asspassion 292 Skrevet 3. Februar, 2015 Nille, har stadig ikke svaret på de to spørgsmål, jeg har stillet om menneskesyn! Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Nille 6301 Skrevet 3. Februar, 2015 (edited) Nille, har stadig ikke svaret på de to spørgsmål, jeg har stillet om menneskesyn! Du er efter mig hva' haha Hvorfor skulle jeg svare dig ??? Jeg har ikke en debat kørende med dig... Redigeret 3. Februar, 2015 af Nille Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bear 8098 Skrevet 3. Februar, 2015 Franske, belgiske, hollandske, britiske, spanske, portugisiske etc. kolonister og imperialister fra 1880 til 1960 har den væsentligste del af 'æren' for de udfordringer en række især afrikanske lande står overfor i dag! Og nej det er 50 år siden...ikke 1000 år! Alle eksisterende strukturer blev smadrede med terror og landene fuldstændig plyndrede! Det helt gennemgående fællestræk for stort set samtlige u-lande i verden er at de har været koloniseret af europæere, De eneste "kolonier" der har klaret sig godt er vel i virkeligheden dem der stadig er koloniseret, og hvor den oprindelige befolkning (eller rettere resten af den) er kørt fuldstændig ud på et sidespor. At sidde i sit lille lækre smørhul i Danmark og lade som om at det er os fuldstændig uvedkommende hvordan resten af verden klarer sig er, i min optik ikke bare snævertsynet, men direkte naivt og dumt. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gæst Skrevet 3. Februar, 2015 Hvor kommer dine penge fra, hvis du er den eneste der tjener penge? Og mener du ikke at en stærk samfunds økonomi er med til st styrke din private? Jeg skrev det var muligt Mener du, at jeg som person tjener penge ved at sende penge til Afrika? Drop ham Ida. Han forstår ikke de mest simple økonomiske sammenhænge. Og forstår ikke at dit 'du' og 'dem' er i overført betydning og dækker over populationen. Og det kommer fra dig Det er lige før jeg vil forære dig en tur til Afrika og til deres flygtnings-lejre, så du kan se at nødhjælp faktisk hjælper og betyder noget for dem. Men du vil nok bare bruge mine penge på dig selv og smutte afsted til noget snavs. Det er absolut ikke et sort hul vi give penge til, det er et sort hul at smide penge ud af vindue ved at besøge en fake og træt pige, for at spare et par hundrede kroner. Jeg har allerede været der, og har familie der og jo det er et sort hul. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Claire 4321 Skrevet 3. Februar, 2015 Og Onslow, as much as I believe In international aid, så ja, der har nemlig været en rigtig kedelig tendes til elendig administration af international aid og såmænd også penge samlet via indsamlinger, især igennem 80'erne og 90'erne. Der er sket en fantastisk fremgang men det er klart noget der fortsat kræver en stor overvågenhed. Jeg syntes det er rigtigt sundt for os at ha en som Pia K, der kan nuancere debatten og komme med forslag til hvilken retning udviklingsbistanden også kan tage.. Jeg tror 100% på konstant vurdering og forandring, for at kunne opnå fremskridt. U-bistand er eminent ift at kunne udvikle verden. Og verden er vor alles ansvar. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Midtj 5852 Skrevet 3. Februar, 2015 Vi snakker om øst og vest Jeg tror i snakker i øst og vest. Det giver jo ingen mening, at kalkulere med økonomisk udbytte af nødhjælp. Det skulle da lige være, hvis man forestillede sig, at overlevende efter for eksempel en sulte katastrofe, senere køber en B&O anlæg. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Claire 4321 Skrevet 3. Februar, 2015 (edited) Jeg skrev det var muligt Mener du, at jeg som person tjener penge ved at sende penge til Afrika? Og det kommer fra dig Jeg har allerede været der, og har familie der og jo det er et sort hul. Jeg mener at vi som samfund tjener ved at støtte udviklingsbistand. Det er det jeg har skrevet om og nu gør jeg det klart igen. Angående det at donere penge til nødhjælp, så mener jeg det er noget vi etisk bør gøre og ja jeg mener det er med til at hjælpe modtagerene til at komme videre og dermed kunne udnytte udviklingsbistanden, så på den måde kan man skam godt sige at vi tjener på nødhjælp. Mange bække små, jeg tror godt min donation kan gøre en forskel. Redigeret 3. Februar, 2015 af Ida sunshine 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gæst Skrevet 3. Februar, 2015 Jeg mener at vi som samfund tjener ved at støtte udviklingsbistand. Det er det jeg har skrevet om og nu gør jeg det klart igen. Angående det at donere penge til nødhjælp, så mener jeg det er noget vi etisk bør gøre og ja jeg mener det er med til at hjælpe modtagerene til at komme viste og dermed kunne udbytte udviklingsbistanden, så på den måde kan man skam godt sige at vi tjener på nødhjælp. Mange bække små, jeg tror godt min donation kan gøre en forskel. Okay, så vi tjener ikke penge ved at smide penge i et sort hul. Dejligt vi er enige på det punkt Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
asspassion 292 Skrevet 3. Februar, 2015 Du er efter mig hva' haha Hvorfor skulle jeg svare dig ??? Jeg har ikke en debat kørende med dig... Jeg trode du var et mandfolk :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gæst Skrevet 3. Februar, 2015 U-landsbistanden bør koncentreres i de lande der er helt til rotterne. Det er langt fra gældende for hele Afrika. De andre har meget mere ud af at vi køber de varer de har at sælge. Produktion, samhandel og eksport er hvad der gør et samfund rigt - og også grunden til at antallet af fattige i verden er faldet de sidste 30 år på trods af at verdensbefolkningen er eksploderet. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Claire 4321 Skrevet 3. Februar, 2015 Okay, så vi tjener ikke penge ved at smide penge i et sort hul. Dejligt vi er enige på det punkt Det kommer anden på hvad du mener er et sort hul. Mener du ulande, så er vi absolut ikke enige.. Hvad er det sorte hul du snakker om? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Onslow 15848 Skrevet 3. Februar, 2015 Franske, belgiske, hollandske, britiske, spanske, portugisiske etc. kolonister og imperialister fra 1880 til 1960 har den væsentligste del af 'æren' for de udfordringer en række især afrikanske lande står overfor i dag! Og nej det er 50 år siden...ikke 1000 år! Alle eksisterende strukturer blev smadrede med terror og landene fuldstændig plyndrede! Uha, jeg kan fornemme, at begrebet arvesynd har fået helt nye perspektiver, når diverse landes kolonipolitikker skal tørres af på mig og min simple tilværelse. Sikken dårlig samvittighed, jeg får, nu kan jeg ikke sove i nat. Og personlighedsspaltning, er jeg Jesus Kristus, som igen og igen bærer hele verdens synder på mine ydmyge skuldre? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Claire 4321 Skrevet 3. Februar, 2015 (edited) U-landsbistanden bør koncentreres i de lande der er helt til rotterne. Det er langt fra gældende for hele Afrika. De andre har meget mere ud af at vi køber de varer de har at sælge. Produktion, samhandel og eksport er hvad der gør et samfund rigt - og også grunden til at antallet af fattige i verden er faldet de sidste 30 år på trods af at verdensbefolkningen er eksploderet.Udviklingsbistanden bør ihvertfald konstant revuderes. Se bare Indien der nu, gang på gang prøver at forklare UK at de altså ikke vil ha deres penge, fordi de ikke længere finder dem nødvendige der er selvf nærmere tale om en slags gæld som UK mener de har banket op via koloniseringen. Redigeret 3. Februar, 2015 af Ida sunshine Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gæst Skrevet 3. Februar, 2015 Det kommer anden på hvad du mener er et sort hul. Mener du ulande, så er vi absolut ikke enige.. Hvad er det sorte hul du snakker om? Hvis du læser mine indlæg, så har du svaret Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Onslow 15848 Skrevet 3. Februar, 2015 Udviklingsbistanden bør ihvertfald konstant revuderes. Se bare Indien der nu, gang på gang prøver at forklare UK at de altså ikke vil ha deres penge, fordi de ikke længere finder dem nødvendige der er selvf nærmere tale om en slags gæld som UK mener de har banket op via koloniseringen. Og Ida, hvor er så lige begrundelsen for at sende bistand til et land, som åbent erklærer, at det ikke vil have den og demonstrerer unødvendigheden heraf gennem opbygning af et enormt kernevåbenarsenal? Og tak til dig for din seriøse måde at debattere på, det var der nogle, der kunne skære sig en skive eller to af. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hansen,8000 59 Skrevet 3. Februar, 2015 kære søde rare Nille Hvis nu jeg skriver dig en pm, med mit bank konto nummer, kan du så ikke overfører lidt af dit overskud til mig? Jeg føler mig ludfattig og på falittens rand. Tro mig på mit ord, jeg er ærligheden selv! Faktisk så fattig at der burde laves en landsindsamling til mig![/ Kære Heks, jeg ved godt at det ikke er sjovt at være så fattig, så du kun har din kost at flyve rundt i verden på, føler virkelig med dig i den her kolde tid, overvejer faktisk at bygge en kost med varme og køleskab til dig, så du hverken fryser eller sulter når du er på farten. Hav en dejlig dag Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Claire 4321 Skrevet 3. Februar, 2015 Og Ida, hvor er så lige begrundelsen for at sende bistand til et land, som åbent erklærer, at det ikke vil have den og demonstrerer unødvendigheden heraf gennem opbygning af et enormt kernevåbenarsenal? Og tak til dig for din seriøse måde at debattere på, det var der nogle, der kunne skære sig en skive eller to af. ja ingen umiddelbart, det er dog et prekært emne når det kommer til UK-Indien, især i og med at debatten fortsat kører om UK stadig kan bebrejdes for Indiens tilstand (og fremgang) Lidt på samme måde som vi stadig går på listefødder når Grønland kommer på tavlen, vi -det danske samfund er jo også forsigtige med ikke at overlade dem helt til deres egen skæbne endnu, for vil det så stadig være vores skyld hvis Kina "voldtager" dem?! nu har Danmark og Grøndland heldigvis, trods alt, et meget godt forhold.. Skal Indien fortsat modtage bistand hvis de ikke ønsker den. Nej det skal de vel ikke, men jeg forstår dog godt UKs frygt ved at lade dem "forlade reden" totalt. Men er sikker på at den debat de har om emnet er sund.. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
McQueen 5064 Skrevet 3. Februar, 2015 Det helt gennemgående fællestræk for stort set samtlige u-lande i verden er at de har været koloniseret af europæere, De eneste "kolonier" der har klaret sig godt er vel i virkeligheden dem der stadig er koloniseret, og hvor den oprindelige befolkning (eller rettere resten af den) er kørt fuldstændig ud på et sidespor. At sidde i sit lille lækre smørhul i Danmark og lade som om at det er os fuldstændig uvedkommende hvordan resten af verden klarer sig er, i min optik ikke bare snævertsynet, men direkte naivt og dumt. Nej det kan du da ikke mene, vel?? "De eneste "kolonier" der har klaret sig godt er vel i virkeligheden dem der stadig er koloniseret, og hvor den oprindelige befolkning (eller rettere resten af den) er kørt fuldstændig ud på et sidespor." Så har du da helt andre standarder for 'klare sig godt'. Og er måske ikke svært at 'klare sige godt', hvis man har stjålet og plyndret den bedste jord og fået eneret på at handle med alle naturressourcer! Ja den herskende klasse har klaret sig godt....men har samfundet som helhed? Var Sydafrika under Apartheid et samfund, som klarede sig godt?? Rhodesia som bliver nævnt ovenfor også et undertrykkende og menneskefjendsk samfund, der naturligvis måtte bukke under! Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
McQueen 5064 Skrevet 3. Februar, 2015 (edited) Uha, jeg kan fornemme, at begrebet arvesynd har fået helt nye perspektiver, når diverse landes kolonipolitikker skal tørres af på mig og min simple tilværelse. Sikken dårlig samvittighed, jeg får, nu kan jeg ikke sove i nat. Og personlighedsspaltning, er jeg Jesus Kristus, som igen og igen bærer hele verdens synder på mine ydmyge skuldre? Det er en stråmand! Der er ingen, der argumenterer for at du og vores samfund i dag skal have dårlig samvittighed. Men nu bragte du selv imperialismen på banen i form af vikingerne for 1000 år siden. Jeg tror ikke, man skal ignorere den betydning vestlige magters negative arv i Afrika har haft på de eksistensvilkår, der hersker i dag. Redigeret 3. Februar, 2015 af McQueen Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Claire 4321 Skrevet 3. Februar, 2015 ..det er rigtigt nok at der er stor forskel på de kolonier hvor deres råstoffer og befolkning blev udnyttet, og så de kolonier der blev befolket af den vestlige verden, de er nu en velfungerende del af den vestlige verden, tag foreksempel New Zealand. En helt anden form for "kolonisation", at New Zealand i dag klarer sig rigtigt godt, er ingen jo i tvivl om. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gæst Skrevet 3. Februar, 2015 Bear har vel ret i at Australien, USA og New Zealand klarer sig ret godt. Det gør Sydafrika også - på alle niveauer - sammenlignet med sine naboer. Men det er på grund af samhandel mere end det er på grund af statussen som tidligere koloni. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bear 8098 Skrevet 3. Februar, 2015 Det kommer nok også an på hvem man spørger, det er vel i virkeligheden mest kolonisterne der klarer sig godt, den oprindelige befolkning klarer sig afgjort mindre godt. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Onslow 15848 Skrevet 3. Februar, 2015 Franske, belgiske, hollandske, britiske, spanske, portugisiske etc. kolonister og imperialister fra 1880 til 1960 har den væsentligste del af 'æren' for de udfordringer en række især afrikanske lande står overfor i dag! Og nej det er 50 år siden...ikke 1000 år! Alle eksisterende strukturer blev smadrede med terror og landene fuldstændig plyndrede! Hvis du opfatter mit indlæg omkring dårlig samvittighed som en stråmand, så må jeg vist have misforstået dit her igen citerede indlæg og skylder dig en undskyldning, hermed givet. Jeg opfattede åbenbart fejlagtigt dit indlæg som begrundelse for, at Danmark er forpligtet til at betale aflad for noget, vi hverken har eller har haft andel i, men det var åbenbart forkert, sorry. For ikke at andre skal komme i samme vildfarelse, kunne du så ikke lige pointere, hvad det helt nøjagtigt var, du ville sige? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
McQueen 5064 Skrevet 3. Februar, 2015 For Dansk Folkeparti er det mere ligetil: 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Nille 6301 Skrevet 3. Februar, 2015 Jeg trode du var et mandfolk :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Kom ind i kampen, jeg vælger mine kampe, du er endnu ikke en værdig moddebattør Du sidder bare på sidelinjen og prikker... 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg