Hop til indhold
siddharta

En svensk GPs syn på sexkøbsloven hinsidan

Recommended Posts

"Lagar som är till för att skydda ökar istället sårbarheten och gör det farligare, ensammare och mer utsatt att sälja sex.

Tyvärr handlar debatten sällan om vad som är bäst för den som säljer sex, utan om moral.

Istället för att diskutera moral borde fokus istället ligga på de mänskliga rättigheterna för att skydda den som säljer sex. Sexarbetares röster måste tas på allvar.

Rätten till hälsa och säkerhet måste alltid vara det viktigaste!"

http://www.svt.se/opinion/article2652791.svt

I min oversættelse efter bedste evne:

"Love, som er til for at beskytte, øger i stedet sårbarheden og gør det farligere, ensommere og mere udsat at sælge sex.

Desværre handler debatten sjældent om, hvad der er bedst for den, der sælger sex, men mere om moral.

I stedet for at diskutere moral burde fokus i stedet lægges på de menneskelige rettigheder for at beskytte den, der sælger sex. Sexarbejderes meninger skal tages alvorligt.

Retten til sundhed og sikkerhed skal altid være det vigtigste!"

Især den sidste sætning er jeg meget enig i.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hele teksten er usædvanligt fornuftig og burde være meget let at forstå selv for dem der gerne skal bestemme over andre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Godt vi ikke har forbud mod købesex i Danmark som i Sverige og at flere danske politikere også har indset det, her på det seneste.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Ja, man får være glad for vi har taget på os at gøre fejlen, så i slipper fra det. Det er ikke altid vi går i forvejen på de rette stier. Alt mer sjældent desværre  :oops:

Del dette indlæg

Link til indlæg

Ole Sandberg har et indlæg i Modkraft i maj -14 skrevet "hvem hjælper den svenske model"

http://modkraft.dk/comment/49529#comment-49529

i en update fra d. 2. 2. -15 skriver han bl. a. :

Citat:Rapportens primære konklusioner er at den svenske lov ikke har virket efter hensigten.

- Det er tvivlsomt om den har nedbragt mængden af køb/salg af sexuelle ydelser (fremkomsten af internettet samt kriminaliseringen gør det besværligt at sammenligne før og efter),

- Det er tvivlsomt hvorvidt den har nedbragt mængden af menneskehandel fordi der ikke er nogen entydig definition der gør det muligt at sammenligne mellem forskellige lande.

- Til gengæld har loven klart skabt en holdningsændring således at folk generelt anser handel med sex som et moralsk problem der skal bekæmpes med kriminalisering. Det har desværre resulteret i øget stigmatisering af sexarbejdere og øget tilslutning til at de også skal kriminaliseres, hvilket ikke var den officielle hensigt.

Det med rødt fremhævede er efter min mening ganske alvorligt - den ulykkelige øgede stigmatiserering af sexarbejderne blev allerede for flere år siden fremhævet som en uheldig bivirkning ved loven og holdningsændringen netop hos politiet og øvrige myndigheder der netop skulle beskytte sexarbejderne var meget udtalt.

Venligst

Spunsen/Bundstokken :geek: 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Interessant. Lad os håbe, at disse udtalelser og undersøgelser formår at skubbe gang i debatten i Sverige.

Og det ser da heldigvis ud til, at den politiske opbakning til et købesexforbud i Danmark er på tilbagetog.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Interessant. Lad os håbe, at disse udtalelser og undersøgelser formår at skubbe gang i debatten i Sverige.

Jeg er slet ikke sikker på at svenskerne læser med på Modkraft.

Del dette indlæg

Link til indlæg

"Lagar som är till för att skydda ökar istället sårbarheten och gör det farligare, ensammare och mer utsatt att sälja sex.

Tyvärr handlar debatten sällan om vad som är bäst för den som säljer sex, utan om moral.

Istället för att diskutera moral borde fokus istället ligga på de mänskliga rättigheterna för att skydda den som säljer sex. Sexarbetares röster måste tas på allvar.

Rätten till hälsa och säkerhet måste alltid vara det viktigaste!"

http://www.svt.se/opinion/article2652791.svt

I min oversættelse efter bedste evne:

"Love, som er til for at beskytte, øger i stedet sårbarheden og gør det farligere, ensommere og mere udsat at sælge sex.

Desværre handler debatten sjældent om, hvad der er bedst for den, der sælger sex, men mere om moral.

I stedet for at diskutere moral burde fokus i stedet lægges på de menneskelige rettigheder for at beskytte den, der sælger sex. Sexarbejderes meninger skal tages alvorligt.

Retten til sundhed og sikkerhed skal altid være det vigtigste!"

Især den sidste sætning er jeg meget enig i.

Men skulle næsten tro du var kvinde :cool:

Del dette indlæg

Link til indlæg

Ja, man får være glad for vi har taget på os at gøre fejlen, så i slipper fra det. Det er ikke altid vi går i forvejen på de rette stier. Alt mer sjældent desværre :oops:

Lad os håbe det ender der, og at EU ikke for endnu en hjerne blødning.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Lang, lang træning i at prøve at blive et med kvinder sætter sig vel spor.... :wink:

Din Avatare kunne give anledning til at tro din "dobbelthed" - din tankegang og skrivemåde virker meget feminin :-P

Del dette indlæg

Link til indlæg

Din Avatare kunne give anledning til at tro din "dobbelthed" - din tankegang og skrivemåde virker meget feminin :-P

Muahaha! Menneskekender er du sq ikke!

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg er slet ikke sikker på at svenskerne læser med på Modkraft.

Det er der vist ikke ret mange fornuftige mennesker, der gør.

Men det er da rart, at selv en blind høne (Modkraft) kan finde et korn. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg

Men det er du, - eller tager jeg fejl?

Det aner jeg virkeligt ikke, men skal vi ikke lade afsporingen stoppe her? Du er velkommen til at starte en tråd om mig. Jeg vil blive meget smigret. :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det aner jeg virkeligt ikke, men skal vi ikke lade afsporingen stoppe her? Du er velkommen til at starte en tråd om mig. Jeg vil blive meget smigret. :smile:

Vil du virkelig det?

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...