Hop til indhold
Guest Michelangelo

Tag hjem hvor du kommer fra

Recommended Posts

Guest Michelangelo

:D det kan jeg sige dig, den kan jeg altså godt grine længe og meget af :D som i al god humor er der jo et godt drys alvor i det 

 

 

Det er ikke så længe siden jeg så en fyr i Odense der hvæssede til en udlænding: ta hjem hvor du kommer fra. Udlændingen svarede på klingende fejlfrit dansk: okay, jeg er født i Vordingborg og skal hjem i morgen alligevel, så vi har en aftale

 

:D

 

 

 

Knus Pia

 

 

Ja, der er en del alvor i det.

 

 

Da jeg var barn (det er mange år siden) lærte vi i skolen at der var andre lande, hvor man diskriminerede negrene, og det var jo tåbeligt og forkert. Det kunne vi alle blive enige om.

 

Senere arbejdede Danmark sammen med andre lande fra det gode selskab for at afskaffe apartheit. Vi købte ikke varer der var købt i Sydafrika, for vi ville selvfølgelig ikke støtte det forfærdelige regime der gjorde forskel på folk alene pga. deres hudfarve.

 

Langt senere. Vel omkring 2010 var jeg med toget. Blandt passagerene var en neger (eller afrikaner. Ordet neger er ikke længere politisk korrekt. Selv synes jeg at ordet er udmærket, men lad gå. En afrikaner). Da han skulle ud, var der en hvid dansker der sagde til ham: "Kom godt hjem !".   Afrikaneren svarede med jysk sprogtone (han var sikkert adopteret): "Tak skal du have".   Det var måske ikke det svar den hvide havde forventet, og han sagde nu højere: "Kom godt hjem !"  .   Denne gang svarede den mørke dansker ikke.

 

 

Jeg vil ikke sige at jeg skammer mig over at være dansker, men stolt kan jeg ikke være.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest VarmePia

Sjov og alvor imellem hinanden :)

 

Pudsigt nok, så kan ingen jo være i tvivl om, at gik Danmark virkelig hen og smed alle ud af landet, som ikke kan fremvise en rendyrket dansk stamtavle, ja så står vi overfor en total kolaps af vores økonomi + 80% af Lolland ville så pludselig blive deporteret til Ungarn og Polen. 

 

Jeg er selv vokset op med klassekamerater der var af anden etnisk herkomst og det er jeg glad for. Jeg tror det har været med til at gøre mig mere rummelig overfor alle mennesker og jeg har meget lidt forståelse overfor folk der bevidst maler et fjendebillede op af fx. anden generations indvandrer. Tænker de aldrig over at den gruppe faktisk inkludere nogen af de allemest succesfulde samfundstøtter overhovedet???? Mærsk Mc-Kinney Møller er vel i den forbindelse det allerbedste eksempel. 

 

Knus Pia

 

 

Redigeret af VarmePia

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Sjov og alvor imellem hinanden :)

Pudsigt nok, så kan ingen jo være i tvivl om, at gik Danmark virkelig hen og smed alle ud af landet, som ikke kan fremvise en rendyrket dansk stamtavle, ja så står vi overfor en total kolaps af vores økonomi + 80% af Lolland ville så pludselig blive deporteret til Ungarn og Polen.

Jeg er selv vokset op med klassekamerater der var af anden etnisk herkomst og det er jeg glad for. Jeg tror det har været med til at gøre mig mere rummelig overfor alle mennesker og jeg har meget lidt forståelse overfor folk der bevidst maler et fjendebillede op af fx. anden generations indvandrer. Tænker de aldrig over at den gruppe faktisk inkludere nogen af de allemest succesfulde samfundstøtter overhovedet???? Mærsk Mc-Kinney Møller er vel i den forbindelse det allerbedste eksempel.

Knus Pia

Ja, og Prins Henrik! ;)

Men man kan vel ikke sige at en hvid/kaukasisk/europæisk amerikaner er af anden etnisk herkomst. Religion, uddannelse og livsstil er vel stort set det samme som i Danmark. Så jeg tror altså ikke begrebet "anden etnisk herkomst end dansk" inkluderer skotter, amerikanere, franskmænd, australiere, tyskere, svenskere osv. De falder ind i kategorien af indvandere af vestlig oprindelse.

Men ja, vi mangler gedigne succeshistorier om indvandrere i Dk. Jeg under virkelig de mennesker, der har forladt deres kære al mulig succes, held og lykke. Når det er sagt, så synes jeg også at visse befolkningsgrupper udemærket selv er i stand til at male fjendebilleder op ved stort set at pisse på alt dette samfund er bygget op omkring.

Redigeret af hot6

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest VarmePia

Ja, og Prins Henrik! ;)

Men man kan vel ikke sige at en hvid/kaukasisk/europæisk amerikaner er af anden etnisk herkomst. Religion, uddannelse og livsstil er vel stort set det samme som i Danmark. Så jeg tror altså ikke begrebet "anden etnisk herkomst end dansk" inkluderer skotter, amerikanere, franskmænd, australiere, tyskere, svenskere osv. De falder ind i kategorien af indvandere af vestlig oprindelse.

Men ja, vi mangler gedigne succeshistorier om indvandrere i Dk. Jeg under virkelig de mennesker, der har forladt deres kære al mulig succes, held og lykke. Når det er sagt, så synes jeg også at visse befolkningsgrupper udemærket selv er i stand til at male fjendebilleder op ved stort set at pisse på alt dette samfund er bygget op omkring.

 

Ja, det er jo lidt en spændende debat, hvornår er man dansk. Her er loven et, skik og brug noget andet. Er det når man er 2 eller 3 generations indvanderer? Går det hurtigere med at blive dansk når man kommer fra et vestligt land / kultur. Bliver en udlænding hurtigere akcepteret hvis vi kan være stolte af ham fx. sangeren Bassem, diverse ministre og folketingsmedlemmer, ejeren af hotel hvide hus og skandic Anani. osv. osv. 

 

Jeg kan fortælle, hvornår folk er danske ifølge min mening og det er når de bidrager positivt til samfundet: passer deres job eller uddannelse, betaler skat, gør en indsats for fælleskabet, så er man fint dansk nok til mig :) pyt med at sproget måske halter lidt, det skal ski nok komme :) 

 

Knus Pia

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Michelangelo

 

Jeg kan fortælle, hvornår folk er danske ifølge min mening og det er når de bidrager positivt til samfundet: passer deres job eller uddannelse, betaler skat, gør en indsats for fælleskabet, så er man fint dansk nok til mig :) pyt med at sproget måske halter lidt, det skal ski nok komme :)

 

Knus Pia

 

 

Det du skriver her,  ville jeg mere se som definitionen på en god samfundsborger.

 

Jeg ville mene at det at være dansk også er en følelsessag. Føler man sig selv som dansk. Det spørgsmål har stor relevans for det dansk-tyske grænseområde.

 

Når det folk af anden etnisk oprindelse, er det betænkeligt at sige at de ikke kan betragtes som danske, hvis de ikke har forbindelse til forfædrenes hjemland. Siger man det, gør man dem statsløse.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest VarmePia

Det du skriver her,  ville jeg mere se som definitionen på en god samfundsborger.

 

Jeg ville mene at det at være dansk også er en følelsessag. Føler man sig selv som dansk. Det spørgsmål har stor relevans for det dansk-tyske grænseområde.

 

Når det folk af anden etnisk oprindelse, er det betænkeligt at sige at de ikke kan betragtes som danske, hvis de ikke har forbindelse til forfædrenes hjemland. Siger man det, gør man dem statsløse.

 

Okay, se det har jeg faktisk aldrig tænkt over.... 

Jeg tror ikke der er ret mange af efterkommerne af roe-arbejderne fra Polen og Ungarn på Lolland som har en forbindelse til deres forhenværende hjemland, jeg tror de ser sig selv som ærkedanske. 

 

Jeg ved ikke hvor danske 2 generations indvandrene føler sig generelt, men jeg tror det er vigtigt at vi behandler dem som danske for at de kan føle sig som en del af fælleskabet. I øvrigt synes jeg at ordet 2. generations indvandrer er lidt tåbeligt, hvis det virkelig er så magtpåliggende for forståelsen af definere at en person ikke er "raceren" dansker, så kald dem da 1. generations danskere i stedet for. Ordet 2. generations indvandrer fastholder jo et tilhørsforhold som højst sandsynligt ikke er den fremherskende alligevel, mens ordet 1. generations dansker på en helt anden måde inkludere vedkommende i fællesskabet. 

 

Jeg er også træt af at læse i aviserne at nu har en ung 2.generations indvandrer begået et eller andet og når det er en raceren dansker så står der bare at en ung mand har bla. bla. bla. hvad mening giver det at pensle ud hvad stamtavle at en lømmel har, hvis han har stjålet en klase bananer, så straf ham da og giv ham et ordentlig rap over nallerne men lad da stamtavlen ligge. 

 

Knus Pia

Redigeret af VarmePia

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Michelangelo

Okay, se det har jeg faktisk aldrig tænkt over.... 

Jeg tror ikke der er ret mange af efterkommerne af roe-arbejderne fra Polen og Ungarn på Lolland som har en forbindelse til deres forhenværende hjemland, jeg tror de ser sig selv som ærkedanske. 

 

Jeg ved ikke hvor danske 2 generations indvandrene føler sig generelt, men jeg tror det er vigtigt at vi behandler dem som danske for at de kan føle sig som en del af fælleskabet. I øvrigt synes jeg at ordet 2. generations indvandrer er lidt tåbeligt, hvis det virkelig er så magtpåliggende for forståelsen af definere at en person ikke er "raceren" dansker, så kald dem da 1. generations danskere i stedet for. Ordet 2. generations indvandrer fastholder jo et tilhørsforhold som højst sandsynligt ikke er den fremherskende alligevel, mens ordet 1. generations dansker på en helt anden måde inkludere vedkommende i fællesskabet. 

 

Jeg er også træt af at læse i aviserne at nu har en ung 2.generations indvandrer begået et eller andet og når det er en raceren dansker så står der bare at en ung mand har bla. bla. bla. hvad mening giver det at pensle ud hvad stamtavle at en lømmel har, hvis han har stjålet en klase bananer, så straf ham da og giv ham et ordentlig rap over nallerne men lad da stamtavlen ligge. 

 

Knus Pia

 

 

Det juridisk korrekte udtryk er "efterkommer". Det dækker over at ingen af forældrene er danske statsborgere.

 

Det vil tit være synonymt med 2. generations-indvandrer.  Nogle af disse tager "hjem", hver sommer, og det hører man om i radio og på tv.  Andre besøger aldrig forældrenes hjemland. En af grundene til at en pige ikke har lyst til at besøge tanten i Irak, kan være at der bliver stillet spørgsmål til hendes kønsmoral.

 

Pia Kjærsgaard sagde engang fra DF's talerstol at hvis en 3. generations-indvandrer begik kriminalitet, så skulle hele familien sendes hjem. Da sagen efterfølgende blev debatteret i Folketinget, virkede det som om hun ikke ville stå ved det hun havde sagt.

 

 

Redigeret af Michelangelo

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest VarmePia

Det juridisk korrekte udtryk er "efterkommer". Det dækker over at ingen af forældrene er danske statsborgere.

 

Det vil tit være synonymt med 2. generations-indvandrer.  Nogle af disse tager "hjem", hver sommer, og det hører man om i radio og på tv.  Andre besøger aldrig forældrenes hjemland. En af grundene til at en pige ikke har lyst til at besøge tanten i Irak, kan være at der bliver stillet spørgsmål til hendes kønsmoral.

 

Pia Kjærsgaard sagde engang fra DF's talerstol at hvis en 3. generations-indvandrer begik kriminalitet, så skulle hele familien sendes hjem. Da sagen efterfølgende blev debatteret i Folketinget, virkede det som om hun ikke ville stå ved det hun havde sagt.

 

 

Jøsses!

 

Hvad havde hun så tænkt sig skulle ske med familien til en raceren dansk forbryder??? Kan være hun vil indrette Samsø til genopdragelsesanstalt til dem efter nordkoreansk forbillede??? 

 

Knus Pia

Redigeret af VarmePia

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har altid været af den opfattelse at alle burde prøve at leve mindst et år i udlandet, for at føle på egen krop hvordan det føles at være den der er den "fremmede". Jeg har selv boet 3½ år i forskellige afrikanske lande, og jeg lover jer at det giver en hel anden tolerance overfor fremmede når man selv har prøvet det.

 

Hvad angår Pia K og DF's holdninger til fremmede, så er den (som jeg opfatter den) baseret på at det langt hen ad vejen er det eneste der adskiller dem fra andre partier i folketinget, og derfor er stort set hele deres eksistensgrundlag som parti hængt op på at de skal være de skrappeste når det gælder udlændinge og indvandrerpolitiken. Det siver så igennem på stort set al anden politik som de er involveret i, kriminalpræventive forslag fra DF vil stort set altid være rettet mod indvandrere og deres efterkommere (som med eksemplet fra Pia K ovenfor) deres økonomiske politik vil altid indeholde et element af stramninger af udlændingepolitikken, (eksemplificeret ved at de solgte efterlønnen for nogle grænsebomme), og deres bidrag til diverse finanslove har stort set altid været koblet op på udlændninge stramninger.

 

Op igennem nullerne blev der mere og mere trængt på "strammerfløjen" da både venstre, konservative og socialdemokratiet rykkede samme vej som DF, og derfor blev DF nødt til at tage mere og mere ekstreme synspunkter i den debat. 

 

Bare som tankeeksperiment, hvem havde for 15-20 år siden forestillet sig at der ville være lovgivning i Danmark der begrænser danskeres muligheder for at gifte sig med hvem de har lyst til, at der har været forslag fremme fra regeringsstøttende partier om forbud mod paraboler i bestemte boligområder, statsstyring af hvordan kvinder må gå klædt, osv..osv..

 

Der er ingen samfund i verden der er blevet rigere af at lukke sig om sig selv og være "sig selv nok", Pia's eksempel med NordKorea er nok det perfekte eksempel på hvad der sker hvis et land lukker sig inde bag sine egne grænser og ikke vil interagere med resten af verden.

 

Redigeret af Bear

Del dette indlæg


Link til indlæg

Okay, se det har jeg faktisk aldrig tænkt over.... 

Jeg tror ikke der er ret mange af efterkommerne af roe-arbejderne fra Polen og Ungarn på Lolland som har en forbindelse til deres forhenværende hjemland, jeg tror de ser sig selv som ærkedanske. 

 

Jeg ved ikke hvor danske 2 generations indvandrene føler sig generelt, men jeg tror det er vigtigt at vi behandler dem som danske for at de kan føle sig som en del af fælleskabet. I øvrigt synes jeg at ordet 2. generations indvandrer er lidt tåbeligt, hvis det virkelig er så magtpåliggende for forståelsen af definere at en person ikke er "raceren" dansker, så kald dem da 1. generations danskere i stedet for. Ordet 2. generations indvandrer fastholder jo et tilhørsforhold som højst sandsynligt ikke er den fremherskende alligevel, mens ordet 1. generations dansker på en helt anden måde inkludere vedkommende i fællesskabet. 

 

Jeg er også træt af at læse i aviserne at nu har en ung 2.generations indvandrer begået et eller andet og når det er en raceren dansker så står der bare at en ung mand har bla. bla. bla. hvad mening giver det at pensle ud hvad stamtavle at en lømmel har, hvis han har stjålet en klase bananer, så straf ham da og giv ham et ordentlig rap over nallerne men lad da stamtavlen ligge. 

 

Knus Pia

Nu er jeg selv en 2.g'er og kan vel tale lidt på mine egne vegne. 

Det med at føle sig dansk er lidt en underlig størrelse, for jeg føler mig som "mig selv". 

Jeg er født og opvokset i landet her, har gået i skole, gymnasium og er igang med en længere videregående uddannelse, arbejder i Magasin og føler lige ud sagt at jeg har et meget normalt liv i DK. 

Jeg er den lidt snaksagelig type efter sex, og bliver derfor spurgt af glædespigerne om jeg føler mig dansk, og ærlig talt så ved jeg det ikke, for jeg føler at jeg er "mig selv" eller jeg føler mig "normal". nogle gange føler jeg mig som en dansker, andre gange som en 2.g'er. 

Når jeg mødes med mine arabiske venner så taler jeg dansk, perkerdansk og arabisk, og det kan jeg gøre på en og samme tid, afhængigt af hvilket sprog jeg føler udtrykker min holdning bedst. Arabisk er et rigere sprog end dansk, mens perkerdansk er bedre til at udtrykke en sjov situation eller vrede, når man har lavet en mindre "kriminel" handling som at køre lidt for stærkt så er det bare bedst at tale perkerdansk, det giver et helt andet indtryk at sige "Eow jeg kørte for stærkt her forleden dag og så stod akrash ellers lige ved siden af wollah...Ornlig nedtjur Wollah" end at sige " jeg kørte for stærkt i går og blev stoppet af politiet"...nu kører jeg aldrig for stærkt, så det er blot et eksempel :)

Men mange af os 2.g'er lever sgu et helt normalt liv, vi er født her, opvokset her og kommer nok til at dø her, vores fremtidsplaner er at være i bosiddende i DK og vores drømme er hvordan vi kommer videre med vores liv og etablerer os her, selvfølgelig vil nogle af os ud og opleve den store verden, men det vil en almindelig leverpostejs dansker nok også. 

 

Tror sgu ikke jeg kan fungerer et øjeblik i mit oprindelsesland, der er kulturen alt for anderledes. Selv vores forældre kan ikke følge med i vores oprindelseslande længere, de forlod dem for 20+ år siden og har stadig den tankesæt fra dengang, i mellemtiden er landet kommet videre og de fremstår som ærkekonservative fra det forrige århundrede når de vender tilbage på ferie. 

 

Et eksempel jeg kan bringe er at mig og min far stod i kø i et arabisk land, efter 20 minutter klagede vi over at folk sprang køen over og at ejeren bare lod dem gå. En medarbejder kiggede på os og spurgte "hvor kommer I fra?" og vi svarede "vi er fra det arabiske land X" manden kiggede skævt på os og sagde "Står I virkeligt i kø der?". 

Og her taler jeg om et af de mest udviklede arabiske lande, hvor min far og jeg troede at de havde køkultur som en naturlig ting. 

Et andet eksempel er at nogle venner og jeg tog tilbage til vores "hjemland" og tænkte vi skulle ud og besøge et sted, så vi lejede en minibus og en chauffør og talte udenlukkende arabisk, for ikke at blive taget i røven når det kom til betaling. På vej ud af minibussen giver vi chaufføren en pose med alt vores skrald og manden kigger på os og siger "I er sgu da ikke herfra, I kommer fra Europa".

og til den naturlig spørgsmål til hvornår jeg ikke føler mig dansker? Det er når jeg påpeger at en given ting måske fungerer bedre i mit hjemland og en etnisk dansker pludslig siger: Så tag hjem. 

Det føler jeg faktisk er lidt hånende, for jeg mente det på bedste vis og havde ingen intentioner om at betvivle at jeg er iblandt de heldigste 0,08% af verdensbefolkningen.(procentdel af antal mennesker i hele verden der bor i Danmark).  

Så hvor jeg føler mig hjemme er helt klart Danmark, det tror jeg alle 2.g'er tænker, men om jeg føler mig dansker, så afhænger det vidst af den tid på måneden :P  

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg er født og opvokset i landet her, har gået i skole, gymnasium og er igang med en længere videregående uddannelse, arbejder i Magasin og føler lige ud sagt at jeg har et meget normalt liv i DK. 

Når jeg mødes med mine arabiske venner så taler jeg dansk, perkerdansk og arabisk, og det kan jeg gøre på en og samme tid, afhængigt af hvilket sprog jeg føler udtrykker min holdning bedst. Arabisk er et rigere sprog end dansk, mens perkerdansk er bedre til at udtrykke en sjov situation eller vrede, når man har lavet en mindre "kriminel" handling som at køre lidt for stærkt så er det bare bedst at tale perkerdansk.. :)

Men mange af os 2.g'er lever sgu et helt normalt liv, vi er født her, opvokset her og kommer nok til at dø her, vores fremtidsplaner er at være i bosiddende i DK og vores drømme er hvordan vi kommer videre med vores liv og etablerer os her, selvfølgelig vil nogle af os ud og opleve den store verden, men det vil en almindelig leverpostejs dansker nok også. 

... for jeg mente det på bedste vis og havde ingen intentioner om at betvivle at jeg er iblandt de heldigste 0,08% af verdensbefolkningen.(procentdel af antal mennesker i hele verden der bor i Danmark).  

Så hvor jeg føler mig hjemme er helt klart Danmark, det tror jeg alle 2.g'er tænker, men om jeg føler mig dansker, så afhænger det vidst af den tid på måneden :P 

 

Tak for dit indspark i debatten, Araber, og velkommen til :)

Som du beskriver dig selv i ovenstående indlæg, oplever jeg dig som lige så dansk som alle mulige andre her på Eroguide...

At du ligeledes opfatter dig som "blandt de heldigste 0,08% af verdensbefolkningen" vidner også om, at du værdsætter landet Danmark, og det må vel være den helt afgørende parameter, når man skal vurdere en medborgers danskhed.

Lige som selvfølgelig det at tage en uddannelse, få et job og tjene sine egne penge, som der betales skat af til den fælles husholdning.

Hvis der skulle måles på røde pølser, leverpostej og håndbajere ville jeg ikke selv være ret dansk...  :cool: 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...