for dem, og det virker ikke rigtigt som om der er en løsning på udfodringen.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Din ven skal da blot sørge for, at indgå aftaler med nogle"derude", så de kedelige og tidskrævende opgaver løses der, og kundekontakten varetages her.

Det er der masser af danske virksomheder som allerede gør.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tja, det gælder om at udvikle sig og være de bedste på trods af prisen. Jeg har venner i IT-branchen, som også programmerer forskellige ting og de er på ingen i problemer. Deres programmering er, uden at jeg har synderligt forstand på det, væsentligt bedre end det østeuropæere kan levere. 

Derudover er det måske også udtryk for at der i forvejen er for mange om buddet herhjemme? 

Og slutteligt har det vel altid været sådan at vi i et højtlønnet land har skulle udvikle os hele tiden og finde nye erhverv. Vi har altid mistet virksomheder til andre lande, men er så kommet stærkt igen på andre områder. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Thomsen skrev, for 35 minutter siden:

Din ven skal da blot sørge for, at indgå aftaler med nogle"derude", så de kedelige og tidskrævende opgaver løses der, og kundekontakten varetages her

Det er også den vej han bevæger sig, hvilket betyder at han på sigt ikke kan bruge de danske programmører, han skal blot have en dansk projektleder.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Elprebsi skrev, for 24 minutter siden:

Deres programmering er, uden at jeg har synderligt forstand på det, væsentligt bedre end det østeuropæere kan levere. 

Det er ikke mit indtryk at det er gældende mere. Men jeg kan godt forstå hvis det er det man fortæller sig selv som dansk højtlønnet programmør.

Nævn selvkørende biler for en chauffør og han vil straks fortælle hvorfor de ikke kan erstatte ham, det ændre dog ikke på at de kommer og på sigt vil erstatte ham.

Del dette indlæg


Link til indlæg
EksilKøbenhavner skrev, for 11 minutter siden:

Det er ikke mit indtryk at det er gældende mere. Men jeg kan godt forstå hvis det er det man fortæller sig selv som dansk højtlønnet programmør.

Du har ret. Det er ikke gældende mere. Både i Indien, østeuropa, Ægypten osv, får du helt og aldeles sammenlignelig arbejdskraft. Du har ligeleds ret i at de danske programmører (og andre danskere iøvrigt), er ret sikre på at de er bedre og ikke kan undværes......

Jeg vil dig lige sige en ting. De der skal have programmeret, skal måske være lidt skarpere, når deres krav skal stilles til en udenlandsk programmør. Men er de det, får de et lige så godt produkt (eller bedre) til en væsentligt lavere pris. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 30 minutter siden:

De der skal have programmeret, skal måske være lidt skarpere, når deres krav skal stilles til en udenlandsk programmør. Men er de det, får de et lige så godt produkt (eller bedre) til en væsentligt lavere pris.

Det tror jeg er helt korrekt. Jeg tror også at det samme gælder når der ligges besøg hos en GP der ikke snakker eller tænker dansk.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Forsår ikke helt at han ikke kan aflønne en dansker til 40/50000 kr .

Der er ca 160 t i en mdr og sælger han dem til 600 kr giver det en indtægt på 96000 kr = et over skud på ihvertfald 46000 kr .

Del dette indlæg


Link til indlæg
dickens skrev, for 17 minutter siden:

 

Der er ca 160 t i en mdr og sælger han dem til 600 kr giver det en indtægt på 96000 kr = et over skud på ihvertfald 46000 kr .

De 96000 skal også bruges til at svarer Skat, ferie, sygedage, løn til medarbejdere der ikke er fakturerer (regnskab, salg, administration) plus alle de andre udgifter der følger med, og så kommer du ikke ret langt med 96000

Del dette indlæg


Link til indlæg
EksilKøbenhavner skrev, for 24 minutter siden:

De 96000 skal også bruges til at svarer Skat, ferie, sygedage, løn til medarbejdere der ikke er fakturerer (regnskab, salg, administration) plus alle de andre udgifter der følger med, og så kommer du ikke ret langt med 96000

Og hvis konkurrenten fakturerer 300 kr i timen............

Del dette indlæg


Link til indlæg
dickens skrev, 1 time siden:

Forsår ikke helt at han ikke kan aflønne en dansker til 40/50000 kr .

Der er ca 160 t i en mdr og sælger han dem til 600 kr giver det en indtægt på 96000 kr = et over skud på ihvertfald 46000 kr .

Der er flere omkostninger forbundet med en medarbejder, end blot lønnen.

Der er omkostninger ved et kontor, bogholderi, rengøring, kaffe, frokostordning, sygdom, barsel, ferie, telefon, computer, videreuddannelse, oplæring, og mange andre ting. Så det beskedne overskud på 46k bliver desværre ikke til så meget længere nede i regnskabet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 39 minutter siden:

Og hvis konkurrenten fakturerer 300 kr i timen............

De fakturede så 5-700 kr iflg trådstarter.

Jeg har brugt gennemsnit som eks.

Del dette indlæg


Link til indlæg
dickens skrev, for 1 minut siden:

De fakturede så 5-700 kr iflg trådstarter.

Jeg har brugt gennemsnit som eks.

Han sagde at dem fra Sydøstasien fakturerer 300..... og at Rumænien og Bulgarien er billigere end de 5-700.

Det er Ægypten, Ukraine og Indien også, kan jeg garantere dig. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Thomsen skrev, for 8 minutter siden:

Der er flere omkostninger forbundet med en medarbejder, end blot lønnen.

Der er omkostninger ved et kontor, bogholderi, rengøring, kaffe, frokostordning, sygdom, barsel, ferie, telefon, computer, videreuddannelse, oplæring, og mange andre ting. Så det beskedne overskud på 46k bliver desværre ikke til så meget længere nede i regnskabet.

Ja korrekt.

Så vi ganger ca lønnen med 1.6 hvilket er den faktor der bruges.

45000 × 1.6 = 72000  overskud 24000 × 20 ansatte 480000 kr i overskud

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 1 minut siden:

Han sagde at dem fra Sydøstasien fakturerer 300..... og at Rumænien og Bulgarien er billigere end de 5-700.

Det er Ægypten, Ukraine og Indien også, kan jeg garantere dig. 

Nu tror jeg primært han mener dem fra øst europa det tyder overskriften på.

Del dette indlæg


Link til indlæg
dickens skrev, for 5 minutter siden:

Nu tror jeg primært han mener dem fra øst europa det tyder overskriften på.

Jeg tror nu han mener alt fra Øst, og ikke bare Østeuropa. Men det kan han jo selv klarificere....

Del dette indlæg


Link til indlæg
dickens skrev, for 20 minutter siden:

Ja korrekt.

Så vi ganger ca lønnen med 1.6 hvilket er den faktor der bruges.

45000 × 1.6 = 72000  overskud 24000 × 20 ansatte 480000 kr i overskud

Så en ejer af en virksomhed med 20 ansatte, tjener lidt under en halv mill.

:(

Uanset hvordan vi vender og drejer regnestykket, så det er det ikke en guldrandet forretning, og den største del af skylden ligger i, at danskerne får en for høj løn. Beklager, men sådan er det altså bare.

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 45 minutter siden:

Jeg tror nu han mener alt fra Øst, og ikke bare Østeuropa. Men det kan han jo selv klarificere....

Det er korrekt, tror bare at @dickens argumentere ud fra det pris eksempel, der bedst understøtter hans argumentation, hvilket er fair, om end en annelse misvisende.

dickens skrev, for 56 minutter siden:

45000 × 1.6 = 72000  overskud 24000 × 20 ansatte 480000 kr i overskud

Det er ikke alle ansatte der hiver 160 * 600 hjem.

Del dette indlæg


Link til indlæg
EksilKøbenhavner skrev, for 2 minutter siden:

Det er korrekt, tror bare at @dickens argumentere ud fra det pris eksempel, der bedst understøtter hans argumentation, hvilket er fair, om end en annelse misvisende.

Det er ikke alle ansatte der hiver 160 * 600 hjem.

Nej det er det ikke men der er så nogle der hiver mere hjem.

Hvorfor er det misvisende det er jo yd fra ts egen fremlægning.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Thomsen skrev, for 45 minutter siden:

Så en ejer af en virksomhed med 20 ansatte, tjener lidt under en halv mill.

:(

Uanset hvordan vi vender og drejer regnestykket, så det er det ikke en guldrandet forretning, og den største del af skylden ligger i, at danskerne får en for høj løn. Beklager, men sådan er det altså bare.

Du mener 45000 kr i løn er for meget men at en virksomhedsejer der tjener ca 1 halv mil om mdr er en dårlig forretning.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest fede
dickens skrev, 1 time siden:

Ja korrekt.

Så vi ganger ca lønnen med 1.6 hvilket er den faktor der bruges.

45000 × 1.6 = 72000  overskud 24000 × 20 ansatte 480000 kr i overskud

Nu fokuserer du kun på lønnen til udvikleren.

Hvad med sælgeren, bogholderen, revisoren, lokale, cheferne og andre udgifter??

Det er rigtigt, at man skal gange lønnen med 1.4-1.6 for at få udviklerens fulde udgift, inklusiv sociale omkostninger. Men der er mange andre instanser der skal aflønnes, for den udskrevne faktura pris

 

Redigeret af fede

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest fede

Kort sagt, så undrer det mig meget Danmark stadig kan bibeholde de lønninger. For vi er bestemt ikke super mennesker og vi er efterhånden heller ikke bedre uddannet.

Men meget muligt, at det vil ændre sig fremadrettet. Ligesom i vennens firmas tilfælde. Hvor man enten rykker ud eller lukker. Vi ser det mere og mere

Redigeret af fede

Del dette indlæg


Link til indlæg
fede skrev, for 16 minutter siden:

Nu fokuserer du kun på lønnen til udvikleren.

Hvad med sælgeren, bogholderen, revisoren, lokale, cheferne og andre udgifter??

Det er rigtigt, at man skal gange lønnen med 1.4-1.6 for at få udviklerens fulde udgift, inklusiv sociale omkostninger. Men der er mange andre instanser der skal aflønnes, for den udskrevne faktura pris

 

Jeg syntes nok det skulle kunne hænge sammen og tænker ikke vi behøver og blive enige:)

Del dette indlæg


Link til indlæg
dickens skrev, for 2 minutter siden:

Jeg syntes nok det skulle kunne hænge sammen og tænker ikke vi behøver og blive enige:)

I dit regnestykke har du heller ikke med at forretningen skal omstruktureres. Det er en døende branche i Danmark, og ejerne er nødt til st etablere udenlandske filialer!

Del dette indlæg


Link til indlæg
dickens skrev, for 47 minutter siden:

Du mener 45000 kr i løn er for meget men at en virksomhedsejer der tjener ca 1 halv mil om mdr er en dårlig forretning.

Den halve mill går jo ikke kun til virksomhedsejeren, den går til udvikling af virksomheden, inventar, afskrivninger, og mange andre ting.

Nej, jeg mener ikke at 45k til en medarbejder er for meget, jeg påpeger blot, at økonomien kan være stram.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...