Hop til indhold

Kørsel Århus midtby

Featured Replies

Skrevet

Hej endnu engang må jeg ty til EG for viden. 
Er der nogen som ved om taxaer/flextaxaer. Kan køre i gågaden om natten. Nærmere bestemt kan de sænke stelerne/pullerterne og komme forbi. Jeg har googlet og googlet og sekretæren ved flex kan ikke give er klar svar  

Efter en meget kaotisk køretur i Århus i går. Er jeg blevet i tvivl om hvor vidt min datter kan blive kørt helt til døren ved “cabinn hotel”  i aften. 

Da jeg selv kørte igår var de veje vi brugte om eftermiddagen spærret og vi måtte efter mange forsøg og forskellige ruter parkere et stykke vej væk og gå mellem menneskemængden. (Aka fulde / ubehagelige mennesker).

Det skal hun ikke alene, så kører jeg hellere en extra tur til Århus i aften følger hende til døren og kører hjem igen. 

Redigeret af SweettieDK

Skrevet

Hvis chaufføren er autoriseret til handicap- eller redningskørsel, har han/hun er fjernbetjening eller en nøgle, så pullerterne kan sænkes. 

Men taxa kan da køre til Bispetorv, og så er der 50 m til hotellet

Skrevet
  • Author
Aarhuselsker skrev, Lige nu:

Hvis chaufføren er autoriseret til handicap- eller redningskørsel, har han/hun er fjernbetjening eller en nøgle, så pullerterne kan sænkes. 

Ok tak. Det er flex/handicap kørsel. Så burde der ikke være noget problem. 

Skrevet

Det kan man :)

Redigeret af Jarhead

Skrevet
Aarhuselsker skrev, for 47 minutter siden:

Det er ikke korrekt ift handicap kørsel, mulighedvis rednings.

Skrevet

Som Aarhuselsker skriver, så er der max 50 meter fra Bispetorv, og hvis chaufføren bliver bedt om det, så følger han sikkert gerne din datter til døren, evt. for en 50'er ekstra.
Man kan vel også køre hen ad Teatergaden, så er der vel 20-25 meter.

Jeg mener nu ikke, der er nogen risiko ved at gå der alene, der er masser af lys, caféer og mennesker.

Skrevet
  • Author
Jarhead skrev, for 53 minutter siden:

Skal lige forstå dig korrekt , du skriver det kan man og nu, det ikke er korrekt med handicap kørsel. 

Skrevet
  • Author
Julius skrev, for 30 minutter siden:

Som Aarhuselsker skriver, så er der max 50 meter fra Bispetorv, og hvis chaufføren bliver bedt om det, så følger han sikkert gerne din datter til døren, evt. for en 50'er ekstra.

Jeg mener nu ikke, der er nogen risiko ved at gå der alene, der er masser af lys, caféer og mennesker.

Ja men jeg ved jo ikke hvilken chauffør der får turen, som jeg skal aftale det med. 
Følte mig ikke specielt tryg igår. Og jeg er endda voksen. 

Skrevet
SweettieDK skrev, for 24 minutter siden:

Ja men jeg ved jo ikke hvilken chauffør der får turen, som jeg skal aftale det med. 
Følte mig ikke specielt tryg igår. Og jeg er endda voksen. 

Jeg skal jo heller ikke gøre mig til dommer for, hvornår der er grund til at føle sig utryg eller ej.
Jeg håber I begge får en god og tryg aften/nat uden for meget besvær.

Skrevet
Jarhead skrev, for 1 time siden:

et er ikke korrekt ift handicap kørsel

Altså jeg ved at nogle taxachauffører som kører handicappede har en fjernbetjening. 

Skrevet
Jarhead skrev, for 2 timer siden:

Med forbehold for mit manglende lokalkendskab i Århus midtby, er jeg enig.

Redningskørsel er tilladt i gågader. (Og på brandveje, cykelsti, fortove, gangstier, o.lign.). Der er ikke særregler for taxi/flexstrafik, og de må derfor kun køre i gågader, busgader mv. såfremt der er skiltet med at dette er tilladt.

Her i byen, som også ligger i Midttrafiks område, er der let skjulte paneler, hvor man kan indtaste en kode så pullerterne kører ned. Men selvom man har koden, og eksempelvis kører med en gangbesværet, er det strafbart at køre i gågaden.

At der aldrig er nogen der siger noget til det, er en anden sag.

KV.

Skrevet
  • Author

Ok det er egentligt undrer mig mest er de har sagt ja til og godkendt turen, uden anmærkninger   Hvis de ikke kan køre der på det pågældende tidspunkt. Helt forståeligt alm private personbiler ikke må. Som udefra kommende ved vi jo ikke sådan noget. Men jeg finder en løsning tak for svar. 

Skrevet
SweettieDK skrev, for 4 minutter siden:

Ok det er egentligt undrer mig mest er de har sagt ja til og godkendt turen, uden anmærkninger   Hvis de ikke kan køre der på det pågældende tidspunkt. Helt forståeligt alm private personbiler ikke må. Som udefra kommende ved vi jo ikke sådan noget. Men jeg finder en løsning tak for svar. 

Det var så lidt.

Trafikselskaberne siger ja til ture til/fra adresser i gågader, og andre steder hvor man ikke kan ell. Må køre. Da starter/slutter turen blot nærmeste mulige sted.

KF.

Skrevet
  • Author
KF skrev, for 33 minutter siden:

Da starter/slutter turen blot nærmeste mulige sted.

Ja var blot lidt smart man fik det at vide evt i bekræftelsen. Men det må jeg jo henvende mig til flex support om på mandag. Som forslag. 

Skrevet

Julius skrev, for 4 timer siden:

Som han skriver teatergade så er der kun de få meter over til reception 

Skrevet
  • Author

Hjemvendt fra Århus, vil jeg lige runde historien af. Så kan alle jer århusianere også bedre svare andre hvis nogen nogensinde skulle spørge igen. Biladgang til Cabinn er skod. Hotellet er med papirtynde vægge hvor man endda kan høre naboen gå på wc. 
Alle kan kalde mig curling mor (ikke at nogen har gjort det endnu om tak for det, men har et barn med massive udfordringer. Og bare det at være til et socialt arrangement weekenden over er et quante spring for hende. Og yderligere udfordringer/angstprovokerende var ikke lige nødvendige denne gang. Men nok om det). Hun fortalte mig at der åbenbart er spærret hele weekenden og ikke kun aften/nat. For taxaen imorges, var kørt mod ensretningen for at hente hende, da det var eneste vej som ikke er spærret. Og her til aften så jeg også taxaer der flittigt kørte mod ensretningen. Så det er måden de kommer rundt i gådade arealet mens pullerterne er oppe. Sikkert ikke lovligt. Men hvad pokker skal de næsten gøre. Det område er helt umuligt at køre i også generelt på hverdage pga de mange ensretninger. Jeg havde trods gps svært ved at komme rundt fredag eftermiddag før der blev spærret. 

Redigeret af SweettieDK

Skrevet

Måske går jeg glip af pointen. Det er ret sent, og jeg var tidligere ude og drikke et par drinks...
Men hvis der virkelig er 50 meter fra pullerterne til hotellet, er der så virkelig noget stort problem?
Jeg forstår, at du i en mærkelig storby vil være bekymret for dit barn, især hvis det har det svært. Men 50 meter er ikke for meget, at du ikke kan se dem gå fra taxaen til hotellet, eller nemt træde ud af hotellet for at møde taxaen ved pullerterne.
Jeg beklager oprigtigt, hvis jeg er gået glip af kompleksiteten af situationen...

Skrevet
  • Author
Creampie Guy skrev, for 22 timer siden:

Måske går jeg glip af pointen. Det er ret sent, og jeg var tidligere ude og drikke et par drinks...
Men hvis der virkelig er 50 meter fra pullerterne til hotellet, er der så virkelig noget stort problem?
Jeg forstår, at du i en mærkelig storby vil være bekymret for dit barn, især hvis det har det svært. Men 50 meter er ikke for meget, at du ikke kan se dem gå fra taxaen til hotellet, eller nemt træde ud af hotellet for at møde taxaen ved pullerterne.
Jeg beklager oprigtigt, hvis jeg er gået glip af kompleksiteten af situationen...

Planen var hun skulle overnatte selv fra fredag til søndag og med flex til og fra hendes arrangement. Så jeg kørte kun til Århus i går aftes fordi jeg var for meget i tvivl om hvor hun ville blive læsset af. (Teenager havde nok også været en bedre betegnelse, men de vil jo altid være ens barn)
Og ja når man kommer fra en lille sønderjysk by er Århus kaotisk. Og man hører så meget om umotiverede overfald, unge piger som bliver væk og efterlyses. Det kan lige så godt ske på 50 m som på 2 km. Ligesom de siger med bil selen. Og når hun så ydermere er et udfordret ungt menneske og alt var planlagt til mindste betryggende detalje er det for hende/os et stort problem at planer bliver usikre i sidste øjeblik. Vidste det var Århus midtby men ikke, at det var gågade med tidskontrollerede afspærringer. 

Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.