Hop til indhold
Louie De Palma

Eini Grønvold: Hver gang du har sex, giver du et lille stykke af dig selv, sagde min mor. Nej, jeg har LYST!

Recommended Posts

Ovenstående refererer til et interview med 26 årige manuskriptforfatter og blogger Eini Carina Grønvold i dagens Weekendavisen. Med billede på forsiden! (Det er nok for at øge løssalget).

Hun har ikke solgt sex, men været meget seksuelt aktiv, lige fra hun var en purung 12-årig. Efter eget udsagn typisk med mænd, der var en del ældre end hende selv. I en mere moden alder har hun været med til at arrangere Copenhagen Slutwalk 2011, og har en del meninger om prostitution og kvinders seksualitet, som vi nok er en del, der kan nikke genkendende til herinde.

Jeg citerer lidt fra interview'et:

Om seksualundervisningen i skolen: "Al seksualundervisning handlede om, hvordan sex kunne være farligt for piger. Man kunne blive gravid, man kunne få kønssygdomme." ... en af seksualrådgiverne forklarede i dyb alvor: "Piger giver sex for at få kærlighed, drenge giver kærlighed for at få sex". Bagefter var pigerne i min klasse helt enige: "Det er bare SÅ rigtigt." De havde endnu ingen erfaringer med sex eller kærlighed, men det passede med alt det input, som de ellers havde fået i deres opvækst."

"I vores kultur har vi vores version af tørklædekvinden, som jeg kalder "den værdige kvinde". Det er hende, som klæder sig sexet, men ikke for sexet. Hende, som ikke har for mange seksuelle partnere, men heller ikke for få. Hende, som altid er tro og ikke accepterer, hvis hendes mand er utro. Den værdige kvinde kontrollerer sine lyster og er frem for alt ikke billig. Selve begrebet "at være billig" er jo vanvittigt. Det er en opfattelse af kvindens seksualitet , som havende en værdi, som hun ikke selv ejer, men som hun bestyrer. Og jo flere mænd hun er sammen med, jo flere blowjobs, hun giver, jo mindre står der på kontoen. Den prissætning af kvinders seksualitet har vi aldrig fået gjort op med."

Afslutningsvis siger hun: "Jeg plejer at sige, at kvinden først er fri, når luderen er det, for fordømmelsen af luderne handler ikke bare om, hvorvidt kvinder sælger sex. Den er også et middel til at kontrollere kvinder generelt, fordi luderstigmaet giver os en frygt for at være for vilde og udfordrende. Den frygt sætter sig dybt i vores psyke og giver os en skam, som breder sig ud over seksualiteten. Hvis du hele tiden skal vogte din dyd, så tør du heller ikke bryde grænser andre steder."

Del dette indlæg

Link til indlæg

Kære Louie

En betænksom gæst havde idag weekendavisen med til mig pga denne artikel - og jeg glæder mig til at læse den til morgenkaffen.

Tak fordi du deler dette herinde.

Kh

Maise

Del dette indlæg

Link til indlæg

Netop sådan jeg tænker, men ikke kan sige højt. Den kvinde som ubegrænset nyder sin seksualitet er en alfa-kvinde, langt hævet over kvindelige politikere og andre kvindelige morale-ryttere som føler de skal redde prostituerede ud af miljøet. Nej, alfa-kvinden, som er sammen med de mænd hun har lyst til, uanset om der er penge eller ej i spil, har fundet et mentalt rum som er langt mere ægte og livsbekræftende end hos kvinde"forkæmperne".

Og den dreng som kalder en pige for billig, bare fordi hun dyrker sex med dem hun har lyst til, forsøger reelt at stigmatisere hende med sin egen utilstrækkelighed. Bum.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

"I vores kultur har vi vores version af tørklædekvinden, som jeg kalder "den værdige kvinde". Det er hende, som klæder sig sexet, men ikke for sexet. Hende, som ikke har for mange seksuelle partnere, men heller ikke for få. Hende, som altid er tro og ikke accepterer, hvis hendes mand er utro. Den værdige kvinde kontrollerer sine lyster og er frem for alt ikke billig. Selve begrebet "at være billig" er jo vanvittigt. Det er en opfattelse af kvindens seksualitet , som havende en værdi, som hun ikke selv ejer, men som hun bestyrer. Og jo flere mænd hun er sammen med, jo flere blowjobs, hun giver, jo mindre står der på kontoen. Den prissætning af kvinders seksualitet har vi aldrig fået gjort op med."

Det er spot-on, det der!

Den holdning har jeg også selv haft, men efterhånden indset at det er helt urimeligt. Samtidigt har jeg indset, at jeg nyder at være sammen med og bliver tændt af seksuelt erfarne og dominerende kvinder, der tager hvad de vil have ... og nyder det!

Men afgjort en diskussion værdigt!

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg kunne nu ellers godt tænke at læse hele artiklen før en eventuel udtalelse.

Jeg kan jo ikke godt copy-paste hele artiklen, det ville være brud på ophavsretten. Men det kan være de stadig har den i stativet i den lokale kiosk. Det er jo en ugeavis. Kan også være du kan låne MissMaises eksemplar, hvis du kommer den vej forbi.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...