Hop til indhold
Rejsenetværk

Hvorfor unødvendig afbetaling

Recommended Posts

Mennesker er jo forskellige, og skal da bestemt have lov til at disponere deres egne penge som de finder for godt, men derfor kan man jo godt sig undre over andre der disponerer som de gør - når man selv ikke lige forstår hvorfor.

 

Hvor beklageligt det end er at nogle mennesker har meget begrænsede midler til at indrette et hjem med det basalt set mest nødvendige, kan jeg godt følge at de lejer og afdrager dyrt hos Peter fra Leasy, indenfor rammerne af deres økonomiske formåen, hvis ingen anden alternativ billigere finansiering er muligt for dem.

 

Hvad jeg har vanskeligere ved at forstå, det er at den bredere middelklasse med en mere gennemsnitlig købekraft, ikke vælger at spare 50000 kr mindre eller noget mere op, og så vente til de kan købe det de gerne vil have kontant - som nu dette tilbud:

 

B&O

http://www.bang-olufsen.com/da/offer

 

Ok - det ser jo ud til at være rente og gebyrfrit, er det virkelig muligt, men jeg synes stadig det er lang tid betale afdrag, hvis man kan spare pengene op på kortere tid.

 

Jeg købte selv B&O først i halvfemserne kontant for godt 50000 kr med 15 % rabat, men for et par år siden duede det ikke analogt mere, og jeg måtte købe nyt.

 

B&O havde jeg nu ikke råd til igen, og jeg købte kontant komplet nyt af tv og lyd for ca 34000 kr i Hifi Klubben.

 

Da min PC brød sammen blev det kort tid efter til ca 20000 kr kontant for en ny pc med pc møbler.

 

Men min pointe er at jeg ikke længere har råd til at erstatte tidligere indkøb af samme kontant, men at jeg ved at acceptere udmærkede billigere alternativer har fået gode produkter uden at betale afdrag i dyre domme over alt for lang tid.

 

Selvfølgelig ønsker jeg B&O alt mulig held som et dansk firma med at sælge mest muligt, men hvorfor er det vigtigere at kunne købe noget her og nu, som man dybest set vil kunne spare op til på et par år, i stedet for at afdrage over op til 60 måneder?

 

Jeg ved det kan gælde biler, tøj, møbler og så meget andet, ja sågar ferier på afbetaling :roll: 

 

Med til historien hører også at jeg selv i ungdommelig dumhed accepterede nærmest at få kastet en kassekredit i nakken på 75000 kr af banken, da jeg købte en billig ejerbolig, og de første par år ødslede 70000 kr væk, indtil alvoren gik op for mig og jeg knoklede overarbejde af de næste par år, til gælden var ude af verden.

 

Det er en adfærd jeg i dag har lært af, og jeg er blevet nærmest skræmt ved tanken om at skylde penge væk, som jeg har alle muligheder for at spare op først over en overkommelig tid.

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej Rejsenetværk. Fint indspark.

Det er et generelt problem i den vestlige verden at børn ikke lærer om penge af deres forældre, eller tager forældrenes dårlige vaner og viden om penge i arv. Det har ikke noget med intelligens og uddannelse at gøre, for der er skam mange dygtige akademikere der ender deres liv trætte og ruinerede på trods af en ganske god aflønning livet igennem.

Jeg er kommet frem til at forskellen på rig og fattig for de fleste (og her taler jeg ikke ud fra nominelle beløb ), er at de rige køber aktiver, mens de fattige køber passiver. Hvis man vil være rig skal man have indstillingen "Jeg arbejder ikke for penge, men pengene skal arbejde for mig".

 

Jeg kan faktisk illustrere det allerbedst med en citat af Shelby Davis, da hans barnebarn spurgte ham om $1 til at købe en pølse: "Er du klar over at hvis du investerer den dollar klogt så fordobles den hvert 5. år? Når du er min alder, om 50 år, så vil din dollar være $1024 værd. Er du virkelig så sulten at du behøver at spise en $1000 pølse?"

 

Mere passende for dette forum kunne være "er du virkelig så liderlig at du behøver at besøge en 1 million kroners glædespige?" :)

Redigeret af Gentleman and a Scholar

Del dette indlæg


Link til indlæg

sikke en gang vås, skriver du det for at vi alle skal synes at du er en rig mand??

 

du vælger selv at købe til overpris når du handler de steder hvor du skal betale for navnet plus service

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...