Hop til indhold
Rejsenetværk

Træt af newspeak

Recommended Posts

Øv :-(

Jeg kan ikke rette, edit vil ikke andet end at flytte hele teksten fra oven og ned, mens det er umuligt at redigere mellemrum.

Hvor er jeg træt af at der skal findes nye ord for betegnelser, der i forvejen rammende og præcist bekriver det som ordet skal dække:
Indsatte omdøbes til klienter
Af Mads Mostrup Jensen, Berlingske Nyhedsbureau
13. april 2015, 07:08
Hvis du havner bag tremmer, er du ikke længere fange eller indsat. I Kriminalforsorgens nye sprogbrug er beboerne i landets fængselsceller nu klienter.
http://www.b.dk/nationalt/indsatte-omdoebes-til-klienter
Selvfølgelig er en person der sidder i fængsel en straffet indsat afsoner.
Klienter er kunder hos advokater og revisorer, som samme lever af.
Klienter er vi også som borgere og forbrugere af offentlige ydelser, men vi er stadig patienter hos egen læge og som indlagt på hospitalet.
Det kan ikke nytte noget at vi prøver at udviske et hvert skel mellem autoritet og lægmand, i et efter min mening misforstået forsøg på at neutralisere ethvert symbol på den position vi besidder, situation vi befinder os i, eller manglen på samme.
Jeg har det ok med at være dus, og at tidligere tiders meget formelle omgangsformer har undergået en naturlig modernisering, men hvad med foreksempel Borende X?
Er hans studerende lige pludselig hans klienter, eller værnepligtige deres foresattes klienter.
Nej lad os beholde et sprog og nogle termenologier, der stadig giver en fælles forståelse af hvem vi er og hvorfor.
Venlig hilsen
Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg
 

Jeg har det ok med at være dus, og at tidligere tiders meget formelle omgangsformer har undergået en naturlig modernisering, men hvad med foreksempel Borende X?
Er hans studerende lige pludselig hans klienter, eller værnepligtige deres foresattes klienter.
Nej lad os beholde et sprog og nogle termenologier, der stadig giver en fælles forståelse af hvem vi er og hvorfor.

​Ja, hvad med Borende X?

Han har det også hårdt med al den nysnak, der kun har til formål at skjule og forskønne. Mangen en latinlærer ville nok få et maltbolche galt i halsen ved oplysningen om, at blikkenslageren betegnede sine kunder som sit "clientela" og sig selv som deres rør- og radiatormæssige "patron".

Nu, hvor du selv kommer ind på "studerende", er det værste, jeg har hørt, dog ligegodt, at elever er begyndt at betegne sig selv som studerende, hvoraf de sproglige misfostre "gymnasiestuderende" og "HF-studerende" har ladet sig aflede.

De studerende – hvilket i øvrigt betyder "de, der fordyber sig" – er immervæk noget, man efter min mening kun finder på de videregående uddannelser.

Hvad mon jeg på montánisk manér selv kan drive det til med EG-relaterede emner?

Orgasmeelaborator? Futuidcreator? Slikkolog? Klittograf? Vaginalekspedient? Corpulærvisitator? Sprøjteskonstruktør? – fortsæt selv!

Redigeret af Borende X
Håbløs formattering

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest MM40

politibetjent til tyv

nu er du fanget og anholdt

nu kommer du i fængsel

her er du indsat eller fange

vælg selv

men hvis du siger klient

får du 5 år mere bag de stive gardiner

klient my bare ass .. christ

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg synes, at det er helt på sin plads at kalde "indsatte" for "klienter" og jeg er ikke enig med Rejse i, at man udvisker skellet mellem autoritet og lægmand. I den sprogbrug som Rejse omtaler, er der stadig tale om et ulige forhold mellem en klient og autoritet. 

Jeg er faktisk mere interesseret i baggrunden for at man vælger at fjerne betegnelsen "indsat" og udskifte den med "klient". Det melder artiklen eller Rejse's skriv ikke noget om. Handler det om at man vil betragte fanger mere som nogle, der skal rehabiliteres og integreres i det omgivende samfund? Hvis det er tilfældet synes jeg det er god udvikling. Det giver ingen mening bare at straffe folk og stigmatisere dem ved at give dem prædikatet "fange" eller "indsat". Det gavner ikke deres situation. De bliver ikke bedre mennesker af den grund og bryder sandsynligvis aldrig ud af den kriminelle løbebane. 

 

Redigeret af Titman
rettet stavefejl

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg må indrømme, at jeg finder betegnelsen "Tugthuskandidat" mere rammende og på sin plads. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg må indrømme, at jeg finder betegnelsen "Tugthuskandidat" mere rammende og på sin plads. :)

​Ja og hvad er der nu galt med straffefange og chain gangs? 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest MM40

Når man bliver taget til fange, ja så er man altså fange

Når man bliver sat ind i fængsel, så er man indsat

hvis man gjorde sig ulejlighed med at slå "klient" op på wiki, så tvivler jeg sgu på at ret mange af dem der residerer på hotel gitterly ville foretrække klient frem for indsat ...

(men jeg spørger lige min far, onkel, bror og søster i hersted vester på lørdag :-) )

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Arj, men nysnakken har altså taget overhånd i en grad, at man kan have svært ved at fatte, hvad sagen egentlig drejer sig om.

Hvad er f.eks "et udendørs vertikalt arbejdende utensilium til ventilation af højereliggende humusforbindelser"?

Jeg skal her, inden spekulationerne for alvor går i gang, skynde mig at afsløre, at det såmænd er en spade.                                                                                                                                            

Hvorfor dog ikke bare kalde en spade for en spade?

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest MM40

Hvis du havner bag tremmer, er du ikke længere fange eller indsat. I Kriminalforsorgens nye sprogbrug er beboerne i landets fængselsceller nu klienter.

Af: Mads Mostrup Jensen, Berlingske Nyhedsbureau 

Tugthusslaver. Straffefanger. Afsonere. Indsatte. Det er alle forældede betegnelser for de personer, der havner bag tremmer i de danske fængsler. Den korrekte betegnelse er nu - ifølge Kriminalforsorgen - klienter.

Kriminalforsorgen har det seneste års tid omtalt de indsatte som »klienter« skriver Kristeligt Dagblad. Formålet er at skabe en fælles betegnelse for dem, der afsoner deres straf i fængslerne, og dem, der får en alternativ dom som for eksempel fodlænke eller samfundstjeneste, forklarer Sabrina Ejstrup Vig, pressemedarbejder i Kriminalforsorgen, til avisen.

Fængselsinspektør Bodil Philip fra Ringe Statsfængsel foretrækker »klient« frem for »indsat«.

»Ordet klient viser, at vi i højere grad end tidligere tænker indsatsen som en helhed. Der er brug for en fælles betegnelse for de grupper, Kriminalforsorgen har kontakt til. Men det tager noget tid at ændre sprogbrugen, fordi indsatte bruges så mange steder,« siger hun til Kristelige Dagblad.

Flere eksperter kritiserer dog betegnelsen »klient« for at være tåget og upræcis. Og den tidligere byggematador Kurt Thorsen, der i dag er fællestalsmand for de indsatte i Statsfængslet Sønder Omme, kalder sprogændringen for »fuldstændig total idioti«.

»Alle de fine ord om klienter og de fine tryksager om at »komme styrket ud af fængslet« ændrer ikke på, at vi bare får lov at sidde og rådne op. Nu skal vi ikke længere kalde vores fangevogtere ved efternavn, men ved fornavn, og så skal de betegne os som klienter. Men det får vi det ikke bedre af, end hvis de kaldte os straffefanger,« siger Thorsen til Kristeligt Dagblad.

... Så er den vist afgjort ...

:-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Hvorfor dog ikke bare kalde en spade for en spade?

​Hvorfor dog ikke kalde en luder for det hun retteligt er: En luder :cool:

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Hvorfor dog ikke kalde en luder for det hun retteligt er: En luder :cool:

​For mit vedkommende fordi jeg ikke bryder mig om dette ord i omtalen af et andet menneske

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...