Hop til indhold
Jasmin

Våbenhviler.... i flertal

Recommended Posts

Jeg føler mig allerede lidt udenfor. Ingen er nogensinde kommet till mig med et forslag om våbenhvile? Hvorfor? Regnes jeg ikke? Findes jeg ikke? Kan i ikke se mig?
Nej, det var ikke sandt. Jeg føler mig ikke udenfor. Jeg ER udenfor. Bare det at jeg er svensker er tilstrækkeligt. Men det gør ikke noget. Jeg er vandt til det. At være svensk altså.
I hvert fald er det sådan her jeg tænker: Krigen har generelt sin oprindelse i kedelig debatteknik og manglende selvindsigt.  De fleste af bataljerne inde i krigszonen har nemlig nogle ting fælles. 

1. PEGE PÅ MODSTANDEREN.
Debattørerne er mestere i diverse påstander om sine "fjender": Man siger at nogen er et fjols, en fedterøv, er manipulerende, ikke kan se det åbenbare etc etc. Den famøse tråden om De lyserødes eventuelle fylderi var en formidabel orgie i den slags.

Altså i stedet for at argumentere for sin pointe, så fokuserer man på alle fejl den person er behæftet med, som ikke opfatter pointen. Man udtaler desuden disse påstander som facts, ikke som personlige opfattelser. Her findes en samling debattører som behærsker denne hooliganteknik til fyldest. Det interessante med denne teknik er imidlertid at den ikke er egnet at overbevise modstanderen om noget som helst. Den får efterhånden som debatten fremskrider alt  mere som formål at befæste det man allerede synes om fjenden - evnet bliver underordnet - og gerne at få med sig nogle løbere. Når det gælder denne form for debatteknik, er like-systemet direkte fyr til bålet; medløberens vigtigste værktøj. 

2. STRÅMÆND
EG er pt en af Danmarsk førende producenter af stråmænd. Jeg tror snart enhver debatør herinde har fået synspunkter, udtalelser og konklusioner klistret på sig, sig som vedrørende aldrig selv har været i nærheden af at udtale. Stråmænd er typiske i følsomme debatter hvor det er langt vigtigere at besejre modstanderen, end kritisk tænkning og at opnå forståelse for flere sider af sagen.

3. PÅBERÅBE ANDRE
Det er efterhånden blevet rigtigt almindeligt at henvise til hvad andre - ikke navngivne - mener om tingen. "Mange med mig", "Flere andre", "Det har vi oplevt i lang tid" etc. Dette er klassiskt magtsprog, og umuligt at forsvare sig imod. På den anden side, så kan jo enhver nogenlunde intelligente debattør identificere metoden.

4.FASTE HOLDNINGER
Meget få deltagere i debatten er interesserede i noget andet end at få sin holdning deklareret. Nogle gange føles det som at EG er befolket med en masse statuer som enhver har en holdning der er ristet fast i sten. Det snakkes tilmed om hvor vigtigt det er at stå fast ved sin holdning - noget som beskrives som modsætningen til at slikke røv. Altså; det er langt vigtigere at stå fast ved sin opfattelse som barnet bider sin sut, end at eventuelt åbne op og lytte til hinanden. Meget få herinde er i stand til at sige: "Det var som fanden, jeg har virkelig fået noget at tænke over."

Så mine enkle tips til færre krig fremover er: Hold op med påstander om moddebatørerne. Lad være med at producere stråmænd. Lad være med kedelige magtsprog.  Prøv at se om det ikke findes noget at lære af hinanden.

Det er ikke våbenhvile. Det er gå fra krig til samtaler. Ikke så ophidsende måske, men uendeligt meget mere fredelligt og udviklende.

B
  • Synes godt om 9

Del dette indlæg

Link til indlæg

"Make love not war !",

vi sad netop og diskuterede verdenssituationen til et sexparty i dag, alle deltagerne knaldede og var glade, vi delte gladelig pigerne mellem os, og pigerne var frække og nød det :D 

Bare vi kunne bringe fred og fordragelighed til hele verden med sex,

sex giver bedre forståelse mellem mennesker, folkeslag, mænd og kvinder :D

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Det er fint nok med din holdning Bananas men du skal ikke puste mere til en krig der er ved at dø ud og det er ikke til diskussion. Det har jeg påpeget engang og så skal du ikke begynde at holde liv i konflikten og kritisere dem du har småskændtes med. Du har selv været medvirkende til uro denne gang og andre gange tidligere. Du er sikkert uenig, men sådan er landet nu og vi har skrevet vi kører en hårdere linje for at få ro.

Redigeret af Moderator

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

• Create New...