Hop til indhold
Gæst

Tanker om Dyrisk opførsel

Recommended Posts

Gæst

Jeg står og kigger ud ad mit vindue, og ser på flokken af småfugle der hygger sig ved foderpladsen.

 

Jeg fodrer året rundt, så det er efterhånden en meget blandet flok af både fugle og dyr der besøger stedet, ....og fuglebadet benyttes flittigt til både bad og drikke.

 

En blanding af solsikkekerner og grovvalset havregryn giver mulighed for føde til rigtig mange arter.

 

Flokken af fugle består bl.a.af musvitter, mejser, grøn irisker, grønsisken, guldspurv, skovspurv, rødkælk, dompap, kærnebidder, solsort, flagspætter, skovskader, skovduer og fasaner.

 

En harekilling fra i foråret kommer til faste tider morgen og aften. Den kender mig så godt, at jeg kan gå rundt omkring den inden for et par meter, uden at den løber væk.

 

 

En ræveunge, også fra i foråret, kommer også jævnligt og får maven iorden,... og pindsvinene om natten.

 

Alle er de glade for de grovvalsede havregryn.

 

De forkskellige fuglearter har med tiden ændret adfærd ved foderpladsen, så de nu alle færdes side om side, uden at jage hindanden væk, ...der er mad nok til alle.

 

Medens jeg står og ser, kommer spurvehøgen susende med høj fart, ....en fantastisk flyver,....flokken af småfugle er lettet, ....lige bortset fra en der ikke var helt så hurtig, den bliver

taget af høgen, som flyver ned i et træ lidt længere væk, for at få stillet sin sult, og ikke længe efter kommer fugleflokken tilbage, en efter en og spiser videre.

Høgen er hurtig og nådig, den lille mejse nåede dårligt at opdage at den blev taget, før den var død, og alt, på nær fjer, bliver spist.
 

 

Ved min side sidder min schæferhund, en hunhund der elsker mig og som, når jeg targer overtøj på og siger vi skal på tur, kigger på mig med de varmeste og kærligste

øjne, i taknemmelighed over mit initiativ, ...vi skal ud og opleve, ...bruge sanserne og være sammen.

 

De fleste hundeejere vil kunne nikke genkendene til, at der er nogen i denne verden der kan elske dig mere end dig selv, ...din hund.

 

Hun lystrer meget fint, men bliver alligevel altid holdt i snor, for hendes egen sikkerheds skyld.

 

Nogle gange møder vi nemlig andre fra omegnen, der kommer med deres små pekingesere uden snor. ....og de små hunde prøver altid at spille op og vise sig.

 

Hun har arldrig bidt nogen, allerhøjest markeret, når det blev for meget, ....men hvis hun en dag kom til at lave en rift på en af de små provokatører så det blødte, ville hun blive anklaget og muligvis aflivet ved dom.

 

 

Det er længe siden jeg droppede aviser på papir, avisbudet blev ved med at lave hjulspind i min indkørsel, så det gad jeg ikke mere, og alt kan jo alligevel læses på PC'en.

Når jeg nu kigger igennem de forskellige nyhedssider skal alle helst overgå hinanden med deres overskrifter og deres beskrivelser, og specielt nogle dagblade kan ikke finde superlativer nok .

 

Alle vil have din opmærksomhed, ....ikke fordi de har den bedste information, ...men for at få dine klik, så reklamepengene kan rulle i kassen.

Og der er jo også uhyrligheder nok i denne verden at skrive om, ...mennesker der gør det mest modbydelige ved andre, ...fordi de mener, at deres mening eller deres tro er den rigtige.

 

Ofte beskrives disse uhyligheder som, at disse barbarer opfører sig som dyr, ...men jeg har aldrig oplevet dyr spærre andre dyr inde eller tortureret dem eller slå dem ihjel, ...for deres mening.

 

Dyr angriber hinanden enten for at få føde, for at overleve, eller som forsvar af sig selv eller deres territorier.

 

Når jeg kigger ud på tolerancen på min foderplads, kunne jeg ønske, at mennesker begyndte at opføre sig mere "som dyr" og holdt op med at opfører sig "som mennesker"......

 

 

Hankat

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ved ikke hvorfor dette indlæg giver mig assosiationer om nogle andre ting jeg har oplevet på det sidste . .  ;)  ;)

 

Her ligger den store hankat igen - No offense til trådstarter - og skal have plejet den seneste ørepiercing, fået i et større slagsmål om reelt ingenting - Hvornår lærer han at leve i harmoni med naboernes hankatte - der er jo damerne nok til dem alle . . . .

Del dette indlæg


Link til indlæg

Kære Hankat.

Virkelig velskrevet.

Din billedform giver mig billeder af dine flotte fugle, som jeg ser ud af dit vindue og en dejlig gåtur med din godtroende schæfer.

Vi mennesker har tillært ting, som ikke har noget af gøre med overlevelse at gøre. Som ikke handler om at skaffe mad på bordet. Vi har tillært os grufulde ting, men også smukke ting.

I mange aspekter handler det om, at tingene ikke altid er sort eller hvidt. Men jeg føler helt sikkert at menneske har tillært sig, så meget egoisme, at vi glemmer dem omkring os. Vores venner, familie, naboer eller personen du møder på din tur med hunden. Vi har så meget i vores egen lille kasse.

For nogen er der nemt at tale grimt til andre. Nemt at gøre andre kede af det. Nemt at træde på andre.

Men vi glemmer at stoppe op, og tænke over, hvad der får os til at reagere sådan. Tænke på modtageren af vores ord.

At kigge ud af vinduet og ser på fuglene, bør få tankerne væk fra dagligdagens stress, sørgmodighed eller bare vasketøjet, der bør vaskes.

At gå en tur med hunden, bør give os den pause fra dagen der er tiltrængt.

Tiden til at lade op, og tænke på at smile til personen du møder med en anden hund.

Heldigvis er vi ikke som fugle og hunde, for vi har muligheden for at tænke og handle på vores ord, og gøre tingene anderledes imorgen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Hankat

 

Meget smukt skrevet, med fine billeder og med aktuel relevans for "EG-dyreflokken".

Tak for stof til eftertanke.

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hey hankat.

 

Flot skrevet. 

 

Kommer til, at tænke på et citat af Mark Twain. Som skrev, De værste dyr i flokken er mennesket. 

 

ja dit skriv, giver da klare associationer.

 

Ha en god dag.

 

KK 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg synes på ingen måder, jeg hører nogen nævne SEM. Jeg ved ikke om asspassion selv føler hans opførsel over for SEM falder ind under den opførsel Hankat beskriver.  Jeg synes efterhånden det virker som om asspassion har et personligt vendetta imod SEM.  Jeg undre mig også over, hvordan det kan være sugardaters går fra at være helt fantastisk, og du allerde har en venteliste til, at de nogle frygtelige mennesker og skattesnydere.  Jeg synes det virker som om, at du bliver ondskabsfuld, så snart du ikke får din vilje. Jeg ved ikke om du er blevet sat på en kold potte som barn eller får bank af konen, men det virker da som om du har nogle problemer, som du har brug for professionel hjælp til at få bearbejdet. Du er virkeligt et sørgeligt menneske og et glimrende eksempel på, hvad Hankat beskriver.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg synes på ingen måder, jeg hører nogen nævne SEM. Jeg ved ikke om asspassion selv føler hans opførsel over for SEM falder ind under den opførsel Hankat beskriver.  Jeg synes efterhånden det virker som om asspassion har et personligt vendetta imod SEM.  Jeg undre mig også over, hvordan det kan være sugardaters går fra at være helt fantastisk, og du allerde har en venteliste til, at de nogle frygtelige mennesker og skattesnydere.  Jeg synes det virker som om, at du bliver ondskabsfuld, så snart du ikke får din vilje. Jeg ved ikke om du er blevet sat på en kold potte som barn eller får bank af konen, men det virker da som om du har nogle problemer, som du har brug for professionel hjælp til at få bearbejdet. Du er virkeligt et sørgeligt menneske og et glimrende eksempel på, hvad Hankat beskriver.

 

Det var da hvis et selvmål du fik lavet der  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg synes på ingen måder, jeg hører nogen nævne SEM. Jeg ved ikke om asspassion selv føler hans opførsel over for SEM falder ind under den opførsel Hankat beskriver.  Jeg synes efterhånden det virker som om asspassion har et personligt vendetta imod SEM.  Jeg undre mig også over, hvordan det kan være sugardaters går fra at være helt fantastisk, og du allerde har en venteliste til, at de nogle frygtelige mennesker og skattesnydere.  Jeg synes det virker som om, at du bliver ondskabsfuld, så snart du ikke får din vilje. Jeg ved ikke om du er blevet sat på en kold potte som barn eller får bank af konen, men det virker da som om du har nogle problemer, som du har brug for professionel hjælp til at få bearbejdet. Du er virkeligt et sørgeligt menneske og et glimrende eksempel på, hvad Hankat beskriver.

 

Den slags person angreb vil vi ikke acceptere, du kan med fordel læse vores regelsæt inden du poster mere herinde.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Og tilbage til tråden, kan det siges som i sangen fra the Lion King:

 

Not everyone invited will be coming home from lunch !!

 

 

TVR

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...