Hop til indhold
Gæst

Citater og Latin

Recommended Posts

Imponerende! Din opfindelse har vundet indpas mange steder i det talte sprog. Det bruges bl.a. uformelt i den offentlige administration...

Tillykke med berigelsen af sproget - eller det modsatte, som nogen vil sige.

Ja den var god.

Ironi er en svær øvelse. Du sprang i vandet med al tøjet på.

Man kan ikke "opfinde" et nyt ord.

Den der kun tager spøj for spøj og alvor kun ........

Tror godt du selv kan fuldende citatet.

Sprog fornyr sig hele tiden.

Stavefejl findes.

Redigeret af Krølle Bølle

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

@ Borende X Ja du har det vist med overdreven brug af Engelske ord som jeg har det med ditto i Latinske ord og Citater. Du synes sikkert også det er ok engang imellem men det kan overdrives :smile: jeg har da ikke noget imod et Latinsk ord engang imellem eller et citat. Men det skal kun bruges som en lille biting ikke som egentlig argumentering.

Du kommenterer helt korrekt, at jeg benytter mig af Engelske ord! Men jeg synes nu der er en forskel,  for meget tæt på alle forstår et "i love it" " yeehhh rigt" uden brug af google. Sådan forholder det sig ikke med dit Latinske :wink: men igen, en sjælden gang er det da meget fint du skriver det.. Gav dig en like for indlægget, da du trods alt havde en god pointe

@ Gentleman and a Scholar: Sådan en åbenhed burde vi alle antage alle ting med

@ Kausten Svensker=gud hehe spøg til side :smile: Da han skrev indlægget var han udmærket klar over det var noget vås, der var på det tidspunkt en der havde liked mit indlæg og som du selv antyder man kan aldrig komme med sådan en udtalelse og den skulle være troværdig. Havde egentlig valgt bare at lade den stå, da den talte for sig selv. Men så kom du med denne humoristiske kommentar på den, den synes jeg var rigtig god :wink: Thumps up

Ja hvor stopper det Kausten??? forleden var der nogen der svinede hinanden til herinde på Arabisk, der greb ledelsen ind. Men der er flere i Danmark der taler Arabisk end Latin (hvis vi ikke snakker nogle enkelte sætninger) så lad os da begynde at skrive på Arabisk eller Islandsk som du foreslår. Neeeej lad os bare holde os til det Danske. 

@Heine jeg sprang dit indlæg over da jeg ikke taler Fransk. Formoder der ikke stod noget vigtigt, siden du ikke gav en forklaring

@ Lady Cherie Fantastisk opfindsomhed og god måde at få dit budskab ud på :smile: efter min ydmyge mening er det trådens bedste indlæg. Humoristisk, opfindsomt, meget klart budskab og så endda uden at trampe nogen over tæerne.

Angående citaterne, dem forstår vi jo nok meningen af. Hvis de da ikke er skrevet på Arabisk, Fransk eller lignende. Men det kan bare blive for meget. Hyggede mig lidt, da en skrev " jeg gør som de fleste, da jeg trækker vejret" som kommentar til et Mark Twain citat om, hvis man gør som de fleste, skal man reflektere over det. Citater er fine nok, men kan ikke bruges som argumentation i alle henseender.  (og gør ikke en udtalelse mere korrekt) Ja man skal ikke begynde at tænke over det, fordi man trækker vejret som de fleste gør hehe.

Alt i alt ser det ud til vandene er delte i spørgsmålet. Men jeg er i hvert fald langt fra den eneste der synes Latin og Citater kan overdrives. Der er en løsning…. Spring indlægget over Havnebumsen ligesom du gjorde ved Heines :smile:

Redigeret af Havnebumsen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

@havnebums. Hvem er de mange andre der irriteres over citater og så mere?jeg ja ski ikk få øje på dem i din tråd.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

@havnebums. Hvem er de mange andre der irriteres over citater og så mere?jeg ja ski ikk få øje på dem i din tråd.

Citater kan jeg ikke 100 % garantere for nogle synes er irriterende. Der er 3 der liker trådstarten, men kan ligeså vel være for det Latinske. I tråden er der nogle der er enige i det med sproget. Lady Cheries indlæg er om at kloge sig, det kan naturligvis også kun være påtænkt det Latinske. Jeg hyggede mig over budskabet i hendes indlæg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Citater kan jeg ikke 100 % garantere for nogle synes er irriterende. Der er 3 der liker trådstarten, men kan ligeså vel være for det Latinske. I tråden er der nogle der er enige i det med sproget. Lady Cheries indlæg er om at kloge sig, det kan naturligvis også kun være påtænkt det Latinske. Jeg hyggede mig over budskabet i hendes indlæg

Ok du. Altså igen knage at hænge trøjen på ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Den ene del er der en knage til, den anden del har jeg ikke evidens for men kan heller ikke modbevises. Hvis det er vigtig, må vi indkalde vidner til at be eller afkræfte

Del dette indlæg

Link til indlæg

Ja hvor stopper det Kausten??? forleden var der nogen der svinede hinanden til herinde på Arabisk, der greb ledelsen ind. Men der er flere i Danmark der taler Arabisk end Latin (hvis vi ikke snakker nogle enkelte sætninger) så lad os da begynde at skrive på Arabisk eller Islandsk som du foreslår. Neeeej lad os bare holde os til det Danske. 

Var egentlig Græsk jeg nævnte og ikke Islandsk :P.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Er jeg den eneste i EG universet der er pisse træt af folks citater og latin? Støder sgu tit på det i trådene. Skulle det gøre ens udsagn bedre? En forfatter skrev for 100 år siden et citat, yeaahhh riiiggt og so what? det var i en hel anden sammenhæng. For mig gør det ikke det du/i skriver mere troværdig, ja nogle gange bliver det nærmest noget vrøvl fordi det skal passe til citatet.

Latin. Anno 2014 har vi noget der hedder Google. Alle og jeg mener alle kan slå et Latinsk ordsprog op på google. Vi lever sgu ikke i 1600 tallet, hvor præster og deslige var nogle helvedes Karle fordi de kunne prædike i timevis uden folk fattede en brik. Idag kalder vi det vist bare elendig kommunikation. 

Skriv da hvad du mener med dine egne ord. Du kunne jo være heldig det var interessant alligevel.

Kan ikke la' være:

Si tacuisses, philosophus manisses!

... og skynder mig langt væk :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg

Ja den var god.

Ironi er en svær øvelse. Du sprang i vandet med al tøjet på.

Man kan ikke "opfinde" et nyt ord.

Den der kun tager spøj for spøj og alvor kun ........

Tror godt du selv kan fuldende citatet.

Sprog fornyr sig hele tiden.

Stavefejl findes.

Godt det er så varmt, så tørrer tøjet hurtigt :)

Var bare tænkt som, at udtrykket gennem lang tid har været at finde mange steder i samfundet...

Del dette indlæg

Link til indlæg

Si tacuisses, philosophus manisses, er hvad jeg siger til mig selv hver gang jeg logger ind på EG.

Og desværre aldrig lever op til

B

Del dette indlæg

Link til indlæg

Yep. Og hvis man ikke ved, hvad det betyder, så er det én markering, fire slag i tastaturet og ét klik med musen - så er der der. :-P  :-P

Redigeret af Spider

Del dette indlæg

Link til indlæg

Yep. Og hvis man ikke ved, hvad det betyder, så er det én markering, fire slag i tastaturet og ét klik med musen - så er der der. :-P  :-P

Det kan nu gøres uden de fire slag i tastaturet  :idea:

Del dette indlæg

Link til indlæg

Søren Kierkegaard var jo dansk, så ham et det vel i orden at citere: "Livet skal leves forlæns, men forstås baglæns".

Så gør det uden at ændre meningen. Kierkegaard var ikke normativ, her. Han konstaterede bare, at man først forstår bagefter. Ikke at man "skal" (vælge at) gøre det. Det er et vilkår, man kan ikke andet. Derudover var rækkefølgen omvendt, fordi Søren K's pointe var at man ikke kan forstå livet mens man lever det, fordi man ikke kan vende sig bagud (uden at gå i stå i livet). Det fulde citat er nemlig:

"Det er ganske sandt, hvad Philosophien siger, at Livet maa forstaaes baglænds. Men derover glemmer man den anden Sætning, at det maa leves forlænds. Hvilken Sætning, jo meer den gjennemtænkes, netop ender med, at Livet i Timeligheden aldrig ret bliver forstaaeligt, netop fordi jeg intet Øieblik kan faae fuldelig Ro til at indtage Stillingen: baglænds."

http://www.sk.ku.dk/citater.asp#JJ-167

Del dette indlæg

Link til indlæg

Sikken et dejligt forum for købesex, hvor man går i dybden med Kierkegaard - mon der findes et tilsvarende købesexforum i Tyskland, hvor man går til vaflerne med Friedrich Nietzsche eller Martin Heidegger?

Hvis man skulle være urolig for nationens fremtid - hvilket jeg ofte er - så er det dejligt beroligende at læse sådan en tråd.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...