Hop til indhold

Pengeafpresning

Featured Replies

Skrevet

Hej 

Har nogle af jer erfaring med pengeafpresning fra nogle scammere? 

Jeg prøvede i går og få sat noget i stand med en dansk pige, men da der ikke blev svaret efter jeg ankom til adressen skriver de nu til mig på det opgivet nummer. De har mit fulde navn, hvilket er lidt angstprovokerende da jeg er diskret omkring mit virke, men nu beder de selvfølgelig og sindssygt beløb i "godtgørelse" er det bedst bare ikke at svare ? 

Skrevet
Peter Wilsonn skrev, 1 time siden:

Det popper op med jævne mellemrum. Som @Liv siger, så ignorer hvad der kommer fra dem, men gem det til bevisførelse, hvis det måtte eskalere.

At de beder om en urimelig godtgørelse er nok ikke nok til, at politiet gør noget, men hvis det har karakter af egentlig afpresning (fx i stil med “hvis ikke du betaler xxx kr inden en given frist, så gør vi [et eller andet]”), så er det straks mere alvorligt, og det vil politiet givetvis se nærmere på. Der er en rimelig hård strafferamme for afpresning.

Skrevet

Yep, politianmeldelse og gem alt kommunikation mellem jer, inkl. screen dump af annoncen.

Skrevet
  • Author

Altså de skriver bare at de vil gå videre med sagen, hvis jeg ikke betaler inden kl 23.00 i dag, men der står heller ikke hvor til jeg skal betale :D

Kan man anmelde anonymt? Har ligesom en hjemmefront der ikke vil være tosset med at politiet kontakter mig.

Skrevet
Peter Wilsonn skrev, for 12 minutter siden:

Kan man anmelde anonymt? Har ligesom en hjemmefront der ikke vil være tosset med at politiet kontakter mig.

Mener ikke man kan anmelde anonymt, men politiet er mere interesseret i at fange forbrydere end at ødelægge ægteskaber, så du kan nok regne med at de behandler sagen diskret.

Skrevet
Realist skrev, for 13 minutter siden:

Mener ikke man kan anmelde anonymt, men politiet er mere interesseret i at fange forbrydere end at ødelægge ægteskaber, så du kan nok regne med at de behandler sagen diskret.

Helt rigtig men kan ikke anmelde anonymt. 
dog kan man tippe politiet anonymt. 
dog sjælendt der sker noget ved at tippe politiet. 
De har ikke resurser til det. 

Redigeret af Larschristian

Skrevet

Jeg har prøvet det at blive afpresset.

Meldt det til politiet.

De har kørt en sag, vedkommen er bliver dømt men har anket sagen. 

Så bliver nogle udsat for afpresning  så meld dem til politiet, der var over 10 forhold retten skulle tage stilling til. 

Skrevet
Peter Wilsonn skrev, for 4 timer siden:

Altså de skriver bare at de vil gå videre med sagen, hvis jeg ikke betaler inden kl 23.00 i dag, men der står heller ikke hvor til jeg skal betale :D

Du kan sende dem en mail med alle beviser og en beskrivelse af hvad der er sket.

Tilføj dit navn, adresse og personnummer, og hvis du er tilmeldt eboks så modtager du yderligere info hvis de enten dropper at efterforske sagen eller hvis de går videre med den. Er du ikke tilmeldt eboks, får du brev hjem.

Skrevet
Peter Wilsonn skrev, for 8 timer siden:

Hej 

Jeg prøvede i går og få sat noget i stand med en dansk pige, men da der ikke blev svaret efter jeg ankom til adressen skriver de nu til mig på det opgivet nummer. De har mit fulde navn, hvilket er lidt angstprovokerende da jeg er diskret omkring mit virke, men nu beder de selvfølgelig og sindssygt beløb i "godtgørelse" er det bedst bare ikke at svare ? 

Interessant indlæg.

Jeg tror desværre, at vi nok kan se lidt mere af det her for tiden, altså “svindel” eller forsøg på netop at lokke penge ud af folk på den ene eller anden måde. Det skriver jeg da markedet måske stadig ikke helt er kommet sig efter en periode med bl.a. inflation.

Det kan jo tage mange forskellige former. Typisk vil de nok mest være ved udenlandske GP’er og evt. bagmænd/pimps der står bag det. Det er nok sjældent, at man hører om direkte afpresning, som du nævner, da det vil være meget nemt f.eks. at anmelde.

Men det kunne være noget i retning af falske annoncer, falske billeder, at du pludselig har fået en ydelse som du aldrig har bedt om eller kender til som du pludselig skal betale for, lige pludselig er du anklaget for at have gjort noget mod en pige eller lignende etc.

Du skriver de har dit navn. Tro mig det ville være det mindste – de kan have adresse, telefonnummer, private oplysninger etc. Og ja, de kan true med at dele oplysninger men det kan også være værre end det

Det bedste er uanset nok netop aldrig at betale.

Som at andet medlem skriver:

Liv skrev, for 8 timer siden:

Ja, du skal ikke svare. Meld dem til politiet i stedet.

Om du dog vil svare er op til dig – det kan man jo godt gøre hvis man er til det. Men du må aldrig betale eller gøre som de beder dig om.

Tal højt og anmeld, anmeld, anmeld. Vær dog opmærksom på, at afpresning sjældent er så direkte, som du beskriver, så det kan gøre det meget svært at håndtere. Plus dem der gør det typisk altid er et skridt foran dig – det synes jeg dog ikke skal være et argument for ikke at forsøge at gøre noget :)

/TheLion

Redigeret af TheLion
Korrektur mm.

Skrevet

* Og det er selvfølgelig politiet, man bør anmelde den slags til.

Og når skriver tal højt, så mener jeg selvfølgelig, tal højt om det, altså svindel. Der kom vist også lige et mellemrum/indryk for meget før i kommentaren :)

/TheLion

Redigeret af TheLion

Skrevet
Peter Wilsonn skrev, for 20 timer siden:

https://annoncelight.dk/showad/406024

Linket til dem der vil hoppe over oplevelsen.

Fjong bortset fra trusle annoncer ofte sletter deres annoncer. 

Check evt OG ANMELD tlfnr på 180

Bloker dem hvis du ik har nerver 

Hold linien åben hvis du vil annelde ift flere beviser 

Gæt: sædvanlig trussel ala 'you've wasted our girls time blablabla.....'

Samme tråde 5-10 gange i 2024

Enten private par//personer eller mere organiseret scams ud fra devisen, at trusler ligesom lokkemad, bare beviseligt får en del mennesker til at overføre penge

Don't!

Tag det helt roligt. Og endnu mere hvis du adrig har noget i klemme som de har foto af dig, nummerplade etc. 

Skrevet
  • Author
nillerniller skrev, for 4 timer siden:

Fjong bortset fra trusle annoncer ofte sletter deres annoncer. 

Check evt OG ANMELD tlfnr på 180

Bloker dem hvis du ik har nerver 

Hold linien åben hvis du vil annelde ift flere beviser 

Gæt: sædvanlig trussel ala 'you've wasted our girls time blablabla.....'

Samme tråde 5-10 gange i 2024

Enten private par//personer eller mere organiseret scams ud fra devisen, at trusler ligesom lokkemad, bare beviseligt får en del mennesker til at overføre penge

Don't!

Tag det helt roligt. Og endnu mere hvis du adrig har noget i klemme som de har foto af dig, nummerplade etc. 

Har ingen billeder eller noget hvad jeg ved af. "Hun" spurgte efter et, men der var jeg kørt og de skriver aftalen var jeg skulle betale i receptionen, hvilket jeg aldrig nåede til da hun ikke svarede mig. 

Det eneste de har er mit fulde navn og det er da egentlig ret skræmmende... Så fra nu af tror jeg at jeg køber taletidskort og bruger kun det fremad, som ekstra simkort :) 

Heldigvis har jeg navne og adressebeskyttelse.

Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.