The diligent 148 Skrevet 30. August, 2023 Snart er det slut med og købe en billet i bussen, jeg tænker det bliver svært for en del thai piger og komme rundt i byen. Nogen der har forslag til hvad de så gør. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest tvr Skrevet 30. August, 2023 The diligent skrev, for 7 minutter siden: Snart er det slut med og købe en billet i bussen, jeg tænker det bliver svært for en del thai piger og komme rundt i byen. Nogen der har forslag til hvad de så gør. Rejsekort, mobil-billet, commuter-kort, cykel..... der er mange muligheder. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
The diligent 148 Skrevet 30. August, 2023 tvr skrev, for 6 minutter siden: Rejsekort, mobil-billet, commuter-kort, cykel..... der er mange muligheder. Mig bekendt kan en thai ikke cykle. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Liv 14215 Skrevet 30. August, 2023 The diligent skrev, for 6 minutter siden: Mig bekendt kan en thai ikke cykle. Jeg kender thaipiger, der cykler….. Det er vel et spørgsmål, om de har lært det eller ej… Har hørt om kurser her i landet for afrikanske kvinder, der lærer at cykle som voksne. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Trident 176 Skrevet 30. August, 2023 Jeg syntes at det er for galt at man efterhånden ikke kan bruge majestætens mønt. Selv når man skal have nyt kørekort på borgerservice tager de ikke kontanter. 2 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9603 Skrevet 30. August, 2023 (edited) Det var dengang Der Kommer Altid en Sporvogn og Pige til Venlig hilsen Rejsenetværk Redigeret 30. August, 2023 af Rejsenetværk 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Mook 1752 Skrevet 30. August, 2023 The diligent skrev, for 1 time siden: jeg tænker det bliver svært for en del thai piger og komme rundt i byen. Du ved så lidt om thailændere som bor i DK :) allesammen har en bil. Og dem som ikke bor i DK har jo en sponsor - udentagen mig hahaa :)) 1 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Only_by_Night 241 Skrevet 30. August, 2023 Trident skrev, 1 time siden: Jeg syntes at det er for galt at man efterhånden ikke kan bruge majestætens mønt. Selv når man skal have nyt kørekort på borgerservice tager de ikke kontanter. Tja, kontanter er jo bare ved at være en gammel ting. Forstår godt at folk der er vokset op med, at det er standard for betaling kan finde det træls, men som perspektiv fra en i 20'erne, så er jeg godt nok glad for det. Det er da for træls at skulle have plads til fysiske penge på sig, specielt mønter. Meget nemmere at have et plastikkort som kan have lige den værdi det skal. At vi nu også endda bare kan have det i vores smartwatch er endnu nemmere - mit ur kan betale. I takt med at vi finder nye meget smartere måder at klare betaling på, så er vi også nød til at rense ud i forældet metoder. Mht. til thaipiger, så er jeg ikke sikker på hvad pointen er? Har kvinder fra Thailand en eller anden sygdom, som jeg ikke kender til stopper dem i at gøre som alle andre i samfundet? De har vel en mobil - det er som oftest sådan de aftaler tid med kunder. Der kan man købe billet. Og alle dem som bor i Danmark kan jo bare få et rejsekort. Billet bliver fjernet fordi det er forældet og vi har bedre alternativer. Udover gamle Hans på 80 der finder en Nokia fra 90'er for high-tech til at forstå, så burde det ikke være et problem at benytte en app eller et plastikkort. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
LiderligL 158 Skrevet 30. August, 2023 Only_by_Night skrev, for 2 timer siden: Tja, kontanter er jo bare ved at være en gammel ting. Forstår godt at folk der er vokset op med, at det er standard for betaling kan finde det træls, men som perspektiv fra en i 20'erne, så er jeg godt nok glad for det. Det er da for træls at skulle have plads til fysiske penge på sig, specielt mønter. Meget nemmere at have et plastikkort som kan have lige den værdi det skal. At vi nu også endda bare kan have det i vores smartwatch er endnu nemmere - mit ur kan betale. I takt med at vi finder nye meget smartere måder at klare betaling på, så er vi også nød til at rense ud i forældet metoder. Mht. til thaipiger, så er jeg ikke sikker på hvad pointen er? Har kvinder fra Thailand en eller anden sygdom, som jeg ikke kender til stopper dem i at gøre som alle andre i samfundet? De har vel en mobil - det er som oftest sådan de aftaler tid med kunder. Der kan man købe billet. Og alle dem som bor i Danmark kan jo bare få et rejsekort. Billet bliver fjernet fordi det er forældet og vi har bedre alternativer. Udover gamle Hans på 80 der finder en Nokia fra 90'er for high-tech til at forstå, så burde det ikke være et problem at benytte en app eller et plastikkort. Der kan jo være mange grunde til at folk foretrækker at bruge kontanter, men fakta er at møntloven ikke er afskaffet og derfor kan man som udgangspunkt betale med kontanter alle steder og her tænker jeg på møntlovens §81 hvor der står man er forpligtiget til at modtage kontanter. 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Only_by_Night 241 Skrevet 30. August, 2023 LiderligL skrev, 1 time siden: Der kan jo være mange grunde til at folk foretrækker at bruge kontanter, men fakta er at møntloven ikke er afskaffet og derfor kan man som udgangspunkt betale med kontanter alle steder og her tænker jeg på møntlovens §81 hvor der står man er forpligtiget til at modtage kontanter. Ved ikke hvad det har med min kommentar at gøre, jeg har jo ikke sagt at man ikke kan bruge kontanter. Jeg nævnte bare hvorfor kontanter er en forældet metode, og hvorfor vores samfund bevæger sig mere og mere væk fra det. Ja, lige nu kan vi da stadigvæk bruge dem, men det er ikke længere standard betaling og langt de fleste er da glade for det. Er sikker på nogle er uenige, det er der altid, men det er altså nemmere med et plastikkort end lommen fuld a guld. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest tvr Skrevet 31. August, 2023 LiderligL skrev, for 15 timer siden: Der kan jo være mange grunde til at folk foretrækker at bruge kontanter, men fakta er at møntloven ikke er afskaffet og derfor kan man som udgangspunkt betale med kontanter alle steder og her tænker jeg på møntlovens §81 hvor der står man er forpligtiget til at modtage kontanter. Njah. Man kan som udgangspunkt betale med kontanter alle steder man kan betale..... men i en bus, kan man bare ikke betale, der skal man have købt sin billet (eller kort) inden påstigning. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
oros 490 Skrevet 31. August, 2023 @Only_by_Night Citat Mht. til thaipiger, så er jeg ikke sikker på hvad pointen er? De fleste af de thaipiger - (og vel flertallet af GP'er i det hele taget) du møder i dette forum, foretrækker kontant afregning. Kunderne er med på ideen af hensyn til konernes snagen i deres adfærd. Og i denne favre nye, digitale verden skal banken spørge dig, hvor kontanterne kommer fra, hvis du vil sætte dem ind på din konto. Derfor er den digitale verden i visse tilfælde en hæmsko for nogle. Hvordan afregner du selv med GP'erne? 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gløden 1602 Skrevet 31. August, 2023 The diligent skrev, for 22 timer siden: Mig bekendt kan en thai ikke cykle. Så er du ganske uoplyst Liv skrev, for 22 timer siden: Har hørt om kurser her i landet for afrikanske kvinder, der lærer at cykle som voksne. Præcis, og ofte har udlændinge også mulighed for at lære/genopfriske det på diverse sprogskoler 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Mook 1752 Skrevet 31. August, 2023 (edited) tvr skrev, for 2 timer siden: men i en bus, kan man bare ikke betale, der skal man have købt sin billet (eller kort) inden påstigning. Det behøver man ikke altid. For over en måned siden betalte jeg med mine kontanter da jeg skulle tage bussen hjem fra lufthavnen(grunden mangler penge på mit rejsekort - og jeg havde hverken visa Dankort og mønter/coins med på mig) — men efter jeg havde betalt for billetten tog jeg i stedet Metro hjem, det er hurtigere :)) Redigeret 31. August, 2023 af Mook Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Only_by_Night 241 Skrevet 31. August, 2023 oros skrev, for 11 timer siden: De fleste af de thaipiger - (og vel flertallet af GP'er i det hele taget) du møder i dette forum, foretrækker kontant afregning. Kunderne er med på ideen af hensyn til konernes snagen i deres adfærd. Og i denne favre nye, digitale verden skal banken spørge dig, hvor kontanterne kommer fra, hvis du vil sætte dem ind på din konto. Derfor er den digitale verden i visse tilfælde en hæmsko for nogle. Hvordan afregner du selv med GP'erne? Nu var lige den kommentar omkring thaipiger du citerer mig for ment i forhold til det originale emne, altså billetter til offentlig transport. Jeg ser ikke hvordan det skulle være et problem, at komme med offentlig transport med rejsekort eller en digital billet bare fordi man er en thaipige. De er vel fuldt ud i stand til at gøre som alle andre. Men mht. resten af din kommentar, så er det da nok det mest komiske argument jeg har hørt for at vi skal beholde kontanter; fordi ellers finder konen ud af, at man er utro. Ja okay, kan da godt se hvordan den digitale verden i så fald er en hæmsko for utroskab, vi er måske bare uenige i hvorvidt det er en god eller dårlig ting. Og ja, jeg betaler med kontanter, fordi det er hvad GP'er normalt modtager. Det er da ikke fordi jeg synes det er fedt at skulle forbi en hæveautomat (for ja, jeg har mine penge i banken). Tog de dankort var det meget nemmere for mig. Og er klar over jeg nok er ved at gøre mig til denne hjemmesides mest upopulære mand, for dette erhverv bliver jo i stor grad holdt oppe af mænd med kone, men det er altså stadigvæk et underligt argument for at vi skal beholde kontanter. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
The diligent 148 Skrevet 31. August, 2023 tvr skrev, for 13 timer siden: Njah. Man kan som udgangspunkt betale med kontanter alle steder man kan betale..... men i en bus, kan man bare ikke betale, der skal man have købt sin billet (eller kort) inden påstigning. Ja, og det er et problem for en del thaier Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Thai-addict1 90 Skrevet 1. September, 2023 Mook skrev, den 30.8.2023 at 11:44: Du ved så lidt om thailændere som bor i DK allesammen har en bil. Og dem som ikke bor i DK har jo en sponsor - udentagen mig hahaa :)) Mange af dem der bor i Danmark har sgu også en eller flere sponsorer Der er dog altid en mand der villigt kører for dem uanset hvor eller hvornår de vil køres. (mænd er sgu nemme og lokke hvis de blot kan lugte lidt fisse) Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Thai-addict1 90 Skrevet 1. September, 2023 The diligent skrev, den 30.8.2023 at 10:09: Mig bekendt kan en thai ikke cykle. Vrøvl Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
oros 490 Skrevet 1. September, 2023 Only_by_Night skrev, for 11 timer siden: Jeg ser ikke hvordan det skulle være et problem, at komme med offentlig transport med rejsekort eller en digital billet bare fordi man er en thaipige. De er vel fuldt ud i stand til at gøre som alle andre. Er der en sprække til kontanter på din PC? Nej vel? Hvordan vil du betale en digital billet eller et rejsekort med kontanter? 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Francois 1264 Skrevet 1. September, 2023 oros skrev, for 1 time siden: Hvordan vil du betale en digital billet eller et rejsekort med kontanter? Hos f.eks. DSB 7/11 kiosken på Århus Banegård hvor du både kan købe rejsekort og fylde rejsekortet op og alle DSB Salgs steder. De modtager stadigvæk kontanter mig bekendt. /Francois Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Trident 176 Skrevet 2. September, 2023 Only_by_Night skrev, den 30.8.2023 at 12:31: Tja, kontanter er jo bare ved at være en gammel ting. Forstår godt at folk der er vokset op med, at det er standard for betaling kan finde det træls, men som perspektiv fra en i 20'erne, så er jeg godt nok glad for det. Det er da for træls at skulle have plads til fysiske penge på sig, specielt mønter. Meget nemmere at have et plastikkort som kan have lige den værdi det skal. At vi nu også endda bare kan have det i vores smartwatch er endnu nemmere - mit ur kan betale. Nu lå mit plastikkort altså i samme pung som kørekortet så det var også væk. Og kontoen var derfor spæret og dermed også mobilepay lukket. Bare for at perspektivere for only by night der åbenbart er i 20erne 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Liv 14215 Skrevet 2. September, 2023 Only_by_Night skrev, den 30.8.2023 at 12:31: Billet bliver fjernet fordi det er forældet og vi har bedre alternativer. Udover gamle Hans på 80 der finder en Nokia fra 90'er for high-tech til at forstå, så burde det ikke være et problem at benytte en app eller et plastikkort. Lige præcis fordi vi stadig har ældre mennesker, udviklingshæmmede, hjemløse og andre for hvem teknik kan være en udfordring / der stadig bedst kan overskue kontanter, så er det supersmart at man ikke bare fjerner kontanter….. iøvrigt kan nettet gå ned, så er det godt med lidt rigtige kroner 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Only_by_Night 241 Skrevet 2. September, 2023 oros skrev, den 1.9.2023 at 07:29: Er der en sprække til kontanter på din PC? Nej vel? Hvordan vil du betale en digital billet eller et rejsekort med kontanter? Hvad er det for noget du vrøvler om? Jeg vil ikke betale en digital billet med kontanter. Eller et rejsekort, hele idéen er jo netop at du ikke behøver det. Så længe du har penge på en konto kan du bruge disse metoder. Hvis du insisterer på bogstavelig talt ikke at benytte en bank og have hele din formue i kontanter under sengen, så gør du det absolut bare dit eget liv besværligt, og det kan samfundet ikke tage højde for. Liv skrev, 1 time siden: Lige præcis fordi vi stadig har ældre mennesker, udviklingshæmmede, hjemløse og andre for hvem teknik kan være en udfordring / der stadig bedst kan overskue kontanter, så er det supersmart at man ikke bare fjerner kontanter….. iøvrigt kan nettet gå ned, så er det godt med lidt rigtige kroner Det er nogle gode perspektiver, og giver dig da helt ret i, at det er nogle gode grunde til at beholde kontanter i et vis omfang. Mht. ældre mennesker / folk der er lidt udfordret med at forstå ny teknologi, så er det jo også kun et forholdsvis kortsigtet problem, om 20 år er det nok ikke helt så relevant - og jeg vil jo heller ikke fjerne kontanter i morgen, jeg nævnte bare at det så småt er på vej væk Specielt hvis vi nu lige holder os til tråden, at thaipiger åbenbart ikke kan benytte andet en kontanter - det synes jeg bare er underligt sagt. Men mht. udviklingshæmmede, hjemløse osv. skal vi selvfølgelig have en løsning, og ser godt at kontanter her er rigtig smarte. Og nettet kan helt klart gå ned, det er nok en af de største problemer med digitaliseringen. Trident skrev, for 1 time siden: Nu lå mit plastikkort altså i samme pung som kørekortet så det var også væk. Og kontoen var derfor spæret og dermed også mobilepay lukket. Bare for at perspektivere for only by night der åbenbart er i 20erne Ved ikke hvad din pointe er. Så dit kort blev væk, hvad så? Hvis du havde kontanter i pungen kunne de jo også have været væk. Men med et kort, så er det heldigvis ikke de rent faktisk penge, og der er andre måder at få fat i dem end det ene plastikkort. Medmindre du også mistede mobil, computer og andre muligheder for at komme til din konto. Ja, jeg er i 20'erne, ser ikke relevansen af det. Du har skam samme muligheder som mig, det er ikke fordi os i 20'erne modtager nogen speciel form for kreditkort eller mobil. Men altid dejligt at få andres perspektiv. Du har det svært med at miste dit kreditkort og kender ikke andre muligheder for at løse problemet, det er træls. Jeg vil forslå at sætte dig ind i hvordan det ikke er et stort problem fremover når din pung bliver væk, for det er skam nemmere end hvis dine kontanter bliver væk - der er ikke noget at gøre. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Cruise 1075 Skrevet 2. September, 2023 (edited) Liv skrev, for 3 timer siden: Lige præcis fordi vi stadig har ældre mennesker, udviklingshæmmede, hjemløse og andre for hvem teknik kan være en udfordring / der stadig bedst kan overskue kontanter, så er det supersmart at man ikke bare fjerner kontanter….. iøvrigt kan nettet gå ned, så er det godt med lidt rigtige kroner Rigtig fint skriv @Liv godt at få perspektivet; med de ældre og de ikke ressource stærke medborgere med, samt at påpege risikoen for nedbrud af nettet ...og lad mig tilføje afhængigheden af at; strøm, elektronik, hjemmesider og apps fungerer, ellers bliver det svært, for ikke at sige umuligt at betale med mindre man har kontanter. For små 14 dage siden skulle jeg købe en special gave, men så virkede kortterminalen ikke pga manglende forbindelse. Heldigvis havde jeg kontanter med i form af sedler, så købet lod sig gøre alligevel. Har også oplevet, dog kun få gange, at der var strømsvigt eller nedbrud i supermarkedet, så man ikke kunne få de varer med hjem, som man havde lagt i indkøbskurven/-vognen, med mindre man havde fysiske kroner, hvilket jeg desværre ikke havde de pågældende gange. Så desværre ingen brød, mejeriprodukter, frugt, kaffe og vin etc. med hjem Bruger selv stort set kun kort til køb og betalinger, men har ofte også nogle kontanter med mig i pungen belært af tidligere uheldige erfaringer. Only_by_Night skrev, den 30.8.2023 at 12:31: Tja, kontanter er jo bare ved at være en gammel ting. Ja, det er (næsten) "old school", så det kan du have ret i @Only_by_Night i dit friske og ungdommelige skriv. Herligt med skribenter i 20'erne som modvægt til de (halv)gamle herinde - velkommen til i øvrigt også selvom du ikke er helt ny. Forstår din begejstring og glæde ved det "kontant-løse" samfund, samt jeg er enig i, at det er nemmere og mindre besværligt, men men men ...synes der mangler noget perspektivering (som andre også har påpeget i tråden), samt en lidt større forståelse for bagsiden af medaljen. Meget kan man sige om kontanter både godt og skidt, men en ting er sikkert: kontanter er fysiske, dvs man kan røre, se (irl) og sågar spise dem!, hvilket giver et andet og mere fysisk forhold til penge end "elektroniske penge! Uden sammenligning i øvrigt, så er sex in real life også anderledes end "cyber-sex" eller lignende. For at kunne betale og købe med; kort, mobilen eller uret, så er vi afhængige af, at det virker, hvilket ikke helt er tilfældet for de "gammeldaws" kontanter. Fair nok, at bussemanden ikke længere også skal tage sig af betaling for transport og rode med billetter og kontanter. Til gengæld kan bussemanden m/k koncentrere sig (mere) om kørslen ...forhåbentligt også i Århus. Næste gang, jeg skal bruge kontanter, bliver det hos en dejlig GP'er. Redigeret 2. September, 2023 af Cruise Rettelser 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg