Hop til indhold
Guest Liderligfyr

Formuleringer

Recommended Posts

Guest Liderligfyr

Er det mig, eller går man nogengange for højt op i formuleringer istedet for essensen i indlægget/tråden???

 

Oplever af og til, nogen drejer det jeg skriver i en meget underlig retning.... ok måske hvis man analyserer hver sætning kunne det give den fortolkning, men hvis man ser indlægget i helhed, så kan man sagtens se, det ikke er det der menes. 

 

Jeg ser det ofte,  også ved andre, hvor det fører til noget mudderkast. Er det så vigtig, hvordan tingene er formuleret? er det underholdende at afspore en tråd fordi man kan sætte en finger på formuleringen? er det nødvendig? hvis man er i tvivl kan man jo spørge hvad personen mener.....

Del dette indlæg


Link til indlæg

Er det mig, eller går man nogengange for højt op i formuleringer istedet for essensen i indlægget/tråden???

 

Oplever af og til, nogen drejer det jeg skriver i en meget underlig retning.... ok måske hvis man analyserer hver sætning kunne det give den fortolkning, men hvis man ser indlægget i helhed, så kan man sagtens se, det ikke er det der menes. 

 

Jeg ser det ofte,  også ved andre, hvor det fører til noget mudderkast. Er det så vigtig, hvordan tingene er formuleret? er det underholdende at afspore en tråd fordi man kan sætte en finger på formuleringen? er det nødvendig? hvis man er i tvivl kan man jo spørge hvad personen mener.....

 

om formuleringen er vigtig.... JA... hvor vigtig den er afhænger helt af emnet :) 

 

hvis det handler om at få en snescooter ud af en inde-sneet hytte i Canada - så tror jeg ikke formuleringen er afgørende *gg* hvis det handler om meninger om og holdninger til sine medmennesker - så bliver formuleringen pludselig meget afgørende, fordi det prikker til noget som alle har en mening om

 

man er som afsender af et budskab altid 110% ansvarlig for hvordan budskabet modtages... og hvis det handler om noget hvor den mening man lægger for dagen kan tolkes eller direkte læses som værende noget der falder uden for etablerede normer - så er formuleringen afgørende.. 

 

pointen er: man skal tænke sig om inden man skriver... og hvis rigtig mange folk føler sig trådt på - så har man enten været ubetænksom hvilket man så blot kan skrive i næste indlæg eller også har man gjort det med vilje og i såfald er man et dumt svin fordi man bevidst træder på andres følelser... 

 

nogle er mere folsomme end andre og selvfølgelig skal der være en balance mellem budskab og modtagelse... men den balance er ikke svær at finde.. så essensen er blot en anelse omtanke når man skriver :) 

 

just my 10 cents

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

 

man er som afsender af et budskab altid 110% ansvarlig for hvordan budskabet modtages... og hvis det handler om noget hvor den mening man lægger for dagen kan tolkes eller direkte læses som værende noget der falder uden for etablerede normer - så er formuleringen afgørende.. 

 

Her er du godt nok helt ude over kanten, søde.

 

1½ milliard muslimer føler sig krænkede over en tegning og enhver form for kritik, hele den politisk rødigale fløj i Politikken segmentet ligeså, er det mit problem, som jeg skal tage i betragtning, når jeg tager afstand fra æresdrab?

 

De svenske medier giver udtryk for, at Haribos lakridser er diskriminerende, skal jeg tage hensyn til det, når jeg har lyst til en Zulu eller lignende?

 

Som selvstændigt menneske skal man give udtryk for, hvad man mener og tænker og stå ved det uden hensyn til hvad der her og nu er opportunt overfor folk, der har gjort det til en livsopgave at blive krænkede over alt, der tænkes kan!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Liderligfyr

Her er jeg lidt på Linie med Onslow..... først har modtageren absolut også et ansvar..... og hvis man skulle tænke på hver enkelt læsers følelser og normer, ja så kan man ikke skrive alverden. 

 

Men nu er det faktisk ikke det jeg tænker på :smile:

 

F.eks Århuselsker.... der reagerer på, der i en annonce bliver skrevet " få en pige bragt til døren" hvor han synes, at få en pige bragt til døren, er en tingliggørelse af pigen. Jo hvis man analyserer det, så kan det godt opfattes sådan! MEEEEEEENNNNNN hvis man vil, kan man sagtens forstå essensen i, du har mulighed for, der kommer en sød pige og besøger dig. Så formuleringen giver et problem

 

eller 

 

vi har en diskution, om det kan lade sige gøre, at alle lande i verdenen kan blive enige om, at beskatte de 85 rigeste i verdenen, hvor jeg skriver:

 

Der er en problemstilling i, hvem de 85 rigeste er. Nogle af dem er diktatorer andre af dem er Kinesere, så sandsynligheden for det kan gennemføres er praktisk talt ikke eksisterende.

 

hvorved filosoffen svarer:

 

Kan iøvrigt rigtig godt lide, at du fremfører, at være kineser er ligeså forfærdeligt som at være diktator  :wink:

Og når der er mere end 1 mia. kinesere, og de alle - hver og en - skulle være lige så grumme som Sadam Hussien eller Adolf Hitler, så kan jeg godt forstå, hvorfor nogle mennesker går rundt med angst-problemer.  :lol:  :lol:

 

selvom om kan analysere sig frem til denne påstand, da jeg skriver "kinesere" og ikke udpensler det med, at nogle af verdens rigeste kommer fra Kina og så vil landet/regeringen Kina ikke være med til det, da den Kinesiske regering almindeligvis ikke forærer alverden væk. Det kunne være formuleret anderledes, men man forstår godt essensen i det, og den havde filosoffen også forstået. Så synes jeg det er unødvendig at komme med sådan en kommentar, at jeg skulle mene det, selvom det er afsluttet med smileyer.

 

Dette er bare et par eksempler, der findes rigtig mange...... meget af mudderkastet og konflikterne opstår pga små "fejl" i formuleringerne, som folk vælger at dreje i en underlig/unødvendig retning.

 

Redigeret af Liderligfyr

Del dette indlæg


Link til indlæg

Her er du godt nok helt ude over kanten, søde.

 

1½ milliard muslimer føler sig krænkede over en tegning og enhver form for kritik, hele den politisk rødigale fløj i Politikken segmentet ligeså, er det mit problem, som jeg skal tage i betragtning, når jeg tager afstand fra æresdrab?

 

De svenske medier giver udtryk for, at Haribos lakridser er diskriminerende, skal jeg tage hensyn til det, når jeg har lyst til en Zulu eller lignende?

 

Som selvstændigt menneske skal man give udtryk for, hvad man mener og tænker og stå ved det uden hensyn til hvad der her og nu er opportunt overfor folk, der har gjort det til en livsopgave at blive krænkede over alt, der tænkes kan!

 

Første røde markering: 

 

Nu har muhammedtegningerne og dit forhold til æresdrab ikke noget med hinanden at gøre... MEN!! mht de tegninger - der valgte avisen at træde 1½ mia mennesker over tæerne...  med fuldt overlæg 

 

Personligt er jeg ikke modstander af Islam som religion, men jeg er DYB modstander af religionens praksis vedr behandling af kvinder og ISÆR deres praksis ifht at gå i krig i Allahs navn, hvorfor jeg bakker op om avisen og de eventuelle konsekvenser der måtte være.... men kun derfor!!

 

Men det ændrer ikke på, at avisen i meget højere grad skulle have tænkt sig om ifht forberedelse på reaktionerne.... UANSET at jeg mener det var ok at printe de tegninger med det budskab FORDI vi har ytringsfrihed - så ændrer det ikke på at jeg synes det var DUMT!!!  Det var i min optik et uigennemtænkt valg at printe dem...  

Det er min mening at ytringsfriheden fordrer et ansvar... og jeg vil mene det kan debatteres om avisen forvaltede det korrekt...  der er jeg noget mere forbeholden!

 

2. røde markering: 

 

jeg ved ikke om DU personlig skal tage hensyn til noget der ikke kommer dig ved medmindre du er reklameansvarlig hos Haribo - men jeg mener at Haribo bør undersøge HVORFOR svenskerne mener de er diskriminerende, og så må de træffe et valg om de vil efterkomme svenskerne eller ej... 

 

at efterkomme et mindretal på bekostning af et flertal kan altid debatteres hvorvidt det er smart - men debatteres skal det... for vi skal alle kunne være her og der bør findes en balance!!

 

3+4 røde markering

 

nej - man SKAL ikke ... man er på ingen måde forpligtet til at trampe rundt på folk uden hensyntagen til hvem de er og hvad de føler...  man KAN vælge at gøre det hvis man er et røvhul der er ligeglad med andre... 

 

alternativt kan man vælge at bruge hovedet, tænke sig om og producere en formulering der gør at flest muligt modtager budskabet uden at blive hverken positivt eller negativt påvirkede

 

 

Man kan sagtens skrive sin mening på en måde så alle forstår det og færrest muligt bliver krænket - og ytringsfriheden er faktisk tænkt på det grundlag...  

 

Problemet er at lovens (ytringsfrihedens) bogstav vs lovens ånd er 2 meget forskellige ting... og alle verdens egoister gemmer sig bag ytringsfriheden med det argument at det giver carte blanche til at sige hvad man vil hvordan man vil... 

 

og hvis der er noget der er i strid med ytringsfrihedens ånd - så er det den slags adfærd.... og det er misbrug af et privilegie den slags personer aldrig skulle have haft til at begynde med 

 

mvh

Jasmin

Del dette indlæg


Link til indlæg

man er som afsender af et budskab altid 110% ansvarlig for hvordan budskabet modtages... og hvis det handler om noget hvor den mening man lægger for dagen kan tolkes eller direkte læses som værende noget der falder uden for etablerede normer - så er formuleringen afgørende.. 

 

 

 

Her er du godt nok helt ude over kanten, søde.

 

 

Onslow, det er Jasmin, som har ret.

 

I kommunikation er der et par grundsætninger.

 

1. Det er afsenderen, som bærer ansvaret for, at tale og skrift bliver opfattet rigtigt.

 

2. Afsenderen, skal tilpasse sit budskab, til den som er modtager.

 

Det sidste er nok det sværeste i et forrum som EG :cry:

 

For nogle mener, at luder, kusse, røvhul, pik og patter er de rette ord,

mens andre mener, at det bør hedde glædespige, mis, græsk, lille Ole og bryster.

 

Men venlig hilsen

:geek:

Del dette indlæg


Link til indlæg

om formuleringen er vigtig.... JA... hvor vigtig den er afhænger helt af emnet :)

 

hvis det handler om at få en snescooter ud af en inde-sneet hytte i Canada - så tror jeg ikke formuleringen er afgørende *gg* hvis det handler om meninger om og holdninger til sine medmennesker - så bliver formuleringen pludselig meget afgørende, fordi det prikker til noget som alle har en mening om

 

man er som afsender af et budskab altid 110% ansvarlig for hvordan budskabet modtages... og hvis det handler om noget hvor den mening man lægger for dagen kan tolkes eller direkte læses som værende noget der falder uden for etablerede normer - så er formuleringen afgørende.. 

 

pointen er: man skal tænke sig om inden man skriver... og hvis rigtig mange folk føler sig trådt på - så har man enten været ubetænksom hvilket man så blot kan skrive i næste indlæg eller også har man gjort det med vilje og i såfald er man et dumt svin fordi man bevidst træder på andres følelser... 

 

nogle er mere folsomme end andre og selvfølgelig skal der være en balance mellem budskab og modtagelse... men den balance er ikke svær at finde.. så essensen er blot en anelse omtanke når man skriver :)

 

just my 10 cents

 

Jasmin, jeg har givet dig en "Like" for ovenstående indlæg pga. pointen samt den gode vilje... :wink:

Men lige som Onslow er jeg uenig i påstanden: "...man er som afsender af et budskab altid 110% ansvarlig for hvordan budskabet modtages..."

Dels kan ansvarlighed iflg. Damgaards røde regnebog aldrig overstige 100%(!) dels er det jo fuldstændig umuligt i sine skriftlige indlæg - som andre også nævner - at tage højde for den forskellige baggrund, tusindvis af Eroguide brugere møder frem til debatten med.

Med mindre man altså opnår enighed om, at enhver skribent til hver en tid tager sit udgangspunkt i absolut "laveste fællesnævner"...og det ville nok ende op med at blive et ret kedeligt forum, så :)

Din teori/påstand er tættere på sandheden i en 1-1 kommunikation, hvor det er underforstået, at de 2 involverede kommunikations-partnere kender hinanden eller burde kende hinanden, men i et debatforum med nærmest uendeligt mange brugere, er det umuligt at undgå ind imellem at blive misforstået af enkelt individer.

Også selv om man har gjort alt for at leve op til sin "afsender-ansvarlighed" :!:

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

hvis man er i tvivl kan man jo spørge hvad personen mener.....

Hvis man læser et indlæg, og er af den overbevisning, at man har forstået indlægget, så vil man normalt ikke begynde at spørge ind til hvad forfatteren mener. Man vil derimod svarer på indlægget, i den tro, at man har forstået indlægget.

Det må være forfatterens ansvar, at foretage korrektion, hvis en læser har læst forfatterens indlæg på en - i forhold til forfatterens intention - forkert måde.

Personligt synes jeg ikke, at det har noget med mudderkastning eller afsporing af debatter at gøre. Derimod mener jeg, at det er helt naturligt i en debat, at mennesker via kommunikation/samtale forsøger at forstå hinanden.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tja, søde Jasmin,

 

den, der graver en grav for andre og så videre.

 

nej - man SKAL ikke ... man er på ingen måde forpligtet til at trampe rundt på folk uden hensyntagen til hvem de er og hvad de føler...  man KAN vælge at gøre det hvis man er et røvhul der er ligeglad med andre.

 

 

Hvis man ikke er enig i dine politisk korrekte betragtninger, så er man et røvhul, der er ligeglad med andre.

 

I sandhed et udtryk for respekt for anderledes tænkende, som, hvis ikke de var fortrolige med at blive påduttet et usympatisk menneskesyn, let ville føle sig krænkede.

 

God dag til dig og alle herinde, jeg vil ud og nyde det fine vejr, og håber ikke, at nogen vil føle sig krænket af det. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Onslow, det er Jasmin, som har ret.

 

I kommunikation er der et par grundsætninger.

 

1. Det er afsenderen, som bærer ansvaret for, at tale og skrift bliver opfattet rigtigt.

 

2. Afsenderen, skal tilpasse sit budskab, til den som er modtager.

 

Det sidste er nok det sværeste i et forrum som EG :cry:

 

For nogle mener, at luder, kusse, røvhul, pik og patter er de rette ord,

mens andre mener, at det bør hedde glædespige, mis, græsk, lille Ole og bryster.

 

Men venlig hilsen

:geek:

nu hedder min alså STORE PEDER med blødt d

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

 

Hvis man ikke er enig i dine politisk korrekte betragtninger, så er man et røvhul, der er ligeglad med andre.

 

 

Det hjælper åbenbart for dig Onslow at slå under bæltestedet, når du ikke er enig. Og bare fordi du synes de  synspunkter er politisk korrekte ændre det ikke på at Jasmns argumentation er velunderbygget og korrekt - i modsætning til din som kommer med et person angreb der for mig ironisere Jasmins indlæg.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tja, søde Jasmin,

 

den, der graver en grav for andre og så videre.

 

 

Hvis man ikke er enig i dine politisk korrekte betragtninger, så er man et røvhul, der er ligeglad med andre.

 

I sandhed et udtryk for respekt for anderledes tænkende, som, hvis ikke de var fortrolige med at blive påduttet et usympatisk menneskesyn, let ville føle sig krænkede.

 

God dag til dig og alle herinde, jeg vil ud og nyde det fine vejr, og håber ikke, at nogen vil føle sig krænket af det. :)

jeg tror det er indlæg som ovenfor citerede der affødte denne tråds første indlæg....

 

Oplever af og til, nogen drejer det jeg skriver i en meget underlig retning.... ok måske hvis man analyserer hver sætning kunne det give den fortolkning, men hvis man ser indlægget i helhed, så kan man sagtens se, det ikke er det der menes. 

 

Jeg ser det ofte,  også ved andre, hvor det fører til noget mudderkast.

 

Nu hvor vi alligevel er ved grave og faldgruber, fønord, mundheld og lign....  samt omkrivninger og formuleringer... 

 

 

Så er det ikke spor praktisk at kaste med geologiske fragmenter når man selv er bosiddende i et transparent domicil

 

:D :D :D :D

 

varme smil

Jasmin :) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg er enig i, at man skal gøre sig nogle tanker når man formulerer sig, herunder også kan mit budskab forstås. Jeg er ikke enig i, at man bærer ansvaret for at folk læser hvad de ønsker og sjældent hvad der står.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Liderligfyr

Du rammer nu plet med hvad der menes med trådstart Jasmin, i forhold til dit første indlæg i tråden :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

har jeg forstået argumentationen ret, so far... så mener jeg både Onslow og Jasmin har en pointe!

 

personligt vil jeg som Jasmin altid tænke over hvordan tingene bliver modtaget! Onslow derimod er typen der kaster sin mening ud, nogen gange, uden den store omtanke.

 

eksemplet med mo/uhammed tegningerne er egentlig perfekt omend lidt overdrevet da det bestemt ikke bør være nødvendigt med livvagter osv, men det kan umuligt komme bag på et forholdsvist intelligent menneske som Kurt Vestergård at nogen ville blive sure over de tegninger, så at fralægge sig ethvert ansvar for at have trådt nogen over tæerne, synes jeg er direkte hyklerisk!

sig endelig hvad du mener, men vær opmærksom på at der altid vil være nogle der er uenige! disse tæsk/modsvar må man acceptere. jo mere ekstremt holdningen eller udtryksformen er jo voldsommere vil modreaktionen være, og vil man absolut bruse frem med sin holdning må man også være mand/kvinde nok til at stå ved den.

 

jeg er dog indrettet som Jasmin så jeg altid, så vidt muligt :-P , forsøger at tænke mig om inden jeg taler!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...