Hop til indhold
anmelder

Ægte anmeldelser

Recommended Posts

Nu vil jeg prøve, at lave et indlæg og håbe på, at jeg ikke får startet en lavine.

Jeg vil selv mene, at jeg læser og skriver et rimeligt dansk. Når jeg sidder og læser herinde, så er der en ting som undrer mig. Jeg ved godt, at nogen mennesker er ordblinde og det er super meget i orden med mig. Deres måde og skrive på (og det skal IKKE opfattes nedladende) er glemte endelser og bogstaver der bytter plads. 

En del anmeldelser har dog en mærkelig formulering. F.eks denne, som jeg lige har sakset herinde:

---------------------

Vi begge to kunne husk alt fra første gang, det var skønt. 

Looks 9

Sted 10

Action 10

-----------------------------

jeg har en gang skrevet i en anmeldelse noget med, at google translate ikke er lavet forgæves. det indbragte mig et karantæne, men nå men ser en tekst som denne ovenover, så undrer man sig lidt. 

Er der nogen som ved, om der er en form for kontrol af anmeldelser? jeg tænker på, at en pige jo kan skrive en god anmeldese på sig selv og på den måde blive promoveret herinde. 

Måske er jeg bare for mistænksom, men hvad mener I andre ??

Del dette indlæg

Link til indlæg
anmelder skrev, for 3 minutter siden:

Jeg tror vi som udgangspunkt skal formode at anmeldelser er ægte. Det vil jo være meget vanskeligt at efterprøve.

Men indimellem støder man jo på anmeldelser, som er anmelderens allerførste indlæg her i forummet. Sådanne anmeldelser til jeg nok lige tage med et gran salt som man siger. Er det virkelig en ægte anmeldelse eller fup og fidus. Men en anmeldelse skal jo være den første. Min første anmeldelse var jo også min første. Men jeg må indrømme at jeg vil have lidt mere tillid til en anmeldelse skrevet af en med mange indlæg her på forummet.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Vi kanske skall göra som moderationen vill?

Anmäl recensionen som väcker misstanke via 'Rapportera inlägg' och beskriv i fritextfelet varför ni är misstänksamma ('Orent Trav') - jag har noterat att man brukar ta detta på allvar.

Märkliga språkfel kan vara en indikation på 'orent trav' - men betänk att alla gäster till GP inte har Danska som modersmål.  Har man inte det, är det ett äventyr att lära sig felfri Danska.   Vi kan inte ta för givet att Google Translate eller liknande verktyg har använts i 'ont uppsåt' - den kan ha varit in förutsättning för att över huvud taget kunna prestera Dansk text. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
anmelder skrev, for 47 minutter siden:

Er der nogen som ved, om der er en form for kontrol af anmeldelser? jeg tænker på, at en pige jo kan skrive en god anmeldese på sig selv og på den måde blive promoveret herinde. 

Der er ingen kontrol af de forskellige indlæg, heller ikke mistænksomme anmeldelser. Skulle de to moderatorer kontrollere alt, ville det være et fuldtidsjob for begge.
Men støder du på en anmeldelse, som du finder mistænksom, at det måske er en GP, som anmelder sig selv, så skal du blot rapportere den, så vil moderator vurdere, og slette om nødvendigt.

Det indlæg du refererer til, kan sagtens være skrevet af et ungt menneske, som synes, det er smart at bruge lige disse engelske ord om en sublim oplevelse.
Havde det været pigen selv, som havde givet karakterer her, var "looks" nok også en 10'er ;)

Redigeret af Julius
Stavefejl

Del dette indlæg

Link til indlæg

Personlig ville jeg gøre opmærksom på det, hvis jeg anvente google translate. Men jeg har også siddet temmelig meget ved en PC de seneste mange år. Andre er helt uvante med det.

Vi behersker bare ikke det skrevne sprog lige godt. Det samme gælder brugen af en PC. For - hvordan er det nu man citerer, kopierer, linker osv.  Det, synes jeg, vi skal have in mente.

Vi har en fælles interesse i pigerne. I vores officielle liv er vi givetvis en broget skare med vidt forskellige kompetencer.

Det korte af det lange: mistanke om urent trav anmeldes.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Selvfølgelig er falske anmeldelser ikke ok. Når jeg har mistanke derom, tager jeg den blot ikke alvorligt. Trykker på PYT knappen og scroller videre. Det gør livet meget lettere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
anmelder skrev, for 12 timer siden:

I det tilfælde er du for mistænksom. Du kan altid rapportere indlægget. 
Når folk udelukkende bruger følgende :positive tillægsord, "noget xxxx 12 af 10", 1eller 2 indlæg i forvejen. 
så kan man vist rolig springe over og/eller rapportere indlægget.

Der har altid været rygter om hvordan man kan få høje rabatter for en god anmeldelse herind, men så skal man vel have en profil med høj troværdighed. Jeg tror ikke meget på det.

oros skrev, for 2 timer siden:

Personlig ville jeg gøre opmærksom på det, hvis jeg anvente google translate. Men jeg har også siddet temmelig meget ved en PC de seneste mange år. Andre er helt uvante med det.

Hvorfor?  Google translate er fremragende til oversættelser - dog noget sterilt. Det er alle AI hjemmesider efterhånden.  Tjek evt 73.org for en hurtig oversigt over AI muligheder. Alle de KI oversættelser jeg har prøvet gør det fremragende. Problemet er snarere at teksterne bliver for syntaktisk perfekte.

Probator skrev, 1 time siden:

Selvfølgelig er falske anmeldelser ikke ok. Når jeg har mistanke derom, tager jeg den blot ikke alvorligt. Trykker på PYT knappen og scroller videre. Det gør livet meget lettere.

Laissez-faire holdning er da fin men så bliver hjemmesiderne værdiløse for så bliver for meget indhold falsk og manipulerende. Tryk på rapport-knappen  og surf videre.

Redigeret af aksel14

Del dette indlæg

Link til indlæg
anmelder skrev, for 14 timer siden:

Man kan starte med at læse korrektur på ens eget indlæg, alene dét ville fange en del fejlslag!

Og så er der "ordbogen" der mange gange er indbygget, derfra stammer mange fejl også, 

og til sidst er der kan det være skribenter der ikke er af dansk herkomst, men alligevel forstår at udtrykke sig skriftligt, dog med enkelte små stavefejl

Dette kunne være noget af det ovennævnte

Vi begge to kunne husk alt fra første gang, det var skønt. 

Men man forstår jo godt hvad der menes, også her forstår man hvad der menes;

men nå men ser en tekst som denne ovenover, så undrer man sig lidt. 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Et kritisk blik, lidt kildekritisk tilgang og sund fornuft så går man hurtigt fri af de fleste falske.

Jeg vil også gerne opfordre til at anmelde så der bliver ryddet ud, hvilket jeg også selv gør hvis jeg støder på en anmeldelse som “er for god til at være sand “

Del dette indlæg

Link til indlæg
aksel14 skrev, for 5 timer siden:

Laissez-faire holdning er da fin men så bliver hjemmesiderne værdiløse for så bliver for meget indhold falsk og manipulerende. Tryk på rapport-knappen  og surf videre.

Men jeg tror, at flertallet af læserne herinde sagtens kan se, hvornår noget er lidt mistænkeligt, ligesom jeg selv godt kan. Derfor bliver hjemmesiden IKKE værdiløs. Ihvertfald ikke for mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
migigen skrev, for 21 timer siden:

Man kan starte med at læse korrektur på ens eget indlæg, alene dét ville fange en del fejlslag!

Og så er der "ordbogen" der mange gange er indbygget, derfra stammer mange fejl også, 

og til sidst er der kan det være skribenter der ikke er af dansk herkomst, men alligevel forstår at udtrykke sig skriftligt, dog med enkelte små stavefejl

Dette kunne være noget af det ovennævnte

Men man forstår jo godt hvad der menes, også her forstår man hvad der menes;

Der er også en pointe i, at når man giver sig til at kritisere andres retskrivning, laver man selv fejl. Det har vist ligefrem sin egen "græske gud". Det er bedst at træde varsomt.

@aksel14 Jeg angiver, at jeg har brugt et hjælpemiddel til mit indlæg, fordi det er det mest korrekte. Det forklarer også usædvanlige ordstillinger og sære ord i sammenhængen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
oros skrev, for 4 timer siden:

Der er også en pointe i, at når man giver sig til at kritisere andres retskrivning, laver man selv fejl. Det har vist ligefrem sin egen "græske gud". Det er bedst at træde varsomt.

Så længe det er forståeligt så  ingen grund til at kritisere fordi vi alle laver fejl. Sprog udvikler sig løbende og hvad var forkert i går er korrekt i dag. Det må man leve med selvom man er lidt gammeldaws indstillet. Det er OK med stavefejl efter min mening

oros skrev, for 4 timer siden:

@aksel14 Jeg angiver, at jeg har brugt et hjælpemiddel til mit indlæg, fordi det er det mest korrekte. Det forklarer også usædvanlige ordstillinger og sære ord i sammenhængen.

Problemet mener jeg bare er at hvis sproget bliver for korrekt så vækker det mistanke. Men pyt det er jo bare holdninger vi giver udtryks for.

Del dette indlæg

Link til indlæg
aksel14 skrev, for 57 minutter siden:

Så længe det er forståeligt så  ingen grund til at kritisere fordi vi alle laver fejl. Sprog udvikler sig løbende og hvad var forkert i går er korrekt i dag. Det må man leve med selvom man er lidt gammeldaws indstillet. Det er OK med stavefejl efter min mening

Problemet mener jeg bare er at hvis sproget bliver for korrekt så vækker det mistanke. Men pyt det er jo bare holdninger vi giver udtryks for.

Jeg tænker at de færreste af os vælger at bruge tid på at læse korrektur på et opslag i et sådant forum. Jeg gør ikke. Derfor opdager jeg også ofte fejl i min opslag og sådan er det. Det ser man heldigvis også i mange andre opslag og om grunden er ordblindhed eller blot manglende korrektur er ligegyldigt. Blot vi kan forstås.

Del dette indlæg

Link til indlæg
anmelder skrev, den 1.1.2026 at 22:06:

jeg har en gang skrevet i en anmeldelse noget med, at google translate ikke er lavet forgæves. det indbragte mig et karantæne, men nå men ser en tekst som denne ovenover, så undrer man sig lidt. 

Det må skyldes din manglende indsigt/eftertanke. En maskinoversætter ville aldrig lave den slags fejl. Det sjove ved de fleste maskinoversættere er bl.a., at selvom man laver stave- og grammatikfejl på startsproget, så forsvinder de i oversættelsen - se fx dette eksempel:

image.png.9f49bea7ff43caac00f428eb1fb0a721.png

Er der nogen som ved, om der er en form for kontrol af anmeldelser?

Hvis du mistænker urent trav, kan du anmelde indlægget til en moderator, der kan tjekke nogle datamønstre. Men hvordan skulle man ellers tjekke en anmeldelse fra en anonym bruger?

Ja, du er for mistænksom. Men du er ikke bruger af maskinoversættelser, for de sætter ikke mellemrum før afsluttende tegn.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Den eneste kontrol der er herinde er fællesskabet. Vi har ingen maskemekaniske dibbedutter, der hjælper os.

Når nogle ser noget, der ser mærkeligt ud, så er den nærmeste vej en rapportknap, hvor man skriver hvorfor man mistænker noget. Men her skal man nok træde lidt varsomt. Der er mange i dette forum, der ikke behersker et bestemt sprog til perfekthed, eller har brug hjælp til stavning og derfor bruger maskiner til hjælp - og det er helt OK. ... også selvom det kan være et advarselssignal, behøver der ikke nødvendigvis at være noget galt.

Det vigtigste er en kritisk sans uden at man i trådende begynder at kritisere eller mistænkeliggøre brugere. Tænk på, at det kan være hårdt at sidde som ordblind eller hvor dansk ikke er førstesprog, have prøvet sig med at skrive en anmeldelse, for at hjælpe andre, og så får man kort tid efter en mail om at nogle har givet input og når du åbner beskeden, så får du en mental lussing fordi en anden synes at du skal mistænkeliggøres.

Er du "bare for mistænksom", @anmelder? Det tror jeg ikke at du er. Du er bare lidt selvkritisk og det er lige så sundt som at være kritisk. Det er godt at have sådanne dialoger, hvor vi alle lærer af hinanden. Det er ofte RIGTIGT svært at spotte svindlere. 

Redigeret af Stapler

Del dette indlæg

Link til indlæg

@Stapler tak :) Et sted hvor admin kunne blive bedre var, hvis man fik en tilbage melding på sine anmeldelser. Jeg læser anmeldelsen "Jeg besøg fin pige - hun bo i fin hus...." Lyder som en google oversættelse og ikke en ordblind broder :) jeg anmelder det til admin og så ville det være dejligt med et "godkendt", "tak", anmeldelse slettet" eller lignende. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
anmelder skrev, den 13.1.2026 at 17:53:

"Jeg besøg fin pige - hun bo i fin hus...." Lyder som en google oversættelse

Er det et konkret eksempel? For læs lige mit indlæg ovenfor - det lyder overhovedet ikke som en maskinoversættelse. Jeg håber ikke du trætter moderatorerne (det er ikke "admin" der ser på de anmeldelser af indlæg du laver) med meningsløse mistanker.

Redigeret af Bebop

Del dette indlæg

Link til indlæg

Vi kan desværre ikke tilbyde individuelle tilbagemeldinger til hver bruger, der sender en rapport, hver gang de gør det.

Vi gør en dyd ud af ret ofte (men ikke altid) at skrive i de enkelte tråde, når der er et indlæg, der skal have særlig opmærksomhed.

Jeg garanterer dig at vi vurderer alle indlæg objektivt. Men vi kan ikke tilbyde feedback på alle rapporter. Desværre. Vi får simpelthen for mange.

anmelder skrev, den 13.1.2026 at 17:53:

@Stapler tak :) Et sted hvor admin kunne blive bedre var, hvis man fik en tilbage melding på sine anmeldelser. Jeg læser anmeldelsen "Jeg besøg fin pige - hun bo i fin hus...." Lyder som en google oversættelse og ikke en ordblind broder :) jeg anmelder det til admin og så ville det være dejligt med et "godkendt", "tak", anmeldelse slettet" eller lignende. 

Redigeret af Stapler

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...