Hop til indhold
Tip toe

Bliver I tændt af svensk...?

Recommended Posts

Det er fordi du ikke har hørt den smukke dialekt fra Tynset/Trøndelag - Bryder mig ikke om Sissel Skrikebøs Bæææærgens dialekt - En mellemting mellem en halssygdom og et får der bræger  :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Dette må være ugens sjoveste.... danskere som dommere over hvordan andre sprog lyder. :grin:  :grin: 

Altså .... har i nogen som helst anelse om hvordan resten af planeten oplever dansk?

Del dette indlæg

Link til indlæg

Ikke dommere. Bare hvorvidt jeg er den eneste som får kriller i banditten når jeg hører det svenske sprog fra en pige. :D

Får mig til at tænke på A Fish Called Wanda, husker I....?

Del dette indlæg

Link til indlæg

Dette må være ugens sjoveste.... danskere som dommere over hvordan andre sprog lyder. :grin:  :grin: 

Altså .... har i nogen som helst anelse om hvordan resten af planeten oplever dansk?

Ja, Bananas, det har nogen af os..

Endda en temmelig pinlig anelse om det. Og det er helt vor egen skyld. Danskerne sjusker i den grad med sproget, at det kan være svært for udlændinge at opfatte det.

Ældre mennesker kan såmænd også have problemer med at forstå, hvad de yngre generationer siger.

Sidste halvdel af ord og endda sætninger bliver slugt, trykket forskyder sig, og vokaler forvrænges til ukendelighed. Et typisk eksempel på det sidste er "lærerne" og "lægerne". Selv i TV-Avisen er der ingen forskel på udtalen af de to ord. Det bliver til "lær'ne", og kun ud fra sammenhængen - altså om indslaget handler om folkeskolen eller Rigshospitalet - kan man begribe, hvad studieværten mener.

Indtil for ikke så længe siden kunne man i de københavnske S-tog i højtaleren høre, at næste station var "Jeresbår". En udlænding ville næppe fatte, at han var i "Jægersborg", før han læste skiltet på perronen. Dette er der dog blevet rettet op på.

Så jo, Bananas, nogle af os har en ret god fornemmelse af, hvordan resten af planeten oplever dansk!

Del dette indlæg

Link til indlæg

Vi har skam en fin fornemmelse for både hvordan vores sprog lyder i andres ører og at det er vanskeligt at lære. Når vi endelig møder en udlænding, turist eller forretningsmand, der taler vores dansk, så føler vi os smigrede over at han har gjort sig den ulejlighed at lære vores lille lands sprog der kun tales af 5,5 mill. indbyggere og vores døre er åbne for ham .

Vi har også lidt selvironi overfor vores sprog : " en nordmand og en svensker står og taler sammen - pludselig spørger svenskeren ' hvorfor taler du dansk engang imellem ?' - ' det gør jeg heller ikke, det er min pibe der snorker ' !!

Denne streng fik mig også til at tænke på min fætter. Som ung havde han en kæreste, skibstelegrafist, hun var høj, slank, blond, smuk og sød. Hun sejlede 3 mdr. og var hjemme  i , jeg mener 2 mdr. Til sidst gik det i stykker og den eneste grund han gav var at efter et par uger kunne han bare ikke mere holde hendes klingende norsk ud - det blev ham simpelthen for meget  :!:  :roll:

Venligst 

Spunsen/Bundstokken :geek:

Redigeret af Bundstokken

Del dette indlæg

Link til indlæg

Dette må være ugens sjoveste.... danskere som dommere over hvordan andre sprog lyder. :grin: :grin:

Brittiska och amerikanska vänner beskriver ibland danskan som "a monotone-like drawl".

Del dette indlæg

Link til indlæg

Indtil for ikke så længe siden kunne man i de københavnske S-tog i højtaleren høre, at næste station var "Jeresbår". En udlænding ville næppe fatte, at han var i "Jægersborg", før han læste skiltet på perronen.

För att inte tala om uttalet av Amager.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Brittiska och amerikanska vänner beskriver ibland danskan som "a monotone-like drawl".

... mine hollandske bekendte kaldte da dansk for et smukt og melodisk sprog  :roll:

Del dette indlæg

Link til indlæg

... mine hollandske bekendte kaldte da dansk for et smukt og melodisk sprog  :roll:

Det er skam i sammenligning med nederlandsk!

For snart ret mange år siden kom en hollandsk minister voldsomt i modvind i hjemlandet, fordi han betegnede nederlandsk som "en halssygdom"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Delphi

Vi har også lidt selvironi overfor vores sprog : " en nordmand og en svensker står og taler sammen - pludselig spørger svenskeren ' hvorfor taler du dansk engang imellem ?' - ' det gør jeg heller ikke, det er min pibe der snorker.

Den var fandme go', Spuns... :D :D :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest nicegent2

Svenske pigestemmer er fantasike (som regel).

Jeg bliver helt blød i knæene og rundforvirrret når jeg taler med min søde svenske kollega :-)

I skulle gøre jer selv den tjeneste og se filmen "Monica Z."

Hovedrolle indehaveren er sindssyg sød og flot (når hun ikke ryger), og så er hun en knald dygtig sangerinde !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Jeg har en kollega fra Häsleholm i syd sverige og han lyder altså imelig underlig, når han snakker i tlf med dem der hjemme. Da jeg så mødte hans kæreste stod jeg helt af!

Så for mig er skånsk mega turnoff.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Skånsk er ret svært at forstå.

Der er i modsætning til det fonetisk mere hårde svenske nogle "ævlebævle-lyde", og mon ikke også "Stockholms-svenskere" har lidt svært ved at forstå det?

Selv ville jeg aldrig kunne finde på at betegne Skåne som "Syd-sverige".

Del dette indlæg

Link til indlæg

Broby i det nordøstlige Skåne?

Jamen, der har jeg jo været for ikke så længe siden. Dejligt sted.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Tilslutter mig og tilstår. Er tosset med svenska flickor og deres søde melodiske sprog.

Kan bestemt følge Nikita i at man glemmer at høre efter. Flere af dem til København, tak.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det er ikke dig, der er fucked! :D

Jeg havde en svensk kollega på et tidspunkt... Når hun pludrede løs på svensk med hendes lyse stemme, så sad jeg bare dér og stirrede på hende med et fjoget grin. Hun var bare så sød at høre på! :D

At jeg så overhovedet ikke hørte, hvad hun sagde, er en helt anden sag. :D

Jeg er også bare så sød at høre på. Bare sige til, så skal jeg komme og pludre løs på svensk. Kun for dig.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg er vidst nødt til at lave en aftale med en svensk gudinde inden butikken lukker. :D

Det er i hvert fald noget HELT andet end den harske type engelsk vi hører fra ungarnske piger.

"Haallllloooo darrrrling". :)

Redigeret af Tip toe

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg er vidst nødt til at lave en aftale med en svensk gudinde inden butikken lukker. :D

ØØØHHHHH!! Er den butik ikke allerede lukket??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest nicegent2

Dette må være ugens sjoveste.... danskere som dommere over hvordan andre sprog lyder. :grin: :grin:

'Vårt muddersmål ær dæjligt'. NOT !

Dog er jeg vild med den fynske dialekt.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...