Hop til indhold
Rejsenetværk

En reaktion på syg kapitalisme

Recommended Posts

Jeg vil ikke påstå der ikke er noget jeg har misforstået. Er altid klar på at blive klogere. 

Men ja, jeg forbinder det private med værdi skabelse, da en lærer eller en kommunal assistent, uanset hvor nødvendige de er, ikke skaber noget der kan sælges. Selvfølgelig kan man have et samfund baseret på det. Det er vist prøvet, men personligt tror jeg ikke det er vejen at gå.

Det kommer da helt an på, hvordan du definerer "værdi".

De grupper, du nævner, skaber da i høj grad værdier. De er bare immaterielle, og deres arbejde er langt hen ad vejen en forudsætning for, at andre kan skabe "værdier".

Har det ingen "værdi" at sætte andre i stand til at skabe "værdier"?

Du forbinder udelukkende værdiskabelse med det private. Sig mig: Hvilke værdier skaber f.eks en frisør? Mig bekendt sælger han ikke håret.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg

Link til indlæg

Næh, som jeg ser det er forskellen at konsulenterne i PwC  etc. ikke er betalt af skattepengene.  For læreren og kommunal assistenten bliver både løn og "resultat" betalt af skatteborgerne.

Min pointe er egentlig ikke at kommunal assistenten eller læreren ikke skal være der. De SKAL være der. Men hvis der bliver for mange, i forhold til det private erhvervsliv, bliver der ingen til at betale for kommunal assistenten og læreren. For skatten af deres egen løn er ikke nok.

Derfor ser jeg det som en (kommende eller nærværende?) katastrofe at så mange jobs flyttes udenlands - og flere bliver afhængige af det offentlige (hvorefter skatten, og derved prisen på arbejde stiger yderligere). Og hvis arbejdspladserne flyttes pga prisen på arbejdskraft i Danmark, skal den pris ned. Hvis det skal ske uden at der kommer en real-løn-nedgang, skal skatten ned. Og hvis det skal ske ved nedskæringer i den offentlige sektor, så er det altså det der skal til.

Hvis det kan klares ved at der kommer flere i privat arbejde, og det "bare" er forholdet der ændres, er det jo egentlig godt nok, det kræver bare en HEL DEL flere indvandrere. Så dem skal vi altså tage imod.

Jamen du forstår det jo ikke.....

Ejerskabet til produktivkræfterne har basalt intet at gøre med værdien af det, der produceres!

Det sælges jo uanset!

Forestil dig et 100% offentligt eget erhvervsliv....med indsatte ledelser og off. indkøb af råvarer (materialer og human know-how)...som udgangspunkt vil det jo ikke forringe kvaliteten af det, der kommer ud af det!

Historisk har det så vist sig dog, at det personlige initiativ og engagement (og dermed udviklingen og innovationen) har det med at forsvinde, hvis det offentlige står for alt...men det hænger jo mere sammen med den menneskelige psykologi!

At vi har valgt at organisere en lang række serviceydelser under  "det offentlige" skyldes nogle formodninger og erfaringer for, at det enten slet ikke vil bliveproduceret af private, eller at det er mest effektivt 'at være fælles om det'.

Se på det offentlige og skatten som en form for 'bødekasse' i fodboldklubben, hvor man indbetaler løbende for først og fremmest at kunne holde en fælles afslutning, men hvor man også kan få de bedste tilbud, når man handler ind kollektivt og bestiller bord, drikke, show m.m. som én enhed (her et fodboldhold)

Redigeret af McQueen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr

Ja, jeg kan jo se jeg bliver misforstået.

Jeg har jo intet imod offentligt ansatte - heriblandt læreren og kommunal assistenten.

Men de skaber jo ikke en værdi (og ja, her tænker jeg specifikt monetære værdier der kan beskattes). Selvfølgelig har det et værd at skabe forudsætningerne for at andre kan skabe værdi. Helt klart. Men hvis man uddanner folk til arbejdsløshed, fordi arbejdspladserne flytter til udlandet pga det høje skattetryk, er det jo faktisk bedre IKKE at uddanne unge mennesker......

Frisøren sælger (vistnok) ikke håret. Men hans løn betales ikke af stats- eller kommunekassen, og hans løn kan beskattes for at betale løn til dem, hvis løn netop betales af de kasser. Hvis vi ikke havde nok frisører (og andre i det private) ville der ikke være penge til løn til de offentligt ansatte, til overførselsindkomster etc.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Altså først og fremmest er det jo de ufaglærte jobs, der er forsvundet!

Uddannelse fører til innovation og bedre produktivitet og dermed bedre forudsætninger for at skabe indenlandsk værdi...altså det gavner konkurrenceevnen!

Hvem der betaler lønnen for arbejdet er jo ligegyldigt eftersom det offentlige (staten) jo samtidig har adgang til seddelpressen!

Jo flere værdier der produceres og efterspørges jo flere penge trykker man selvfølgelig!!

Penge er jo ikke værdi!...de skal blot repræsentere den underliggende værdi i form af varer og service, der produceres og efterspørges!

Derfor kan staten også sagtens køre med et evigt underskud på finanserne, så længe væksten i samfundet er højere end underskuddet.

Et faktum som folk, der sammenligner statens finanser med en privat husholdning fuldstændig misforstår!

Og hvis det så lykkes tilmed at få udenlandsk efterspørgsel, ja så kan man få fremmed valuta og dermed import af udenlandske varer!

Offentligt (del-)ejede virksomheder kan jo  sagtens også eksportere sine ydelser (varer) mod fremmed valuta.

Redigeret af McQueen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr

Jamen du forstår det jo ikke.....

Ejerskabet til produktivkræfterne har basalt intet at gøre med værdien af det, der produceres!

Det sælges jo uanset!

Forestil dig et 100% offentligt eget erhvervsliv....med indsatte ledelser og off. indkøb af råvarer (materialer og human know-how)...som udgangspunkt vil det jo ikke forringe kvaliteten af det, der kommer ud af det!

Historisk har det så vist sig dog, at det personlige initiativ og engagement (og dermed udviklingen og innovationen) har det med at forsvinde, hvis det offentlige står for alt...men det hænger jo mere sammen med den menneskelige psykologi!

At vi har valgt at organisere en lang række serviceydelser under  "det offentlige" skyldes nogle formodninger og erfaringer for, at det enten slet ikke vil bliveproduceret af private, eller at det er mest effektivt 'at være fælles om det'.

Se på det offentlige og skatten som en form for 'bødekasse' i fodboldklubben, hvor man indbetaler løbende for først og fremmest at kunne holde en fælles afslutning, men hvor man også kan få de bedste tilbud, når man handler ind kollektivt og bestiller bord, drikke, show m.m. som én enhed (her et fodboldhold)

Du har ret. Det forstår jeg ikke. Overhovedet. 

Det du mener i dit exempel er at den DANSKE STAT skulle eje alle produktionsmidler etc. ?? Inclusiv dyrkning af bananer ?

Nej, vel ?

Jeg er enig i at dele skal laves af det offentlige. Har aldrig sagt andet. Men hvis den offentlige sektor (incl overførselsindkomster) bliver for stor i forhold til den private, er der bare ingen til at betale. Så beskattes "egenproduktionen" i det offentlige, minus administration, som bliver til en nedadgående skrue uden ende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr

Altså først og fremmest er det jo de ufaglærte jobs, der er forsvundet!

Uddannelse fører til innovation og bedre produktivitet og dermed bedre forudsætninger for at skabe indenlandsk værdi...altså det gavner konkurrenceevnen!

Hvem der betaler lønnen for arbejdet er jo ligegyldigt eftersom det offentlige (staten) jo samtidig har adgang til seddelpressen!

Jo flere værdier der produceres og efterspørges jo flere penge trykker man selvfølgelig!!

Penge er jo ikke værdi!...de skal blot repræsentere den underliggende værdi i form af varer og service, der produceres og efterspørges!

Derfor kan staten også sagtens køre med et evigt underskud på finanserne, så længe væksten i samfundet er højere end underskuddet.

Et faktum som folk, der sammenligner statens finanser med en privat husholdning fuldstændig misforstår!

Og hvis det så lykkes tilmed at få udenlandsk efterspørgsel, ja så kan man få fremmed valuta og dermed import af udenlandske varer!

Offentligt (del-)ejede virksomheder kan jo  sagtens også eksportere sine ydelser (varer) mod fremmed valuta.

Hmmm. Jeg nævner jo netop i et scenario hvor jobsne flytter til udlandet, så vækst er der ingen af, dermed kan staten IKKE køre med evigt underskud !!

Men du har jo ret i at mange af de jobs der er flyttet til udlandet indtil nu, har været ufaglærte jobs. Det er dog ingenlunde tilfældet i øjeblikket, og bliver det sikkert endnu mindre i fremtiden. Jeg selv har et firma, hvor vi godt nok har dygtige danske medarbejdere, men flytter firmaet til udlandet, da folk (ingeniører etc) er bedre uddannet, tager mere ansvar og får mere fra hånden - og er billigere; ikke i netto-løn (der er de dygtige ret dyre) men i bruttoløn. Ingeniører går under veluddannede, mener jeg.

Det er muligt staten har adgang til seddelpressen, men i et samfund med (nær) nul-vækst og et forhold til EU etc., betyder det i virkeligheden uendelig lidt i praksis - omend jeg vedgiver at i økonomiske skolebøger er det anderledes.

Offentligt ejede eller delejede virksomheder kan da godt exportere. Men det er bare forkert (imho) at de gør det, hvis de derved konkurrerer med private firmaer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

En ting man skal huske på: vi skal leve, vi skal have det godt

Skaber en pædagog mindre værdi end en Ingeniør? Lad os antage vi fjernede pædagogen, som i høj grad er med til at forme dit barn. Katastrofal tanke ikke? Offentlige ansatte er værdiskabende. De skaber de fremtidige arbejdstagere (pædagoger lærere) hold ro og orden (politiet) sørger for du får en værdig sidste tid her på jorden (SSH, SSA) sørger for vi bliver raske (sygeplejersker, læger)

Ja 1/3 er ansat i det offentlige. Men det er mindst ligeså vigtge stillinger som frisøren, advokaten etc. Ingen af de ovenstående kunne vi undvære! Jo hvis vi lavede den Amerikanske model, hvor hver mand klarer sig selv, så er de jo ikke nødvendige. Men skulle jeg være så uheldig at miste arbejdet, vil jeg sætte pris på man kurerer mig hvis jeg blev syg. Har ikke lyst til at leve i rendestenen. Jeg er ikke af adelig slægt, men har alligevel mulighed for at tage en længere uddannelse. 

Ja vi betaler en høj skat. Men du arbejder kun godt halvdelen af livet, i den tid skal du betale skat til at dække den anden halvdel med+ dem der ikke kan tage vare på sig selv+ alt den service der ligger i øverste afsnit. Ikke så mærkelig skatten rammer ca de 50 % :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr

Ja da, vi skal leve og have det godt. Skål i champagne på første klasse, medens Titanic er på vej ned......

Men jeg tror du læser mine indlæg som en vis herre læser bibelen. 

Du har IKKE hørt mig sige vi ikke skal have offentligt ansatte. Jeg siger alene at den offentlige sektor ikke må blive for stor i forhold til den private, og at jeg frygter at skattetrykket kvæler alle danske arbejdspladser, fordi det gør arbejdskraften dyrere her end andre steder. Hvis vi skal bibeholde det offentlige service niveau, i et scenario hvor flere bliver arbejdsløse fordi arbejdspladser flytter udenlands (danske ansatte er for dyre pga skattetrykket), må skattetrykket jo stige, med deraf følgende effekt at vi alle bliver offentligt ansat eller på overførselsindkomst. Eller rettere, dem der bliver tilbage og ikke har forladt den synkende skude.

Min pointe er jo netop at for at kunne opretholde en vis levestandard, må vi nedsætte skatten på arbejde - ikke fordi revisoren så arbejder mere - men for at være sikker på at virksomhederne er konkurrence dygtige. Sænk skatten, sænk lønnen uden at real-lønnen sænkes.

Det er så ikke TOP skatten der skal sænkes men AL skatten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

TVR jeg skrev et indlæg til mcquenn i sidste Politiske debatrunde herinde. Alle disse stramninger vi laver er nødvendige for at blive konkurrencedygtige. Og det er de, for ellers ville en rød Regering ikke gå den vej ;-)

Jeg er ikke af den overbevisning du kan sænke lønningerne og skatten og bibeholde samme købekraft og samme offentlige system. Jeg holder det op på, sådan er det ingen andre steder i Verden (hvor man ikke markant lever af olie eller lignende)

Selvom jeg ser det som en nødvendighed at gå ud af den vej, der hedder lavere lønninger, ser jeg alligevel det som noget skidt. Når vi sænker lønninger gør vores konkurrenter ligeså. Ellers mister de jo konkurrenceevne. Det er en skrue uden ende og fører generelt til fattigdom og armod. Vi er godt på vej 5800 kr (ca 5000 udbetalt) til en bistandsklient med den nye reform. Det er fattigdom! og med stor fare for kriminaliteten ryger i vejret, han har jo intet at miste. Folk der mister dagpenge og ryger ud i en økonomisk uvished. 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Dejligt at se, Rejse.

Det er vist sjældent, at den slags kampe kan gennemføres til sejr i USA. Men her taler vi vel også om New England og velhavende områder med kræsent klientel? Som hvis der skete noget tilsvarende i en kæde som f.eks. Irma.

Del dette indlæg

Link til indlæg

hmmm.

I min optik bør det offentlige ikke tilbyde ydelser som kan klares af det private. Det er ødelæggende for at skabe privat vækst, som er det vi alle lever af.

Samtidig SKAL det offentlige kigge på hvor der kan effektiviseres, og kan der det med private aktører, er det kriminel omgang med andres (skatteydernes) penge at lade være.

Vi kan ikke leve af at alle er offentligt ansatte !!! Skatte pengene skal komme et sted fra.

Og jeg er HELT uenig i at vi har en retfærdig dansk model. At de 80pct rigeste betaler til de 80pct fattigste er i min optik idioti, især fordi der sidder en stor offentlig sektor og administrer det.

Vi skal tage vare på vores gamle, handicappede, syge, ledige og alle der har brug for det. Men det må og skal være en prioritet at mindske antallet der har brug for det !!

TVR

Alt det der med, at det private pr automatik er billigere en det offentlige, er kejserens nye klæder om igen.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Minder lige stille og roligt om forholdene omkring METRO-byggeriet i Københavnstrup.

Det offentlige    -    det private    -    mon ikke de er lige gode eller dårlige!!

Del dette indlæg

Link til indlæg

"Danmarks konkurrenceevne er forbedret med så meget som ti procentpoint siden 2008. Det skyldes, at lønnen i Danmark de senere år er steget langsommere end i udlandet, men også at produktiviteten herhjemme er steget mere end andre steder.Det har formentlig reddet 30-40.000 danske arbejdspladser" - skrevBusiness.dk i maj 2013. For en uges tid siden læste jeg at Danmark er på en 13. plads på verdensplan. Det vil nok overraske en hel del. 

Offentligt ejede eller delejede virksomheder kan da godt exportere. Men det er bare forkert (imho) at de gør det, hvis de derved konkurrerer med private firmaer.

Det gør danske hospitaler ellers ganske fornuftigt uden at privathospitalerne råber om skæv konkurrence. DONG er jo også (stadig) en delvist offentlig ejet virksomhed, der sælger naturgas til udlandet.

I nationaløkonomisk henseende er betalingsbalancen den rette måleenhed for hvordan et land er i stand til at tjene penge ved at udveksle varer og tjenesteydelser med udlandet. Her er der ingen tvivl om at de største bidragydere til at skaffe penge til danskerne er private virksomheder, men om det er private eller offentlige virksomhder, der løser de hjemlige opgaver vi i fællesskab har bestemt skal betales over skatten, er i den forbindelse helt ligegyldig.

Del dette indlæg

Link til indlæg

I nationaløkonomisk henseende er betalingsbalancen den rette måleenhed for hvordan et land er i stand til at tjene penge ved at udveksle varer og tjenesteydelser med udlandet. Her er der ingen tvivl om at de største bidragydere til at skaffe penge til danskerne er private virksomheder, men om det er private eller offentlige virksomhder, der løser de hjemlige opgaver vi i fællesskab har bestemt skal betales over skatten, er i den forbindelse helt ligegyldig.

Det er jo netop sådan det hænger sammen. Skal en arbejdsopgave løses, så er det altså fuldstændig ligegyldig rent samfundsøkonomisk om det er en offentlig eller privat virksomhed, der udfører det. Hidtil har debatten handlet langt mere om ideologi end økonomi. En privat virksomhed er selvfølgelig ikke per automatik mere værdiskabende end en offentlig.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Netop i teorien vil den private aktør være dyrere, fordi den også skal tjene profit til sine ejere!

Og derfor er de ofte " ikke-konkurrence udsatte " private aktører et fordyrende led!

En lang række af VKs privatiserings forsøg på sundheds- og arbejdsmarkedsområdet førte til frygtelige tab af skattekroner direkte ned i lommerne på smarte private aktører!!

Del dette indlæg

Link til indlæg

Netop i teorien vil den private aktør være dyrere, fordi den også skal tjene profit til sine ejere!

Og derfor er de ofte " ikke-konkurrence udsatte " private aktører et fordyrende led!

En lang række af VKs privatiserings forsøg på sundheds- og arbejdsmarkedsområdet førte til frygtelige tab af skattekroner direkte ned i lommerne på smarte private aktører!!

Der er mange gange fornuftig at udlicitere. Det gør alle virksomheder. Men hvis man gør det af politiske årsager, så vil det altid gå galt. At udlicitere sine kerne ydelser og at forære sit know how væk, er ikke bare ideologisk idioti. Men burde også være kriminel, da man flytter fælles værdier over i private kasser.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Ja som Løkke og Støjberg med deres privathospitaler og pipfugle kurser!

Eller Hans Christian Schmidt der bare direkte overførte penge til sin gamle skole !!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Vi har endnu intet lært af finanskrisen
Finanskrisen ramte den globale økonomi som et chok, hvis omfang vi stadig mangler at forstå.
I en ny bog slår den anerkendte finansjournalist Martin Wolf fra Financial Times til lyd for radikale reformer af de internationale finansmarkeder
-------------
Venlig hilsen
Rejsenetværk
Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...