Hop til indhold
Borende X

Værd at tænke over .......

Recommended Posts

Midt i flere spændende strenge med filosofiske indslag er jeg kommet i tanke om et kinesisk digt, som jeg læste for langt over et halvt århundrede siden, men gerne deler med Jer andre :) :).

 

Beklager, at min kinesiske grammatik er lidt mangelfuld, beklager, at metrum og rytme er svær at overføre, beklager at liniebruddene er ulogiske, men her er indholdet faktisk vigtigere end formen :) :)

 

Engang, når du føler dig udlært,

engang, når du har nået livets højdepunkt,

engang, når du synes, du er blevet bedre end de fleste,

engang, når du føler, at tomrummet efter dig aldrig kan fyldes,

 

gør da blot således, og dit sind bliver stille og ydmygt:

 

Tag en kande og fyld den med vand.

Stik din ene hånd ned i vandet og løft den siden op igen.

 

Det hul, din hånd efterlader i vandet, viser, hvor meget du vil savnes.

 

Du kan plaske, så meget du vil, mens hånden er i vandet,

og du kan skabe bølger,

men ophører du bare et eneste minut,

så er vandet lige så roligt som før.

 

Hvad som helst du sysler med i livet, så gør dit bedste,

men glem ikke, at uerstattelig er ingen.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest stump

BX: Er det bevidst, at du har valgt en tekst, som næsten virker som beskrivelsen af et besøg hos en prostitueret, eller en forhenværende prostitueret?

 

Altså lige bortset fra pengene, som kunden afleverer.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Stump, din lille humørspreder!

Jeg går ud fra, at digtet som BX citerer, handler om livet generelt.

Men hvis mit arbejde var vandet i en kande, så vil det være hullet som en si, når jeg stopper med det. Jeg skal nok finde noget polyfilla, men ikke desto mindre, så er det sandheden for mig.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Midt i flere spændende strenge med filosofiske indslag er jeg kommet i tanke om et kinesisk digt, som jeg læste for langt over et halvt århundrede siden, men gerne deler med Jer andre :) :).

 

Beklager, at min kinesiske grammatik er lidt mangelfuld, beklager, at metrum og rytme er svær at overføre, beklager at liniebruddene er ulogiske, men her er indholdet faktisk vigtigere end formen :) :)

 

Engang, når du føler dig udlært,

engang, når du har nået livets højdepunkt,

engang, når du synes, du er blevet bedre end de fleste,

engang, når du føler, at tomrummet efter dig aldrig kan fyldes,

 

gør da blot således, og dit sind bliver stille og ydmygt:

 

Tag en kande og fyld den med vand.

Stik din ene hånd ned i vandet og løft den siden op igen.

 

Det hul, din hånd efterlader i vandet, viser, hvor meget du vil savnes.

 

Du kan plaske, så meget du vil, mens hånden er i vandet,

og du kan skabee bølger,

men ophører du bare et eneste minut,

så er vandet lige så roligt som før.

 

Hvad som helst du sysler med i livet, så gør dit bedste,

men glem ikke, at uerstattelig er ingen.

Hey BX. Smukt kinesisk digt, som giver en masse tanker og refleksioner.

 

Jeg elsker, at lære noget nyt. ikke altid er viljen der til, at lytte efter andre.Dog elsker, jeg, at og vil lære.

 

Jeg sidder ofte og resonere  at undersøger og forstå mit tidligere liv de oplevelser der, er sket der., så det giver mening for mit nuværende liv. Hvor jeg lever i nuet.

 

Søren Kierkegaard sagde engang. "Det store er ikke at være enten det ene eller det andet - men at være sig selv - og det formår hvert eneste menneske, hvis det vil" Se synes det fortæller meget om den person man er. 

 

BX. Det virker til, du hviler i dig selv.

 

Ha en dejlig dag.

 

KK

Del dette indlæg


Link til indlæg

BX: Er det bevidst, at du har valgt en tekst, som næsten virker som beskrivelsen af et besøg hos en prostitueret, eller en forhenværende prostitueret?

 

Altså lige bortset fra pengene, som kunden afleverer.

 

Næh, overhovedet ikke. Du læser noget ind i indlægget, som jeg på ingen måde har intenderet :cry: .

 

Jeg har såmænd bare været til en skattet kollegas afskedsreception. Her var der mange smukke ord og mangen en god skål, og så tænker man jo lidt tilbage på, hvorledes vedkommende har stukket hånden i kanden med vand og rørt godt og grundigt rundt.

 

Netop afskedsrecipienten har betydet en del for forskningen inden for mit felt, og derfor kom jeg til at tænke på, hvad der sker på feltet, når han trækker den op af kanden igen.

 

Så enhver parallel til glædespigeverdenen er utilsigtet, men tak for, at du alligevel henleder min opmærksomhed på, at den faktisk med lige så god, måske endda større, ret kan indpasses her ;) ;).

 

Tænker jeg nærmere efter, kunne det jo også være en fin efterskirft, hvis jeg ikke længere ville skrive herinde.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

BX, ja livet går videre ! 

Livet går i ring,

naturen går sin gang,

ingen kan stoppe tiden,

ingen kan stoppe alderdommen,

alt det du tilegner dig af viden og erfaringer,

alt der du kæmper for igennem livet,

alle de kvinder du har haft...  du kan alligevel ikke tage med når du går bort....

 

måske bliver du/man ramt af demens og husker intet forinden ?

Hverken de dejlige stunder eller de voldsomme forløsende orgasmer... 

 

Men livet ville være kedelig uden de dejlige stunder med venner og familie og de voldsomme orgasmer :P

 

 

BX pointen med det digt er at mens man er aktiv (mens hånden er i vandet) kan man lave bølger og plaske på andre,

men bliver inaktiv (mister jobbet, forlader arbejdsmarked, pensioneret, blive ramt af sygdom, mv.) så bliver man glemt og verden går videre som om intet er sket,

er man særlig aktiv, ville der stadig være ringe i vandet efter at hånden er trukket op.

Vi ser kun de mægtigste mennesker blive nævnt i historiebøgerne, mens alle os almindelige dødelige ikke bliver husket.

 

Livet går videre uden os... Måske kan Facebook og EG forevige vores profiler også efter vi er borte... :P

 

 

Redigeret af Nille

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg kan lære dig at elske :P

hahaha Nille.  :-P  :-P

 

Men tror nu nok, jeg selv kan elske dem jeg elsker. I begge hentydninger.  :-P Og så, skal det vist ikke handle om mig. Men om BX´s gode indlæg. Som jeg synes er meget rammende.

 

Ha en dejlig dag Nille med de ting du nu skal lave  :-P

 

KK

Del dette indlæg


Link til indlæg

... BX pointen med det digt er at mens man er aktiv (mens hånden er i vandet) kan man lave bølger og plaske på andre,

men bliver inaktiv (mister jobbet, forlader arbejdsmarked, pensioneret, blive ramt af sygdom, mv.) så bliver man glemt og verden går videre som om intet er sket,...

 

Ja, det er netop pointen. Et aktivt liv er velanvendt.

 

Men den går også lidt videre end det:

F.eks holdt Schluter - første konservative statsminister i over 80 år - op med at plaske i vandet for længe siden, og hvor mange husker egentlig ham? For ikke at tale om Anker Jørgensen?

 

Nej, digtet udsiger noget generelt om menneskelig aktivitet og menneskelig hukommelse: Lægger man op, bliver man hurtigt glemt, hvad enten det er arbejdsmand Hansen eller statsminister Jørgensen.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja, det er netop pointen. Et aktivt liv er velanvendt.

 

Men den går også lidt videre end det:

F.eks holdt Schluter - første konservative statsminister i over 80 år - op med at plaske i vandet for længe siden, og hvor mange husker egentlig ham? For ikke at tale om Anker Jørgensen?

 

Nej, digtet udsiger noget generelt om menneskelig aktivitet og menneskelig hukommelse: Lægger man op, bliver man hurtigt glemt, hvad enten det er arbejdsmand Hansen eller statsminister Jørgensen.

 

 

Det er ikke ligegyldig, om man er enten det er arbejdsmand Hansen(Hr. Meyer) eller statsminister Jørgensen.

 

Den ene person (Anker) har udrettet væsentlig mere og vil blive huske i historiebøgerne på og ondt.

 

 

Nu hvor jeg har summet lidt over digtet, lyder moralen: Hvorfor stræbe efter magt og status, når man alligevel glemt og de store armbevægelser er ligegyldige i sidste ende ?

Man bør bare flade ud, være doven, nyde livet foran Tv'et eller Pc'en... ja staten skal nok forsørge en...

 

Dog ville jeg mene,

man bør stræbe og gør sit bedste i livet, ellers går samfundet i stå, menneskets udvikling går i stå,

Kineserne og inderne kommer og de er mange og de stræber efter arbejde, penge og status.

Jeg mener at vores arbejdsmoral i Vesten er degraderende. Vi vil have mere ferie, mere tid til familien, gå tidlig på pension, osv. men er vi mere effektive, kan vi producere mere ? Ja i øjeblikket er vi konkurrencedygtige, men jeg snakker om 10-20 år ...

Del dette indlæg


Link til indlæg
BX. Det virker til, du hviler i dig selv.

 

Tak for de pæne ord.

 

Jeg hviler ganske rigtigt helt i mig selv. Mit liv er i balance, og det skyldes bl.a., at jeg har en god familie hjemme, som jeg sætter største pris på, og en dejlig sexformidler ude, hvor det svigter hjemme. Kort og godt.

 

Jeg har fået det bedste af to verdener.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg vil gerne citere et klogt vers:

 

At kende andre er at have viden,

at kende sig selv er at være oplyst.
At overvinde andre er at have indflydelse,
at overvinde sig selv er at være stærk.
At vide at stille sig selv tilfreds er at være rig.
At dominere sine handlinger er at være viljestærk.
Ikke at miste sit naturlige ståsted er at vare længe.
At dø men ikke gå til grunde er at have langt liv.

 

 

Så kan I gå og tænke lidt over det :D

 

 

Redigeret af Nille

Del dette indlæg


Link til indlæg

Dog ville jeg mene,

man bør stræbe og gør sit bedste i livet, ellers går samfundet i stå, menneskets udvikling går i stå,

Kineserne og inderne kommer og de er mange og de stræber efter arbejde, penge og status.

Jeg mener at vores arbejdsmoral i Vesten er degraderende. Vi vil have mere ferie, mere tid til familien, gå tidlig på pension, osv. men er vi mere effektive, kan vi producere mere ? Ja i øjeblikket er vi konkurrencedygtige, men jeg snakker om 10-20 år ...

 

Det første er jeg helt enig med dig i.

Goethe siger i Faust: "Ihn treibt die Gaerung" - gæringen driver ham frem. Altså gæring og uro (= nysgerrighed?) er det, der driver værket og udviklingen.

 

Det sidste med kinesere og indere, som du skriver om, er jeg derimod ikke enig i.

Faktisk har vi i lang tid ikke været konkurrencedygtige, hvorfor vi har "outsourcet" til Asien, men i takt med, at en - især indisk - middelklasse hastigt er vokset op, og er blevet lige så købedygtig og lige så kræsent efterspørgende som en vestlig middelklasse, begynder loven om de forbundne kar at virke.

 

Nu er der faktisk flere og flere "outsourcere", der begynder at blive "insourcere" igen, eftersom lønningerne i Asien er stigende og dermed sætter lønsomhed og investering under pres.

 

Nej, det er faktisk omvendt af, hvad du konkluderer: Vi var ikke konkurrencedygtige, men om (mindre end?) 10-20 år ............

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det sidste med kinesere og indere, som du skriver om, er jeg derimod ikke enig i.

Faktisk har vi i lang tid ikke været konkurrencedygtige, hvorfor vi har "outsourcet" til Asien, men i takt med, at en - især indisk - middelklasse hastigt er vokset op, og er blevet lige så købedygtig og lige så kræsent efterspørgende som en vestlig middelklasse, begynder loven om de forbundne kar at virke.

 

Nu er der faktisk flere og flere "outsourcere", der begynder at blive "insourcere" igen, eftersom lønningerne i Asien er stigende og dermed sætter lønsomhed og investering under pres.

 

Nej, det er omvendt: Vi var ikke konkurrencedygtige, men om (mindre end) 10-20 år ............

 

Jeg har lige tabt 2 mio. ordrer til kineserne. Så vi er ikke konkurrencedygtige på prisen :(

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har lige tabt 2 mio. ordrer til kineserne. Så vi er ikke konkurrencedygtige på prisen :(

 

 

Det beklager jeg da, hvis det betyder, at du må give afkald på et FKK-besøg eller to :mrgreen: :mrgreen: .

 

Nå, spøg til side.

 

Tidehvervet er faktisk ved at vende.

Hvis inderne vil hindre, at deres bedste hoveder forsvinder over til Siliconedalen, må de give højere lønninger hjemme, og løniveauet i Kinas "økonomiske zone" er også stigende.

Lokalt stiger købedygtigheden altså, og den retter sig mod vestlige varer som f.eks biler.

 

En medvirkende faktor til udviklingen er, at man som "bevidste forbrugere" herhjemme i lille Dannevang er begyndt at sætte spørgsmålstegn ved - og stille krav til - arbejdsforholdene i Asien som betingelse for at købe de produkter, der produceres dér.

 

Skal europæiske virksomheder i Asien til at honorere bl.a. et arbejdsmiljø, der lever (nogenlunde) op til europæiske standarder, skrumper fidusen ved outsourcing temmelig meget ind.

 

Nå, nu har jeg vist endda også oplevet at afspore min egen streng :D :D :D

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det beklager jeg da, hvis det betyder, at du må give afkald på et FKK-besøg eller to :mrgreen: :mrgreen: .

 

Nå, spøg til side.

 

Tidehvervet er faktisk ved at vende.

Hvis inderne vil hindre, at deres bedste hoveder forsvinder over til Siliconedalen, må de give højere lønninger hjemme, og løniveauet i Kinas "økonomiske zone" er også stigende.

Lokalt stiger købedygtigheden altså, og den retter sig mod vestlige varer som f.eks biler.

 

En medvirkende faktor til udviklingen er, at man som "bevidste forbrugere" herhjemme i lille Dannevang er begyndt at sætte spørgsmålstegn ved - og stille krav til - arbejdsforholdene i Asien som betingelse for at købe de produkter, der produceres dér.

 

Skal europæiske virksomheder i Asien til at honorere bl.a. et arbejdsmiljø, der lever (nogenlunde) op til europæiske standarder, skrumper fidusen ved outsourcing temmelig meget ind.

 

Nå, nu har jeg vist endda også oplevet at afspore min egen streng :D :D :D

 

FKK budgettet er uberørt :D

 

Alle vil have Æble-produkter og Iphones som bliver produceret under ussel forholde i Kina,

ja miljø krav er en by en Rusland.

 

I sidste ende vejer produktionsprisen mest når firmaer og forbrugere køber, derfor bliver prisen presset. Vi bærer selv skylden og ansvaret ved at konstant presse priserne.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg tænder gerne lunten til din kanon, du har svært ved at tænde den når du ligger inden i kanon-løbet :P Go' tur gennem luften :P

Nille vi har en date så  :-P  :-P

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tak for de pæne ord.

 

Jeg hviler ganske rigtigt helt i mig selv. Mit liv er i balance, og det skyldes bl.a., at jeg har en god familie hjemme, som jeg sætter største pris på, og en dejlig sexformidler ude, hvor det svigter hjemme. Kort og godt.

 

Jeg har fået det bedste af to verdener.

BX, Så lidt da.

 

Jamen en sød, god og dejlig familie betyder alt. Det giver tryghed.

 

Forstår og tilslutter mig bestemt dine ord om glædespigen  :-P

 

KK

Del dette indlæg


Link til indlæg

BX, Så lidt da.

 

Jamen en sød, god og dejlig familie betyder alt. Det giver tryghed.

 

Forstår og tilslutter mig bestemt dine ord om glædespigen  :-P

 

KK

 

Det er da rart at se, at i hvert fald ikke du skyder med løst krudt ;) ;) ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...