Hop til indhold
Rejsenetværk

Er Danmark smittet af den græske syge?

Recommended Posts

Den skæve hashbro i København
Ingeniørkunst og brobygning skulle være et dansk særkende, og byggeriet af en cykelbro i Københavns Inderhavn må de fleste kunne løse. Så hvordan kan konstruktionen af en lille, beskeden bro på bare 180 meter ende med at tage næsten ligeså lang tid, som det tog at bygge den nye Lillebæltsbro?
http://www.information.dk/510009

Dette link har jeg mindre oprettet af interesse for den omhandlende bro, men mere ud fra om vi som skatteborgere egentlig er bedst tjent ved i helt enkeltstående tilfælde at aktivere det, på godt og ondt, det faktum at offentlige fadæser i modsætning til privat konkursbo kan tørres af på skatteyderne?

Her tænker jeg på langstrakte og uanset forløbet ekstremt kostbare offentlige fadæser, såsom nu denne bro og DSB's  IC4  tog?

Hvis noget på et tidligt tidspunkt kan konkluderes som værende økonomiske, tekniske og på anden vis fiaskoer, er vi så som samfund ikke bedst tjent med at inkassere og betale regningen for million og milliard dyre samfundsprojekter, fremfor at udskyde og udskyde det alligevel uafvendelige resultat?

Sådan kan stærke nok private virksomheder også handle, men hvis de ikke er stærke nok går de selv ned med det synkende skib, hvilket der trods alt skal en hel del til for at Danmark samlet som nation gør for skatteydernes penge.

Derfor har jeg det egentlig sådan at jeg hellere vil være med til at betale for at DSB helt og holdent kasserer og afskriver udgiften på IC4 togene, for så at bevilge pengene til de rigtige tog i stedet, tog der har bevist deres duelighed og som kan tages i umiddelbar anvendelse.

Det er nu en gang sådan at strategisk infrastruktur, så som tog og vandforsyning udgør parametre, der ikke kan betragtes helt på lige fod  med vilkårene for  detailhandel og produktionsvirksomhed, i almindelig kommerciel konkurrence, men der skal selvfølgelig under hensyntagen til funktionen som bærende infrastruktur, stadig drives en tilstræbt økonomisk bæredygtig virksomhed.

Den i kronikken omhandlende cykelbro udgør så ikke en livsvigtig brik i den nationale transport logistik, men dog stadig et projekt vi med rette eller urette hænger kollektivt på som skatteydere, og jeg er egentlig mest tilbøjelig til at mene at broen bør rives ned, pengene tilbagebetales til AP Møller fonden, og regningen ædes af os alle sammen :sad: 

Nogen gange må man bare gøre rent bord og komme videre uden at trække pinen ud.

Men aktiverer vi ekstraordinært skatteyderne på sådan vis, må vi hvor der sagligt kan placeres et personligt og organisatorisk ansvar indenfor de offentlige, også placere et ansvar der får personlige konsekvenser, sammenlignelig med sådan som det sker i private virksomheder på de højeste niveauer.

Her udgør det folkevalgte politiske niveau, hvor de er inde over og dybt flettet ind i processen, den store udfordring for  at placere et ansvar, for politikerne skal ikke tørre ansvar af på medarbejdere, der har handlet og ikke kunne handle anderledes end der politisk udstikkes.

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Gamle kampfælle,

 

flyt til den kristne ende af landet!

 

Så kan du nøjes med at læse om, hvordan dine surt tjente skattekroner bliver ødet bort af totalt inkompetente nulliteter, men slipper for at se på resultatet hver dag.

 

Det sidste nye tiltag skulle være følgende.:

 

http://ekstrabladet.dk/nationen/article5032743.ece

 

Er livet ikke bare dejligt? :D

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej,

nej tror ikke vi er ramt af den græske syge.

problemet som jeg ser det, er en masse teoretiker sidder og bestemmer noget, som ikke kan lade sig gøre,

med IC 4 tog er det jo også underligt man beder en El tog firma om at levere disel tog, det er det med vi vil altid noget unik i stedet for at købe noget som var en hylde vare:-)

 

prøvemanden

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej,

nej tror ikke vi er ramt af den græske syge.

problemet som jeg ser det, er en masse teoretiker sidder og bestemmer noget, som ikke kan lade sig gøre,

med IC 4 tog er det jo også underligt man beder en El tog firma om at levere disel tog, det er det med vi vil altid noget unik i stedet for at købe noget som var en hylde vare:-)

prøvemanden

Det ville ikke have ændret på meget hvis det havde været et el-tog som Ansaldo havde bygget. De har leveret et sprit nyt el-tog til et par lande i europa, et tog der er så piv ringe at kontrakten er belevet flået i stykker og købene annuleret.

Men ja, der sidder en masse skranke paver og bestemmer en masse, om emner de ikke ved en kæft om.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...