Hop til indhold
allan48

Peepshows et stykke tysk kulturhistorie - film om storhed og fald.

Recommended Posts

Husker du de tyske Peepshows? Måske hvis du er over 50. Vi er tilbage i 70´erne og 80´erne

En pige på en drejeskive i midten - udenom aflåselige kabiner hvor man smed 1DM ind og man kunne kigge 1 min. gennem et lille vindue.

Kabinerne var ofte meget praktisk udstyret med en holder med køkkenruller og en lille kurv til den brugte køkkenrulle. Således kunne man som ung lærling få en fræk oplevelse og en udløsning hvis man var hurtig for kun 1DM (3,85 kr.). På Reeperbahn var der mange Peepshows. Også andre steder i Tyskland skød de op, Berlin, Nürnberg, Hannover, Stuttgart.Nogle gange var ruden ugennemsigtig, andre gange gennemsigtig. Det bedste var når den var gennemsigtig. Der var så et vist kick i at spille den af mens hun kiggede, og måske endda slikkede sig frækt om munden eller bare smilede. Der var ofte 3-7 piger hvis billeder kunne beses i et lille glasskab. Hver pige havde et navn og nummer. Pigerne skiftede ca. hver 5. min. Der var ofte opsat en lystavle, så man kunne se hvilken pige der var på.

Hvis man var mere velhavende kunne man gå i Solokabinen formedelst 5 EUR og ønske en pige ved at trykke det tilsvarende nummer. Her var man alene med pigen og ruden var meget større og gennemsigtig og man kunne spille den af mens hun kunne se det.Ruden var ofte oversprøjtet af tidligere kunder. 

Når jeg kom fra arbejde ved fyraftenstid var der ofte en lille kø foran solokabinerne. Her var livligt sidst på eftermiddagen. Her stod pæne mænd mænd i skjorter og jakke med en mappe i kø for at spille den af i solokabinen. De alm. kabiner var også tæt besatte hvilket kunne ses på den røde lampe over hver kabine.

 

En film fortæller om storhed og fald for Peepshowsene i USA og Tyskland

Omtale af filmen her

http://www.sz-online.de/nachrichten/kultur/fast-food-fuer-die-augen-2850250.html

Peep Shows startede i USA. Det første tyske Peep Show åbnede 1976 i München. Officielt som en scene for en kunstmalermodel med små kabiner til kunstmalerne uden omkring i en cirkel.

Det bredte sig til hele Europa. Men snerpetheden indfandt sig hurtigt. i 1982 blev det besluttet af forbundsdomstolen i Berlin at de var imod "god sædelighed" og skadede "kvindens værdighed".

Derefter forsvandt de efterhånden. Nogle blev lavet om så kabinerne var halvåbne, og man kunne ikke spille den af (og måtte heller ikke) og så forsvandt ideen jo ligesom med det.

Ordet "Peep show" bruges sommetider stadig men dækker for det meste over alm. stangdans på en scene eller andet. Eller alm. prostitution. Alm. prostitution indgik normalt ikke i Peep Show konceptet. 

 

Iflg. denne artikel er der stadig Peepshows i Nürnberg og München.

http://de.wikipedia.org/wiki/Peepshow

 

Filmen kan ses her
http://www.filestube.to/video/Klappe-zu-Vom-Kommen-und-Gehen-der-Peepshows-GERMAN-DOKU-HDTVRip-Xvid-821-afXPDX7FIix1PCoAQcJ3Xf.html

 

 

2094943-medium.jpg

 

Redigeret af allan48

Del dette indlæg


Link til indlæg

Fin gennemgang af fænomenet, ærgerligt, at det ikke længere eksisterer. (tror jeg nok)

 

Faktisk en mulighed for blottere helt legalt at kunne opfylde deres behov, og helt uden at krænke nogen.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvis de blev forbudt i 82, har jeg været heldig at opleve dem i Hamburg i 1980. Husker bl.a. et live-show med et par, som havde samleje på drejeskiven - lidt usædvanligt, da det ellers netop mere var strip-shows, man kunne stå og overvære. 

 

Jeg kan ikke huske priserne og om prisen på 1,- Dmark pr. 1 min. passede (evt. kunne man også bruge 2 og 5 mark stykker og få lidt rabat på tiden), men jeg kan huske at pigerne med en pegefinger godt kunne finde på at invitere en ud bagved på mere sjov - men dertil rakte min pengepung og evt. ej heller pigens udseende.

 

Mener dog at jeg oplevede peep-shows - eller var det mere et strip-show i Hannover omkring 1986 - så det blev måske ikke forbudt sådan lige på stedet.

 

Der findes idag en mere moderne form for Peep-Show i Hamburg, hvor man kan få lidt mere action end højre hånd kan give:

 

http://www.geizhaus.com/content-13-Spannerbox.html

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg var faktisk i et sådant etablissement i Bruxelles for 1½ år siden, så det eksisterer endnu. Der var 4 piger samt et par på skift.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det kan godt være de blev kendt "uværdige" i 1982 men de stoppede ikke i 1982. Jeg besøgte ialtfald nogen omkring 1985-1990. I Berrlin var der et på Martin Luther Strasse indtil for nyligt dog med halvåbne kabiner hvor man ikke kunne spille den af men stadigvæk med de private kabiner med en stor glasrude hvor man kunne spille den af foran pigen der sad på en stol og så fræk ud. Pris vistnok 5 EUR og 10 EUR til pigen.

 

Redigeret af nylonlover

Del dette indlæg


Link til indlæg

På Ramblaen i Barcelona er der peepshow (mm.) i den ende der ligger ned mod havnen og Middelhavet.

På højre side når man kikker mod havnen

Venligst

French

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har prøvet et ægte amerikansk peep show på legendariske 42nd Street i New York for små 25 år siden. Har ladet mig fortælle at den slags sjove ting har været en saga blot der i mange år allerede.

Men dengang kunne man følge de blinkende neon reklamer for "Live Girls" nedenunder til et halvmørkt lokale i vis midte, en skummel mandsperson ved et bord fyldt med blanke "quarters" (25cent mønter) vekslede dollarsedler.

Omkring i rummet var 2-3 klynger af døre i halvcirkler omkring små lukkede scener, hvorfra man kunne høre enkelte pigestemmer råbe på "horny men"!

I det lille rum kunne man med sine 25c få en lille halvhøjt placeret låge til at løfte sig, så der var frit udsyn (indsyn) til 1-3 nøgne piger....

For 1 ekstra dollar gennem lågen kunne man så røre en af pigerne mellem benene i de 30-60 sek. lågen var oppe!

Vild oplevelse for en ung mand!

Redigeret af McQueen

Del dette indlæg


Link til indlæg

Super beskrivelse MC.

Prøvede det selv netop der i 1985 - for 29 år siden.

Siden et der kommet nye borgmestre og dermed også nye boller på suppen i NY, og de snuskede klubber og luderne på Times Square er væk.

Venligst

French

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...