Hop til indhold

Hvordan får jeres børn tid til lektier?

Featured Replies

Skrevet

Når jeg tænker på hvordan sunde fritidsaktiviteter, så som sport og klubber konkurrerede om børn og unges tid til lektier og læring før internettet.

Hvordan får jeres børn tid til lektier og læring med alle de timers skærmtid hver eneste dag.

Døgnet har kun 24 timer, og et og andet må det vel være på bekostning af at unge mennesker bruger så meget til på at glo på deres telefoner.

Er det slut med at være fysisk aktiv og med at dyrke sport?

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Skrevet

så glad for jeg så den lå under hyggesnak. Da jeg så overskriften tænkte jeg "WTF".. haha. 

Hvor jeg holder til er der sku rigeligt at lave for børn, rigtig mange går til fodbold og flere og flere er begyndt at gå til Padel tennis. Tror nu ikke det er slut, tror bare forældrene skal stramme sig lidt op og lade være og give deres 8 årige en IPAD og diverse. Men nu om dage kan barnet på 10 år jo efterhånden anmelde sine forældre for ikke at give ham en ny telefon og det vil faktisk blive taget seriøst. Med tiden som vi er i med alt det der sker rundt omkring og alt det der "jeg identificere mig som diverse", hvor der er 5000 ting at vælge imellem, så vil jeg mene det er mere vigtigt NU end nogensinde at overtale sine børn til sportsgrene og diverse, for internettet giver især unge mærkelige ideer. Så faktisk et ganske fint spørgsmål. 

Skrevet

Jeg ved ikke hvordan de gør nu , men mine egne , de skulle lave lektierne før fornøjelse, desuden fik de x antal timer om ugen til computer , som de så kunne forvalte og når der ikke var flere , så var det bare ærgeligt. 
sporten kom altid efter lektierne. 

i dag tror jeg desværre der går for meget teknologi i den, i form af alverdens sociale platforme , men jeg tror også det handler om opdragelse . 
i dag er mine “børn” slut 20’erne og Start 30, de har for mig at se, et afbalanceret forhold til teknologien . 
ingen af dem bruger FB mere, de har det men bruger det ikke,  faktisk er de næste helst fri for de sociale medier , hvilket jeg også tror bliver en ting om 5 års tid . De “gamle “ dyder vender stille og roligt tilbage . 

Skrevet

Er glad for jeg var barn/ung i 70-80 erne , hvor skærmen ikke var en mulighed.

Der mødtes man ansigt til ansigt og talte med hinanden, fritiden blev brugt på den lokale boldbane, hvor der sagtens kunne samles 20-30 børn. Skærmen har taget alt alt for meget magt i dag , skærmen har ført flere negative ting med , end positive.

Skrevet

Børn lever mere systematisk i dag. Længere skoledage, flere fritidsaktiviteter som de dyrker systematisk. Pauserne bruger de på deres devices, der hvor vi sad ved skrivebordet og dimsede med småting eller der hvor vi bare var dovne og ustruktureret elller havde travlt med ikke at vise vi var gode til noget. For det var nørdet. Vi skulle være langhåret, afslappet og ustruktureret. 

Jeg tror ikke den ene tid er bedre end den anden. Det er klart jeg også funderer over at der ikke længere bliver spillet rundbold på vejen, men samtidig må jeg konstatere at de unge er bedre til at at tale følelser, have styr på deres krop og sundhed og nå deres mål. 

når det er sagt tror jeg de fleste af os alle kunne have glæde af at bruge lidt mindre tid på vores telefon. Men dert tror jeg skal justeres ved selvjustits og ikke strenge regler. 

Skrevet
Rejsenetværk skrev, for 4 timer siden:

Når jeg tænker på hvordan sunde fritidsaktiviteter, så som sport og klubber konkurrerede om børn og unges tid til lektier og læring før internettet.

Hvordan får jeres børn tid til lektier og læring med alle de timers skærmtid hver eneste dag.

Døgnet har kun 24 timer, og et og andet må det vel være på bekostning af at unge mennesker bruger så meget til på at glo på deres telefoner.

Er det slut med at være fysisk aktiv og med at dyrke sport?

Venlig hilsen
Rejsenetværk

overvejer du at få børn rejse :D ?

Skrevet

Som om at ALLE børn dyrkede sport i de gode gamle dage, og det kun er nu de er indenfor, med deres onde skærme. :D

Skrevet

Et underligt spørgsmål... gætter på at du ikke selv har børn. 

De laver deres lektier i skolen eller om aftenen - det er på ingen måde et problem. 

Redigeret af Ridolfo

Skrevet

Uhmmmm.....jeg beder dem om at gøre det....??.....en typisk korrespondance foregår sådan her:

- 'Har du nogle lektier for i denne uge som ikke står på Aula?'

(Svare ja)

- 'Ok, Du skal i bad, du skal læse 20 min og du skal lave lektier - hvad vil du gøre som det første?'

(Svare læse)

- 'super fint, så slukker jeg lige tv'et og arbejder selv på min computer imens'

Skrevet
  • Author
Ridolfo skrev, for 2 timer siden:

Et underligt spørgsmål... gætter på at du ikke selv har børn. 

De laver deres lektier i skolen eller om aftenen - det er på ingen måde et problem. 

Ja jeg har ingen børn og jeg får heller ingen.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Skrevet

Tja @Rejsenetværk godt klogt spørgsmål, nu er det jo et stykke tid siden jeg havde skolesøgene børn, men der var regler. For tv og gameboy - senere comodore 64, og pacmann lektier og alle mine børn gik til mindst to fritidaktiviteter - en sport og en med “ anden udvikling” musik spejder en enkelt “gik til politik” (KU) i dag har de selv børn og giver frihed ansvar indenfor i forvejen afstukne rammer, mine børnebørn går til basket - fodbold - atletik, spejder og svømning, når jeg siger facebook, spørge de hvorfor - de kan snappe tiktoke og insta og X, men de er ikke så aktive, og de ser “lidt ned”på klassekammerater der opdages i at snyde med chat gbt AI open - forældre det giver deres børn ansvar opdragelse værdier rammer og frihed og har positive realistiske forventninger, får “verdens børn”  - de når deres lektier, hvis de lærer at have “orden i sagerne”

bh

Bødlen

Skrevet

Mine børn fandt selv ud af det. Hvornår og hvordan de lavede lektier, hvilke fritidsaktiviteter de ville gå til og hvad de ellers ville.

Vi fulgte med og kørte, når der var behov. 

Det ser ud som om de klarer sig ok, både menneskeligt, familiemæssigt og på jobmarkedet.

Skrevet
Slowman skrev, Lige nu:

Mine børn fandt selv ud af det. Hvornår og hvordan de lavede lektier, hvilke fritidsaktiviteter de ville gå til og hvad de ellers ville.

Vi fulgte med og kørte, når der var behov. 

Vi voksne havde ikke så mange andre interesser - egen tid eller behov for selvrealisering, mens vi havde børn hjemme var fritiden noget vi delte med dem. Vi fiskede, gik ture, camperede. Besøgte venner og familie.

Det ser ud som om de klarer sig ok, både menneskeligt, familiemæssigt og på jobmarkedet.

Skrevet

Her i mit område er de fleste skoler lektiefrie.. Det har mine børns skoler da været de sidste mange år:ph34r:.. Skolerne er måske mere bevidste om at de jo netop er der for at uddanne børnene.. 

Skrevet
Bødlen skrev, den 18.5.2024 at 22:19:

Tja @Rejsenetværk godt klogt spørgsmål, nu er det jo et stykke tid siden jeg havde skolesøgene børn, men der var regler. For tv og gameboy - senere comodore 64, og pacmann lektier og alle mine børn gik til mindst to fritidaktiviteter - en sport og en med “ anden udvikling” musik spejder en enkelt “gik til politik” (KU) i dag har de selv børn og giver frihed ansvar indenfor i forvejen afstukne rammer, mine børnebørn går til basket - fodbold - atletik, spejder og svømning, når jeg siger facebook, spørge de hvorfor - de kan snappe tiktoke og insta og X, men de er ikke så aktive, og de ser “lidt ned”på klassekammerater der opdages i at snyde med chat gbt AI open - forældre det giver deres børn ansvar opdragelse værdier rammer og frihed og har positive realistiske forventninger, får “verdens børn”  - de når deres lektier, hvis de lærer at have “orden i sagerne”

bh

Bødlen

Lyder meget fornuftigt. Måske liiiige med undtagelse af at se ned på de kammerater, der er smarte nok til at bruge alle forhåndenværende teknologier til at løse opgaver.....  Det er jo nok et religions-spørgsmål. Enten mener man det er "snyd" ellers mener man det er hjælp. Jeg hører til sidste kategori. De skal selvfølgelig ikke "copy-paste", men inspiration - og lidt mere end det - ser jeg ikke som noget dårligt. De der mener dét, bør afmontere GPS i bilen og bruge deres stedssans, smide PC'en på genbrugspladsen og skrive breve i hånden, undgå deres Vejr-App på telefonen og mærke efter på albuen. AI overlever både lærerne og forældrene. Omfavn det eller bliv efterladt på perronen. Toget kører.

Skrevet

AI generer ikke læring eller kritisk sans - inspiration kan fås ved hjælp af  bøger når børn er unge og har taget en uddannelse kan de bruge AI alt det de vil - jeg vil nødigt til en kirurg der lige skal undersøge via AI hvordan der skal opereres. Eller enig teknologi skal bruges, men med kritisk sans og fornuft.

Skrevet
Bødlen skrev, for 2 timer siden:

AI generer ikke læring eller kritisk sans - inspiration kan fås ved hjælp af  bøger når børn er unge og har taget en uddannelse kan de bruge AI alt det de vil - jeg vil nødigt til en kirurg der lige skal undersøge via AI hvordan der skal opereres. Eller enig teknologi skal bruges, men med kritisk sans og fornuft.

AI genererer masser af læring (jeg skrev der ikke skulle copy/paste), men du har ret. Ikke kritisk sans. Og netop dét burde skolen så lære børnene. For AI er kommet for at blive. Hvis de lærer noget som helst ved hjælp af bøger, vil jeg mene de falder bagud allerede i skolen - og at det kun bliver værre derfra. 

Hvis der er tvivl, så mener jeg jo heller ikke at en kirurg skal undersøge HVORDAN der skal opereres vha AI inden han går i gang. Jeg er ret sikker på at kirurgen bliver afløst af AI inden længe. Husk på at AI er når "maskinen" kan overtage beslutningen fra et menneske og det vi forsøger at gøre, ér at AI bliver bedre til rationelle beslutninger end mennesker. AI er ikke et "opslagsværk" for kirurger, egentlig.

Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.