Hop til indhold
Guest Mentor

Fremleje af lejlighed, der måske bliver brugt til sexarbejde – hvad er reglerne?

Recommended Posts

Guest Mentor

Hej herinde,

Jeg har brug for lidt kommentarer og måske lidt vejledning herinde fra i forbindelse med en klage jeg har fået over, at der ”drives bordel” i en lejlighed jeg har fremlejet til en kvinde.

Jeg er blevet kontaktet af Advokaten/administratoren på vegne af bestyrelsen i min ejerforening på baggrund af en klage fra nogle af naboerne angående bordelvirksomhed i min lejlighed.

Jeg har ikke kunnet få selve klagen, hvilket undrer mig, og jeg kan heller ikke få administratoren til at præcisere hvad den formelle overtrædelse er, blot at jeg skal opsige kontrakten med min lejer.

Jeg kom i tanke om denne side (eroguide), da administratoren har sendt en mail med link til en anmeldelse på denne side (det kan jeg så meget belejligt udnytte), samt et link til en sex-annonce, som han angiver er indrykket af min lejer.

Min egen fakta boks siger:

• Jeg ved ret sikkert, at der ikke bliver drevet bordelvirksomhed i lejligheden, sådan som jeg forstår et bordel med flere sexarbejdere. Men jeg kan ikke afvise, at min lejer tilbyder massageydelser i lejligheden.
  • Jeg kan ikke vide, at det reelt er min lejer, der refereres til i de vedhæftede links. Jeg antager, at ingen vil stille sig frem og sige de ved det af egen erfaring.
  • Min lejer behandler min lejlighed pænt og betaler til tiden - jeg kan intet udsætte på hende som lejer.

Jeg vil gerne have, at der udøves god moral i sagen, så jeg vil gerne kunne præsentere min lejer for de konkrete overtrædelser. Jeg vil gerne dokumentere de overtrædelser og ikke bare sende hende ud af lejligheden uden et reelt faktabaseret grundlag – også fordi jeg forventer, at hun også vil inddrage juridisk assistance, til at tale hendes sag.

På min forespørgsel om hvad overtrædelserne vedrører får jeg forskellige og ikke entydige svar fra advokaten:

• Første begrundelse var, at det er ulovligt, at registrere virksomhed i en ejerlejlighed. Jeg fik sendt et skærmdump fra virksomhedsregisteret, men på min efterfølgende forespørgsel, ville de ikke bekræfte, at det faktisk er ulovligt. Jeg kan ikke finde noget lovmæssigt, der forbyder det.
  • Næste svar var, at bestyrelsen skulle godkende eventuel virksomhed i lejligheden jf. husorden og vedtægter. Jeg kan ikke kunnet finde det i hverken husorden og vedtægter, og har forespurgt om en reference til formuleringen, uden at jeg har kunnet få svar.
  • Derimod har jeg nu fået begrundelsen larm og uorden. Jeg har så bedt som den klage, som er fremsendt, men den kan jeg ikke få – kun i uddrag, hvor der refereres til bordelvirksomhed.

Jeg vil selvfølgelig gerne terminerne kontrakten med min lejer, hvis der er en gyldig juridisk grund. Men jeg føler at administratoren ikke er sandfærdig i sin kommunikation, og det synes jeg ikke er god moral – det kan jeg ikke agere på.

Administratoren truer med tvangssalg – det har jeg aldrig hørt om før, og jeg stoler ikke mere på at de taler sandt. Jeg ved faktisk ikke hvilke beføjelser en bestyrelse i en ejerforening har.

Hvis nogle herinde har noget viden eller erfaring, så hører jeg gerne om det.

Pft.  Mentor

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Tatra

Uden iøvrigt at gøre mig klog bør du nok oplyse om der er tale om en ejerlejlighed, lejelejlighed eller andelslejlighed.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Mentor

Ja, selvfølgelig. Det er en ejerlejlighed. Der står intet i vedtægterne eller husorden om at det ikke er tilladt at bruge lejligheden til erhverv.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg vil uden at tøve, henvende mig til en advokat, som kender til boligret.

Kun på den måde vil du få ordentlig rådgivning og evt. kunne tilbagevise alle anklager. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Nemtøs

Du  kunne  anvende  advokatvagten - gratis  anonym  rådgivning.  Findes  i  de  fleste  større  byer. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Mentor

Jeg har fået uddrag, men må ikke få den fulde klage. Der klages over, at der drives bordel. Det ved jeg helt sikkert, at der ikke gør. 

Administratoren forsøger så at køre den på, at der ikke må være erhvervsmæssig virksomhed, men det kan jeg ikke finde noget, der underbygger rent lovmæssigt.

Jeg vil gerne kende det rette juridiske grundlag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Nemtøs skrev, for 42 minutter siden:

Du  kunne  anvende  advokatvagten - gratis  anonym  rådgivning.  Findes  i  de  fleste  større  byer. 

Desværre hjælper det ikke ret meget, da det kun er rådgivning ud fra det man selv kan fremlægge af materiale.........og de derfor ikke kan gå ind og bede om oplysninger fra modpart.

Gå til en advokat.....det koster lidt penge her og nu, men venter du for længe og selv tror du kan klare sagen, ender det bare med at du taber endnu flere...... Jeg har selv været i en sag, hvor jeg ventede for længe med at kontakte en advokat og det fortryder jeg bitterligt i dag.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det er en svær situation, og med forbehold for at jeg ikke kender reglerne i din ejerforening, så tror jeg de står med en meget dårlig sag, hvis altså vel og mærke det der påståede at foregå, ikke bryder loven i almindelighed.

Når det så er sagt, kan man jo godt forstå naboerne, hvis sagen har noget på sig, hånden på hjertet ville de fleste af os herinde nok også betakke os for de aktiviteter hos naboen. (Dobbelt moralsk så det synger, jeg ved det). Derfor tager de erfære som alle andre ville og bør gøre.

Husk på at ejerforeningens advokat får sit honorar for at tjene sin klient, og ikke for at fremstille sandheden. Derfor opstilles der scenarier og konsekvenser der skal overbevise dig om at handle efter deres ønske. Det er ikke det samme som de har ret!

Som andre har skrevet, det eneste rigtige du kan gøre er at kontakte en advokat til at hjælpe dig, alene er du ude i en ulige kamp. Det kommer til at koste nogle tusinde kroner,. Det er dyrt at være udlejer.

Held og lykke med det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Alkoholikeren

Hmm jeg er ikke jurist, men enhver der anklages skal da kunde hele anklagen og der skal fremlægges beviser, brud på husorden kan i sig selv ikke medføre tvangssalg, og kommer tvangssalg på,tale tager det år. Der skal være beviser for bordeldrigt, og er der i vedtægter ikke forbud mod erhverv i ejendommen er erhverv tilladt, eksempelvis tandlægepraksis, advokat virksomhed o.s.v, derfor er der i mange foreninger en pasus at erhverv skal tillades af bestyrelsen. 

Hvis du udlejer via virksomhedsordningen skal du tage en advokat på og fradrage udgiften på indtægten, ejendommens bestyrelseskandidater melde bordeldrift og rufferi til politiet der så skal undersøge sagen så din huslejes skal være fair. 

Kan politiet ikke bevise bordeldrift, så er det brud på husorden. Intet andet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Anilingus

Er du selv ejer af ejerlejligheden eller er det en du har lejet af den tinglyste ejer og herefter har fremlejet til kvinden ?

Uanset hvad befinder du dig midt i et giftigt krydsfelt med kvinden i det ene hjørne og ejerforeningen i det andet - af og til kaldet treuenigheden( det har dog intet med kirken at gøre;))

Der går sjældent røg af en brand - så mon ikke der er mere end almindelig trafik af mænd, flere og længerevarende lyde end sædvanligt o.s.v., når nogen rent faktisk skrider til at klage videre i systemet...selvom du ikke mener det er tilfældet. Rådet om selv at kigge lidt på afstand, er måske ikke helt dumt.

Rådet om at søge bistand ved advokat o.l. lyder fornuftigt.  

Del dette indlæg

Link til indlæg

1. Så vidt jeg ved, må man ikke bare drive erhverv som fx butik eller klinik fra en lejlighed til beboelse. Det mener jeg kommunen skal give lov til.

2. Du bør kunne få en kopi af klagen i sin fulde ordlyd, også med klagernes navn og underskrift. Ellers kan det jo være det pure opspind.

3. Har du spurgt din lejer, hvad hun siger til anklagen?

Venligst

French

Redigeret af frenchlover1

Del dette indlæg

Link til indlæg

Der er et par ting, som jeg hæfter mig ved.

Den første er foreningens vedtægter. I mange foreninger, bl.a. min egen, fremgår det af vedtægterne, at lejligheden ikke må benyttes til erhvervsmæssige formål. Står der ikke noget om det i dine vedtægter, står foreningen svagt i dette spørgsmål.

Den anden ting er, at det må være foreningen, her i skikkelse af bestyrelsen, der skal bevise, at der foregår bordeldrift (der defineret som erhverv altså ikke er forbudt i vedtægterne).

Den tredie ting er, at man næppe kan tvangssælge lejligheden hen over hovedet på ejeren. Det kan den efter min bedste overbevisning kun, hvis en långiver ikke får sine renter og afdrag. I en sådan situation kan han begære tvangsauktion. Jeg har aldrig hørt om det i andre tilfælde.

Men som et par er inde på: Kontakt en advokat. Måske vil foreningen og administrationen trække følehornene tilbage, når de bliver mødt af juridisk bistand – især hvis de har været ude på tynd is for f.eks at skræmme dig.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg

Link til indlæg

Du skal selv have fat i en advokat, Mentor. Og det haster.

Ærgerlige penge, men hvis du i forvejen havde en fornemmelse af, at din lejer har en god, sund og helt naturlig appetit på sex og sågar tjener penge på det, så var du vel også klar over, at der kunne blive problemer på et tidspunkt.

Mens du venter på mødet med advokaten, kan du måske have interesse i at læse disse to links, som vel at mærke stammer fra fra ejerforeningernes egen organisations hjemmeside:

Den første er:

https://www.ejl.dk/images/Artikler/Vi-bliver-ved.pdf

Det er en gammel sag, og Lov om Ejerlejligheder er blevet ændret siden, men når det ikke var muligt at gøre noget ved selv disse uhyrlige tilstande, står du vist stærkt.

Det eneste reelle magtmiddel i loven er nemlig fortsat §8, som siger; Hvis en ejer gør sig skyldig i grov eller oftere gentagen misligholdelse af sine forpligtelser over for ejerforeningen eller et af dennes medlemmer, kan ejerforeningen pålægge ham at fraflytte lejligheden med passende varsel.

Det aldeles latterlige i, at du kan pålægges at fraflytte en lejlighed, du slet ikke bor i, behandles her:

https://www.ejl.dk/index.php/lov-fakta/udlejning

Der anbefales så diverse forbehold i vedtægterne, men da din forening jo åbenbart ikke har tænkt så langt, kan det være lige meget.

Truslen om ”tvangssalg” er det rene, skingrende, rablende vås, som bestyrker mig i min formodning om, at din modparts advokat er det, som salig Formand Mao i sin berømte lille røde bog betegnede som en papirtiger – formentlig endda en velbetalt sådan, endda for dine penge.

Men eftersom jura er noget helt andet end rimelighed og retfærdighed, kunne du jo i en stille stund overveje, om der rent faktisk er tale om et reelt problem, som du selv ville have svært ved at acceptere, hvis det var din nabo, som havde lejet ud til en dejlig og efterstræbt/efterspurgt kvinde.

Hvis det helt konkret viser sig, at opgangen er fyldt med henslængte cigaretskod, pizzabakker og halvspiste isvafler, og hvis der konstant sendes liderlige blikke til beboernes jomfruelige teenager-døtre fra en lang kø af mandspersoner, ville det vel ikke være urimeligt, om du tog en kammeratlig samtale med din fortryllende lejer om fremtidsmulighederne for hendes forretning.

Der er trods alt forskel på privat/diskret og privat/indiskret.

Men få nu din egen advokat – om ikke andet så for at sikre dig mod en sag om rufferi.

Med venlig hilsen

AM

Del dette indlæg

Link til indlæg
Mentor skrev, for 5 timer siden:
  • Jeg ved ret sikkert, at der ikke bliver drevet bordelvirksomhed i lejligheden, sådan som jeg forstår et bordel med flere sexarbejdere. Men jeg kan ikke afvise, at min lejer tilbyder massageydelser i lejligheden.

Du skal nok ikke regne med at den gennemsnitlige nabo skelner som dig. Hvis der udøves prostitution fra lejligheden, så er det "et bordel" i menigmands forstand.

Jeg har lang bestyrelseserfaring fra en boligforening. Var det sket i min tid & i min ejendom at en GP drev forretning fra en fremlejet lejlighed, så havde vi stensikkert undersøgt mulighederne for at få det stoppet. Men selvfølgelig på fast juridisk grund, ikke med anonyme klager. Hvis det juridiske grundlag manglede, vil jeg tro vi ret hurtigt ville få det etableret i form af en vedtægtsændring. Kald det bare NIMBY, men tror du skal regne med modstand - med mindre "klagen" er ren chikane mod dig.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Du skriver at du har fremlejet din ejerbolig.  Har du lavet en tidsbegrænset lejeaftale, eller en regulær lejeaftale.  Har du tidligere selv boet i lejligheden, og har du planer om selv at bo der igen.

Svarere på ovennævnte kan have indflydelse på, hvor "let" du kan komme af med din udlejer, såfremt du ønsker at ophæve lejemålet.  En ting er, at de øvrige beboer gerne vil af med din lejer, en andet ting er, at man ikke bare sådan lige kan smide folk ud. 

Glem alt om moral, hvad de du helst gøre ?  

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg har personligt kendskab til en andelsboligforening på Frederiksberg, hvor en andelsbolighaver udlejede til letlevende damer. Det er godt nok en del år siden, og reglerne og praksis kan være ændret siden, og det kan muligvis også spille ind at der var tale om en andelsboligforening (især på dette tidspunkt), men sagen endte med at udlejeren (andelsbolighaveren) blev påbudt enten selv at flytte tilbage til lejligheden, herunder at der ikke fremadrettet måtte foregå prostitution fra adressen, og ellers kunne andelsboligforeningen tvangssælge lejligheden. Sagen endte med at manden frivilligt solgte andelslejligheden, og der flytte en almindelig familie ind. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Sniper123

Det er foreningsvedtægterne der afstikker rammerne for anvendelsen, det er ofte en forudsætning for udlejning af en ejerlejlighed, at bestyrelsen godkender kontraktforholdet. Hvis der ikke positivt er forbehold mht. erhverv i den enkelte lejlighed jf. vedtægterne - så er det ingen hindring. Det er tilladt at drive småvirksomhed i beboelse - forståes som lejer/ejer - hvis virksomheden ansætter personer, så kræver det normalt en godkendelse. 

Som jeg læser det - så har din ejerforening en meget dårlig sag = ingen sag. At bruge penge på juridisk bistand - gem dem til et faktuelt sagsanlæg.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...