Hop til indhold

Hvorfor er danske mænd så glade for “skal vi gå en tur?” på første date?

Featured Replies

Skrevet
Candy Cane skrev, for 55 minutter siden:

Du får den energi du giver 😊 Low effort = low effort

McLovin skrev, for 1 time siden:

@DarkSkinEnergy Du rammer i virkeligheden ned i en sjov modsigelse omkring moderne dating og kønsroller, og det bliver næsten helt absurd, når samtalen udfolder sig herinde. Det minder mig lidt om et opslag, jeg så på Nympho i går, hvor en fyr søgte "no sex workers please, looking for typical 'real' female who is not in the sex worker scene" Man skal altså huske at kende sit publikum og sin kontekst. At efterlyse klassisk kurmageri og løfte pegefingre ad mænds datingvaner på et forum, der primært handler om betalingssex, er om ikke andet en smule specielt.

Når det er sagt, så udstiller dit svar præcis den dobbeltmoral, mange mænd oplever i dag. Du skriver, at daten "går begge veje", og at en kaffe ikke er en aktieinvestering. Men i praksis fastholder du stadig den traditionelle kønsrolle: Manden skal være den, der tager initiativet, skaber rammen og åbner tegnebogen, for at du overhovedet gider overveje ham som andet end en "ven".

Hvis mødet reelt gik begge veje, hvorfor er det så udelukkende hans opgave at bevise "effort" ved at betale, mens din indsats blot er at troppe op og evaluere ham?

Mænd foreslår ikke en gåtur, fordi de ikke har råd til en espresso. En gåtur er mandens måde at skabe et neutralt rum på, hvor man mødes som to ligeagtede mennesker uden det stumme forventningspres, der opstår, så snart der svinges et dankort. Når du afskriver en gåtur som "low effort", handler det måske i virkeligheden om, at du forventer, at manden skal lægge en økonomisk markør for at få lov til at vise sig frem.

Det gør mig dog oprigtigt nysgerrig på din egen intention med indlægget og din opdeling af dating:

Når man professionelt befinder sig i en verden, hvor mænd betaler for ens tid, selskab og opmærksomhed, hvornår er noget så privat dating, og hvornår bliver det en forlængelse af arbejdet?

Man skulle tro, at privat dating var det frirum, hvor du netop ønskede at lægge transaktionerne væk og møde en mand helt på lige fod – uden at han skal "købe" sig til din interesse med cafe-regninger eller drinks. Men når du alligevel kræver den form for økonomisk initiativ for overhovedet at mærke romantisk interesse, kommer du så ikke til at trække den professionelle transaktionslogik med over i dit private kærlighedsliv?

Kære McLovin😊
Et godt skriv fra dig - tja og hvorfor?? - du pinder mange vigtige "nødvendige forståelser ud" - de mennesker (både K og M ) der føler/mener sig "ophøjet" være noget særligt - andre mennesker har bare at fetere dem - nurse dem. De "medbringer" ikke noget - andre skal "bære" dem - være "frontrunner" for dem.

I mit efterhånden lange liv har jeg da mødt et par stykker og jeg samtidig blevet god til at "snuse" dem. En stor bue udenom dem - herunder også DarkSkinEnergy - - - så er det sagt!!
Mange hilsner
Nye tider.

Skrevet
DarkSkinEnergy skrev, for 3 timer siden:

Er der faktisk en tanke bag den klassiske danske “skal vi gå en tur?”

Hvis man virkelig er interesseret i en anden person, er det / burde det være evindelig ligegyldigt, hvad man laver. Sidder man ned i en cafe/restaurant, kan det godt blive lidt “låst”, hvis man slet ikke kender hinanden. Hvis man går en tur, er der lidt mere frihed, og man behøver ikke sidde og kigge på hinanden hele tiden.

DarkSkinEnergy skrev, for 4 timer siden:

Hvis en mand kun foreslår at vi skal gå rundt uden egentlig at have planlagt noget så får jeg hurtigt sådan lidt friend vibes

Den kommentar giver sådan lidt umodenhed-vibes.

Redigeret af ToxicWaste

Skrevet
Den_glade_amatør skrev, for 3 timer siden:

Jeg kan helt klart godt følge dig i, at intensiteten og muligheden for flirt er større, når man sidder og har fokus på hinanden, frem for når man går side om side. Måske er en del mænd lidt ukomfortable med at sidde og se en ny date i øjnene i længere tid? Måske føles det for nogen mere attraktivt med en uformel gåtur, når man går i stedet for at sidde og tale sammen, hvilket du jo også selv er inde på.

Jeg håber i hvert fald ikke, at det er for at spare en kop kaffe.

Kære Den_glade_amatør 😊
Du skriver : Måske er en del mænd lidt ukomfortable med at sidde og se en ny date i øjnene i længere tid? - ja pinlig tavshed - pinlig tavshed - så er der nok ikke ret meget at snakke om.
Ingen grund til at fortsætte se at få afsluttet og regningen betalt - hvis der er sådan en.
Og gældende for begge køn !! selvfølgelig vice versa !!!!
Mange hilsner
Nye tider

Skrevet
  • Author
ToxicWaste skrev, for 8 minutter siden:

Hvis man virkelig er interesseret i en anden person, er det / burde det være evindelig ligegyldigt, hvad man laver. Sidder man ned i en cafe/restaurant, kan det godt blive lidt “låst”, hvis man slet ikke kender hinanden. Hvis man går en tur, er der lidt mere frihed, og man behøver ikke sidde og kigge på hinanden hele tiden.

Den kommentar giver sådan lidt umodenhed-vibes.

Men jeg synes måske det er lidt unfair at kalde min kommentar for “umoden-vibes”, bare fordi jeg oplever en første date anderledes end dig 😅

For mig betyder rammen faktisk noget. Ikke fordi det skal være dyrt eller fancy, men jeg kan bare bedre lide at sidde over en kaffe, snakke, kigge hinanden i øjnene og mærke kemien. Det føles mere som en date for mig, hvor en gåtur personligt giver mig mere venne-vibe.

Og når man mødes første gang, er man jo heller ikke nødvendigvis allerede “virkelig interesseret” i personen. Man er nysgerrig, og mødet er netop dér, hvor man finder ud af, om interessen bliver til mere 😊

Så jeg synes egentlig bare, vi har forskellige præferencer. Du føler mere frihed på en gåtur, jeg føler mere kemi over en kaffe. Neither is wrong 🤷🏽‍♀️ Men umoden synes jeg nu ikke, det gør mig 

Skrevet

Kunne man forestille sig at nogen simpelthen nyder en lille gåtur langt mere end at sidde på cafe mens andre meget hellere vil sidde på cafe end gå en tur?

Jeg vil gerne gå en tur. Jeg vil meget gerne gå en tur med en sød dame. Meget hellere end at sidde på en cafe. Det har intet med effort eller penge at gøre, men om hvad man kan lide at gøre. Jeg giver gerne en kop kaffe eller en frokost før eller efter gå turen.

Skrevet
McLovin skrev, for 1 time siden:

@Candy Cane Hvis præmissen for en god date er, at mandens indsats skal måles direkte i, hvor meget han betaler for at være i dit selskab, så må de mænd, der trofast er med til at betale din månedsløn igennem din hobby beskæftigelse, jo ligge utroligt varmt i svinget i din romantiske bog. De viser da om nogen maksimal "effort", hvis vi gør alt op i materielle goder og beløb.

@DarkSkinEnergy Når jeg læser jeres indlæg igennem, kan jeg næsten ikke lade være med at tænke: Er det her i virkeligheden bare et genialt, omvendt salgstrick fra jeres side?

For hvis målet var at skræmme mænd væk fra det private datingmarked og direkte over til Candys erhvervskolleger, kunne I jo ikke have installeret fælden bedre.

I afskriver gåturen som "low effort" og insisterer på, at en mand skal betale for rammerne for overhovedet at vise "vibe og initiativ". Men I glemmer bare den omvendte kalkule fra mændenes side. I aner ganske enkelt ikke, hvor mange mænd, mig selv inklusiv, der har siddet på en gudsjammerlig kedelig date på en bar, smidt 1.000-2.000 kroner efter drinks og "god stemning", og på vej hjem har tænkt: "Gud, hvor var det et spild af penge. Jeg skulle have fyret det beløb af hos en sexarbejder i stedet – så var jeg da i det mindste garanteret god betjening, smil og valuta for pengene."

Så tillykke med salgsfremstødet. Ved at gøre almindelig dating til en transaktionspræget eksamen hvor dankortet skal frem fra minut ét, gør I jo i virkeligheden betalingssex til et langt mere gennemskueligt og overskueligt alternativ for mænd.

Nej, mandens indsats måles ikke i hvor meget han betaler på første date men hans gestus? Og nej, jeg gik ud fra opslaget tog udgangspunkt i privatlivet, som er det udgangspunkt jeg ser fra. Jeg adskiller meget mit privatliv og arbejde, men har altid haft den holdning også før jeg startede i branchen 😊

I sidste ende handler det vel bare om man er et match eller ej, da de fleste jeg har datet altid har betalt på første date og som minimum en kaffe date. Hvis folk ønsker en gåtur på første date og syns det er rigeligt, så skal de da endelig gør det, men spørger du MIG om det er, vi nok ikke et match 🙈

Skrevet
MLK1 skrev, 1 time siden:

I'm not Danish, so I can't really speak for Danish men. But I've dated both Danish and foreign women here in Denmark, and there is definitely a cultural difference in what people consider a "date".

Interestingly, the only women who've ever suggested walking around the Copenhagen Lakes as a first date have been Danish.

Boring AF. 😂

My experience is that the "let's just go for a walk" dates tend to come when she is still a bit unsure and basically wants a low-commitment chemistry check. When there's already strong mutual interest, I've generally found that she is more willing to make an actual date out of it and do something a little more interesting.

So I don't necessarily see the walk as a male thing. To me, it's more of a "let's meet and see if you're actually worth a real date" thing.

Which is probably exactly why OP gets friend vibes from it. 😂

I honestly think that the Danish women have started seeing that as a “viable” date, because that’s what most Danish guys do 😅 So if you want to date a Dane, you have to adapt, if you know what I mean. I just chose not to lol 🙈

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.