Rejsenetværk 9743 Skrevet 4. Juni, 2014 (edited) Min tur til Århus Torsdag den 29 maj til søndag den 1 juni Kilder: Visit Århus http://www.visitaarhus.dk/turist-i-aarhus Aarhus Update http://aarhusupdate.dk/ Jeg havde købt en orange tur retur billet uden skift med DSB til Århus for 468 kr, og ankom Århus torsdag den 29/6 kl 12 39. Efter en behagelig rejse tog jeg en tax til: Besættelsesmuseet i Aarhus 1940-45 Museet viser med originale genstande, fotos, dokumenter og tableauer fredelige og dramatiske begivenheder i Aarhus under den tyske besættelse 1940-45. http://www.besaettelsesmuseet.dk/ Betalte entreen på 30 kr og blev spurgt om jeg havde set filmen om Hvidsteen gruppen, hvilket jeg havde. Så fik jeg vist en celle hvor de dødsdømte havde siddet, blev spurgt om jeg havde lyst til at sidde der nogle minutter bag låst dør, hvor så fortællinger fra filmen lød gennem højtalere i cellen, det var den dødsdømtes farvel til familien. Det havde jeg lyst til, personalet står lige på den anden side af døren imens. Det var en meget stærk oplevelse, og jeg kan klart anbefale at starte et besøg på museet med at tage imod dette tilbud. Resten af museet havde en noget mere omfangsrig samling, og flere tæt skrevne plancher end jeg havde forventet, og jeg brugte 3 timer på at nå igennem samlingen under besøget. Kl 16 gik jeg til til mit hotel under opholdet: CABINN https://www.cabinn.com/hotel/cabinn-hotel-i-aarhus Tjekkede ind på mit økonomi eneværelse med bad, gratis wifi og te, der kostede mig 1485 kr uden morgenmad for 3 overnatninger. Det er et strømlinet, veldrevet kvalitets lavpris koncept, hvor du vireklig får valuta for pengene. Særligt den centrale beliggenhed ned til åen, udgjorde et stort aktiv under opholdet. På papbægrene på badeværelset står skrevet " All you need to sleep", men udenfor ved hver dør til hvert værelse står skrevet" Sleep cheap in luxury". Første slogan er så sandt som det kan skrives, men det sidste slogan, der tager Cabinn munden for fuld Luksus findes ikke på Cabinn, heller ikke til prisen, men standarden er toppen til prisen, og den kan de godt være bekendt, uden at stramme ordlyden i egne slogans. Jeg fik pakket ud, slappet af før jeg begav mig til en aftale med en herfra, der ikke vil nævnes ved sit nick i min beretning. Kl 18 indfandt jeg mig her: Bryggeriet Sct. Clemens http://www.bryggeriet.dk/DK Bestilte en alkoholfri øl, hilste på min nye bekendte og vi fik en hyggelig lille snakk inden at vi begav os til: Restaurant Flammen http://www.restaurant-flammen.dk/ Flammen brænder på Aarhus Havn 6. september 2013 http://aarhusupdate.dk/restaurant-flammen/ Anmeldelse af Restaurant Flammen Af Tina Bryld04-09-2012 Vegetarer har ikke meget at komme efter på Restaurant Flammen. Kødspiseren kan vælge og vrage. http://www.spiseguiden.dk/anmeldelse/anmeldelse_af_restaurant_flammen/462 Anmeldelserne havde gjort mig fyr og flamme, og min ledsager havde bestilt bord, vi kom for tidligt, men det på alle måder servicemindede og imødekommende personale fandt plads til os, vi fik bestilt alkoholfrie drikkevarer, jeg Hyldeblomst, og vi lagde ud med en velsmagende kartoffelsuppe. Herefter udgjorde buffeten et overflødighedshorn af en salatbuffet, tilbehør, 3 slags saucer, heriblandt Peber og Bernaisesauce, pommefrites, friturestegte rodfrugter og forskellige kartofler, laks mm. Hoved attraktionen er 2 grill stationer, 1 til gennemstegt kød, og 1 til rødt, hvor der står kokke og skærer for af 15 +/- forskellige slags kød. Jeg formåede unægteligt at spise i overkanten af hvad fornuften tilsiger, men det var alt sammen simpelthen så velsmagende at jeg ikke kunne lade være. Efter ca et par timer sluttede vi af med hver sin dessert, jeg en flydende chokolade drøm, min medspiser en isdessert – vi betalte, jeg 306 kr, tippede 30 kr oppe i hoved buffeten, hver en krone værd – det kan ikke gå for stærkt med af få kæden af Flammen restauranter etableret i København. Jeg er klart vundet som fremtidig gæst. Vi skiltes med ønsket om et på gensyn ved lejlighed, og gik hver til sit, han hjemover, jeg til mit hotel. På mit hotel opdaterede jeg mig på EG, og dagens nyheder før jeg til fods fandt vejen til denne vinbar, jeg havde udset mig hjemmefra: Vin Cafeen http://galleri.loeve...fe.dk/#!album-9 http://www.loeves.dk/ Flotte lokaler og et interessant koncept, men min nye bekendte, ja jeg ved ikke om han søgte at informere eller advisere mig, men han fortalte at vinbaren skulle være et stamsted for medlemmer af Enhedslisten – nå det skulle klart ikke holde mig tilbage, opleves skulle Vin Cafeen Jeg vandrede ad charmerende smalle stræder og fandt Vin Cafeen, satte mig til bords og nød atmosfæren, interiour og den hele rare stemning på stedet. Eventuelle associationer til deltagerne på Enhedslistens landsmøde, og revolutionære medlemmer af deres hovedbestyrelse blev ihvertfald hurtigt gjort til skamme. Der var propfyldt med skønne smukke unge kvindelige modeller, der nød stedets gode vine, og mit indtryk var ikke at det var verdens revolutionen der stod på dagsordenen denne torsdag aften. Friske var også tjenerne, så jeg dristede mig til at referere min bekendt, hvortil han med et lille smil replicerede, at det da godt nok var Politiken og Information der læses på stedet. Hyggeligt sted, hvor jeg måbende kunne konstatere at samtlige vine kunne købes glasvis, uanset hvilken flaske åbner de bare en, hvis du ønsker et glas af en uåbnet flaske – utroligt det kan gå, men det kan det. Jeg nød 2 forskellige glas, og kom af med 200 kr, kan klart anbefale Vin Cafeen kommer du forbi Århus. Herefter gik det hjemover, en tur på Eroguide, hvorefter jeg kl ca midnat lå under dynen, første dag havde forløbet rigtig godt. Jeg havde sat Cabinn på som anden prioritet til morgenmaden, da jeg rigtig gerne ville spise morgenmad her, der desværre først åbner kl 09. Cafe Casablanca http://www.cafe-casablanca.dk/ Tag og studer deres morgenmads buffet, og prøv den selv, hvis chancen sig byder. Fredag morgen stod jeg op kl 07 30, havde god tid til at gøre mig klar til dagens oplevelser, hvorefter jeg indfandt mig kl 09 på Cafe Casablanca. Her nød jeg cafe mors hyggelige service, og ikke mindst en udsøgt mindre buffet, med nøje udvalgte delikatesser, delikate og af en sublim kvalitet, læs selv hvilke til den fornuftige pris af 100 kr inclusiv en kop kaffe. Tilkøbte 1 glas appelsin og 1 glas æblejuice, som jeg vurderede til at være indkøbt friskpresset, som de bedste vi kan købe detail – der var næppe tale om koncentrat. Kom af med 180 kr, og forlod Cafe Casablanca mæt i mere end en forstand. Tilbage på hotellet vendte jeg værelset en kort stund, før jeg fandt bussen til: Steno Museet Medicin historie og Naturvidenskab http://www.stenomuseet.dk/foyer.htm Skønt beliggende på Århus Universitet, hvortil jeg ankom kl 11 30. Bus og entre var gratis efter at jeg havde købt et Århus Card 48 timer for 179 kr: AarhusCard Oplev mere for mindre – køb et AarhusCard til 24 eller 48 timer! http://www.visitaarhus.dk/danmark/fordelskort/aarhuscard-oplev-aarhus-for-mindre Her kommer jeg til kort, læs gerne hjemmesiden grundigt og besøg selv museet, men jeg kan sige at udstillingerne er rigtholdigt udstyret med originale og kopier af historiske effekter, såvel i den lægevidenskabelige, som i den naturvidenskabelige afdeling, samt at det hele er så fængslende og righoldigt beskrevet at tiden kun vanskeligt rækker til at få det hele med under et enkelt besøg. Derfor er jeg også så glad de sjældne gange jeg rammer en rundvisning på museer, for min oplevelse er at man får meget mere ud af en omvisning, der er fagligt professionelt disponeret, end hvis man prøver på selv at læse sellektivt op på plancherne. Boede jeg i Århus ville jeg komme nogle gange, men jeg havde kun denne ene dag, og endte med at bruge 4 timer på besøget – kan klart anbefale at I prioriterer dette museum i Århus. Grundet den sene morgenmad kunne jeg ikke nå Det Natur Historiske Museum, der ligger blot 300 m fra Steno museet. Kl 16 gik det med bussen tilbage til mit hotel. Hjemkommet fandt jeg en iscafe, nød en is og tog en runde i Magasin, hvor jeg nød en skøn friskpresset juice cocktail i Joe & The Juice – god forretning han har der! De var 5 fyre og 1 pige, 6 medarbejdere i alt, vi stod i kø til bestilling, blev noteret og råbt op efter tur – dejligt at se en velsmurt maskine der kan sælge så meget og beskæftige så stort et hårdtarbejdende, men stadig smilende personale. Indfandt mig på hotellet ved 18 tiden og tog en gedigen slapper, inden at jeg skulle spise til aften. Trods dårlige anmeldelser faldt valget på: Restaurant Italia http://www.italia-aarhus.dk/ Grundet deres antipasti tag selvbord til 100 kr, der dog viste sig disponeret således at man fik lunt brød ind på bordet, hvorefter man selv fyldte på fra buffeten, der også indeholdt en del andet koldt og varmt end anti pasti. Ankom kl ca 21. For 148 kr fik jeg buffet + en hovedret, Penne med vildsvineragout, plus en danskvand/espresso og en dejlig choklade mousse for under 300 kr samlet. Måske ikke en sofistikeret italiensk restaurant, men jeg spiste godt til prisen, og bortset fra at jeg nærmest blev overset uden at kunne få betalt, men fik dog afregnet, synes jeg egentlig at restauranten gjorde en bedre figur end de anmeldelser jeg havde læst. Jeg fortrød ikke at jeg trodsede dårlige anmeldelser. Kl ca 22 forlod jeg restaruranten, travede rundt i midtbyen, fandt en Cocktail & Vinbar, bestilte og nød et enkelt godt glas rødvin til 100 kr, hvorefter jeg fandt tilbage til hotellet. Chattede lidt på Eroguide, og krøb under dynen kl ca 00 30. Desværre måtte jeg lørdag fravælge Cafe Casablanca, da jeg ellers ikke ville kunne nå dagens program. Derfor stod jeg op kl 06 30, i god tid til bad og omklædning, hvorefter jeg for 70 kr forsynede mig fra hotellets morgenbuffet der åbnede kl 07 30. Morgenbuffeten er velassorteret, velsmagende og synes jeg af en høj standard for beskedne 70 kr, men selvølgelig kan og skal man ikke sammenligne den med morgenbuffeten på hoteller hvor det koster 2 – 3 gange mere at spise den. Der er Nutella på morgen buffeten på Cabinn, så er den godkendt hos Rejsenetværk Kl ca 09 40 fandt jeg til fods i rask gang vejen til Den Gamle By, hvortil jeg ankom kl 10 da de åbnede, her var der allerede en lang kø. Den Gamle By -en tidsrejseDen Gamle By er en unik tidsrejse, hvor du kan besøge din egen, dine forældres og dine bedsteforældres historie. Den Gamle By er et købstadsmuseum og et levende billede af livet, som det var i de gamle danske byer helt tilbage til 1500 tallet. http://www.dengamleby.dk/ En dansk tysk gruppe på 16 personer opdagede at der var rabat, hvis de kunne blive 20, så ihærdigt inviterede de til at supplere gruppen, hvilket de lykkedes med, og alle kom de lykkeligt lidt billigere ind Jeg selv fik 30 % rabat på entreen med mit Århus Card, købte en lille meget anbefalelsesværdig guide bog til 50 kr og kom af med 145 kr. Herefter var det blot at begive sig ud på en tidsrejse flere hundrede år tilbage, og op til nutiden i 1974. Den Gamle By er noget ganske ganske særligt, som jeg mener at vi som danske alle bør opleve mindst en gang i livet. 75 huse er indrettet, og bliver formidlet så storslået som jeg ikke erindrer tidligere at have oplevet et museum. Oplev det hele fra armoden og fattigdommen på landet, til købstædernes velstående købmænd, guldalderens klunkehjem og halvfjerdsernes kernefamilie, plus de 4 unge i kollektivet. Statister i historiske beklædninger forklarer i et gammel sprog, de steder hvor de levendegør husene. I kollektivet fra 1974, vises film med de tidligere beboere, der ser tilbage, vi kan sidde i møblerne og læse 40 + år gamle numre af Politisk Revy, jeg fandt det tankevækkende at læse om med hvilken intensitet der blev skrevet om udviklingen i Kina og Sovjet, en fascination vi heldigvis siden har overvundet, og kan se tilbage på som historisk, men skræmmende et tag ideologien havde i disse mennesker. I et af de gamle huse viser en tegneserie – væg,en lærlings lange vej til svend, så mester livet igennem i 1800 tallet, og der vises på en plexiglas plade en film om det hårde liv som lærling. Jeg nød et stykke wienerbrød med en ordentlig lag smørcreme, i et gammel konditori, men kunne ikke købe en kop kaffe, de solgte kun kaffe på kande. På min vej rundt spottede jeg et smukt emalje skilt, hvorpå stod "Jydsk Telefon Aktieselskab"- "Offentlig samtale station". Greb mig selv et kort øjeblik i at ønske mig denne tid tilbage, og mobiltelefonen et vist andet sted hen. Heldigvis er jeg ikke slave af en mobiltelefon, men det synes den hele verden mig at være. Det fører forvidt at skrive mere om den Gamle By, besøg den selv Kl 14 15 forlod jeg stedet og begav mig til fods ind mod byen. Kl 14 30 ankom jeg: Kunsthal Aarhus Museet er med sine store og lyse udstillingssale et af Danmarks største og smukkeste udstillingssteder for dansk og international samtidskunst. http://kunsthalaarhus.dk/ Entreen er gratis De 2 sødeste piger i receptionen var klar til at forklare mig udstillingerne af Samtidskunst, som jeg ærlig talt ikke forstod, og nok kunne have brug for at få forklaret, men må erkende at jeg strøg gennem salene på 20 minutter, og undlod at gøre brug af deres ekspertise, var kommet i tidnød. Kl 14 50 gik jeg målbevidst mod Aros, som jeg ankom kl 15, fik købt billet med rabat på mit Århus Card: ARoS Aarhus Kunstmuseum http://www.aros.dk/ Samtidskunst, video og foto installationer som intet siger mig, forklaret og formidlet i et kurator sprog jeg heller ikke forstår mig på, brugte jeg meget lidt tid på men jeg fik da set museet fra kælder til top. Mine favoritter: Fra Abildgaard til Kirkeby Udstillingen viser udpluk af ARoS’ samling under teamet FRA ABILDGAARD TIL KIRKEBY. Ambitionen er at fortælle om udviklingen af dansk kunst igennem 200 år med enkelte afstikkere til udlandet. http://www.aros.dk/besoeg-aros/udstillinger/om-aros'-kunstsamling/your-rainbow-panorama/ Udsigten er fabelagtig gennem regnbuens farvede glasvægge, og et værdigt punktum under ens opstigen gennem Aros sale. Sluttede af med en dejlig chokoladekage med en god stærk kop espresso i cafeen, og nåede akkurat det hele på 2 timer, og forlod Aros med et lyst ophøjet sind kl 17. Herefter gik det tilbage til hotellet, afslapning og en tur på internettet. Kl 18 30 begav jeg mig til Restaurant Flammen, gentog succesen fra om torsdagen, filosoferede over hvordan denne kæmpe restaurant effektivt udnytter stodriftfordele til at holde fuldt hus, præstere service af en meget høj standard, og sælge en kvalitets buffet til en god pris – dejligt at opleve. Trissede efterfølgende lidt rundt langs åen, hvor en scene fangede min opmærksomhed. To unge piger, og en ung fyr i et drama, hvor den ene pige meget ophidset råbte af de 2 andre, mens hun kastede en 1,5 liters tom colaflaske i asfalten, godt den laves af plastic. Den ophidsede pige fortrak, gemte ansigtet i hænderne, mens fyren og den anden pige omfavnede hinanden og krammede – ondt synes jeg, og håber at den ulykkelige pige fik det godt igen. Nu havde jeg fået lidt hovedpine, og gik tidligt på hotellet, hvor jeg hang ud på nettet til midnat, hvorefter jeg gik i seng. Desværre fik jeg kun sovet 3 timer, og stod op uden at have det så godt. Fik badet, og pakket, fik det lidt bedre og kl 10 30 chekkede jeg ud fra hotellet søndag formiddag. Men havde det ikke helt godt, desværre var det for sent at aflyse mit reserverede bord til: Søndagsbrunch "buffet" med havudsigt http://www.kocherier.dk/Brunch.66.aspx Tog en taxi ud til restauranten, indstillet på at få det bedste ud af det. Ankom og blev modtaget, fik anvist bord, og forklaret dagens overdådige brunch af tjeneren. Servicen er i top på, kokke og tjenere er ypperlige under søndagsbrunch på Restaurant Det Glade Vanvid. Startede kl 11 00 med et en meget velsmagende gulerodssuppe, nød den hjemmepressede tropiske juice med mynte i rigelige mængder, og fik smagt på kolde og varme delikatesser, det store ostebord, alt sammen i en kvalitet der berettiger prisen på 295 kr. Desværre magtede jeg ikke at tilegne mig info i et omfang, der kunne gøre denne anmeldelse bedre end den bliver, men jeg gentager gerne en dag hvor jeg er på toppen. Kun skuffede desserbordet mig, der i mine øjne var alt for ordinær, og ikke levede op til det høje niveau af resten af buffeten. Standard fromager og kager, i et righoldigt udvalg. Synes personligt gerne at udvalget af sødt må være mindre, men at man så til gengæld lader konditoren, eller dessert kokken udfolde sine evner med et smallere, men et mere sofistikeret udvalg. Stedets stil er at fortælle gæsterne om alt det de kan vælge imellem, men jeg så gerne at der i stedet kom små skilte ved hver ret, man kunne orientere sig efter, og så spørge hvis man føler behov for det. På den måde kan jeg bedre overskue og erindre mig udbuddet på buffeten, mens alt det fortalte hurtigt går tabt hos mig. Kl 12 betalte jeg, der blev bestilt en taxi til mig, og kl 12 30 ankom jeg Århus Hovedbanegård, 3,5 timer før jeg havde orange billet til. Det orkede jeg simpelthen ikke at vente på, så jeg købte en ny billet til 412 kr, afgang kl 13 00. Derfor ankom jeg København kl 16 18 i stedet for kl 19 18 – i situationen var pengene givet godt ud. ar helt udmattet da jeg endelig kunne slænge mig i stolen hjemme. PS Århuselsker anbefalede girlwatching langs åen i Århus, jeg kan tilføje at der er piger at se på overalt i Århus Venlig hilsen Rejsenetværk Redigeret 5. Juni, 2014 af Rejsenetvaerk 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Jernsvinet 13991 Skrevet 5. Juni, 2014 Jeg nød 2 forskellige glas, og kom af med 200 kr., Nu havde jeg fået lidt hovedpine, og gik tidligt på hotellet, hvor jeg hang ud på nettet til midnat, hvorefter jeg gik i seng. Desværre fik jeg kun sovet 3 timer, og stod op uden at have det så godt. var helt udmattet da jeg endelig kunne slænge mig i stolen hjemme. Tror du ikke du skulle holde dig fra de dyre vine Her i Berlin holder jeg mig til Apfelschorle købt i Lidl - det får man ikke hovedpine af, men en god potens - og så er det billigt Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9743 Skrevet 5. Juni, 2014 (edited) Nu var det torsdag og fredag jeg drak rødvin, men ikke lørdag og søndag hvor jeg fik hovedpine, men jo måske skulle jeg helt have droppet vin på turen, selvom det kun blev til 3 glas over de første 2 dage. På mine ture til Tyskland rører jeg ikke alkohol, før købesex er overstået, men jeg ønsker ikke at leve og bo så billigt at jeg går i Lidl. Når jeg rejser, går jeg ud og spiser, på kaffebar etc Venlig hilsen Rejsenetværk Redigeret 5. Juni, 2014 af Rejsenetvaerk Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Jernsvinet 13991 Skrevet 5. Juni, 2014 Nu var det torsdag og fredag jeg drak rødvin, men ikke lørdag og søndag hvor jeg fik hovedpine, men jo måske skulle jeg helt have droppet vin på turen, selvom det kun blev til 3 glas over de første 2 dage. På mine ture til Tyskland rører jeg ikke alkohol, før købesex er overstået, men jeg ønsker ikke at leve og bo så billigt at jeg går i Lidl. Når jeg rejser, går jeg ud og spiser, på kaffebar etc Det må jeg indrømme at jeg ikke går så meget op i og jeg fravælger f.eks også hotellets morgenbuffet til € 9,- og går hellere ned til bageren på hjørnet og køber en kop kaffe og en bolle med pålæg til ca. det halve - ikke bare for at spare, men også for ikke at overspise og holde den slanke figur, så jeg er klar til indsats på lagnerne. Jeg gider heller ikke sidde på en fin restaurant med tjenere på hver finger, men går hellere ned til den lokale dølner kebab og bliver mæt til € 4,- + evt. et par €uros til en sodavand eller øl, hvis jeg ikke selv har noget drikkelse med fra supermarkedet. Hørte den anden dag i radioen, at hvis man spiste 3 stykker hvidt brød om dagen, blev man overvægtig, inden der var gået 5 år - så det er godt jeg i forvejen oftest nøjes med en halv grovbolle til morgenmad Egentlig ville jeg gerne have nøjedes med en seng på en sovesal - men de eneste, der var ledige, var på en sovesal kun for kvinder - det må de så åbenbart godt have, men ikke deres egen etage på et hotel 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Aros Skrevet 5. Juni, 2014 Tak for en super beretning. Jeg har selv været på flere af de steder du omtalte, og andre ikke. Jeg kan nikke genkendende til meget af det du skriver og andre ting du skriver om har givet mig inspiration. Meget informativ beretning, velskrevet, nøgtern, og fyldt med gode informationer. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9743 Skrevet 5. Juni, 2014 (edited) ØV - fik slettet for meget i kladden Normalt er jeg ikke til denne genre, men denne kunstner fik mig alligevel til at fokusere på, og imponeres af kompositioner, jeg ellers normalt ikke filosoferer nærmere over. Stilen er en smagssag, men i mine øjne har han ubestrideligt talent, og har en fortælling, vil man ham forsøge at forstå: WES LANG - THE STUDIO 29. marts - 7. september http://www.aros.dk/besoeg-aros/udstillinger/2014/wes-lang-the-studio/ Aros har også værker af en af mine yndligskunstnere Vilhelm Hammershøi, hvis dystre gråtoner jeg sætter stor pris på. Venlig hilsen Rejsenetværk Redigeret 5. Juni, 2014 af Rejsenetvaerk Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Aarhuselsker Skrevet 5. Juni, 2014 Altså Rejse. Jeg er helt misundelig på din evne til at opleve, og efterfølgende huske. Fantastisk dejlig beretning om din tur. Tak for den. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg