Hop til indhold
Rejsenetværk

Stupid svensk selvretfærdighed

Recommended Posts

Læs gerne denne fremragende kronik i Information:

Korrekt sprog kan spærre for etisk engagement

Til et festskrift for sociologiprofessor Henning Bech, der holdt afskedsforelæsning fredag, har en amerikansk social-antropolog skrevet om forskellene mellem Danmark og Sverige, når det kommer til handicappede og politisk korrekthed
1. marts 2014

Svenskerne har til elitens fortrydelse forstået at der findes et vand mellem deres Folk hem og et frit Danmark på den anden side af sundet!

Hvad de ikke har kunnet tugte os til, prøver de nu via et stadigt mere kvælende EU parlament, en intimiderende EU Kommission og en straffende EU Domstol :evil:  

Husk  det når I kan stemme til den politiske korrektheds forlængede arm dernede i Bruxelles den 25 maj :cry: 
- måske også nogle af jer der egentlig er pro EU - er ikke også I bare lidt bekymret over udviklingen?

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg

Link til indlæg

- måske også nogle af jer der egentlig er pro EU - er ikke også I bare lidt bekymret over udviklingen?

nej... jeg er ikke lidt bekymret - jeg er MEGET bekymret... nok til at jeg faktisk er blevet modstander efter 15 år som tilhænger...

Del dette indlæg

Link til indlæg

Har altid stemt nej til den politiske elites legeplads.

Politisk korekt sprogbrug stammer fra nogle selvbestaltede eksperters selvhøjtidelige ideer.

Jeg skriver muhamedaner og neger, det har jeg lært i skolen og nej, neger er ikke synonym med nigger.

Inden længe hedder en blondine vel: en kvinde med betydeligt lysere hår end verdensgennemsnittet.

En rødhåret bliver til: en person med et hår med ferrooxydfarvede toner.

Hvad vi skal kalde en skaldet mand, har jeg ikke fantasi til.

Til et festskrift for sociologiprofessor Henning Bech, der holdt afskedsforelæsning fredag, har en amerikansk social-antropolog skrevet om forskellene mellem Danmark og Sverige, når det kommer til handicappede og politisk korrekthed
1. marts 2014

Svenskerne har til elitens fortrydelse forstået at der findes et vand mellem deres Folk hem og et frit Danmark på den anden side af sundet!

Hvad de ikke har kunnet tugte os til, prøver de nu via et stadigt mere kvælende EU parlament, en intimiderende EU Kommission og en straffende EU Domstol :evil:  

Husk  det når I kan stemme til den politiske korrektheds forlængede arm dernede i Bruxelles den 25 maj :cry: 

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg

nej... jeg er ikke lidt bekymret - jeg er MEGET bekymret... nok til at jeg faktisk er blevet modstander efter 15 år som tilhænger...

Nemlig.

EU er gået fra at være et godt samhandels fælleskab, til gavn for alle.

Til en over formynderisk superstat der skal blande sig i det hele. Og for i øvrigt med ALT for stor spredning i leve standarden i dens medlems stater.

Det er på tide at vi får et EU hvor det er muligt at fravælge hvad man vil være medlem af...

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg har tidligere været klart tilhænger af EU, men jeg er efterhånden lidet begejstret.

Jeg er principielt stadig meget FOR samhandel og muligheden for at kunne bevæge sig frit imellem landene (dog uden velfærdsydelser). For de økonomisk disciplinerede lande (dvs. reelt kun ikke-katolske lande i Vest//Nord) mener jeg også at det ville være en fordel at have samme valuta. Derudover har EU faktisk gjort det helt utænkeligt at føre krig mellem de lande, som er blevet medlem.

Men problemet med EU er at det efterhånden er gået "off mission" og begyndt at være overinstitutionaliseret (OK det var temmelig bureaukratisk fra starten men det bliver kun værre og værre). Det burde handle om at give frihed til borgerne over hele Europa til at styre deres eget liv, bevæge sig frit rundt, og at de kan få nye kreative idéer til at starte virksomheder og forretningsidéer uden statslig indblanding.

Men nu er EU også begyndt at ville kontrollere vores liv og endda senest vores sexliv! (anbefalingen omkring købesexforbud). Ikke nok med at vores egen stat spilder ufattelige mængder af (vores egne) penge på overflødige detailregulering, lovkrav, forbud, kontroller og livsstil-regulering, men nu er EU begyndt at forværre problemet ved at gøre det hele endnu mere kompliceret og tungt.

Der er intet i EU som følger princippet "Keep it simple". Alt skal være så pokkers besværligt fordi at embedsmænd og politikere ikke fatter, at de ikke skal være Moder stat for os "børn" og detailstyre vores liv; men at vi faktisk er voksne mennesker, der bare vil have frihed til at vælge selv.

Hele vores nordiske statsstyre og hele EU er i princippet ved at sande til i overflødige regler og overbeskatning, og vi er på vej til at forfalde på samme måde som Romerriget forfaldt for 1600 år siden.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Er der ikke noget  med at når Europaparlamentet flytter frem og tilbage mellem Strassbourg og Bruxelles - så holder glædespigerne også flyttedag  :roll:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest gameguy

Jeg selv har også været tilhænger, men er nu det man kan kalde nødtvunget tilhænger. Der er bl.a. store problemer på socialområdet, hvor vores danske model ofte kommer i klemme i EU maskineriet. Seneste grelle eksempel er børnechecken. På grund af arbejdskraftens frie bevægelighed, kan vi ikke sådan uden videre blokere for, at børnechecken sendes ud af landet. Nu taler man om en fradragsmodel, som virkelig vender den tunge ende nedad. Det er ganske urimeligt, at vores håndsrækning til børnefamilierne nu skal komme i fare fordi den bl.a. bruges som lokkemiddel og løntrykker overfor primært østarbejdere. Ganske usmageligt og uacceptabelt! Kringlede juridiske regler jf. EU lovgivningen gør det åbenbart ikke muligt blot fx at gøre det til et krav at man skal have permanent opholdstilladelse og at børnene skal være bosiddende her i Danmark for at man kan få adgang til dette bidrag. Det er sådanne sager som gør, at man af og til føler sig som gidsel i EU systemet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest gameguy

1. marts 2014

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Har lige læst artiklen, som er fremragende og meget tankevækkende. De facto behandlingen og respekten for disse marginalgrupper er jo tilsyneladende langt bedre i Danmark selvom vi nok er lidt for grove af og til i vores sprogbrug og forældede betegnelser. Lidt morsomt med Dværgeforeningen. Jeg mener dog ikke der er grund til ligefrem at prale af, at man bruger ord såm åndsvag, neger, muhammeddaner mv. Fint at de facto forholdene i DK er på forkant, men jeg synes godt vi kan lære lidt fra udlandet om ikke at anvende forældede og nedladende betegnelser selv om det i Sverige er gået alt for vidt - nærmest lettere tragikomisk vil jeg mene!

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...