Rejsenetværk 9595 Skrevet 1. September, 2023 Kære venner Jeg har ikke selv kørekort, men jeg har for år tilbage rejst sammen med nogle der har kørekort. For at kunne besøge FKK klubber i provinsen i Tyskland. Hvordan er reglerne for grænseoverskridende brug af lejebiler i Europa? Kan man eksempelvis flyve ud til en destination, hvor man så lejer en bil sammen. Hvor man på sin vej passerer en landegrænse eller flere lande grænser. For til slut at aflevere bilen i et helt andet land end den er lejet i. Eksempelvis for at flyve hjem fra et andet land, end vi fløj ud til. Jeg har tidligere oftest planlagt klub rejser, ud fra en præmis om at bo klods op af en hovedbanegård. For at benytte metro og sporvogn til og fra bynære klubber. Og for at flyve ud og hjem fra den samme by. Men i kombination med en lejebil, giver det unægteligt en fleksibilitet og en rækkevidde. Som vi ikke har hvis vi bor og forbliver i centrum af en storby. Der er adskillige mega klubber i den tyske og den østrigske provins, som jeg aldrig har besøgt. Fordi det lige som udgør en præmis at man rejser sammen med nogle der har kørekort, og som deles om at leje en bil til formålet. På det lidt længere sigt kan det udgøre en fokus for mig, hvis jeg kommer rigtig igang igen med at rejse sammen med andre? Altså sådan indenfor de næste 3 - 5 år tænker jeg. Er I nogle der har gode råd og anbefalinger til leje af bil, hvor bilen kan lejes i et land men afleveres i et andet land. Efterhånden udgør det også en mulighed at tage tog i betragtning, da de i nogle lande kører med en meget høj hastighed. Over lange distancer og med få stop undervejs. Det var også opdagelsen af det spanske super hurtig togs koncept, der triggede mig til at tage muligheden i betragtning. For at kunne besøge storbyer, hvor almindelige intercity og regionaltog i praksis ikke er brugbare . Det går for langsomt og der er for mange stop undervejs, hvis ikke vi vælger de hurtige tog. Venlig hilsen Rejsenetværk Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest tvr Skrevet 1. September, 2023 Rejsenetværk skrev, for 25 minutter siden: Er I nogle der har gode råd og anbefalinger til leje af bil, hvor bilen kan lejes i et land men afleveres i et andet land. De fleste store udlejningsfirmaer (Hertz, Avis etc) tilbyder det. Nogle mindre gør også. Du skal bare være opmærksom på at det kan være voldsomt dyrt. Fx en bil på spanske nummerplader der benyttes ind i Frankrig, skal jo tilbage til Spanien igen, så den pris du betaler kommer til at inkludere at de sender en mand til Frankrig for at hente den..... Jeg kan ikke udelukke at de kan triangulere indimellem for at tilbyde visse kombinationer billigere. Men som udgangspunkt er det (meget) dyrere. Under alle omstændigheder ville jeg booke det på forhånd. Efterlader man bare bilen i en anden lufthavn end den er booked til, er man lidt i deres vold mht pris. Og de trækker bare beløbet fra dit credit card..... Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Joey Joe Joe 2913 Skrevet 1. September, 2023 Sixt i Tyskland udlejer gode eller fede biler billigt og du må køre til nabolande. Nogle gange må du ikke tage bilen til Østeuropæiske lande. At aflevere i et anden land, hvor de har et andet sortiment af biler, vil jeg tro bliver dyrt. At aflevere et andet sted i Tyskland bliver ikke så dyrt. Billigst at returnere hvor du begyndte lejen. At tage toget langt ned i Tyskland, Frankfurt, Munchen eller lign. går hurtigere end man lige regner med. Du kan bestille billet på DSB Udland. Website. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
gøffe 206 Skrevet 1. September, 2023 husk at tysk udlejningsbil ikke er okay i DK man må gerne køre sydpå 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Æ´Synderjyde 809 Skrevet 2. September, 2023 (edited) Gør det ofte, at leje i et land og efterlader den i et andet. Men det koster, og som privatperson vil jeg mene, at det nok er lidt voldsomt. Sidst lejede jeg i Polen og efterlod den i Prag, det kostede et gebyr på over 1600 euro. Så man skal have en rigtig god grund (ekstrem tidspresset). Redigeret 2. September, 2023 af Æ´Synderjyde 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9595 Skrevet 2. September, 2023 Tak til alle Vi kan vist godt konkludere at vi bør holde os til at leje og bruge en lejebil indenfor et lands grænser. Ellers bliver det for dyrt, men man kan jo altid leje en bil i hvert land man besøger. Venlig hilsen Rejsenetværk 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg