Rejsenetværk 9595 Skrevet 25. December, 2013 (edited) Forfærdelig artikel om arbejdsløshed - gid en selv aldrig nogensinde havner i det hul Ledighed er et monster, der ødelægger dit liv Ny undersøgelse: Hver 9. der har gået ledig beskriver oplevelsen som så forfærdelig, at de sværger aldrig at stå i arbejdsløshedskøen igen http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article2179165.ece Sidder og tænker på om nogen af jer formentligt mange herinde med lederansvar, mon som en del af udvælgelsesprocessen et langt stykke fravælger ansøgere des længere de allerede har gået ledige. Kunne I motiveres af denne tråd til at prøve at vende jeres prioriterede rækkefølge til jobsamtaler på hovedet, og invitere til samtale bagfra i listen i stedet for forfra? Ikke forpligtende på den måde at så får andre jobbet end den det alligevel sandsynligvis ville ende med, men måske blot sådan at I brugte lidt mere tid og lidt flere ressourcer på at lade en mere eller lidt flere komme i betragtning end I ellers havde set jer villige til? Nu ved jeg godt at en ansættelses proces ikke er socialt gadearbejde, men måske overser man under en lavkonjuktur nogle guldkorn i havet af ledige fordi man har en tendens til at plukke de lavest hængende frugter først? Det er vel sådan at det oftest er nemmere at få et nyt arbejde hvis man søger mens man samtidig stadig har et et arbejde - det udgør tilsyneladende og nok med rette ofte en kvalitet i sig selv. Men kan man også godt nogen gange vende den på hovedet og som leder tænke - får jeg måske en mere loyal og taknemmelig medarbejder hvis jeg vælger en der er abejdsløs, fremfor den der ved at søge nye udfordringer viser at han/hun er villig til at forlade den taburet vedkommende allerede sidder på? Venlig hilsen Rejsenetværk Redigeret 25. December, 2013 af Rejsenetværk Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Borende X 25042 Skrevet 25. December, 2013 (edited) Kunne I motiveres af denne tråd til at prøve at vende jeres prioriterede rækkefølge til jobsamtaler på hovedet, og invitere til samtale bagfra i listen i stedet for forfra? Ikke forpligtende på den måde at så får andre jobbet end den det alligevel sandsynligvis ville ende med, men måske blot sådan at I brugte lidt mere tid og lidt flere ressourcer på at lade en mere eller lidt flere komme i betragtning end I ellers havde set jer villige til? Det er ikke helt uproblematisk heller. Nu har jeg ikke noget ledelsesansvar som sådan, men jeg kunne vanskeligt forestille mig, at nogen i et moderne, effektivt firma brugte tid på noget, som de havde på fornemmelsen alligevel ville ende blindt. Vender vi medaljen om, er der også en anden side: Det er i forvejen utroligt frustrerende for en arbejdsløs at komme til samtale gang på gang og falde igennem. Jeg kender forholdet fra een i min omgangskreds. Hvis gentagne indkaldelser til jobsamtaler derudover drejer sig om en bestemt branche med et begrænset antal stillinger, giver det en udpræget fornemmelse af "lige ved og næsten", hvilket også i løbet af nogen tid skaber en følelse af utilstækkelighed og magtesløshed. Jeg er derfor bange for, at det er en "narresut", du foreslår. Indføres jobsamtaler på større eller mindre skrømt, vil de blot sløre den arbejdsløses orienteringssans (yderligere) i forhold til, hvilke muligheder, der er reelle. Redigeret 25. December, 2013 af Borende X 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9595 Skrevet 25. December, 2013 Rigtig gode pointer Borende X Man skal selvfølgelig ikke i den bedste mening gøre ondt værre, men hvad et værst som langtidsarbejdsløs? At komme til flere samtaler der giver flere afslag, eller slet ikke at komme til samtale. 1 mere samtale udgør vel så længe at den ikke foregår på et fuldstændig meningsløst grundlag, vel på et eller andet plan en mulighed mere for begge parter - eller vil det altid være som du Borende X antager? Venlig hilsen Rejsenetværk Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg