Hop til indhold
kanonkongen

Sociale medier. Er der grænser.

Recommended Posts

Gæst

Nu er jeg også leder i en større virksomhed. Beliggende i vestjylland. Og her bliver vi aldrig tilfredse med mindre end en 100% arbejdsindsats:-) hvis mine medarbejdere ikke yder 100, er det ud af klappen. Facebook eller ej:-)

Det er også et fint mål at have i en produktion, hvor tingene går i stå hver gang en skal på toilet eller føler for lige at tale med en kollega.

Alle andre steder er det vist meget normalt at man fokusere på resultaterne og knap så meget på om der også anvendes til på almen hygge i arbejdstiden. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg arbejder også som Pædagog, ligesom kanon kongen, men i øjeblikket på et bosted for udviklingshæmmede. Og sådan et sted er det sgu svært at definere hvad der er pause og arbejdstid. Selvom der er nogle faste opgaver, såsom at lave mad, hjælpe med vask etc, så er det meste af tiden meget flydende. Det jo handler om at støtte og udvikle de her mennesker i alle aspekter af deres liv,  hvor de nu engang befinder sig kovnitivt og socialt. Det kan jo sagtens foregå mens man sidder og hygger med en kop kaffe sammen med dem og fungerer nok også bedst under disse mere afslappede forhold, ihvertfald efter min mening. Men alt dette betyder jo også at du skal være nærværende med borgerne og det er jo lidt af en præstation at gøre det mens man sidder og bruger Facebook, hvorfor der også er forbud mod det, det sted jeg arbejder.

Jeg er dog ikke helt enig i dette forbud da jeg finder det formynderisk, jeg kan sgu godt selv styre min tid på Facebook og andre "ubruglige" medier. Nogle gange har jeg brug for et pusterum og på den arbejdsplads jeg er nu (og de fleste andre bosteder jeg har været) så er disse pusterum noget man selv må tage, de er ikke skrevet ind i nogen tidsplan. Men det handler nok også om hvordan man bruger facebook, for mig er det en glorificeret adressebog, hvor jeg har mine kontakter og kan lave aftaler med mine venner.

Men i forhold til situationen med din studerende er det faktisk det min bachelor opgave handlede om, de yngre genrationer lever i en verden fyldt med medier og hvis ikke de kan være forbundet hele tiden forsvinder deres sociale liv næsten helt. Det er lige meget om man mener det er godt eller skidt at det er sådan, for integrationen af medier i alle aspekter af livet vil kun vokse. Og at benægte, forbyde og stoppe brugen af medier er ikke den rigtige vej at gå, jeg ville langt hellere at man lærte folk en fornuftig tilgang til medier. Derudover tror jeg ikke "unge mennesker" skelner mellem at være sociale online og at sociale ansigt til ansigt, hvilket også gør at de kan administrere at være online samtidig med det de laver i den virkelige verden.

Se på det sådan her, hvis ikke denne studerendes arbejdsindsats er god nok eller personen simpelthen ikke er kompetent, så er det ikke facebooks skyld, personen havde nok fundet noget andet at fordrive tiden med i stedet for at arbejde, hvis ikke facebook fandtes.

Redigeret af Manfred

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg skriver aldrig om min arbejdsplads, kolleger eller ansatte på sociale medier.

Til gengæld har jeg ingen problemer med hvis mine ansatte bruger lidt af deres tid på facebook i arbjedstiden, så længe det ikke er en ansat der så er nøjeregnende med om der lige er gået 5 min over tiden for at færdiggøre en opgave. Men jeg er også i en branche der lægger op til flexibilitet, selv er jeg nok tilrådighed 16 timer i døgnet, bla da en del af mine kolleger/samarbejdpartnere befinder sig i en tidszone der er 9 timer efter vores.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...