Hop til indhold
ensomfyr

Hvilken lande er prostitution tilladt i?

Recommended Posts

Læste forleden en artikel på Ekstra Bladet om at en skuespiller var blevet anholdt for at hyre en prostitueret.

https://ekstrabladet.dk/underholdning/udlandkendte/alene-hjemme-stjerne-daniel-stern-tiltalt-forsoegte-at-hyre-en-prostitueret/11063084

Det overraskede mig lidt for jeg havde helt klart en forventning om at dette var lovligt i USA. Det er i hvert fald et indtryk jeg har fået fra en masse amerikanske film.

Men det fik mig til at tænke på om der findes en oversigt over hvilke lande prostitution er tilladt i.

Del dette indlæg

Link til indlæg

For hvad angår USA, så er prostitution så vidt jeg ved kun lovligt i nogle enkelte counties i Nevada, ellers er det ulovligt og både kunden og den prostituerede kan komme i problemer med loven. 

Hvad angår en oversigt, kunne et bud være Wikipedia, som har meget fyldige artikler om emnet: https://en.wikipedia.org/wiki/Prostitution_by_region, der er også nogle kort over verdensdele, som kan give et overblik.

Det er dog meget mere kompliceret end som så og artiklen er egentlig totalt misvisende. For en ting er hvad der står i lovteksterne - noget helt andet er i hvilket omfang loven bliver håndhævet, hvis den da overhovedet bliver det. For eksempel er det ulovligt i Thailand, hvilket nok ikke helt stemmer overens med de i sydøstasien berejste herrer her på sidens personlige erfaringer. Dertil kommer de mange gråzoner indenfor lovgivningen i forskellige lande, hvor prostitution kan være delvist ulovligt - for eksempel den svenske model hvor det er lovligt at sælge sex, men ulovligt at købe sex... 

Redigeret af Bigstok
præcisering

Del dette indlæg

Link til indlæg

I Europa er det alene i Sverige, Norge, Island og Frankrig forbudt for voksne mennesker at købe sex af andre voksne. De nævnte lande har Europas mest strikse lovgivning, når det handler om prostitution og købesex. 

Hvis du vil ud i verden, så er google et godt sted at starte. Du skal bare spørge om det enkelte land. I spanien er der 300.000 kvinder der er prostituerede :) 

stødte på dette lille AI svar:

AI-oversigt
Prostitution er lovligt og reguleret i lande som 
Holland, Tyskland, Schweiz og Belgien (hvor det for nylig blev fuldt anerkendt som erhverv), mens det i Danmark er lovligt at sælge sex, men ulovligt at købe (modellen kendes som den nordiske model), hvilket også gælder i Sverige, Norge og Island.

--------
bare sådan at I er advaret næste gang I "trænger" (med mindre i ikke stoler på AI :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
anmelder skrev, for 8 minutter siden:

...mens det i Danmark er lovligt at sælge sex, men ulovligt at købe (modellen kendes som den nordiske model), hvilket også gælder i Sverige, Norge og Island

Viser jo igen igen at AI er noget skrammel.  Det er hverken ulovligt at købe eller sælge sex i Danmark.

/ Western

Del dette indlæg

Link til indlæg
Western skrev, for 10 minutter siden:

Viser jo igen igen at AI er noget skrammel.  Det er hverken ulovligt at købe eller sælge sex i Danmark.

/ Western

Nemlig. 

Det er i Danmark lovligt både at sælge og købe sex, men ulovligt at tjene penge på at andre gør det, for eksempel som alfons eller udlejer (https://lex.dk/prostitutionslovgivning).

I dette tilfælde har chatbotten formentlig blandet den nordiske model (gældende i Sverige mv) sammen med at Danmark også er et nordisk land. 

Stol aldrig blindt på chatbotten. Det er et fint redskab til at samle informationer med, men ikke et ufejlbarligt orakel. 

Redigeret af Bigstok
Link tilføjet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Bigstok skrev, 1 time siden:

Hvad angår en oversigt, kunne et bud være Wikipedia, som har meget fyldige artikler om emnet: https://en.wikipedia.org/wiki/Prostitution_by_region, der er også nogle kort over verdensdele, som kan give et overblik.

Tak for linket. Det var oplysende. Et par overraskelser. Jeg havde aldrig forestillet mig at det vil være ulovligt i Frankrig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Massage-testeren skrev, for 1 time siden:

Men alligevel tar skat penge fra dem der er cvr registeret :D så staten bryder loven siger du

Hehe den tanke måtte jeg lige vende med Chatgpt, for kunne det ikke være sjovt hvis man kunne anklage skat for at bryde loven.
Men desværre viser det sig at det skat gør er lovligt, chatgpt forklarede sådan her.

Det er ikke forbudt at tjene penge på noget omkring en prostitueret (fx husleje så længe det er den samme husleje som opkræves af andre), men det er forbudt at tjene penge på prostitutionen selv
Og derfor er det Skat gør lovligt, fordi de jo bare opkræver den samme "husleje" som de gør af os andre.

Redigeret af Realist

Del dette indlæg

Link til indlæg

Danmark gælder følgende grundprincipper:

Lovligt

• At sælge sex
  • At købe sex (med vigtige undtagelser, fx hvis sælger er under 18 eller udsat)

Ulovligt

• At tjene penge på andres prostitution
  • At drive bordel
  • At udleje lokaler med viden om, at de bruges til prostitution

Det sidste kaldes i loven fremme af prostitution.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...