Hop til indhold
sleipnir

psoriasis og klinikker

Recommended Posts

Hej allesammen, jeg har et (på jysk) møg træls problem, jeg har tidligere nydt at gå på forskellige klinikker.

Jeg er helt stoppet siden April da jeg har udviklet "psoriasis", det er ok slemt (ikke så slemt som hvis i billed googl'er det) men ret slemt.

Er der nogen der har erfaring med dette og hvordan man eventuelt takler det stadig at gå på klinik?

 

Jeg ringede til et af mine normale steder, men pigen sagde bare "ja vi gør det meste" jeg tror slet ikke hun forstod hvad jeg spurgte om.

hun ville bare trække endnu en kunde til butikken.

Jeg ville så nødigt tage der ned og så blive afvist pga. "at være ulækker" eller lignende.

 

Det er lidt en tabu sygdom grundet de til tider noget grotæske symptomer, men den er jo 100% ufarlig for folk omkring mig.

Jeg har virkeligt gået længe før jeg endeligt i dag besluttede mig for at skrive det indlæg her.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej Sleipnir.

Lad os slå en ting fast. psoriasis Er en ganske almindelig hudsygdom, jeg har den selv i mild grad på knæet og albuer. Og har aldrig haft udfordringer med, at pigerne afviser en. pga. Det. Jeg smører det ofte med ko patte salve. (kan ikke huske hvad det hedder) men vi er opvokset med det navn :-) 

Jeg ved ikke hvor dit sidder, men fakta er nu. Det smitter ikke, det er en arvelig sygdom, og kan holdes nede. Igen ved ikke hvor tit dit er i udbrud, eller igen hvor hårdt ramt du er Og er ikke helt enig i det er en tabu sygdom da det er en af det mest udbredte sygdomme i DK. Du bliver ikke ugle set ved at have  psoriasis  Det tror jeg er i dine tanker. Ja ved godt det kan være pinligt, at man kan skælle. Men ja det er jo ikke mega hudflager der falder af. Det er mere lige som man skæller efter man er blevet solskoldet synes jeg. Men ja igen dette er ikke en kritik af dig overhovedet. 

Der er kommet et nyt produkt på markedet det hedder ixekizumab Prøv at snakke med din læge om det. Ved ikke om det er kommet til DK endnu. Men skulle være ret effektiv middel. Jeg vil håbe for dig, at det ikke er hudsygdommen der gør du er nervøs at komme på klinikker eller møde din faste pige. Igen de ser det meste. Og garanteret også noget der er værre end denne sygdom. 

Håber du kunne bruge dette til noget. Jeg ønsker dig alt vel.

God fredag og weekend til dig.

KK

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest allo-allo

Jeg har også psoriasis. For det meste i mild grad, men ind i mellem også ret slemt. Det er blandt andet på knæ og albuer, på knoerne og ta daaaa også med spor af hudsygdommen tæt på skridtet.  Jeg smører det med en god olivenolie aften og morgen. Indtil videre har det ikke haft indflydelse på mine oplevelser med GPer. Ind i mellem bliver der spurgt til de røde spots, og når jeg så fortæller, hvad det er, så er det ikke noget problem. I øvrigt er ikke noget der smitter. Psoreasis er en arvelig sygdom.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg syntes du skal sige det på forhånd, så ved pigen det :) (sig det til hende når i er inde og ordne betaling og sådan noget)
Det kan godt være ubehageligt for en pige, hvis hun ikke ved hvad det er, eller om det kan smitte, men når det "bare" er psoreasis, er det jo ikke noget problem :)
Kim Kardashian har sørget for at alle piger ved hvad det er og at det ikke er farligt, no worries :P

 

 

Redigeret af Ida sunshine

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det eneste jeg kan sige er at hvis det kan lade sig gøre, så hold dig fra hormoncreme. Det er muligvis kræftfremkaldende, find i stedet en god fed fugtighedscreme og smør ofte.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest solkongen
Moriarty skrev, 1 time siden:

Det eneste jeg kan sige er at hvis det kan lade sig gøre, så hold dig fra hormoncreme. Det er muligvis kræftfremkaldende, find i stedet en god fed fugtighedscreme og smør ofte.

Hvor ser du at hormoncreme kunne være kræftfremkaldende?

Del dette indlæg


Link til indlæg
solkongen skrev, for 30 minutter siden:

Hvor ser du at hormoncreme kunne være kræftfremkaldende?

Ved ikke om homoncreme er kræftfremkaldende, men det har en del alvorlige bivirkninger, så det skal ikke bruges for længe ad gangen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Tass

Hvis jeg ikke husker helt forkert, så har Jim Lyngvild en creme serie der skulle virke ekseptionelt godt på psoriasis. Det er hvad jeg har læst, men ikke set bevis for. Bare en mulighed ;)

Om man så syntes om manden burde ikke være relevant, han splitter jo vandende en del må man sige :P

Del dette indlæg


Link til indlæg
Moriarty skrev, for 19 timer siden:

Det eneste jeg kan sige er at hvis det kan lade sig gøre, så hold dig fra hormoncreme. Det er muligvis kræftfremkaldende, find i stedet en god fed fugtighedscreme og smør ofte.

 

Tass skrev, for 14 timer siden:

Hvis jeg ikke husker helt forkert, så har Jim Lyngvild en creme serie der skulle virke ekseptionelt godt på psoriasis.

Hvis ikke den er godkendt som (natur-)lægemiddel, så vil det være ulovligt at markedsføre den med de anprisninger

 

Det er helt generelt nok klogere at lytte til lægen end til anonyme internetforumbrugere ...

Ida sunshine skrev, den 9/9/2016 at 19:36:

Jeg syntes du skal sige det på forhånd,

Enig. Sørg for at beskrive, hvor du har angrebene og hvordan de ser ud (det kan variere i ekstrem grad).

Redigeret af Bebop

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Tass
Bebop skrev, for 5 minutter siden:

Hvis ikke den er godkendt som (natur-)lægemiddel, så vil det være ulovligt at markedsføre den med de anprisninger

Det er helt generelt nok klogere at lytte til lægen end til anonyme internetforumbrugere ...

Eller os bruger man disse anonyme forum brugeres udtalelser som inspiration for hvad der kan undersøges nærmere. Hvem ved, måske man risikerede at lære noget nyt...

Vi lever i en forunderlig og moderne verden hvor det rent faktisk er tilladt at tænke selv. ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ved slem eksem kan man få sin hudlæge til at søge om bevilling til en  fed creme hos Lægemiddelstyrelsen.

Den fås så på recept som al anden medicin.

 

NB! Det er til en almindelig fed creme.

Redigeret af Krølle Bølle Jr.
Tilføjelse

Del dette indlæg


Link til indlæg
Moriarty skrev, for 21 timer siden:

Det eneste jeg kan sige er at hvis det kan lade sig gøre, så hold dig fra hormoncreme. Det er muligvis kræftfremkaldende, find i stedet en god fed fugtighedscreme og smør ofte.

Hm. Altså solcreme har jo været meget kritiseret denne sommer, pga hormonforstyrrende stoffer man mener er kræftfremkaldende. Måske det er det du tænker på?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Ida sunshine skrev, for 1 time siden:

Hm. Altså solcreme har jo været meget kritiseret denne sommer, pga hormonforstyrrende stoffer man mener er kræftfremkaldende. Måske det er det du tænker på?

Jeg tænker mest på det binyrebarkhormon som er i det creme jeg har stiftet bekendskab med. Jeg har fået fortalt at det er på listen over mulig kræftfremkaldende ting.

 

Jeg har godt nok ikke fundet noget ved en hurtig google søgning, så jeg kan tage fejl.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Moriarty skrev, for 2 timer siden:

Jeg har godt nok ikke fundet noget ved en hurtig google søgning, så jeg kan tage fejl.

http://dagensmedicin.dk/gigtmidler-kan-oge-risikoen-for-hudkraft/

Men her er tale om systemisk brug (man spiser/injicerer det, så det virker på hele "systemet") og ikke topisk (påføring, lokalt)

Redigeret af Bebop

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Alkoholikeren

Kopsætte salve hedder helosan, om det hjælper og lindre og dæmper psoriasis ved jeg ikke, jeg har en kollega der er ret, ret hårdt endda, han sygemeldes i to måneder, og sendes på sol og badeferie i det døde hav, og har gavn af at besøge et sted med "doktorfisk" en langvarig solferie og havbad med høj salt koncentration, du kan søge via din læge og regionen betaler.

 

hvad angår besøg hos en GP, tænker jeg at du forklarer det ved tidsbestilling, og vil de have dig som kunde, er det jo fint, men de har lov til at sige nej tak....

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...