Hop til indhold
Gæst

Er blondiner dumme?

Recommended Posts

Gæst

Jeg undrer mig over, hvordan den myte er opstået. Er det blondine vitserne, som har givet dem det dårlige ry, eller er der empirisk grundlag, der understøtter myten ? 

De blondiner, som jeg har mødt ude i virkeligheden har ikke været dumme, men normal begavede. Hvad med jer? Kender i nogle blondiner, som er dumme og hvad synes i om det ry de har fået.

Hvad med brunetter eller rødhårede har de også et negativt prædikat knyttet til dem? 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg undrer mig over, hvordan den myte er opstået. Er det blondine vitserne, som har givet dem det dårlige ry, eller er der empirisk grundlag, der understøtter myten ? 

De blondiner, som jeg har mødt ude i virkeligheden har ikke været dumme, men normal begavede. Hvad med jer? Kender i nogle blondiner, som er dumme og hvad synes i om det ry de har fået.

Hvad med brunetter eller rødhårede har de også et negativt prædikat knyttet til dem? 

 

http://jyllands-posten.dk/livsstil/ECE3458518/Forskere%3A+Blondiner+g%C3%B8r+m%C3%A6nd+dumme/

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Blondiner er så dumme at de kan holde ud at være sammen med mænd ;)

Redigeret af Aarhuselsker

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nej.

Selvfølgelig hænger hårfarve og intelligens ikke sammen. Og heller ikke hårfrave og personligheds træk.

det ved jeg nu ikke de rødhåret er mere hisige end andre, men farven skal være ægte

Del dette indlæg


Link til indlæg

Er blondiner dumme?

 

- næ det synes jeg da ikke, - deres IQ er da med et spænd som for alle kvinder :) uanset deres hårfarve.

 

Men til gengæld har jeg da af og mødt lyshårede mænd, hvor jeg har tænkt - hvor langt under 100 er deres IQ :P egentlig.

 

Mange hilsner

 

Nyder livet

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Så så - pas nu på derude på landet.

Blondiner er en uddøende race. Så vi skal værne om dem og passe godt på dem.

Ellers ender de jo på Nationalmuseet.

Hvem gider se på en blondine i en glasmontre!!!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg undrer mig over, hvordan den myte er opstået. Er det blondine vitserne, som har givet dem det dårlige ry, eller er der empirisk grundlag, der understøtter myten ? 

De blondiner, som jeg har mødt ude i virkeligheden har ikke været dumme, men normal begavede. Hvad med jer? Kender i nogle blondiner, som er dumme og hvad synes i om det ry de har fået.

Hvad med brunetter eller rødhårede har de også et negativt prædikat knyttet til dem? 

 

Den forklaring jeg har hørt drejer sig om misundelse. Som så meget andet stammer det fra USA, som i slutningen af 1800 begyndelsen af 1900 tallet oplevede en stor indvandring fra Syd- og Østeuropa. Immigranterne kunne ikke leve op til de herskende skønhedsidealer i en grundbefolkning der hovedsageligt stammede fra de britiske øer og Tyskland. I irritation over at blive holdt op imod et uopnåeligt ideal opfinder 2.G pigerne "den dumme blondine" som trøst - godt nok er den blonde pige i klassen hende alle fyrene løber efter, men hun er småt møbleret på øverste etage.

 

Wilkipedia har også en mening om sagen - link: http://en.wikipedia.org/wiki/Blonde_stereotype

 

  

Del dette indlæg


Link til indlæg

Blondiner er så dumme at de kan holde ud at være sammen med mænd ;)

Kære Aarhuselsker

 

For mange år siden var Psykologiprofessor ved Århus Universitet Helmuth Nyborg ude i nogle gevaldige ”øretæver” - da han meget bramfrit udtalte at mænd er mere intelligente end kvinder og det var jo kun den halve sandhed, og det vidste han vist også godt.

 

Noget senere ser jeg i DR2 i ”Danskernes Akademi” en forelæsning af selvsamme Helmut Nyborg om kvinder og mænds IQ.

Det viste han i 2 ”klokkekurver”  K og M, hvor det gennemsnitlige IQ for den største del af befolkningen på vistnok 110 er centerlinje og højdepunkt for ”klokkekurven”  til venstre falder kurven mod : :???:: DUM og til højre mod GENI :geek: .

 

Disse 2 kurver for K og M var lagt ovenpå hinanden og der sås at K-kurven var et par procent lavere end for mænd; men til gengæld lidt bredere i forhold til M-kurven samt lidt forskudt lidt til højre for M-kurvens centerlinje

 

Det jeg så her var:  1. -  at mænd er en lillebitte smule mere intelligente end kvinder.

                                2. -  til gengæld er der flere intelligente kvinder ;)  end der er intelligente mænd.

 

 

Pkt. 2 - ser jeg som et gode! - for hvem skal ellers samle mands skvattene op.

 

Hans påstande provokerede mig så meget, at jeg optog forelæsningen på video for rigtigt at analysere de 2 kurver, - så ovenstående er som jeg husker det.

 

Så nu vil jeg altså ikke anklages for "videnskabelig uredelighed" - det kan vist være nok at selvsamme H. Nyborg i andre sammenhænge er blevet anklaget for "videnskabelig uredelighed"

 

Mange hilsner

 

Nyder livet

 

 

- og lige,- hvordan kan det være, at jeg af og til ser at det største og mest umulige barn en kvinde hun har i sin familie er hendes egen mand ;) 

Redigeret af Nyder livet

Del dette indlæg


Link til indlæg

 Den lille pige blev spurgt, hvad hun ville være, når hun blev stor . . 

 

'Får jeg bryster, vil jeg være dum blondine'

 

Får jeg ikke bryster, vil jeg være bibliotekar'

 

 

 

 

GODT NYTÅR . .  ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

 

Noget senere ser jeg i DR2 i ”Danskernes Akademi” en forelæsning af selvsamme Helmut Nyborg om kvinder og mænds IQ.

Det viste han i 2 ”klokkekurver”  K og M, hvor det gennemsnitlige IQ for den største del af befolkningen på vistnok 110 er centerlinje og højdepunkt for ”klokkekurven”  til venstre falder kurven mod : :???:: DUM og til højre mod GENI :geek: .

 

 

Bær over med mig, men skolemesteren er nødt til at sparke denne ind .. elsker facts :)

IQ er normal-fordelt omkring en middelværdi på 100.

95% af befolkningen ligger indenfor to standardafvigelser, som for den mest anvendte IQ-skala svarer til en IQ mellem 70 og 130.

Adgangskravet hos Mensa er, at man befinder sig blandt de øvre 2% af befolkningen, hvilket svarer til en IQ over 131.

 

Der er gennem tiden undersøgt for en mængde sammenhænge mellem IQ og køn, race, opvækst osv. Problemet er, at IQ ikke er uafhængig af uddannelse, og forskellene mellem kønnene og racerne er blevet væsentligt mindre over tid i takt med at adgangen til uddannelse fordeles mere ligeligt.

 

Endelig siger en evt. forskydning af normalfordelingerne for mænd ift. kvinder højest noget om en population som helhed og intet om det enkelte individ ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nej.

Selvfølgelig hænger hårfarve og intelligens ikke sammen. Og heller ikke hårfrave og personligheds træk.

 

Det har du helt ret i.

Det ville jo logisk set medføre, at en pige skiftede personlighedstræk og intelligenskvotient, hver gang hun farvede hår.

I videre forstand ville det betyde, at man kunne farve sig til en højere intelligens.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Der var en notits i New Scientist engang, hvor nogle forskere påviste, at blondiner er mere intelligente - fordi de bliver stimuleret mere af deres omgivelser (af en eller anden grund).

Del dette indlæg


Link til indlæg

Bær over med mig, men skolemesteren er nødt til at sparke denne ind .. elsker facts :)

IQ er normal-fordelt omkring en middelværdi på 100.

95% af befolkningen ligger indenfor to standardafvigelser, som for den mest anvendte IQ-skala svarer til en IQ mellem 70 og 130.

Adgangskravet hos Mensa er, at man befinder sig blandt de øvre 2% af befolkningen, hvilket svarer til en IQ over 131.

 

Der er gennem tiden undersøgt for en mængde sammenhænge mellem IQ og køn, race, opvækst osv. Problemet er, at IQ ikke er uafhængig af uddannelse, og forskellene mellem kønnene og racerne er blevet væsentligt mindre over tid i takt med at adgangen til uddannelse fordeles mere ligeligt.

 

Endelig siger en evt. forskydning af normalfordelingerne for mænd ift. kvinder højest noget om en population som helhed og intet om det enkelte individ :wink:

Kære snakie

 

- det var vist nok noget af det som du skriver i sidste halvdel, den gode hr. Helmut Nyborg fik nogle gevaldige hug for :mad:  - dengang for 5 - 7 år siden.

 

Mange hilsner

 

Nyder livet

Del dette indlæg


Link til indlæg

Kan man så heller ikke farve sig til en større pik?????

 

(Stiller diskret sovsekuløren tilbage i køkkenskabet)

 

Helt sikkert, husk kuløren skal gnides godt ind i den - helst af en blondine :grin: 

 

Venligst

 

Spunsen/Bundstokken :geek:  

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...