Mr Black 484 Skrevet 10. August, 2023 (edited) JJOH skrev, for 1 time siden: Allerførst megasejt at erkende et misbrug, kæmpe respekt her fra. Jeg er ædru alkoholiker og har i dag været i 705 dage. Da jeg erkendte mit misbrug kom jeg i 5 ugers døgnbehandling efterfulgt af et halvt års efterbehandling, det er det bedste jeg har gjort i mit liv. Mit bedste råd er at fortælle om misbruget, jeg er kun blevet mødt med respekt, anerkendelse og imødekommenhed alle steder. Det er nemmere at lade alkoholen stå, når man ikke bliver budt eller mødet til at tage et glas. Jeg står gerne til rådighed med gode råd og sender mit nummer i PB, hvis nogen er interesseret Takker, og du berøre noget der..På min måde her ved ingen jo at jeg er stoppet med at drikke alkohol og pludselig kommer firmaet med en flaske vin eller man skal til fest hvor folk jo drikker ?…derfor jeg egentlig drømmer om jeg en dag bare kunne drikke 1 øl og så er det det, eller drikke sig i godt humør til den årlige julefrokost ligesom alle de andre, det er det der store daglige forbrug eller misbrug som det jo er der er problemet som jeg ser det ?…men nu må jeg bare koncentrere mig om at holde mig tørlagt foreløbig i hvert fald, lige nu går det rimeligt og der er kaffe på kanden Redigeret 10. August, 2023 af Mr Black 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Cowboy2020 3 Skrevet 10. August, 2023 Din kommune har helt sikkert et misbrugs center hvor man kan få hjælp. (samtale terapi). Det er hårdt men gavnligt. Prøv at se om de kan blive ved med at komme der. Man lærer noget om sig selv og sin afhængighed. Abstinenserne er ikke det vanskelige. Det vanskelige er ens hoved, da man har nogle tanker som gør at man gerne vil drikke og dem glemmer man aldrig. Jeg kender lidt til det da jeg selv har drukket meget i mange år. Jeg kan sige så meget, at hvis du er en af dem der godt kan lide at drikke meget hver gang, så er chancerne ikke store at du kan lære at drikke med måde. For ens hjerne og tanker er gearet til at drikke meget. Så skal man hele tiden slås med de tanker. Min erfaring er at den slåskamp vinder man sjældent. Særlig når alkohol gør at man er mere villig til at tage chancer. 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
JJOH 259 Skrevet 10. August, 2023 Mr Black skrev, 1 time siden: Takker, og du berøre noget der..På min måde her ved ingen jo at jeg er stoppet med at drikke alkohol og pludselig kommer firmaet med en flaske vin eller man skal til fest hvor folk jo drikker ?…derfor jeg egentlig drømmer om jeg en dag bare kunne drikke 1 øl og så er det det, eller drikke sig i godt humør til den årlige julefrokost ligesom alle de andre, det er det der store daglige forbrug eller misbrug som det jo er der er problemet som jeg ser det ?…men nu må jeg bare koncentrere mig om at holde mig tørlagt foreløbig i hvert fald, lige nu går det rimeligt og der er kaffe på kanden Jeg tror det er svært at drikke socialt, men det må du prøve om er muligt. Til min første jul som ædru fik jeg en kurv med delikatesser i stedet for rødvin fordi mester vidste at jeg ikke drikker. Næste jul havde jeg skiftet job, jeg gik ind på kontoret og sagde jeg ikke ønskede rødvin i julegave og fik i stedet et gavekort på 500,- . Den nye mester vidste inden jobstart at jeg har været i behandling osv. så der har været åbenhed fra starten. Jeg kan anbefale FB-gruppen “jeg er ædru alkoholiker” 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
torben35 102 Skrevet 10. August, 2023 Jeg har ikke drukket alkohol i 4.5 år. Jeg drak for meget og brugte alkohol til at dæmpe min angst. Jeg gik til alkohol rådgivning på center for sundhedsfremme og der kørte en kampagne med hvid januar og sagde at det ville jeg gerne prøve om jeg kunne holde en måned. Første måned var svær især til min storebrors 50 års fødselsdag 14 januar var jeg ved at falde i mange gange da vi skulle til fest senere på ugen havde jeg købt alkoholfri øl så var der ikke samme trang til at skulle drikke øl. Og så blev jeg ved med at sætte en dato der må jeg drikke og de kom og gik fik en velkomst drik til min nieces konfirmation og ellers alkoholfri øl. Efter et år sagde jeg at jeg ikke behøvede rådgivning mere. Håber at der var lidt du kunne bruge. Held og lykke med stoppet. 5 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
sneræven 2350 Skrevet 10. August, 2023 (edited) Jonze skrev, for 13 timer siden: Jeg er en af de der underlige, der synes alkohol oftest smager af helvede til. Jeg er også een af de underlige ... Jeg synes ikke alkohol smager ad helvede til, men jeg drikker meget lidt ... Jeg kan vældig godt li' et par glas vin eller en specialøl til maden, hvis jeg spiser sammen med andre. Men drikker jeg mere end et par genstande, bliver jeg døsig - nogle gange endda meget træt. Og det gider jeg ikke, jeg slås i forvejen med træthed. Af samme grund drikker jeg aldrig, når jeg er alene. Derfor mystificerer det mig, at mange kan blive så afhængige af alkohol. Men omvendt, så har jeg flere gode bekendte, der drikker mere end godt er ... Og de tror, at det handler om 'karakterstyrke' når jeg siger nej tak til den tredje øl ... Jeg undrer mig en del over det, jeg véd ikke om det er noget socialt eller noget genetisk der gør at nogle drikker for meget .. Det var bare en 'sidebemærkning' ... Held og lykke med stoppet @Mr Black også herfra ... Redigeret 10. August, 2023 af sneræven 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Mr Black 484 Skrevet 10. August, 2023 sneræven skrev, for 23 minutter siden: Jeg er også een af de underlige ... Jeg synes ikke alkohol smager ad helvede til, men jeg drikker meget lidt ... Jeg kan vældig godt li' et par glas vin eller en specialøl til maden, hvis jeg spiser sammen med andre. Men drikker jeg mere end et par genstande, bliver jeg døsig - nogle gange endda meget træt. Og det gider jeg ikke, jeg slås i forvejen med træthed. Af samme grund drikker jeg aldrig, når jeg er alene. Derfor mystificerer det mig, at mange kan blive så afhængige af alkohol. Men omvendt, så har jeg flere gode bekendte, der drikker mere end godt er ... Og de tror, at det handler om 'karakterstyrke' når jeg siger nej tak til den tredje øl ... Jeg undrer mig en del over det, jeg véd ikke om det er noget socialt eller noget genetisk der gør at nogle drikker for meget .. Det undre også mig og overrasker mig, alle ved man bliver afhængig af at ryge tobak og visse stoffer..men at man åbenbart nemt kan blive afhængig af at drikke alkohol det snakker man ikke så meget om.. Her på et tidspunkt i dag skal jeg have handlet ind, endnu en mystisk udfordring..tænk at gå forbi alen lange rækker af fristende bajere uden at købe nogen, det var utænkeligt for en uge siden …positivt så har jeg allerede opdaget at man spare en del penge ved det, for jeg havde det med at handle ind dagligt og i virkeligheden var det bare en dårlig undskyldning for lige at købe nogle flere bajere 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bananas 17686 Skrevet 10. August, 2023 sneræven skrev, for 24 minutter siden: Jeg undrer mig en del over det, jeg véd ikke om det er noget socialt eller noget genetisk der gør at nogle drikker for meget .. Begge dele tænker jeg. Men at der findes en "alkoholikergen" er man vel klar over idag. Jeg har ingen alkoholikere i slægten og måske er det derfor jeg har klaret mig, på trods af temmelig stor konsumtion. Men stor konsumtion er jo heller ikke sundt, så jeg lader det være en tid nu. Dog er det kun whisky som lokker mig; skulle aldrig drikke for meget øl eller vin - som dig bliver jeg kun træt og mæt. Whisky er noget andet; en god whisky er jo så god og jeg bliver bare glad og alert. Indtil morgenen efterpå då jeg ikke er så alert mere. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Mook Skrevet 10. August, 2023 Bananas skrev, for 15 timer siden: Oh, nu forstår jeg hvorfor det blev så hårdt for dig, @Bananas - jeg kører gerne en hel nat over broen til dig, hvis du en dag har fået “ en cold turkey “ igen promise Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bananas 17686 Skrevet 10. August, 2023 Mook skrev, for 19 minutter siden: Oh, nu forstår jeg hvorfor det blev så hårdt for dig, @Bananas - jeg kører gerne en hel nat over broen til dig, hvis du en dag har fået “ en cold turkey “ igen promise 1000 millioner tak @Mook. Der findes nemlig ikke noget som lindrer så meget ved en cold turkey, som en varm dejlig kvinde. Og det er sandheden. Men nu skal vi ikke uddybe dette yderligere hvis ikke folk og moderatorer skal blive sure. Så tak skat, og back to topic. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Mook Skrevet 10. August, 2023 Bananas skrev, for 11 minutter siden: Men nu skal vi ikke uddybe dette yderligere hvis ikke folk og moderatorer skal blive sure. Så tak skat, og back to topic. Yes yes - I knew it “ Stay on point “ Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Den_glade_amatør 4921 Skrevet 10. August, 2023 Mr Black skrev, 1 time siden: tænk at gå forbi alen lange rækker af fristende bajere uden at købe nogen, det var utænkeligt for en uge siden …positivt så har jeg allerede opdaget at man spare en del penge ved det Hvis det vil virke som en ekstra motivationsfaktor for dig, kan du jo evt lægge lidt af de sparede penge til side hver dag, så du starter en lille opsparing. Det behøver ikke svare præcist til det, du ellers ville have brugt på bajere, men der kan godt være en tilfredsstillelse i at skabe sig en økonomisk mulighed til noget dejligt. Fx et besøg hos en GP. God vind fremover, opsparing eller ej. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Jonze 346 Skrevet 10. August, 2023 sneræven skrev, for 5 timer siden: Jeg er også een af de underlige ... Jeg synes ikke alkohol smager ad helvede til, men jeg drikker meget lidt ... Jeg kan vældig godt li' et par glas vin eller en specialøl til maden, hvis jeg spiser sammen med andre. Men drikker jeg mere end et par genstande, bliver jeg døsig - nogle gange endda meget træt. Og det gider jeg ikke, jeg slås i forvejen med træthed. Af samme grund drikker jeg aldrig, når jeg er alene. Derfor mystificerer det mig, at mange kan blive så afhængige af alkohol. Men omvendt, så har jeg flere gode bekendte, der drikker mere end godt er ... Og de tror, at det handler om 'karakterstyrke' når jeg siger nej tak til den tredje øl ... Jeg undrer mig en del over det, jeg véd ikke om det er noget socialt eller noget genetisk der gør at nogle drikker for meget .. Det var bare en 'sidebemærkning' ... Held og lykke med stoppet @Mr Black også herfra ... Det lyder jo så mærkeligt i Danmark, men til dagligt lever jeg uden alkohol. Jeg kan lave den der dameting med en mindre glas kold hvidvin og ellers så kan jeg finde på at hælde lidt vin middagsretten eller lidt rom eller vodka i sodavanden. Men det er absolut ikke noget der sker hver måned. Da jeg var ung blev jeg flere gange presset til at drikke øl, og fik det skidtmads et sted mellem øl nr 2 og 3. Op til det punkt havde jeg bare en grim smag i munden. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Mr Black 484 Skrevet 10. August, 2023 (edited) Det er rigtig nok at frisk luft hjælper og hunden nyder det også vi går tur i hele omegnen Måske er jeg heldig at de abstinenser går væk hurtigt, altså jeg har ikke drukket så længe at min krop har taget skade og jeg er i fin form og sidst jeg var til lægetjek i forbindelse med job så mine tal fine ud, jeg kan huske jeg var nervøs for om lægen skulle opdage at jeg var sådan lettere påvirket men det gjorde hun nu ikke, hun sagde ikke noget i hvert fald ? Men stadig enorm lyst til alkohol og nu også krydret med hovedpine så spændt på hvor længe det bliver ved ? Redigeret 10. August, 2023 af Mr Black Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Liv 14438 Skrevet 10. August, 2023 Mr Black skrev, 1 time siden: Men stadig enorm lyst til alkohol og nu også krydret med hovedpine så spændt på hvor længe det bliver ved ? Hæng i, vi hepper alle på dig! Og der er altid mindst en der er vågen 2 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bananas 17686 Skrevet 13. August, 2023 Mr Black skrev, den 10.8.2023 at 21:27: Det er rigtig nok at frisk luft hjælper og hunden nyder det også vi går tur i hele omegnen Måske er jeg heldig at de abstinenser går væk hurtigt, altså jeg har ikke drukket så længe at min krop har taget skade og jeg er i fin form og sidst jeg var til lægetjek i forbindelse med job så mine tal fine ud, jeg kan huske jeg var nervøs for om lægen skulle opdage at jeg var sådan lettere påvirket men det gjorde hun nu ikke, hun sagde ikke noget i hvert fald ? Men stadig enorm lyst til alkohol og nu også krydret med hovedpine så spændt på hvor længe det bliver ved ? Nu er det søndag aften. Hvordan går det Blackie? 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Mr Black 484 Skrevet 13. August, 2023 (edited) Bananas skrev, for 4 timer siden: Nu er det søndag aften. Hvordan går det Blackie? Det går fint og jeg kom igennem weekenden uden alkohol selvom lysten var stor, i går havde jeg mine unger på besøg og vi fik lækker mad og de var lamslåede over at Far pludselig var røget på vandvognen ..og jeg kunne jo så fortælle dem at jeg har besluttet at lægge det på hylden, det virkede det som om de blev glade for at høre.. Hvad med dig har du kunnet holde dig fra whiskyen ? Redigeret 13. August, 2023 af Mr Black 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bananas 17686 Skrevet 14. August, 2023 Mr Black skrev, for 10 timer siden: Det går fint og jeg kom igennem weekenden uden alkohol selvom lysten var stor, i går havde jeg mine unger på besøg og vi fik lækker mad og de var lamslåede over at Far pludselig var røget på vandvognen ..og jeg kunne jo så fortælle dem at jeg har besluttet at lægge det på hylden, det virkede det som om de blev glade for at høre.. Hvad med dig har du kunnet holde dig fra whiskyen ? Det glæder mig. Ja, jeg keder mig stadig indimellem, men det går. Whisky har noget med at gerne fungere som belønnning for et eller andet man synes man skal belønnes for. Jeg arbejdede hårdt i weekenden, og var sanderlig fortjent af en belønning, men fik ikke nogen. I Sverige har vi en talemåde: "Summan av lasterna är konstant". Dvs bruget af spiritus + tobak + kvinder + madfråseri + nogen eventuel anden afhængighed = en konstant sum. Trækker man noget fra, øges altså noget andet. I mit tilfælde ligger kvinder lige til højrebenet men til dags dato er det mest blevet kvinder på TV som spiller VM i fodbold. En temmelig god erstatning, men VM er snart slut, så då må jeg altså finde på nogen anden måde at bruge kvinder i min ligning. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
HansenDanmark 323 Skrevet 26. August, 2023 @Mr Black Jeg har med interesse læst tråden og ville blot høre hvordan det går med dit projekt Jeg er selv slem til at drikke for meget. Det er mest når jeg er alene og jeg tænker en stor del er kedsomhed Jeg bruger f.eks en del tid i hjemmeværnet og her har jeg ikke brug for alkohol ej heller under indsættelser henover en hel weekend. Jeg tænker ikke på alkohol overhovedet. Jeg har også holdt hvid januar uden alkohol men desværre med det samme jeg er selv en weekend går det galt for mig. Jeg prøver derfor at indvolvere mig i alt muligt i weekenden Men som sagt ville også blot spørge ind til hvordan det gik 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Mr Black 484 Skrevet 27. August, 2023 (edited) Det går fint, i dag har jeg ikke drukket alkohol i 3 uger. Min erfaring er at det vigtigste for at stoppe med noget er at man først og fremmest virkelig gerne VIL stoppe og man laver den aftale med sig selv at nu er det nu og at man tager fat i nakken på sig selv når trangen er slem og af ting der hjælper mig i hvert fald er at tvinge sig selv til at tænke på noget andet, hvis man har nogle hobbyer eller fritidsinteresser så dyrk dem for fuld skrue, brug tid med familie og venner i sammenhænge uden alkohol og frisk luft og motion kæmpe hjælp og undgå at bringe sig selv i situationer hvor ens selvkontrol risikere at svigte.. Men nu er jeg jo på ingen måde ekspert i alkoholafvænning, blot de ting der har hjulpet mig og der findes jo masser af hjælp at hente derude.. Og så vil jeg lige nævne at det faktisk var en stor hjælp med den respons jeg fik på den tråd her, det hjalp mig en del især i den første uges tid hvor det var absolut sværest, mange tak skal i have for det Redigeret 27. August, 2023 af Mr Black 6 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bananas 17686 Skrevet 27. August, 2023 Mr Black skrev, for 10 minutter siden: Det går fint, i dag har jeg ikke drukket alkohol i 3 uger. Godt gået. En uge, så tre uger - og pludseligt er der gået et år. Det eneste kedelige med det, er at man er blevet et år ældre. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9741 Skrevet 27. August, 2023 Hvis du vil kunne vænne dig til konsekvent ikke at røre alkohol, hvis du er i besiddelse af nogen som helst mulighed for at kunne betale selv. Og du har gode venner, som kan og vil lægge ud for dit alkoholforbrug, i sammenhænge hvor alkohol kan høre sig til. Som du så efterfølgende overfører pengene til, når du er hjemme igen i god behold. Så kan jeg anbefale den måde som jeg selv har valgt at håndtere det på, at jeg ikke altid selv kan stoppe i tide. Jeg lader kort og penge blive hjemme, og så lægger venner ud for mig. Typisk er problemet at jeg ikke vil hjem mens tid er. Jeg har været tilbøjelig til at forsætte en druktur på egen hånd, når jeg kunne betale for mit forbrug selv. Den mulighed har jeg ikke med den aftale jeg har med vennerne, og derfor er jeg nødt til at tage hjem når de vil hjem. Jeg har så bare mit månedskort til metro/offentlig trafik, og har derfor mulighed for at komme hjem i god behold uden at have penge på lommen. Derfor har jeg ikke mobile pay, for havde jeg det ville jeg have den mulighed for at kunne drikke videre når vennerne er taget hjem. For mig har det være en kæmpe succes i nu 6 år, efter at jeg har haft problemet i 30 år uden at jeg i alt den tid har gjort hvad jeg burde have gjort langt tidligere. Men da jeg altid ikke har drukket mere end folk flest, og sagtens har kunnet lade vær med at drikke i ugevis, fik det lov til at gå galt for mig gang på gang. Indtil for 6 år siden, og jeg er så glad for at jeg kan nyde rødvin og en cognac til kaffen, og lidt til uden at det går som det gik for mig tidligere. Venlig hilsen Rejsenetværk 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
nøddehaven 374 Skrevet 28. August, 2023 Har ikke drukket i snart 4 måneder. Drak noget også for meget, inkl. hukommelsestab. Er glad nok for de sparede penge og de fraværende tømmermænd. Men det er naturlig lidt en tom fornemmelse at gå ædru gennem tilværelsen. 5 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Mr Black 484 Skrevet 7. September, 2023 (edited) Okaey, jeg tester lige min selvkontrol med et par elefanter…man skal jo heller ikke gå hen og blive fanatisk og frelst, det er ulideligt at være i nærheden af !..Så må jeg bare dø ung og smuk God weekend derude ! Redigeret 7. September, 2023 af Mr Black Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Liv 14438 Skrevet 7. September, 2023 Mr Black skrev, for 1 time siden: Okaey, jeg tester lige min selvkontrol med et par elefanter…man skal jo heller ikke gå hen og blive fanatisk og frelst, det er ulideligt at være i nærheden af !..Så må jeg bare dø ung og smuk God weekend derude ! Er du sikker på, at det er en god idé? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Mr Black 484 Skrevet 7. September, 2023 Liv skrev, for 32 minutter siden: Er du sikker på, at det er en god idé? Du har nok ret, men jeg fik kun 3 og jeg har ikke flere så sådan er det …så må jeg dampe lidt og drikke noget Topform 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg