Hop til indhold

Spontan vs. Responsiv lyst

Featured Replies

Skrevet

De herrer (og damer, hvus i lyster).

I seksologien har man grupperet hvordan mennesker oplever lyst opstå i to forskellige kategorier: spontan og responsiv (modtagelyst).

Helt kort, så er spontan lyst, den der opstår "ud af det blå", hvor man ofte ikke er opmærksom på hvad der startede det og den responsive opstår når et menneske man er tiltrukket af giver kærlig og seksuel berøring.

Videnskabelig er det påvist at langt de fleste mænd primært oplever spontan lyst og et flertal af kvinder primært oplever responsiv lyst, så i efterfølgelde skriver jeg mænd og kvinder, men læs det som mennesker der primært oplever spontan eller responsiv lyst. Jeg skriver i øvrigt ud fra min egen oplevelse af lyst, men min klare opfattelse er at mange mænd har det som jeg (formålet med opslaget er at få nuanceret, be- eller afkræftet dette)

Min første tanke er at der er en dimension af lysten, som jeg ikke synes modellen tager højde for. Når jeg oplever lyst, så er den meget lidt knyttet til min partner eller for den sags skyld en anden navngiven kvinde. Jeg kan sagtens fantasere om en bestemt og det er nærliggende at søge det opfyldt med min partner, men havde jeg muligheden, så ville en tilfældig kvinde jeg så på gaden være lige så fin og måske endda endnu mere ophidsende. I den responsive lyst tænker jeg at det er naturligt at lysten er rettet direkte imod det menneske der har vækket lysten i en. Man kunne måske kalde dimensionerne for egoistisk og relationel lyst? 🤔

Men min hovedtanke er faktisk at beskrivelsen af spontan lyst ikke er grundig nok til at kvinder ud fra den vil kunne forstå, hvordan jeg oplever lyst og derfor i min optik tit mistolker mænd generelt.

For mig er lyst ikke noget der opstår, det er noget der er der, som et grundvilkår, og som et filter, som hele mit liv leves igennem. Der skal være noget virkelig galt, hvis ikke min seksuelle lyst er i spil på et eller andet plan. Så jeg ville udvide skalaen med den allestedsnærværende lyst.

Jeg tror de fleste mænd kender til "post nut clearity", hvor man efter en udløsning pludselig føler sig mere rolig og bedre i stand til at fokusere. I min optik er det netop, den korte periode, hvor lysten er så grundigt mættet at man kan få lidt tid som "sig selv" 🤣

Jeg mødte en kvinde hen over nytår, hvor vi havde så meget sex at jeg fik et par måneders klarsyn og jeg var faktisk helt nervøs for om min lyst ville vende tilbage, da det ud over at være vidunderligt også føltes som om at jeg mistede en vigtig del af mig selv.

Jeg vil meget gerne høre jeres tanker og oplevelser 🙏

P.S. Jeg er selv 51 og til de af jer der er oppe i årene og oplever lysten på en anden måde end jeg beskriver den her, så må i meget gerne både beskrive hvordan i har det nu, men lige så væsentligt om i kan huske at det var anderledes engang.

Redigeret af Refresh

Skrevet

Ja, som mand så er man altid "interesseret" og bevidst om alle smukke/sexede kvinder der kommer forbi ens synsfelt. Medens kvinder er mere reagerende på opvartning. Og ja, når jeg har en ny kæreste, hvor alting bare spiller og man (både mig og hun) har meget lyst til sex og har sex hver dag, gerne mere end en gang, og efter nogen uger stadig næsten hver dag. Ja i den her periode af 2-3 måneder så er alt let, der er ikke så meget bekymringer, man husker at tænke på sig selv og at nyde livet, ikke en masse pligter og arbejde. Ja, men er mere "klar" og velafbalanceret i hovedet, og man ved uden at tænke over det hvorfor man lever. Ikke det andet hverdags bullshit man ellers render rundt og laver og synes man skal forholde sig til. Alle eksterne ting bliver glemt, og er ikke lige store tidsrøvere som de er i den normale hverdagen.

Og det fede er at denne nye kvinde/kæreste har det på samme måde. Nogen gang endu mere end dig. Men hendes "forhøjede" tilstand med lyst, sexualitet, ro og glæde, kommer udefra at hun oplever en ny "fremmede" mand (uden kendte ulemper) har rigtig meget lyst til hende som om hun er den smukkeste og bedste kvinde i verden. Hun tillader sig selv at læne sig mod denne mand, og hun oplever en styrke og tryghed han giver samtidigt med at han har stor lyst til hende. Det tænder hende fysisk og mentalt. Det er selvfølgelig mest en oplevelse der skabes inde i hendes hovede og som rammer hendes inderste og altid nærværende ønsker. Det går over efter omkring 3-6 måneder når hun opdager at manden ikke længere er 100% på. Og at hun måske alligevel ikke er jordens centrum. Men at manden begynder huske at der er også en verden udenfor den her sindsyge boble. Hvis begge er heldige så kan boblen være 6 måneder, men aldrig længere end 9 måneder. Så er den over, og enten har i fået et nyt barn og så starter en ny boble, eller så har i ikke fået barn og så skal i finde ud af hvordan i egentlig passer eller ikke passer sammen i hverdagen og hvilke kompromiser i egentlig gider lave for at nyde hinandens selskab. Men i har haft 3-9 fede måneder. Og du begynder at se at der også er andre smukke kvinder der kommer forbi dit synsfelt. Og hun begynder opdage at du ikke er helt uden ulemper eller fejl.

Så ja, jeg køber dit begreb om at manden har en allestedsnærværende lyst, og at kvinden har en responsiv lyst.

Det er også derfor mange lange forhold slutter ved at kvinden oplever at hun "ikke bliver set" mere, og manden opdager det ikke før hun går sin vej. Det er altid en overraskelse og et mysterium for manden. Det er fordi han glemmer at give hende input, og hun mister sin responsive lyst. For hvad skal hun respondere på, når alt kører uden særlige hændelser i hverdagen.

Redigeret af Rushton

Skrevet

Som 66-årig har jeg ikke så stærk lyst som tidligere. Jeg oplever således, at den responsive lyst er begrænset. Den spontane lyst derimod er forholdsvis stærk og kan opstå ud af det blå på de mærkeligste tidspunkter, f.eks. mens jeg ligger i sengen og gør mig klar til at sove, mens jeg ser nogle youtube-videoer.

Skrevet
Refresh skrev, for 7 timer siden:

For mig er lyst ikke noget der opstår, det er noget der er der, som et grundvilkår, og som et filter, som hele mit liv leves igennem. Der skal være noget virkelig galt, hvis ikke min seksuelle lyst er i spil på et eller andet plan. Så jeg ville udvide skalaen med den allestedsnærværende lyst.

Jeg tror de fleste mænd kender til "post nut clearity", hvor man efter en udløsning pludselig føler sig mere rolig og bedre i stand til at fokusere. I min optik er det netop, den korte periode, hvor lysten er så grundigt mættet at man kan få lidt tid som "sig selv" 🤣

Jeg er enig i din betragtning om allestedsnærværende lyst. Sådan er det også for mig.

Jeg oplever dog nogle gange “post-nut-clarity” som lidt skræmmende, fordi jeg i et kortere øjeblik (1 time eller få timer) kan blive lidt overrasket over mig selv, og over de valg jeg foretog. Hvorfor var jeg fuldstændig oppe at køre over sex for et øjeblik siden? Og var det egentlig fornuftigt, at jeg havde lavet den aftale med den pågældende? Men det går meget hurtigt over igen 😂, og så er jeg tilbage i de samme tanker/den samme lystfølelse igen.

Skrevet
Refresh skrev, for 12 timer siden:

Videnskabelig er det påvist at langt de fleste mænd primært oplever spontan lyst og et flertal af kvinder primært oplever responsiv lyst, så i efterfølgelde skriver jeg mænd og kvinder, men læs det som mennesker der primært oplever spontan eller responsiv lyst. Jeg skriver i øvrigt ud fra min egen oplevelse af lyst, men min klare opfattelse er at mange mænd har det som jeg (formålet med opslaget er at få nuanceret, be- eller afkræftet dette)

Jeg er faktisk lidt i tvivl om, om 'spontan lyst' hænger sammen med det at tænde visuelt, som rigtig mange mænd - inklusive jeg selv - gør.
Det kan det vel egentlig godt, fordi mandens lyst så at sige konstant ligger 'på spring' (spontan lyst) og popper op når manden bliver stimuleret visuelt.
Der kunne være flere plausible forklaringer på at det er sådan.

Omvendt tænker jeg, om teorien indebærer, at kvinders responsive lyst gør det nemmere for dem at 'abstrahere fra' et måske mindre heldigt udseende hos partneren.
Men samtidig også bevirker, at kvinden for det meste som udgangspunkt ikke forbinder samvær med mænd med noget seksuelt.
Kun hvis hun bliver forelsket, eller manden er meget attraktiv.
Selvfølgelig en tolkning, der er sat lidt på spidsen.
Men både burde give muligheder, men samtidig skaber store problemer - sm det beskrives i det moderne dating-liv ...

Redigeret af sneræven

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.