Bukkake 197 Skrevet 21. November, 2016 Hej min lønkonto vokser med raketfart og renten er 0%. Så tænkte på at købe nogle aktier. Men det er vel dyrt hvis ens bank skal sørge for det. Så hvordan kommer man selv i gang med at købe? Hvordan hvorhenne osv? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Carnalwolf 532 Skrevet 21. November, 2016 (edited) Mærkeligt forum at spørge om aktier... Men den bedste handelsplatform for aktier i norden er Nordnet. Ingen depotgebyrer og lav kurtage (dvs. omkostning ved køb af værdipapirer). Det vigtigste ved investering i aktier er at have en god risikospredning, dvs at sprede sig over flere værdipapirer, i flere sektorer (dvs finans, biotech, teknologi, industri etc.). Eksperter er lidt uenige om hvor meget man skal sprede sig, men de fleste foreslår min. 8 værdipapirer, og maks. 20, da man ellers mister overblik. Alternativt kan du investere i investeringsforeninger, så nogle andre forvalter dine investeringer for dig, eller investere i ETF'er, eksempelvis indexfonde, som følger indekser, eksempelvis det danske C20 index. Sæt dig lidt ind i tingene inden du køber. Både det rent praktiske ifht. SKAT, risikoprofil, langsigtet investor vs. kortsigtet osv. Eksempelvis er det meget mere fordelagtigt skattemæssigt at investere for pensionsmidler end for frie midler da skatten er markant højere på sidst nævnte. Men også det rent investeringsmæssige, ved bla. at læse analyser og lære begreber som P/B. Men det er en god idé at begynde at investere. Folk der ikke investerer eller lader deres sparepenge blive ædt af inflation i banken, er ikke for kvikke. Et studie for nogle år siden viste at en person der tjener 18 millioner i løbet af deres liv, men investerer 10% af deres løn hver måned i gns. ville have en livsindkomst på 29,5 millioner. Altså 11,5 millioner mere end dem der ikke investerer. Redigeret 21. November, 2016 af Carnalwolf 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Sparkster Skrevet 21. November, 2016 1. Læs denne meget fine artikel - http://www.euroinvestor.dk/ei-nyheder/2012/02/12/aktieskole-hvordan-kommer-du-igang-med-at-handle/16688 2. Google dig lidt rundt, og find ud af hvilken platform der passer bedst til dig, jeg har selv brugt plus500 men deres kurser bliver opdateret "for langsomt" - så lige pt. ligger det i min bank, hvilket også fungere rigtigt fint. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Havnebumsen Skrevet 21. November, 2016 Nordnet er klart bedste investeringsbank Har du ikke den store kendskab og har ikke alverdens lyst til at sætte dig ind i det kan du med fordel købe investeringsbeviser Du betaler lidt for forvalteren styrer det. Typisk 1,5-2 %. Fordelen er profesionelle styrer investeringen, du spreder dig udover mange firmaer så risikoen ved hver enkelt er ikke så stor, du kan investere i hele verdenens markeder relativt nemt og uden den store investering. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg