Jasmin 8533 Skrevet 14. Juni, 2014 hvis du skal vælge noget som er dansk sommer for dig - indbegrebet af hvornår du synes det er sommer - hvad skulle det så være? for mig er det når jeg har vendt bunden i vejret på min første kartoffel-spand (jeg dyrker en plante i hver spand og har ca 70 små spande) tager 12-16 små nye kartofler ud af bunken.... tager dem med ind i en skål med vand og groft salt... gnider dem let så al skrællen ryger af.. koger i 12 min.... og spiser med ISKOLDT smør så er det sommer i DK hvornår er det sommer for dig ? 7 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Toddy 1422 Skrevet 14. Juni, 2014 For mig er det nok mest en aften i min båd ude på vandet. Det er lunt, vindstille og man sidder med et glas hvidvin og sammen ser solen gå ned. Så er det sommer for mig 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Romantikeren 1263 Skrevet 14. Juni, 2014 Hej Jasmin udgangspunktet er for mig det samme hele året, at nyde de små ting heller mange bitte små ting end få store, solen når den kommer frem, hyggen ved regndråberne der rammer ens rute, blæstens hvisken eller hylden. umiddelbare glæde os den børnehave jeg går forbi når jeg ud og handle om lidt god musik i radioen. og være kreativ når det kommer og tvinge dem frem. tænke, filosofere og bare være til uden hele tiden at forstå hvad der foregår bare observere, jeg forstår ikke hvad det vil sige at være svale f.eks. det er fascinerende og kigge på. alle årstider har sin charme det er bare med at opleve og leve dem ud. og hvad skyldes alt dette jo det skyldes en form for en nærdødsoplevelse for nogen år siden, ( ikke en rigtigt oplevelse med det hvide lys for enden af et tunnel ) jeg er blevet et helt andet menneske. livet smitter af på mig 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Borende X 25043 Skrevet 14. Juni, 2014 (edited) For mig er det nok mest en aften i min båd ude på vandet. Det er lunt, vindstille og man sidder med et glas hvidvin og sammen ser solen gå ned. Så er det sommer for mig Helt enig. Verdenshavet er vidunderligt at ligge på en lys, nordisk sommeraften, hvor intet bliver rigtigt mørkt. Men før vi kommer så langt, plejer jeg gerne i maj – når solen begynder at få rigtigt fat, og når alt bliver grønt og grønnere – at tage en lille hemmelig sommerbebuder frem. Ned fra min boghylde hiver jeg Goethes Sesenheimlieder og genlæser dem. De er skrevet i maj 1771 og er for mig noget af det smukkeste lyrik, der overhovedet er skrevet på tysk. De slår virkeligt på hjertestrengene. Og så er der også i den grad gjort mentalt klart til sommeren. Redigeret 14. Juni, 2014 af Borende X 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
kanonkongen 34395 Skrevet 14. Juni, 2014 Hej Jasmin. Jamen hvad, er dansk sommer for mig.Der er, mange ting jeg nyder. Det må være, duften af ny slået græs, koldskål med ny plukkede jordbær. se alle blomsterne komme op af jorden, bålmad når vi på jobbet laver fantastisk mad. At kunne sidde ude i haven grille og snakke med sine bedste venner, nyder varmen der omslutter en. bare nyde folk er glade,og en iskold fadbamse. Jeg læser meget, så sidde og fordybe sig i haven med en fantastisk krimi. I tiden er Jussi Adler Olsen det store hit. Alfabethuset, kan varmt anbefales Jasmin. Ja fag litteratur kommer der også noget af. Man lærer jo hele livet igennem. Så jeg, må sætte mig ind i tingene Svært, at snakke, debattere med folk. Når man ikke har sat sig ind i tingene . Ja det betyder sommeren for mig. Og nyder det gode solskinsvejr i fulde drag. Ja jeg, har så ingen kartofler, at grave op. Men spiser dem gerne. Så du invitere bare. Hehehe. Ja det her beskriver mig nu meget godt. Det er sommerSolen skinner Glæden kommerDet giver røde kinder Jordbærerne er søde Himlen er blåHjemmet er øde Folk er ude at gå Fuglene syngerHaverne gror Livet igen begynderHer hvor jeg bor Solen skinner På min kropKroppen binder Som en prop Takker Jasmin for, at du lige gjorde mig mere glad. Det jo sommer nu. Ha en fantastisk dejlig lørdag sommerdag. Jeg vil grille med mine kammerater og nyde deres selskab og venskab. KK 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
an2n 50865 Skrevet 14. Juni, 2014 At køre ned til fjorden, og hoppe i Eller bare sidde en morgen og nyde den medbragte kaffe - uden fleece-trøje - og se solen stå op 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Toddy 1422 Skrevet 14. Juni, 2014 Alle de dejlige piger i sommerkjoler og dertil hørende livsfarlig kørsel er også et ret sikkert tegn på sommer 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
an2n 50865 Skrevet 14. Juni, 2014 Pigerne i sommerkjoler, eller mangel på samme, nydespå næste tur til stranden Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
sweetstone 2833 Skrevet 14. Juni, 2014 hvis du skal vælge noget som er dansk sommer for dig - indbegrebet af hvornår du synes det er sommer - hvad skulle det så være? for mig er det når jeg har vendt bunden i vejret på min første kartoffel-spand (jeg dyrker en plante i hver spand og har ca 70 små spande) tager 12-16 små nye kartofler ud af bunken.... tager dem med ind i en skål med vand og groft salt... gnider dem let så al skrællen ryger af.. koger i 12 min.... og spiser med ISKOLDT smør så er det sommer i DK hvornår er det sommer for dig ? det er sommer,når jeg kan køre til nudist stranden og få kulør på kroppen,og hoppe i bølgen blå,samt at se let påklædte mennesker over alt.elsker varme-hader kulde .god varm sommer alle Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Aarhuselsker Skrevet 14. Juni, 2014 Det er ikke én ting, det er en følelse. Det er den morgen, hvor et af mine børnebørns små tykke fødder pjøjer sig gennem det dugvåde græs. Med hele gebisset fremme, bedstefarkærligheden strålende ud af øjnene, overrækker hun/han mig den rose, jeg havde glædet mig til at se i fuld flor - dagen efter. Det er når jeg i morgengryet sidder i min lille båd på bugten, snøren er ude, solen sender sine grønne stråler gennem det friske løv på brinken, bølgerne klukker blidt langs bådens sider, og jeg har kaffe og en bolle med ost. Det er den halve time på drømmesengen, i solen, det er glæden over de knaldrøde rhondendron, hvor brumbasserne samler forråd, lavendlernes duft når jeg stryger hånden gennem dem. Det er aftenen hvor jeg, i drivhuset, spotter den gamle stol. Den står og venter på klikket. Det klik der betyder at glasset er sat på den gamle ramponerede marmorplade, vinduerne er lukket, og jeg synker ned i puderne, der efter års brug, passer perfekt til min mås. Så øjer jeg de skud der skal nippes, den plante der skal tyndes ud i, og den der ser lidt hængerøvet ud. Men ikke nu, der skal lænes tilbage, snuses ind, eftervarmen fra den fantastiske dag, siver ind i det gamle korpus. På køkkenbordet står der lidt nye kartofler, skal huske at have persille med ind fra drivhuset, åhh og lidt løvstikke til at koge med karfotlerne, i køleskabet er der lidt godt kød, og ja... hvad mere kan man håbe på en dag bringer. Kvindeligt selskab? naturligvis, men ikke nu, ikke denne aften. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Sisse Skrevet 14. Juni, 2014 Jeg holder med dig jasmin. Hilsen hende som lige at ædt en agurk af egen avl med urtesalt og 4 kartofler med smør og salt. Til aftensmad. Velbekomme. 5 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Findus 3617 Skrevet 14. Juni, 2014 Tja - dansk sommer er vel som nu. En lang dag i haven med hårdt arbejde er slut, hækken står nyklippet og skarp i formen, grillen syder, der er lavet salat af urter fra egen have, de nye kartofler er klar og det er tid til at nyde et stille glas. 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Smuk Enlig Mor Skrevet 14. Juni, 2014 Dansk sommer.... Farverne bliver klarere... duftene mere intense... huden bliver mørkere... vandet bliver varmere... champagnen bliver koldere... musikken bliver højere... nætterne bliver længere... børnene bliver mere beskidte... overskuddet bliver større... isene smelter... og livet bliver bedre... 5 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Borende X 25043 Skrevet 14. Juni, 2014 (edited) Det er ikke én ting, det er en følelse. Det er den morgen, hvor et af mine børnebørns små tykke fødder pjøjer sig gennem det dugvåde græs. Med hele gebisset fremme, bedstefarkærligheden strålende ud af øjnene, overrækker hun/han mig den rose, jeg havde glædet mig til at se i fuld flor - dagen efter. Det er når jeg i morgengryet sidder i min lille båd på bugten, snøren er ude, solen sender sine grønne stråler gennem det friske løv på brinken, bølgerne klukker blidt langs bådens sider, og jeg har kaffe og en bolle med ost. Det er den halve time på drømmesengen, i solen, det er glæden over de knaldrøde rhondendron, hvor brumbasserne samler forråd, lavendlernes duft når jeg stryger hånden gennem dem. Det er aftenen hvor jeg, i drivhuset, spotter den gamle stol. Den står og venter på klikket. Det klik der betyder at glasset er sat på den gamle ramponerede marmorplade, vinduerne er lukket, og jeg synker ned i puderne, der efter års brug, passer perfekt til min mås. Så øjer jeg de skud der skal nippes, den plante der skal tyndes ud i, og den der ser lidt hængerøvet ud. Men ikke nu, der skal lænes tilbage, snuses ind, eftervarmen fra den fantastiske dag, siver ind i det gamle korpus. På køkkenbordet står der lidt nye kartofler, skal huske at have persille med ind fra drivhuset, åhh og lidt løvstikke til at koge med karfotlerne, i køleskabet er der lidt godt kød, og ja... hvad mere kan man håbe på en dag bringer. Kvindeligt selskab? naturligvis, men ikke nu, ikke denne aften. Utroligt smukt skrevet. Er der mon noget om, at jo ældre vi bliver, jo mere begynder vi at bruge sanserne og se den enkelte, lille detalje i helheden? Selvom jeg ikke er botaniker eller har forstand på planter, kan jeg - nu - godt stoppe op og forundres over en blomstrende blomsts farver, for hvor kommer de fra? Disse farver, som ingen kunstmaler alligevel formår at gengive. Selv er jeg blevet far i en sen alder, så det, du skriver om dine børnebørn, gælder rimeligvis også for mine børn. Det er da bare lykken, når min datter ude på Verdenshavet ved en doven vind spørger, om jeg vil slå badestigen ned og smide hesteskoen ud, så hun kan få en dukkert. Jo, det virkelige liv ligger nede i den lille, dagligdags detalje. Derfor elsker jeg også Svantes Viser, hvor Nina går glad i bad og kommer ud med nøgen og fugtig hud. Og så skal jeg da ikke her på falderebet undlade at anføre det stykke klassiske musik, som jeg - ledsaget af Goethes Sesenheimer Lieder - i snart 50 år er vendt tilbage til gang på gang: "Foråret" af Vivaldi. Er der noget mere livsbekræftende? Redigeret 14. Juni, 2014 af Borende X 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Spock Skrevet 14. Juni, 2014 Fantastisk tråd For mig begynder det nærmest allerede når bøgens grønne blade lige har bygget tag over en skovbund fuld af anemoner. De sprøde friske farver der bliver mere og mere mættede. Forsommerens intense fuglesang. Cykelturene bliver længere, energien stiger. De gule raps marker, frugttræerne springer ud.. Midsommerens lange lyse dage, valmuer i markskel og vejkanter, de korte lyse lune nætter hvor man kan sidde ude i natten igennem og fornemme solens vandring lige under horisonten, drikke god rødvin og vende verden, kun iklædt sommertøj (og myggespray ) Nye kartofler, nemlig! helst aspargeskartofler, kogt med dild og selvfølgelig med koldt smør til Duften under en lun regnvejrsdag, efter lang tids tørke, Luften efter et tiltrængt tordenvejr. Fornemmelsen på huden efter en skøn dag med sol, sand og saltvand. Kirsebær, hindbær, brombær… Sensommerens gyldne lys, duften af ny høstet korn 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Krølle Bølle 1122 Skrevet 14. Juni, 2014 Som en god kollega til mig ville sige, hvis jeg stillede ham det spørgsmål: Hva` fa`en rager det dig. Det var et citat. Kommentarer til det citat er ikke ønskværdig. TAK. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Aarhuselsker Skrevet 14. Juni, 2014 Som en god kollega til mig ville sige, hvis jeg stillede ham det spørgsmål: Hva` fa`en rager det dig. Det var et citat. Kommentarer til det citat er ikke ønskværdig. TAK. Det er jeg sgu ligeglad med-at du ikke vil have kommentarer. Hvor forsvandt den glade bornholmer is hen? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Borende X 25043 Skrevet 14. Juni, 2014 (edited) Det er da utroligt, at nogle herinde, hvor der ellers hersker en stigende aggresiv tone, alligevel kan finde sammen i en lille, lukket niche og hylde det, som det hele faktisk drejer sig om: LIVET Længe leve livet :) :) :) Redigeret 14. Juni, 2014 af Borende X 4 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gorm 108 Skrevet 14. Juni, 2014 Dansk sommer ef jordbær med fløde, nye asparges og piger i bikini. Kolonihaver med flagstangen hejst og flaget til tops tæller også med. 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Krølle Bølle 1122 Skrevet 14. Juni, 2014 Det er jeg sgu ligeglad med-at du ikke vil have kommentarer. Hvor forsvandt den glade bornholmer is hen? Den er ikke købt endnu. Men bare vendt - isboden i Gudhjem er åben!! Ska` det være den til hundrede kr.? ( Se foto af den i en anden streng). Like oder not: Do not forstod min finte. Du osse fra Århus af. (Av for den da - jo jo ironi). Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
knallert 3425 Skrevet 14. Juni, 2014 dette er dansk sommer. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
lars60 218 Skrevet 15. Juni, 2014 SOMMER er at køre til glarmesteren efter nyt glas til drivhuset, efter en af børnenes skæverter Senere at sidde på broen med et glas køligt asti, lytte til vandets pludren/klukken,lytte til leg i haven/fortælle ungerne, hvad de har fanget. Nyde svalernes flugt over vandet, og i skumringen også lytte til fiskenes hop efter insekter, og flagermusene over vandet. Gå en tur i haven, og nyde bær og frugters vokseværk. Finde urter til vinterens kryddersnaps - Igen lære børnene om naturen, og hvad vi (jeg) søger Grille marsh mallows over bål Lars 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Plaskeren 3713 Skrevet 15. Juni, 2014 Solvarme danske jordbær. Kartofler friske fra haven. En kold pilsner foran grillen der dufter af snarligt lækkert mad. 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest youknowwho Skrevet 15. Juni, 2014 Juni, juli og august Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Jasmin 8533 Skrevet 15. Juni, 2014 SOMMER er at køre til glarmesteren efter nyt glas til drivhuset, efter en af børnenes skæverter Senere at sidde på broen med et glas køligt asti, lytte til vandets pludren/klukken,lytte til leg i haven/fortælle ungerne, hvad de har fanget. Nyde svalernes flugt over vandet, og i skumringen også lytte til fiskenes hop efter insekter, og flagermusene over vandet. Gå en tur i haven, og nyde bær og frugters vokseværk. Finde urter til vinterens kryddersnaps - Igen lære børnene om naturen, og hvad vi (jeg) søger Grille marsh mallows over bål Lars jeg er momentant forelsket lige nu.... asti... vand der klukker, bær og frugter der vokser... selv lave sin egen snaps... og en mand der kan lide at grille marshmellows.... lars... hvor finder man mænd som dig henne??? i hænger da godt nok ikke på nogen træer jeg kender til den der med frugterne... jeg har lige plukket årets første solmodne hindbær af buskene og lavet årets første ribsgele og rysteribs.... vi har end ikke passeret skt hans - det er helt skævt.. og de første solbær truer også med at der bliver tidlig solbærsorbet i år livet i år er bare SÅ herligt... lige til at blive lykkelig af.... og selv om det er søndag og det larmer fordi han slår græs.. så kommer duften af nyslået græs ind i mit kølige soveværelse... hvor skønt kan livet blive.... 4 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg