Hop til indhold
Den lille frøken

Lækreste dialekter

Recommended Posts

Sådan en lille sjov " fetish " / interesse jeg har er folks dialekter. Jeg hygger mig med at prøve at spore mig ind på hvor mennesker kommer fra ved at lytte til deres dialekt. :)

nogle dialekter er bare lidt mere sexede synes jeg og eks sydsjællandsk og vestjysk , nordjysk  og vejledialekten er yderst charmerende. Jeg kan virkelig nyde måden vokalerne udtales på og især vestjysk giver  mig en rar følelse af - ja ro - indeni . Ved godt det for nogle må virke besynderligt at gå op i sådan noget , men vi har vel alle vores små særheder .:)

Er der andre der også nyder dialekter og er der nogle i synes er mere charmerende end andre ?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Kan slet ikke stå for nordjysk :-) 

og skal det være fremmedsprog så er svensk også mega frækt :-) sproget altså. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Cornell

Svensk, fransk, spansk og italiensk. Af danske dialekter har det mest den modsatte virkning, hvis de er for udprægede.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Uuuhh som eksiljyde, så bliver jeg altid liiiidt blød i knæene når jeg taler med en jysk mand :wub:. Det lyder bare så "hjemme" <3

Del dette indlæg


Link til indlæg

Norsk og irsk.. :wub:
Men generelt kan jeg godt lide, at man kan høre folk dialekt. Fynsk er lidt lækkert også

Del dette indlæg


Link til indlæg
Den lille frøken skrev, for 25 minutter siden:

Sådan en lille sjov " fetish " / interesse jeg har er folks dialekter. Jeg hygger mig med at prøve at spore mig ind på hvor mennesker kommer fra ved at lytte til deres dialekt. :)

nogle dialekter er bare lidt mere sexede synes jeg og eks sydsjællandsk og vestjysk , nordjysk  og vejledialekten er yderst charmerende. Jeg kan virkelig nyde måden vokalerne udtales på og især vestjysk giver  mig en rar følelse af - ja ro - indeni . Ved godt det for nogle må virke besynderligt at gå op i sådan noget , men vi har vel alle vores små særheder .:)

Er der andre der også nyder dialekter og er der nogle i synes er mere charmerende end andre ?

Jeg udfordrer dig til at spore dig ind på min.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej 

Jeg har det OK med dialekter - kan jeg spore mig ind på hvor hører den hjemme.

Der er også en dialekt jeg hader, - den trives i Gentofte - Hellerup.

Så er der er et sprog som jeg synes lyder rigtigt skønt og dejligt når det tales af kvinderne (men ikke mændene) og det er det Ukrainske sprog, - kvindernes stemmer giver det en dejlig klang der simpelthen bare lige rammer mig lige i hjertet.  

Det startede for mig allerede i 2005 med  Den orange revolution og Julija Tymosjenko der af 2 omgange var Ukraines premierminister, samt de senere optøjer og demonstrationer på Majdan pladsen i Kiev/Ukraine. Det var på det tidspunkt at Ukraine blev mere og mere kendt for omverdenen for deres kamp for at viste sig fri af Putins Rusland. Der blev simpelthen sendt mere og mere i TV om Ukraine, og i samme takt steg min interesse for Ukraine.

Og så er der lige en Ukrainsk kvinde jeg faldt for øjeblikkelig og det var Julija Tymosjenko   (på billedet er hun 46 år)

?protocol=https&server=www.dr.dk&file=%2Fimages%2Fother%2F2015%2F04%2F13%2F67efec58-9440-4c43-9113-dd7db2851903_timosjenko.jpg&scaleAfter=crop&quality=70&w=720&h=263

 

Mange hilsner 

Nye tider

- og lige - Ukrainsk og Russisk er 2 sprog som ligger tæt på hinanden så det gælder sådan set når de russiske kvinder snakker. Men efter 24/2 . 22 lyder russisk for mig ganske modbydeligt!!!!!! og vil gøre det i al fremtid.

Redigeret af Nye tider

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg er fra sydsjælland. Her er der flere stavelser i thee end i kaff'. Og hver daw går vi til baweren og smawer på kawerne før vi køwer dem.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

En ægte berliner, lyder fræk men også hamburger (og jeg mener hverken Pfannkuchen eller burger). 
Desværre møder man sjældent disse blandt de professionelle mandeglædere. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Den lille frøken skrev, 1 time siden:

Ded kaa  jo vær' du kommer fra Næææstved :biggrin:

Jæ kommer fra Stevns a'

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hahaha. Der er vist nogen der har problemer med at kende forskel på dialekt og accent.

Mht dialekt, finder jeg det helt og aldeles tåkrummende når jyder (og det ér jo mest jyder), skamferer modersmålet ved ikke at kunne kende forskel på "hans" og "sin". Så den slags kommer jo ind på sidstepladsen. Fynsk kan være charmerende, men faktisk mest Nordsjællandsk og Københavnsk. Hvis det da ellers er dialekt.

Mht til jyderne, så er der ingen tvivl om at det går begge veje, i mine yngre dage, kunne jeg ikke gå i byen i Jylland uden at få tæsk. 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg bliver fuldstændig blød i stængerne og hård de nedre regioner, når jeg støder på den fynske dialekt …. 
 

så jeg glæder mig til Søndag-Man og tirsdag hvor jeg skal til Middelfart :-) 

også asiatiske kvinder der taler med accent kan gøre mig lidt kuldret :-) 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu har jeg jo som vendelbo i forvejen den mest rigtige dialekt , men hvis jeg sku' vælge en ny , så blev det helt sikkert synnerjysk . Det lyder bare charmerende - selvom jeg ikke altid forstår , hvad de siger  :D

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har en meget upræget Sy'Fynsk accent, som Jeg ikke synes er særligt charmerende på den sexede måde. Jeg synes det er en nuttet accent, og den kan bruges til mange ting, som man ikke lige forventer. Den er for eksempel meget afvæbnende, hvis der er optakt til konflikt. Den kan også få mig til at fremstå "smådum og provinsiel" hvilket er en fordel, når man forhandler med udgivere eller andre "smart-i-en-fart" typer, der tror de har kontrollen i forhandlingerne.

Det mest sexede accent i mine øjne er ærøsk. De synger på en meget blid og behagelig måde. Den minder lidt om den australske accent.

Om den er god til "Snavset Snak" ved Jeg ikke rigtigt.... Tvivler, men den er nuttet...

 

SS_small.jpg

Del dette indlæg


Link til indlæg
hrolandj skrev, for 3 timer siden:

Jeg har en meget upræget Sy'Fynsk accent, som Jeg ikke synes er særligt charmerende på den sexede måde. Jeg synes det er en nuttet accent, og den kan bruges til mange ting, som man ikke lige forventer

Ja du er så sy'fynsk at du ikke engang kender til byer 30 km væk :lol::lol: *dansende dame emoji* badum tjisssh :P:D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Pianistinden skrev, for 2 minutter siden:

Ja du er så sy'fynsk at du ikke engang kender til byer 30 km væk :lol::lol: *dansende dame emoji* badum tjisssh :P:D

Alt, hvad der ligger Vest for Ollerup, Nord for Stenstrup, Øst for Skårup  og Syd for Siø er uden nogen betydning på Universets Skala. 

Jeg holder mig til det vigtige i Universets Centrum - og lader pøblen kalde deres små landsbyer hvad de vil. Om det er Fredericia, Aalestrup, New York, Tokyo eller Oslo er underordnet - det ligger for langt fra Universets Centrum til at have nogen betydning :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Den lille frøken skrev, den 1.2.2024 at 20:53:

Sådan en lille sjov " fetish " / interesse jeg har er folks dialekter. Jeg hygger mig med at prøve at spore mig ind på hvor mennesker kommer fra ved at lytte til deres dialekt. :)

nogle dialekter er bare lidt mere sexede synes jeg og eks sydsjællandsk og vestjysk , nordjysk  og vejledialekten er yderst charmerende. Jeg kan virkelig nyde måden vokalerne udtales på og især vestjysk giver  mig en rar følelse af - ja ro - indeni . Ved godt det for nogle må virke besynderligt at gå op i sådan noget , men vi har vel alle vores små særheder .:)

Er der andre der også nyder dialekter og er der nogle i synes er mere charmerende end andre ?

Den fynske dialekt er super charmerende. Det er desværre bare sjældent man hører den, for de bliver alle sammen boende på øen :)

Redigeret af Moon

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...