Hop til indhold
ErnstOle

Hvor går grænsen?

Recommended Posts

En nylig retssag, samt aktive tråde herinde viser, at der er en vis efterspørgsel efter psykisk syge sexarbejdere. 

Det er eksempelvis strafbart, at udnytte en anden persons sindsygdom til at skaffe sig samleje med den pågældende. Men bestemmelsen finder formentlig ikke anvendelse i købesex-sammenhæng, da det er tvivlsomt, at betingelsen om udnyttelse er opfyldt.

Derfor falder det i høj grad tilbage på den enkelte sexkøbers moral. Hvor går grænsen?

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hvis man decideret søger en som er psykisk syg eller lignende, fordi man tænder på at pigen er "Hjælpe løs" så er man satme et svin. Men ja de mænd findes jo desværre i høj grad.

Må indrømme jeg ikke har lagt mærke til en efterspørgsel herinde, tilgengæld synes jeg tit jeg ser andre ting som skræmmer mig. Og jeg væmmes ved det. Det er tit drømmen om den "lidt for uskyldige UNGE pige" der er en genganger herinde synes jeg. 

Det er jo svært at sige hvor grænsen går, for den er tydeligvis meget varieret hos den enkelte herinde.

Men for mit vedkommende er det når jeg synes kvinden/pigen ikke ser glad ud på sine annonce. Og synes det er utrolig tydeligt, når pigen ikke ligefrem ser sund og rask ud, det hænger selvfølgelig også sammen med priser imo, men det er en anden snak. Men man har lov til at tænke og bruge sin sunde fornuft, det koster ingenting. Mange vælger bare at vende det blinde øje til.

Redigeret af Crabman

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hvor grænsen går? Ja, det er et godt spørgsmål.
Hvis jeg får en fornemmelse af, at hende her kunne være handlet, tvunget til det, eller bare ikke er i det helhjertet, så styrer jeg uden om hende. Men, når det så er sagt, så kan vi jo se på mennesker, tag Nordkorea eller Theresienstadt (under Røde Kors besøg d. 23. juni 1944)  som et par eksempler, at de kan tvinges til at udvise stor glæde og livslykke, når blot de presses hårdt nok, så jeg tænker, at der bestemt er handlede kvinder der smiler på billederne, og som måske endda opfører sig "helt normalt" under gæsternes besøg.

Jeg ville ønske, at der en dag kommer mere fokus på området, så politi, SKAT og evt. en form for gadeteam får mulighed for mere mandskab og der kommer en form for koordinering, så disse piger der tvinges til det kan hjælpes.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg har selv adskillige psykiatriske diagnoser og har principielt ikke noget imod, at mennesker med diagnoser sælger sex. Et menneske med en psykisk lidelse, som sælger sex, er ikke nødvendigvis en 'hjælpeløs' person, der bliver udnyttet. Sindslidende er meget forskellige, nogle er stærke, og andre er svage og mere sårbare, og meget afhænger af, hvilke diagnoser vi taler om. Nogle er mere alvorlige end andre.

En tidligere nabo, jeg kom sammen med, solgte lejlighedsvis sex til turister og ægtepar i Kbh., men han følte sig ikke udnyttet, trods sine diagnoser.

Men når det er sagt, er jeg aldrig gået målrettet efter sex med sindslidende. Jeg har nok i mine egne problemer, men jeg oplever med mellemrum, at prostituerede, jeg besøger, fortæller mig, at de har psykiatriske diagnoser, og min psykiater har da også fortalt mig, at han har adskillige sexarbejdere som patienter.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg så for nylig en annonce fra en GP, som boede på et forsorgshjem, og skrev, at personalet var indforstået med hendes aktiviteter.

Det var helt sikkert over grænsen, og den forsvandt vist også hurtigt igen. Men der er sikkert kunder til det, desværre.

Hun så vist for øvrigt heller ikke særlig glad ud...

Redigeret af køb dansk

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hvor går grænsen?
Hvor ville det dog være nemt med en one-size-fits-all retningslinje for det. Og for meget andet.
Det er min fulde overbevisning at det er alt alt for bred en pensel at male med eller alt for sløv en kniv at bruge til at skære SÅ mange mennesker over samme kam.

Jeg husker fra scor.dk chatten i efterhånden meget gamle dage, at der flittigt blev "joket" med at borderline piger var et særligt hit fordi de søgte bekræftelse, grænser og drama. At dem der ligesom havde fanget dén idé gik specifikt efter bl.a. nyoprettede profiler der skrev på eller mellem linjerne at de bare ville ha' noget pik for at gøre kæresten jaloux. Det blev skrevet som en slags "staldtips" til de andre om hvor nemt det var at score psykisk sårbare (ordvalget var et andet) og det var een af årsagerne til at jeg forsvandt fra stedet. Det blev for svært da mine egne drengebørn blev større og lejlighedsvist stødte ind i sårbare (og især borderline-)piger for hvem livet var svært og de seksualiserede alting i håb om at finde nogen eller noget der var dét de manglede, og som eksperimenterede seksuelt med nærmest hvemsomhelst i jagten på "meningen med livet". 
Jeg har simpelthen været erstatnings-hønemor for alt for mange af disse piger (og drenge) til at jeg kan lade være med at skrive dette indlæg. Også selvom det bliver for langt for de fleste. 

Der er ingen tvivl om at det at sælge sex for NOGLE af dem der bliver i branchen længe efter de har betalt deres studiegæld af, eller har fået råd til bryllup eller bil eller fået sig frigjort økonomisk fra en eks-kæreste og har fået skabt et bedre økonomisk fundament for deres fremtid, ja da er der et ukendt antal der bliver hængende fordi de "ikke passer ind ret mange andre steder". 
Det er for nogle af dem ganske enkelt den nemmeste gren at sidde på og samtidigt være i balance med liv og økonomi, imens de selvudvikler sig på andre fronter. 
Det er bestemt også noget der for nogle af dem giver dem noget kontrol over situationen og en økonomisk formåen de ellers ville have svært ved at opnå ved almindelige jobs til laveste overenskomst lønninger. 
At det langt fra er alle der har det sådan er bestemt også tydeligt for mig efter årtier i branchen med indgående kendskab til pigerne som privatpersoner. 
Det er en skøn gren at sidde på for rigtigt mange der har det jeg kalder "pæren skruet lidt skævt i fatningen" på andre områder af deres liv. Dem finder jeg særligt charmerende, hvis det ikke er for ustabilt og kaotisk at være i deres nærhed. 
Det er dog også en særlig kombination af personlighedstræk og egenskaber der skal til for at det er bæredygtigt i længden. 

Dem der er grænsende til i praksis at være umyndige har jeg det så lidt svært med at forstå at folk ønsker at besøge. Altså de piger der har misbrugsproblemer og vil knalde hvemsomhelst for en 6-pack guldøl og en pizza når de når til efter den 10. i måneden og pengene er sluppet op. 
En af mine svigerdøtre er kommunal SKP'er (Støtte/Kontakt Person) og møder disse piger igennem sit arbejde. 
Til hende og hendes kolleger har jeg en slags kursus (det koster tæt på ingenting) hvor jeg forsøger at give dem nogle pædagogiske "manuskripter" de kan bruge når disse psykisk sårbare eller sindslidende piger og kvinder ender i uheldige situationer hvor nogle mænd med tomme løfter og trusler bliver deres "alfons-kæreste". 
Det er mere udbredt end man måske skulle tro, er mit indtryk. Det er meget nemt med sociale medier og datingsider der har flydende grænser mht. bytte eller betaling for sex. 
Før internettets tid var det disse Kvinder man kunne få en hurtig suttetur på toilettet på værtshusene for en pakke Cecil og to Grønlænder-bajere (som var en stor stærk fadøl hvor det blev droppet et shotglas med snaps i) når der ikke var penge tilbage en uge efter der var gået bistandshjælp ind. De sov på sofaer hos den sidste kunde på dagen, og blev hældt ud dagen derpå når branderten var fordampet. 
Nogle af de faste sexkøbere kunne købe eksklusivret i en uge hvis han betalte hendes regning på stedet når der var lukket for kreditten, og hun kunne sove hos ham og gå i bad og måske et par rene underbukser og en tur i vaskeriet. Det var en god byttehandel for nogle af disse Kvinder. 
En sådan kvinde gik under betegnelsen "Øl-so". Hun kunne også gøre rent for manden som en del af aftalen f.eks. En slags kort-tids-kæreste han kunne hælde ud når hun blev for besværlig. 
Ovenstående er naturligvis generaliseret mere end en smule og er fra en svunden tid.  

Ja, det er trist - sommetider. Det er dog også sådan at i de tilfælde hvor pigerne savner positiv opmærksomhed, hudkontakt og det bare ikke at være alene i sit eget selskab, måske for nogle af dem er et knald eller et blowjob værd, hvis der også kommer lidt penge i kassen. 
Hvis man har et elendigt liv, kan man måske have et elendigt liv med lidt flere penge og lidt selskab i bytte for en guffer eller en baghyler. 
Hvis alternativet er værre, omend stadig elendigt og der er meget meget langt over til den side hvor man kan sammenligne sig med livsglade mennesker, så kan det også være en slags "flugt fra virkeligheden" at man er noget for et andet menneske. Også selvom det ikke er noget hun selv finder nydelse i. 
Det er og bliver en byttehandel. Så længe det er en byttehandel hvor både sælger og køber får mere værdi ud af samværet end blot penge-transaktionen, så synes jeg personligt at man skal være forsigtig med at dømme. 
Der bør være plads til os alle. 
Når jeg med vilje identificerer og "stempler mig selv" som værende sexarbejder så er det LIGE ved siden af disse Kvinder også. Der er ingen der nogensinde skal føle at de er en "dårligere luder end mig" så at sige, hvis JEG kan bestemme det. Jeg synes bare at vi sidder på helt forskellige grene på det samme træ. De er alle som een mine kolleger, og jeg har både empati, sympati, forståelse og en favn at rumme dem i og en skulder at tude ved, uden på nogen måde at synes det er mere synd for dem at være dem end hvis de IKKE solgte sex. 

Pyha... det blev alligevel lidt følelsesladet. 
Jeg har det bare svært med at der stigmatiseres i det hele taget. 

Et ulykkeligt menneske bliver ikke nødvendigvis mere ulykkeligt af at være sexarbejder.
For nogle og måske mange, er det naturligvis sandt at det er et pissedårligt valg. For rigtigt mange er dette pissedårlige valg så også bare det mindst dårlige valg af en lang række af elendige valgmuligheder. 

Så... mærk efter om du giver hende mere værdi i jeres samvær end dine penge, er mit bedste bud på en grænse. 
Alt andet er så hamrende individuelt fra den ene relation til den anden at det nok ikke kan undgåes at stigmatisere når man taler om emnet i bred forstand. 
...synes jeg :wub:

I bedste mening som altid.
Kærligst, Eva <3

Redigeret af Eva Nadine

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg kan godt gætte mig til hvad det er for tråde der har inspireret det her indlæg.

For mig går grænsen helt klart ved at jeg fornemmer en pige ikke er i det her frivilligt, eller ikke kan overskue konsekvenserne af hvad hun laver. Den sidste kan selvfølgelig være svær, men en af de tråde jeg tænker har inspireret dig, handler jo netop om en kvinde på et bosted, som med al sandsynlighed ikke rigtig forstår konsekvenserne af hvad hun laver, der trækker jeg i hvert fald personligt stregen (nok noget før i virkeligheden).

Jeg skal ikke dømme noget, det tilkommer ikke rigtig mig, men jeg lægger personligt stor vægt på at kvinden er intelligent, god at tale med og i virker afklaret med sit valg af profession. Det er nok de vigtigste punkter for mig ved valg af GP, men det kan jo være forskelligt for alle

Del dette indlæg

Link til indlæg
Skilgannon skrev, for 9 minutter siden:

Jeg kan godt gætte mig til hvad det er for tråde der har inspireret det her indlæg.

Er det aktive tråde? 
Vil du bruge et par minutter på at indsætte links til dem, så både jeg og fremtidige læsere kan finde lidt kontekst? 
Jeg ser ingen der lige springer i øjnene, nemlig. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Eva Nadine skrev, for 6 minutter siden:

Er det aktive tråde? 
Vil du bruge et par minutter på at indsætte links til dem, så både jeg og fremtidige læsere kan finde lidt kontekst? 
Jeg ser ingen der lige springer i øjnene, nemlig. 

Jeg ville tænke det er denne her:

Der er også en tidligere en om samme pige, men hendes annonceid må have ændret sig for den kan jeg ikke lige lokalisere

Del dette indlæg

Link til indlæg
køb dansk skrev, for 1 time siden:

Jeg så for nylig en annonce fra en GP, som boede på et forsorgshjem, og skrev, at personalet var indforstået med hendes aktiviteter.

Det var helt sikkert over grænsen, og den forsvandt vist også hurtigt igen. Men der er sikkert kunder til det, desværre.

Rettelse: Det var vist den med et bosted - men i princippet det samme... ØV !!!

Redigeret af køb dansk

Del dette indlæg

Link til indlæg
køb dansk skrev, for 3 timer siden:

Det er et øjebliksbillede når vi smækker billeder i vores annoncer. 
Er det en god fotograf kan man naturligvis få et generelt indtryk af sindstilstanden baseret på flere billeder. 
Ikke at det er direkte forbundet, men som eksempel har jeg et billede jeg valgte at betale for, fordi det da det blev taget dælme ikke var sjovt at være mig lige i de minutter det tog for fotografen at få knipset det rette øjeblik. 
Han blev ved med at instruere mig i at rette ryggenn, holde det øverste ben et par cm oppe uden at støtte, så mine lægge ikke blev flade, og dreje hælen, hejse skuldrene og... SE AFSLAPPET UD! Og så... "Nej man kan se at der er hul i minkpelsen. Vi starter lige forfra" :rolleyes::lol:

Det resulterede i en reaktion til ham - vi havde en fest med at få dem taget i øvrigt skal det lige siges - og et latteranfald fra os begge som gjorde at jeg fuldstændigt kollapsede og bare flød ud og øjeblikket var tabt. 
Jeg synes det er sjovt. Jeg overvejer sommetider om jeg skal sende det til dem der ikke bekræfter deres aftale i tide, og i praksis har "cock-blocket" en anden mands mulighed for at få en fræk aftale. Indtil videre har jeg ikke gjort det. 

Min pointe er: Vores billeder er øjebliksbilleder. Dem af os der gør noget ud af at få en professionel til det, vil naturligvis have nogle flere gode at vælge imellem. En Kvinde der tager en selfie i et spejl og ikke lige tager 12 af dem og plukker det bedste ud, har måske bare ikke helt den samme forståelse for hvor vigtigt markedsføring kan være. 

Det kan måske også være et markedsførings-trick fra en eventuel "alfons" som særligt tænder på at leje sin "kæreste" ud som ønsker at tiltrække en bestemt type kunder. 
Det gør sig jo også gældende når der er tale om ikke-vanilla sex annoncer. Billeder hvor det med vilje er amatør billeder og hvor sexarbejderen er udstillet som en slags objekt f.eks. 
At sexarbejderen ikke selv altid har så meget indflydelse på hvad der eventuelt annonceres med, er nok sandt i en del tilfælde som denne tråd handler om. 
Det er jo trist i sig selv. 

Just sayin'.... at jeg forstår godt at "stemningen i billedet" siger mere end 1000 ord. Og det kommer fra een der ikke er kendt for at fatte sig i korthed :lol:

Jeg sætter også lige et af de andre ind bare for at illustrere forskellen. Det blev taget af mig selv og det sender jeg når folk spørger i en sms "Hvad har du på lige nu?" :P

JA - FUCK -small.jpeg

hvad-har-du-paa.jpeg

Redigeret af Eva Nadine

Del dette indlæg

Link til indlæg
Eva Nadine skrev, for 2 timer siden:

mange der har det jeg kalder "pæren skruet lidt skævt i fatningen" på andre områder af deres liv. Dem finder jeg særligt charmerende, hvis det ikke er for ustabilt og kaotisk at være i deres nærhed. 

Haha, herlig formulering.
Den dækker ganske mange af mine gode bekendte - især de mænd jeg kender ... 
Måske fordi jeg selv har en rem af huden ... 
Tror een af de store fordele ved det danske samfund er, at de der har 'pæren skruet lidt skævt i fatningen' og derfor måske har problemer med både arbejdsmarked og f. eks parforhold - faktisk kan leve et nogenlunde OK liv, de går ikke helt i hundene.
Jeg vil sige det på den måde, at de har råd til at behandle hinanden ordentlig, og flere af dem jeg kender gør faktisk en stor indsats for at støtte andre - også dem der virkelig har det skidt.
Hurra for excentrikerne - det er dem der driver samfundet fremad ... 

Redigeret af sneræven

Del dette indlæg

Link til indlæg
Eva Nadine skrev, for 2 timer siden:

Et ulykkeligt menneske bliver ikke nødvendigvis mere ulykkeligt af at være sexarbejder.
For nogle og måske mange, er det naturligvis sandt at det er et pissedårligt valg. For rigtigt mange er dette pissedårlige valg så også bare det mindst dårlige valg af en lang række af elendige valgmuligheder. 

Så... mærk efter om du giver hende mere værdi i jeres samvær end dine penge, er mit bedste bud på en grænse. 
Alt andet er så hamrende individuelt fra den ene relation til den anden at det nok ikke kan undgåes at stigmatisere når man taler om emnet i bred forstand. 
...synes jeg :wub:

Eva, du er simpelthen en af de klogeste kvinder jeg kender <3

@ErnstOle jeg tror du har fået et fyldestgørende svar på dit spørgsmål her.

Del dette indlæg

Link til indlæg
ErnstOle skrev, for 9 timer siden:

En nylig retssag, samt aktive tråde herinde viser, at der er en vis efterspørgsel efter psykisk syge sexarbejdere. 

Det er eksempelvis strafbart, at udnytte en anden persons sindsygdom til at skaffe sig samleje med den pågældende. Men bestemmelsen finder formentlig ikke anvendelse i købesex-sammenhæng, da det er tvivlsomt, at betingelsen om udnyttelse er opfyldt.

Derfor falder det i høj grad tilbage på den enkelte sexkøbers moral. Hvor går grænsen?

Difinationen på "psykisk syge"/sindsygdom?? hvem er de?? -hvad skal det til, for man går ind under den kategori? Hvis man er velbehandlet er man så forsat en af dem? Hvor mange sexarbejder/kunder har ikke oplevet tidligere noget som ikke var rigtigt, nogen som der gjorde dem fortræd... -f.eks. dem som tilbyder hård grænseoverskridende sex/rollespil mm. -er bleven krænket tilsvarende og af en eller anden årsag søger de tilbage til noget af det de kender til. Det er jo blevet moderne, at dyrke det ekstreme, det helt vildt grænseoverskridende indenfor næsten alt -også selv om det ikke er lovligt. Nu er ts jo "lovrytter" i en eller anden forstand. Så med hans briller på hedder det jo "at udnytte en anden persons sindsygdom til at skaffe sig samleje" Men hvem er de sindsyge? De er her og der alle vejene -det står ikke i panden på dem "sindsyg" skal vi til at diskriminere disse og forbyde dem, at arbejde som gp? (for at beskytte dem naturligvis) Er man en af dem som hele tiden føler det er en hårdfin balance om det er ok eller ikke -det man har gang i. Så kan det godt være svært. Og appeller til en sexkøbers moral er utopi -for de fleste går i den grad på kompromis med deres moral -som i øvrigt nok er dobbeltmoralsk i bedste tilfælde. 

Det man er oppe i mod er folks ligegyldighed med andre mennesker, og ens eget behov for tilfredstillelse lige meget prisen -hvis man har betalt for en "pige"/ydelse er man ligeglad hvordan "pigen" har det i mens, efterfølgende for man har jo betalt -så er man uden ansvar. Og det er ene og alene pigens ansvar at levere ydelsen. Og i øvrigt skal være klar til næste kunde der forventer det samme eller måske mere...

Tror desværre det er mange der har/får en forkvaklet opfattelse af det, at have sex med et andet menneske for penge, netop fordi de går på kompromis med, hvad de har lært, om alm. dannelse, loven og følelser osv. og på den måde mister dem selv i det -stempler ud, når de er i det -og ind til deres normale jeg, når de går.  

Det er en hård branche både for pigerne og kunderne -og bestemt skadeligt i længden...  

Redigeret af Møffe
Glemte noget

Del dette indlæg

Link til indlæg
ErnstOle skrev, for 16 timer siden:

@ErnstOle Du har fat i et meget relevant og temmelig følsomt emne, hvilket de mange svar tydeligt viser. Som flere skriver så er psykisk sygdom et lidt flydende eller flertydigt begreb, jeg mener dog at der en tendens til at overfortolke det i flere svar. Det at have en psykisk diagnose som: angst, ADHD, autisme, Aspergers eller bipolar er ikke det samme som at være psykisk syg. 

Psykisk sygdom plejer man at definere som en tilstand hvor man har svært ved, eller er ude af stand til at varetage sin hverdag på grund af en psykisk lidelse. Det kan være en eller flere af de ovennævnte diagnoser i en meget voldsom form eller en psykotisk tilstand som skizofreni. Der kan også være tale om personer med nedsatte kognitive evner som ikke er gode til, eller i stand til at foretage konsekvensvurderinger af egne handlinger eller som er lette at manipulere. Endelig kan der være tale om misbrugere der tager stoffer eller alkohol for at dulme deres symptomer eller som har fået psykiske lidelser som føle af deres misbrug eller som er så stærkt afhængige af deres misbrug at de vil gøre alt for at få stoffer eller alkohol.

Tager vi den første gruppe, så kan der der være flere GP'er som har en diagnose -det samme gælder kunderne, men som sagtens kan fungere og trives med jobbet. Tager vi den anden gruppe så mener jeg ikke at det er ok at have sex med dem for penge eller at "overtale dem til sex" da de ikke er i stand til at træffe rationelle valg eller vide hvad konsekvenserne af deres handlinger er. Jeg mener dette i meget sort/hvid forstand, for mig er det aldrig i orden af have sex med en psykisk syg med mindre der er tale om en romantisk relation, det at man betaler for sex med varer eller penge og at de siger ja er, for mig at se, ikke en undskyldning, da de grundet deres sygdom ikke er i stand til at vurdere konsekvenserne af deres tilsagn.  Det er er min egen grænse går.

Ærbødigst, DrMabuse

Del dette indlæg

Link til indlæg
ErnstOle skrev, den 13.10.2024 at 18:23:

(…)

Lidt anderledes tanker. Hvad er det for en retssag du tænker på? – det er ikke umiddelbart en sag jeg har hørt om hvor en GP er involveret.

Umiddelbart skulle man da tro det modsatte – at en klient måske helst ville undgå at besøge en psykisk syg pige. Jeg ved heller ikke, om sådan en person overhovedet ville være i stand til at kunne arbejde heller, hvis der er tale om en mere alvorlig psykisk sygdom. Måske er det mere sandsynligt, at en klient kunne være psykisk syg, men jeg ved ikke om der statistisk nødvendigvis ville være flere der end der var andre steder? Det er dog korrekt at visse former for kriminalitet kan straffes hårdere hvis de bliver udført mod f.eks. en handicappet eller psykisk syg.

drmabuse skrev, den 14.10.2024 at 11:18:

@ErnstOle Du har fat i et meget relevant og temmelig følsomt emne, hvilket de mange svar tydeligt viser. Som flere skriver så er psykisk sygdom et lidt flydende eller flertydigt begreb, jeg mener dog at der en tendens til at overfortolke det i flere svar. Det at have en psykisk diagnose som: angst, ADHD, autisme, Aspergers eller bipolar er ikke det samme som at være psykisk syg. 

Psykisk sygdom plejer man at definere som en tilstand hvor man har svært ved, eller er ude af stand til at varetage sin hverdag på grund af en psykisk lidelse. Det kan være en eller flere af de ovennævnte diagnoser i en meget voldsom form eller en psykotisk tilstand som skizofreni. Der kan også være tale om personer med nedsatte kognitive evner som ikke er gode til, eller i stand til at foretage konsekvensvurderinger af egne handlinger eller som er lette at manipulere.

(…)

Det er så vidt jeg har forstået ikke umiddelbart den faglige definition på området. F.eks. er bipolar en psykisk sygdom ligesom skizofreni. Begge er meget alvorlige – den ene vil kunne føre til f.eks. svingninger i stemningslejet og den anden til f.eks. hallucinationer – mens f.eks. depression er en mindre alvorlig psykisk lidelse. Personer der lider af bipolar eller skizofreni, ville man derfor med stor sandsynlighed kunne kalde psykisk syge, da det er meget alvorlige psykiske lidelser men personer kan selvfølgelig være i behandling etc. Jeg vil heller ikke opfordre til at kalde nogen psykisk syge etc. da det kræver en professionel at diagnosticere.

Læs f.eks. her:

https://www.nhs.uk/mental-health/conditions/bipolar-disorder/overview/

“ Bipolar disorder is a mental health condition that affects your moods … “

Igen vil jeg dog passe på med at udtale mig om, hvem der lider af det ene eller andet eller om nogen f.eks. er ude på at manipulere etc.

Der er også lige kommet en tråd om f.eks. GFE er en illusion. Er f.eks. PSE eller GFE en illusion? Det ville jeg nok ikke kalde dem mere ydelser som nogle piger kan udbyde eller en form for skuespil. Men jeg tror, at det er afgørende at huske på, at det netop er det et skuespil. Jeg ved ikke om folk altid får husket det? Som med så meget andet gælder det om at holde tungen lige i munden :)

– NorthernWolf

Redigeret af NorthernWolf

Del dette indlæg

Link til indlæg
NorthernWolf skrev, for 2 timer siden:

Det er så vidt jeg har forstået ikke umiddelbart den faglige definition på området.

@NorthernWolf Jo det er der faktisk, bare se her:  Definition af psykisk sygdom

Jeg vil heller ikke opfordre til at kalde nogen psykisk syge etc. da det kræver en professionel at diagnosticere

Godt, så ved jeg det, men nu handler tråden så om psykisk sygdom og jeg giver mit besyv med, hvad angår mit syn på det problem TS nævner.

– mens f.eks. depression er en mindre alvorlig psykisk lidelse

Ok, så først maner du til besindighed i forhold til at diagnosticere uden professionel baggrund, så rangordner du psykiske lidelser efter alvorlighed? forrygende, prøv at læse lidt op på hvor mange selvmord der skyldes dyb depression eller sammenhængen mellem depression og demens.

Igen vil jeg dog passe på med at udtale mig om, hvem der lider af det ene eller andet eller om nogen f.eks. er ude på at manipulere etc.

Læs mit indlæg igen -min pointe er at personer med psykiske lidelser som har vanskeligt ved at konsekvensvurdere situationer er lette at manipulere og jeg mener at hvis man er hos en GP der ikke virker til at være helt sig selv, virker fjern eller ikke lader til at være tilstede i situationen eller ikke lader til at kunne overskue konsekvensen af at sælge sex, så handler man ikke i god tro. Jeg forholder mig udelukkende til intentionalitet og min mening om det.

Ærbødigst, DrMabuse

Del dette indlæg

Link til indlæg
ErnstOle skrev, den 13.10.2024 at 18:23:

Men bestemmelsen finder formentlig ikke anvendelse i købesex-sammenhæng,

Hvorfor ikke? Det er §218, går jeg ud fra:

https://danskelove.dk/straffeloven/218

Nu er jeg ikke jurist, men det plejer at være afgørende om gerningspersonen har indset eller burde have indset, at der er tale om udnyttelse. Det gælder jo tilsvarende menneskehandel. Det er i mange tilfælde ikke selve handlingen men også intentionen med den, der er strafbar.

Muligvis skriver du det, fordi paragraffen ofte handler om "samtykke" i praksis, så når der har været en annonce, så har kunden ikke grund til at tro, at der ikke er samtykke? Det argument kan jeg godt følge. Altså der skal mere til for at kunden kommer i tvivl om, hvorvidt der egentlig er et samtykke fra annoncøren, fx om hun er egentlig kan gennemskue, hvad det er hun indlader sig på, eller om hun fx lider af vrangforestillinger om relationen og det hun samtykker til.

Deraf kan man let tænke, at hvis der er tegn på, at der er en "hjælper", så bør alle alarmklokker bimle.

Det var vist tilfældet for nogle år siden, med en pige, der boede på et hjem for unge voksne, hvor hun havde "en kæreste" der "støttede" hende i at sælge sex.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Bebop skrev, for 1 time siden:

Hvorfor ikke? Det er §218, går jeg ud fra:

https://danskelove.dk/straffeloven/218

Nu er jeg ikke jurist, men det plejer at være afgørende om gerningspersonen har indset eller burde have indset, at der er tale om udnyttelse. Det gælder jo tilsvarende menneskehandel. Det er i mange tilfælde ikke selve handlingen men også intentionen med den, der er strafbar.

Muligvis skriver du det, fordi paragraffen ofte handler om "samtykke" i praksis, så når der har været en annonce, så har kunden ikke grund til at tro, at der ikke er samtykke? Det argument kan jeg godt følge. Altså der skal mere til for at kunden kommer i tvivl om, hvorvidt der egentlig er et samtykke fra annoncøren, fx om hun er egentlig kan gennemskue, hvad det er hun indlader sig på, eller om hun fx lider af vrangforestillinger om relationen og det hun samtykker til.

Deraf kan man let tænke, at hvis der er tegn på, at der er en "hjælper", så bør alle alarmklokker bimle.

Det var vist tilfældet for nogle år siden, med en pige, der boede på et hjem for unge voksne, hvor hun havde "en kæreste" der "støttede" hende i at sælge sex.

Ja, det drejer sig om § 218. 
Det fremgår af lovbemærkningerne, at der skal være et moment af både udnyttelse og misbrug. Domstolene har dog fået et bredt skøn til at vurdere, om bestemmelsen er overtrådt i de konkrete sager.

Mit udgangspunkt for min påstand med et forbehold var, at det er tvivlsomt at der er tale om decideret udnyttelse, hvis den psykisk syge/mentalt retarderede modtager et rimeligt pengebeløb for samlejet. Det udelukker dog ikke, at bestemmelsen i grelle tilfælde kan finde anvendelse i et købesex-forhold, hvor der er tale om misbrug og udnyttelse.

Derudover er jeg helt på bølgelænge med dig i, at alarmklokkerne bør ringe, hvis der er en "hjælper" eller at vedkommende bor på et bosted. Det var egentlig baggrunden for tråden, da det tyder på, at sexkøbers grænser er meget forskellige, når det drejer sig om sexarbejderens psykiske tilstand. 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...