Hop til indhold
Rejsenetværk

Tragikomisk ægteskabeligt dilemma

Recommended Posts

Premium abonnements artikel på JP.dk

Dette brevkasse spørgsmål kunne Rokokoposten ikke have gjort bedre, men dette er seriøst - tro det eller lad være :huh:

17.02.2018 KL. 14:30

ÆGTESKAB PRIVATØKONOMI SPØRG OM PENGE

TOMMY V. CHRISTIANSEN

ADVOKAT (H), CAND. MERC.

Jeg låner min mand penge

Min mand skylder mig penge (35.000 kr.- 50.000 kr., alt efter hvad jeg kan bevise), men hver gang han har penge, bliver de brugt på at betale af på anden gæld (quicklån etc.) og altså ikke, hvad han skylder mig. I stedet låner han mindre beløb af mig hver måned, som så vokser sig større. Vi har begge fuldtidsarbejde.

Mit spørgsmål er: Synes du, der er nok til at lave en sag ud af det og evt. tvinge ham ad rettens vej til at betale af på det, eller skal jeg bare opgive det og søge skilsmisse i stedet for? På forhånd tak.

Venlig hilsen

SS

Jeg må jo ikke citere i artiklens helhed, så i får dette uddrag af svaret:

Stop långivningen

En lektor på Aarhus Universitet udtrykte det således: Hustruen kan, hvis hun får dom for et pengekrav mod manden, gøre udlæg i mandens tv midt under landskampen og dermed få indkasseret sit tilgodehavende. Men det er ingenlunde sikkert, at det fremmer stemningen og den hjemlige hygge hos ægtefællerne.

Noget andet er, at jeg vil anbefale Dem i alle tilfælde at ophøre med yderligere långivning til Deres ægtefælle.

¤¤¤

https://jyllands-posten.dk/protected/premium/erhverv/sporgompenge/ECE10312905/jeg-laaner-min-mand-penge

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg

Ja, når man af og til ser Luksusfælden, så undres man ikke - eller jeg undrer mig stadig over at folk tror at de kan låne sig til mere forbrug ved at optage Quicklån - det eneste de låner sig til er jo reelt kun et højere forbrug til renteudgifter, så de mangler penge i den anden ende til f.eks. cigaretter  ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hvis vi taler et ægteskabeligt problem, må det vel antages at de er gift.  Jeg ville jo nok starte med at undersøge, om jeg hægte på han gæld, hvis han misligeholder låneaftalerne. Noget tyder åbentbart på, at den ene ægtefælle kan optage qucilån uden den andens samtykke.  Det kan man nok ikke i en bank. 

Efter lidt indsamling af data, ville jeg nok tage en alvorlig snak med ægtefællen, herunder selvfølgelig også en gennemgang om de fælles omkostninger nu også bliver fordelt retfærdigt, således at man har nogenlunde samme beløb til privatforbrug. 

Herefter ville jeg nok pointere, at det måtte være slut med at optage yderligere gæld. Hvis dette ikke ville hjælpe, ville jeg nok droppe forholdet eller bibeholde en slags forhold, med hver sin bolig og økonomi.  

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...