Hop til indhold
Bananas

Bedrevidende mænd

Recommended Posts

Nyder livet

Genial ironi :grin: - perfekt turneret dobbelt salto med skrue i forhold til katastrofal venstreorienteret nationaløkonomi. Stort cadeau!

GF

​GF dine og andres myter bliver ikke mere rigtige af at blive gentaget igen og igen....

Faktum er, at Anker J. var en formidabel parlamentariker, der som mindretalsregering skulle navigere i en tumultarisk periode.

Og at arbejdsmarkedsparter, de internationale konjunkturer og oppositionen gjorde livet svært for ham og hans meget kompetente finansminister Knud Heinesen.

Er det i øvrigt ikke paradoksalt, at alle altid har hyldet samme Heinesen, selvom han netop sad med ansvaret for statens finanser??

Hvorfor er han en helt og Anker en skurk?

Måske fordi han VAR dygtig...og at de dårlige forhold for statens finanser i overvejende grad skyldtes forhold uden for regeringens (Heinesens og Ankers) direkte indflydelse!

Redigeret af McQueen

Del dette indlæg


Link til indlæg

McQueen

Jeg ved det godt: Hvor jeg ser en ko, ser du en "hest".

Det skyldes, at din ordbog definerer en ko som en hest. :cool:

God Kristi Himmelfartsferie.

GF

Redigeret af Good Fun

Del dette indlæg


Link til indlæg

McQueen

Jeg ved det godt: Hvor jeg ser en ko, ser du en "hest".

Det skyldes, at din ordbog definerer en ko som en hest. :cool:

God Kristi Himmelfartsferie.

GF

​Er det dit argument for 'venstreorienteret nationaløkonomi'?

En talte også om 'statens husholdningsbudget' som om, statens rolle er passiv formue forvaltning!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Kære McQueen

Jeg gider ikke diskutere politik og nationaløkonomi. Ikke i dag ihvertfald. Beklager. :-)

Har noget andet, der optager mine tanker lige nu ... ;-)

GF

Del dette indlæg


Link til indlæg

​GF dine og andres myter bliver ikke mere rigtige af at blive gentaget igen og igen....

Faktum er, at Anker J. var en formidabel parlamentariker, der som mindretalsregering skulle navigere i en tumultarisk periode.

Og at arbejdsmarkedsparter, de internationale konjunkturer og oppositionen gjorde livet svært for ham og hans meget kompetente finansminister Knud Heinesen.

Det kan diskuteres, om Anker var en formidabel parlamentariker​. Der, hvor han brændte igennem i forhold til andre politikere, var hans ærlighed og ligefremhed. Han blev dus med nationen.

Det er rigtigt, at hans regeringstid var temmelig brydsom. For det første fik han oliekrisen i slutningen af 1973 på halsen. Den sendte olieprisen på himmelflugt og slog dermed bunden ud af betalingsbalancen, og den udløste det helt nye fænomen "stagflation", som økonomerne ikke anede deres levende råd mod.

Til denne økonomiske krise kom så også en politisk, idet jordskredsvalget i december 1973 sendte hele 13 partier i Folketinget, hvorfor det var umuligt at danne en handlingsdygtig flertalsregering.

En række svage mindretalsregeringer 70'erne igennem kunne således ikke gennemføre den nødvendige politik, hvilket på sin side forstærkede den økonomiske krise. Så kom den anden og alvorligere oliekrise i 1979 i kølvandet på ayatollahens revolution i Iran.

Jo, Anker havde sit at se til, og jeg vil vove den påstand, at ingen politiker kunne have gjort det ret meget bedre under de givne forhold.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...