Hop til indhold
Gæst

Grænseoverskridende og "sexistiske" reklamer

Recommended Posts

Gæst

Så er det sket igen!

 

En dansk fitness kæde kaldet: "Fitness world" er blevet udsat for en "shitstorm" på de sociale medier, fordi den i en reklamevideo tillader sig at henvende sig direkte til sine kvindelige kunder med følgende spørgsmål:

 

"Hvad vil du gerne kaldes i 2015? En "babe", en "MILF", en "Frækkert", en "Ku' godt" eller "Bootylicious."

 

Se link til videoen her på TV2's hjemmeside.

 

Set fra mit synspunkt, så synes jeg reklamen er plat og decideret tåbelig, men forargelsen og fornærmelsen deler jeg nu ikke. Og hvor er det da bare typisk at vi hver gang ser sådan en total ligegyldig reklame blive blæst op i medierne, som værende "sexistisk", grænseoverskridende og kvindeundertrykkende. Det er jo som bekendt ikke første gang. 

 

Jeg behøver blot at minde om Cult reklamerne, som for nogle år tilbage også fik folk og diverse feministiske organisationer op på barrikaderne. Jeg husker især den Cult reklame, hvor en kvinde holder en Cult mellem sine bryster. Symbolikken i den reklame var vist ikke til at tage fejl af :wink:  Der er også et eksempel fra et flyttefirma, hvor budskabet var: "Når jeg bliver træt af at bære på tunge kasser, så ringer jeg til 3x34." For at understrege pointen her var der selvfølgelig et billede med en nedringet kvinde med store kasser  :)

 

Jeg mener reklamen fra FitnessWorld er harmløs og uskyldig set i forhold til andre reklamer, som er mere eksplicitte i deres seksuelle udtryk og symbolik. Hvad mener du? 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Problemet med den video er ikke, at den er kvindeundertrykkende og sexistisk. Problemet er at den taler på vegne af alle de piger, der allerede træner i centrene - og som ikke bryder sig om at få hæftet videoens platte og tomhjernede betegnelser på sig....... betegnelser flertallet af de piger, jeg kender, ikke ser som et kompliment, men som en plat tilnærmelse fra en stiv stodder klokken lort om natten.

 

Personligt bliver jeg faktisk også provokeret af videoen.. ikke fordi den er sexistisk, men fordi den lefler for laveste fællesnævner og forherliger Paradise Hotel segmentet. Den misser sit eget budskab om at træning er så meget mere end en forbedring af den visuelle fremtoning, f.eks forbedret livskvalitet, større sundhed og lavere chance for at blive syg, forbedring af energiniveau osv.

 

Og mit allerstørste problem med videoen er, at de folk den virker på, er mennesker, jeg ingenlunde synes, vi behøver flere af i centrene.

 

men ellers giver jeg dig ret... den reklame får væsentligt mere opmærksomhed end den fortjener!!

Del dette indlæg


Link til indlæg

jeg er så usandsynligt heldig at have både en meget smuk hustru og en underskøn datter (der er "fritids"-model som en masse andre 17årige). De har begge besluttetikke at forny deres medlemsskab i Fitness World af samme årsager som Bonobo. Når de træner (hvad de gør en del) så har det intet med sex at gøre - men handler om almindeligt fysisk velvære.

 

De signaler man ønsker at sende klokken 23 om aftenen i stiletter og klokken 4 om eftermiddagen i sneakers er vidt forskellige. 

 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Problemet med den video er ikke, at den er kvindeundertrykkende og sexistisk. Problemet er at den taler på vegne af alle de piger, der allerede træner i centrene - og som ikke bryder sig om at få hæftet videoens platte og tomhjernede betegnelser på sig....... betegnelser flertallet af de piger, jeg kender, ikke ser som et kompliment, men som en plat tilnærmelse fra en stiv stodder klokken lort om natten.

 

Personligt bliver jeg faktisk også provokeret af videoen.. ikke fordi den er sexistisk, men fordi den lefler for laveste fællesnævner og forherliger Paradise Hotel segmentet. Den misser sit eget budskab om at træning er så meget mere end en forbedring af den visuelle fremtoning, f.eks forbedret livskvalitet, større sundhed og lavere chance for at blive syg, forbedring af energiniveau osv.

 

Og mit allerstørste problem med videoen er, at de folk den virker på, er mennesker, jeg ingenlunde synes, vi behøver flere af i centrene.

 

men ellers giver jeg dig ret... den reklame får væsentligt mere opmærksomhed end den fortjener!!

 

Bonobo det glæder mig, at høre at vi er fuldstændig enig i at reklamen hverken er "kvindeundertrykkende" og "sexistisk", så jeg ved faktisk ikke hvori vores uenighed består, som dit "ellers" i sidste sætning ellers antyder. 

 

Jeg vil også give dig ret i at træning handler om meget mere end den visuelle fremtoning. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jasmin og Bonobo i begår den fejlslutning at i skyder på: "Paradise segmentet", som er dem som enten deltager i, eller ser reality tv. 

 

Bevares, der findes enkelte dumme folk indenfor den gruppe, som Amalie og Peter, men ligefrem at generalisere på den måde, som I gør vil jeg afholde mig fra. Det vil jo svare til at jeg sagde at alle glædespiger var dumme og det ved vi jo godt ikke er tilfældet  :wink:

 

Gad vide om der i bund og grund ligger lidt misundelse bag jeres forargelse over: "Paradise segmentet." Det er sgu ikke sundt at gå og være så bitter på andre mennesker :P

 

Forklar mig venligst, hvordan I har belæg for at sige at: "Paradise segmentet" er dumme og ubegavede, tak!

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg er da glad for at jeg lige er blevet mindet om, at grunden til at jeg træner udelukkende skyldes velvære, og det har selvfølgelig intet som helst med at gøre, at jeg gerne vil bibeholde en præsentabel fremtoning - eller klinger det bare af lort at indrømme de primære årsager :P

 

Reklamen som sådan er jo målrettet det yngre publikum, så.....ja den rammer vel meget godt

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg bryder mig primært ikke om reklamerne fordi de er for banale. Ikke fordi de spiller på sex, overhovedet ikke. Men en plat udmelding med begreber som MILF, bootylicious osv. er bare så primitivt. Det kunne gøres meget mere elegant!

Men vi lever jo i et land, hvor det er ildeset at sige at man træner for at få eller bevare et sexet udseende. Det er ikke fint nok at træne for at føle sig sexet. Man skal have en rationel, saglig begrundelse, der tilfredsstiller vores "yde, før man kan nyde" kultur. Man træner f.eks for at leve sundt, man vil reducere risikoen for diabetes eller cancer (selvom seneste forskning tildels udelukker det sidste). Det er lidt det samme som når man kategorisk udtaler sig negativt om kosmetiske operationer. Ingen har noget imod plastikkirugi, hvis man hjælper en brandsårsskadet. Men en person der er utilfreds med sine bryster eller mavefedt og vælger kirurgen fremfor fitnesscenteret bliver offentligt hånet fordi man ikke har ydet, før man nyder.

Så nu vil jeg melde rent flag ... Jeg træner primært for at bevare/forbedre mit udseende. Jeg føler mig sexet, når skjorten strammer de rigtige steder. Jeg har endda været så ussel at vælge et sted og en træningsform, hvor der er mange kvinder, fordi jeg nyder at se på dem, specielt når de sveder ... Og lur mig, om ikke kvinderne har det på nøjagtigt samme måde!?

Så hvad prøver jeg at sige ... Jo, jeg prøver at sige at effektiv reklame handler om vores primære drifter; kærlighed, sex, sult, anerkendelse. FW reklamerne overdriver dog i mine øjne det sexede ... Og så er det ikke længere sexet, men bare dumt. Det kunne laves meget mere elegant og underspillet ... Som f.eks. den travle mor, Med 10 indkøbsposer under armene, der henter unger i ulvetimen og to timer efter bliver den overskudsramte forførende zumbadronning, eller kontornusseren der sparker røv til crossfit eller boksning ... mulighederne er uendelige.

Nogen der vil med ned og træne?

Redigeret af hot6

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg synes at det er en god og ærlig reklame der henvender sig klart til kvinderne. Det er jo ikke grimt at blive kaldt for en "ku' godt" osv.. Og de træner vel for at blive lækre. Videoen viser jo også en velbygget mand til sidst og det må jo være sådan noget der er målet for kvinderne. Og det mål opnår de kun gennem træning. Vi ses i Fissness World :cool:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hey alle, på EG.

 

Hot6. jeg er utrolig enig i dine betragtninger. Jeg sad en dag med en 8 årig og reklamen tonede frem. Godt være drengen ikke helt forstod budskabet i reklamen, men øjnene på ham sagde vist alt. 

 

Jeg kan huske JBS på et tidspunkt havde meget letpåklædte damer i tv2 reklamerne, og ombudsmanden forbød dem. Kan ikke huske om det samme skete med CULT. Jo jo det var bestemt flotte modeller begge havde brugt. JBS brugte argumentet, at de jo var nødt til, at vise letpåklædte damer. Jo jo men man kunne måske gøre dem mere lødige. Eller er det frisind vi har i DK bare ikke frisind. For mener, at direktøren for JBS udtalte, at det kun var i DK og Norge der forbød reklamerne. 

 

CULT reklamerne blev jeg faktisk lidt stødt over. For jeg synes de billeder udsender et forkert billede, af en alkohol drik. (må jo ikke indsætte billederne her men, er sikker på i selv kan finde dem ) Ja det kan også bare være mig der er for sippet. 

 

Men skulle jeg træne og komme til, at se sådan ud som dem i reklamerne, skal der vist mirakler til. Så jeg træner ikke. Jeg behøver ikke være et sex objekt, jeg er nu engang den jeg er. Og får kondi nok i hverdagen.

 

Ha en dejlig tirsdag aften.

 

KK

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Hot6, jeg er også meget enig med dig.

Det bedste indlæg jeg har set fra din hånd i min tid på EG :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg syntes faktisk reklamen nedværdiger kvinder.

 

Den siger jo, at kvinder kun træner for at blive seksuelt attraktive for mænd.

 

Og at kvinders største ønske for det nye år er, at få hæftet betegnelser som 'MILF' (Mother I would Like to Fuck (???)) og 'KuGodt' (som i 'hende kunne jeg godt kneppe' (???)) på sig.

 

Det er da sexisme af værste skuffe...

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Hey alle, på EG.

 

Hot6. jeg er utrolig enig i dine betragtninger. Jeg sad en dag med en 8 årig og reklamen tonede frem. Godt være drengen ikke helt forstod budskabet i reklamen, men øjnene på ham sagde vist alt. 

 

Jeg kan huske JBS på et tidspunkt havde meget letpåklædte damer i tv2 reklamerne, og ombudsmanden forbød dem. Kan ikke huske om det samme skete med CULT. Jo jo det var bestemt flotte modeller begge havde brugt. JBS brugte argumentet, at de jo var nødt til, at vise letpåklædte damer. Jo jo men man kunne måske gøre dem mere lødige. Eller er det frisind vi har i DK bare ikke frisind. For mener, at direktøren for JBS udtalte, at det kun var i DK og Norge der forbød reklamerne. 

 

CULT reklamerne blev jeg faktisk lidt stødt over. For jeg synes de billeder udsender et forkert billede, af en alkohol drik. (må jo ikke indsætte billederne her men, er sikker på i selv kan finde dem ) Ja det kan også bare være mig der er for sippet. 

 

Men skulle jeg træne og komme til, at se sådan ud som dem i reklamerne, skal der vist mirakler til. Så jeg træner ikke. Jeg behøver ikke være et sex objekt, jeg er nu engang den jeg er. Og får kondi nok i hverdagen.

 

Ha en dejlig tirsdag aften.

 

KK

 

 

KK 

 

Med hensyn til dine bemærkninger omkring JBS reklamerne, så vil jeg tilføje, at der er MARKANT forskel på om det er et undertøjsfirma, eller en fitness kæde, der er afsender af reklamen. I det første tilfælde kan det nærmest ikke undgås at spille på sexistiske undertoner, eller blive anklaget for det samme. Omvendt kan en fitness kæde, som >Bonobo også påpegede, tidligere i tråden, fremhæve andre værdier ved træning såsom:

  • Livskvalitet 
  • Større sundhed
  • Lavere chancer for at blive syg
  • Forbedrede energiniveauer

Jeg synes at den reklame var decideret uspiselig og klam i sin måde at sælge fitness på og de modeller, som blev brugt i reklamen tændte mig heller ikke :P

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hey Titman.

 

Jo jo det da rigtigt der er markant forskel på de reklamer. Se det jeg prøvede, at sige var at JBS reklamen blev forbudt. Og da det er underbukser eller trusser de sælger er de jo nødt til, at fremhæve dette. Men i mine øjne kunne det være sket mere lødig. Man kunne sige, at fitness reklamen vel ligger lige på grænsen, til hvad der er iorden.

 

Men som skrevet er jeg enig i Hot6 i det er plat og underlødig. og der er vi jo nok enige Titman. Alt fitness og sport skal gøres med måde. Ellers tror jeg ikke på det er sundt.

Og jeg behøver ikke et vaskebræt eller masser af muskler. Min kropsbygning er jeg egentlig tilfreds med, der er ikke meget fedt på.

 

Men mon ikke vi er enige i mange punkter Titman.

 

God tirsdag aften.

 

KK

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg syntes faktisk reklamen nedværdiger kvinder.

 

Den siger jo, at kvinder kun træner for at blive seksuelt attraktive for mænd.

 

Og at kvinders største ønske for det nye år er, at få hæftet betegnelser som 'MILF' (Mother I would Like to Fuck (???)) og 'KuGodt' (som i 'hende kunne jeg godt kneppe' (???)) på sig.

 

Det er da sexisme af værste skuffe...

 

Ja, der er jeg så uenig med dig, men anerkender dig da for at give dit B7 med og give udtryk for den modsatte holdning. 

Som jeg så den, var der ingen eksplicitte seksuelle udtryk, eller sagt med et lidt mindre flatterende ord, så var der ingen pik og der var heller ingen støn eller andre tydelige seksuelle indikationer.

Men sprogbrugen brød jeg mig ikke om, men det er mest på grund af, at det var "POP-/mode-ord" som  "Ku' godt" og "MILF", som vi efterhånden har hørt så mange gange at man bliver helt træt i hovedet af at høre det igen og igen  :unsure:

Redigeret af titman

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Appropos sexistiske reklamer. 

 

Se denne reklame for Carls Jr's burgerrestaurant i anledning af SuperBowl. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=_DP14FNwZWk

 

 

 

  

Del dette indlæg


Link til indlæg

Appropos sexistiske reklamer. 

 

Se denne reklame for Carls Jr's burgerrestaurant i anledning af SuperBowl. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=_DP14FNwZWk

:wub: Nu er Carls Jr min favoritkæde. Den så bare for lækker ud den burger. Jeg ser intet galt i reklamen. Kvinder er også kød. :wub:  :wub:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Sexistisk?? tjae... Lækkert??? AFGJORT!!!

 

Tak! Der bør skabes en hyggetråd med sexistiske reklamer. Jeg har tidligt fri i dag så mine middagstimer skal bruges på fastfood og onani.

Redigeret af Fisseslikkeren

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

men ellers giver jeg dig ret... den reklame får væsentligt mere opmærksomhed end den fortjener!!

 

Jeg har ingen problemer med reklamen,

men ja nu får Fitness World endnu mere eksponering og reklameværdi fra videoen, der sidder nogle smarte reklamefolk som fryder sig... jeg tror ikke det er helt tilfældig tænkt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg kan virkelig ikke se noget galt i reklamen.
Havde det omvendt være mænd, der fik stillet spørgsmålet, vil du være et "skår", "en strandløve" eller "for lækker", så var der slet ikke kommet samme reaktion.

 

Kom videre.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...