Den_glade_amatør 4641 Skrevet 24. April, 2023 Der skrives fra tid til anden om, at især Facebook (men også andre) er slemme til at indsamle data om sine brugere med henblik på at bruge og videresælge denne dataviden. Hvordan ser det egentlig ud rent datamæssigt, hvis man her fra EG trykker på et link til Facebook, fx når andre har indsat et link i en kommentar? Hvilke data “følger så med” over til Facebook? Jeg antager, at sporet som minimum vil vise Facebook, at brugeren kom fra eroguide.dk, men hænger fx brugerdata også med, hvis man var logget ind som EG-bruger, inden man klikkede på linket til Facebook? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest next Skrevet 24. April, 2023 Se det den anden vej rundt, er du logget ind på Facebook og har givet facebook adgang til dine cookies etc, så ved facebook du er på EG. Eg behøver ikke give facebook nogen former for data, facebook høster dem selv. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest ZipZap Skrevet 24. April, 2023 Mit råd er altid at købe en billig smartphone og for eksempel et Lyca sim kort hos din lokale grønthandler samt lidt ekstra taletid og data. Så kan du helt roligt bruge telefonen til denne hobby uden at hverken kone/kæreste, virksomheder eller myndigheder kan snage i dit privatliv. At prøve at holde disse ting adskilt på én telefon er næsten for stressende og det er nemt at overse noget. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
rupsaz 208 Skrevet 24. April, 2023 Jeg tror også det er vigtigt at man lige spørger sig selv hvad det er som man er bange for. Hvis man er bange for at ens data bliver misbrugt, solgt og at man derfor får diverse annoncer, reklamer, kampagner og andre nudging tricks mod sig. Så skal man naturligvis være opmærksom på Facebook, tiktok og andre tjenester, som også samler data ind fra 3. aktører. Men hvis man (på EG) er bange for at de kan/vil spore ens handlinger og adfærd tilbage til os som enkeltpersoner (det være sig om man hedder Lars, Jens eller Torben), så er der (i min optik) meget lidt at være nervøs for. Virksomhederne sælger data (i kæmpe mængder) for at kunne tilpasse og målrette annoncer. At man kan bruge det til at overvåge folk og afpresse dem osv. er ikke noget, som jeg har hørt om på enkeltpersoner. I hvert fald hvis man ellers er et normalt menneske, som ikke til daglig står for rigets sikkerhed og overlevelse. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
yrghh 1593 Skrevet 24. April, 2023 (edited) next skrev, for 3 timer siden: Se det den anden vej rundt, er du logget ind på Facebook og har givet facebook adgang til dine cookies etc, så ved facebook du er på EG. Eg behøver ikke give facebook nogen former for data, facebook høster dem selv. Det er ikke korrekt. Har man givet facebook adgang til cookies, har facebook adgang til deres egne cookies fra eget site. Ikke til andres. HVIS EG brugte facebook tracking, ville tracking fra EG blive gemt hos Facebook, men det vil ikke være noget andre ville have adgang til, da den data ikke må deles. Facebook selv ville kun kunne bruge anonymiseret trafikdata til statistik - uden kobling til profiler. Sådan har det ikke altid været, men sådan er det nu. Det samme gælder for Google og Microsoft osv. (og skulle nogen mene, at de sikkert gør det alligevel, så skal man tænke på at konsekvensen er retsager fra EU og USA og sandsynligvis en total nedlukning, så det tør de ikke rode sig ud i - igen) Men klikker du på et link fra EG til Facebook, kan Facebook i mange (ikke alle) tilfælde se referrer - altså hvilken side klikket kom fra. Igen uden kobling til brugerdata. Der er stor forskel på statistik og tracking. Et hurtigt check viser, at EG ikke har nogen tracking scripts installeret, udover cloudflareinsights, som benyttes til at sørge for at serveren altid har nok båndbredde i forhold til antallet af brugere. Redigeret 24. April, 2023 af yrghh 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
yrghh 1593 Skrevet 24. April, 2023 Den_glade_amatør skrev, for 3 timer siden: Jeg antager, at sporet som minimum vil vise Facebook, at brugeren kom fra eroguide.dk, men hænger fx brugerdata også med, hvis man var logget ind som EG-bruger, inden man klikkede på linket til Facebook? Nej.. den slags data kommer ikke med. Typisk er det data som: referrer url, IP adresse og den data man kan ekstrapolere derfra, tidspunkt, dato, info om din browser og enhed, skærmstørrelse og den slags. Den data kommer til at ligge sammen med trilliarder af andre linjer data fra facebooks knap 3 milliarder brugere og er ikke noget, der kan benyttes, medmindre du har givet en rigtig god grund til at der skal kigges specifikt på dig. (f.eks. hvilke sider har du besøgt og hvor har du befundet dig på et tidspunkt hvor der er sket en voldsom hændelse, som du er under mistanke for at have været involveret i) 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
TheLion 724 Skrevet 24. April, 2023 (edited) Den_glade_amatør skrev, for 3 timer siden: (…) Hvordan ser det egentlig ud rent datamæssigt, hvis man her fra EG trykker på et link til Facebook, fx når andre har indsat et link i en kommentar? Hvilke data “følger så med” over til Facebook? (…) Interessant debat. Jeg tror, at @yrghh har en pointe her. At det nok ikke er det, man skal bekymre sig mest om (uden at være ekspert på området). ZipZap skrev, for 3 timer siden: Mit råd er altid at købe en billig smartphone og for eksempel et Lyca sim kort hos din lokale grønthandler samt lidt ekstra taletid og data. Så kan du helt roligt bruge telefonen til denne hobby uden at hverken kone/kæreste, virksomheder eller myndigheder kan snage i dit privatliv. (…) Ja, nu er det altid et godt spørgsmål, hvem der kan snage, men jeg tror til gengæld, at der er en rigtig god pointe her Redigeret 24. April, 2023 af TheLion 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest andrew1000 Skrevet 27. April, 2023 Når du besøger EG, så kan tredjeparter kun lytte med, hvis EG kalder dem via scripts. Du kan se, hvem der bliver kaldet ved at besøge EG med Chrome Dev Tools åben og trykke på fanen "Network" inden du trykker enter på dit tastatur. Her vil du se, at Facebook ikke bliver kaldt, så Facebook kan ikke lytte med. Hvis du inde på EG som trykker på et FB link, så sender din browser en såkaldt HTTP Referer til Facebook, så de kan se præcis hvilken side på EG, du kommer fra. Tænk over det, hvis du er logget ind. FB kan berige din profil med, at du kommer fra prostitutionssite! Så bare lad være med at klikke på et eksternt link herinde. Løsningen er jo kun at åbne EG i Incognito-mode og aldrig logge ind på Facebook i samme Incognito session. Ønsker man at se et Facebook-link fra EG, skal man kopiere det og åbne et almindeligt browser vindue, der ikke er i Incognito-mode og åbne det der. Så kommer der ingen HTTP Referer. *Jeg fandt ingen Facebook kald i fanen Network Chrome Dev Tools, men EG bruger Google Analytics. Her sendes al vores data til Google. EG har ingen cookie-prompt/samtykkeerklæring, som ellers er lovpligtigt og fravær heraf kan straffes med op til 8% af omsætningen. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at påpege dette overfor EG, da brugernes data på dette forum ikke må flyde u-samtykket til Google Analytics. Igen er løsningen at installere ad-blocker, besøge EG i Incognito og ikke logge ind nogetsteds i Incogonito. Yderelige info: https://decareto.com/en/verifying-the-facebook-pixel-in-three-easy-steps/ https://www.datatilsynet.dk/afgoerelser/afgoerelser/2020/feb/dmis-behandling-af-personoplysninger-om-hjemmesidebesoegende Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest andrew1000 Skrevet 27. April, 2023 (edited) @yrghh du skriver meget præcist, men overså at Google Analytics bliver kaldt. Mon ikke vi to kender hinanden i virkeligheden med det niveau af viden? Det kan vi jo tænke over, som vi møder folk i de næste uger. Kunne det være ham, der også har en dyr hobby? Redigeret 27. April, 2023 af andrew1000 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Den_glade_amatør 4641 Skrevet 27. April, 2023 andrew1000 skrev, for 24 minutter siden: Hvis du inde på EG som trykker på et FB link, så sender din browser en såkaldt HTTP Referer til Facebook, så de kan se præcis hvilken side på EG, du kommer fra. Tænk over det, hvis du er logget ind. FB kan berige din profil med, at du kommer fra prostitutionssite! Så bare lad være med at klikke på et eksternt link herinde. Løsningen er jo kun at åbne EG i Incognito-mode og aldrig logge ind på Facebook i samme Incognito session. Mange tak for et kompetent og velformuleret svar samt angivelse af en god løsning. Også tak til @yrghh for brugbar og forståelig info. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
yrghh 1593 Skrevet 27. April, 2023 andrew1000 skrev, 1 time siden: @yrghh du skriver meget præcist, men overså at Google Analytics bliver kaldt. Mon ikke vi to kender hinanden i virkeligheden med det niveau af viden? Det kan vi jo tænke over, som vi møder folk i de næste uger. Kunne det være ham, der også har en dyr hobby? Hahaha.. ja, vi er tydeligvis i samme branche, så det ville da ikke undre mig, hvis du var en af mine LinkedIn connections. Måske er vi endda blevet bollet i røven af samme chef! Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
SweetKisses 2320 Skrevet 27. April, 2023 Jeg ææælsker når I snakker nørde-sprog!! 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
AB455 3114 Skrevet 27. April, 2023 SweetKisses skrev, for 26 minutter siden: Jeg ææælsker når I snakker nørde-sprog!! Hentyder du til deres snak om "Google Analytics" eller "bollet i røven" Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
SweetKisses 2320 Skrevet 27. April, 2023 AB455 skrev, for 6 minutter siden: Hentyder du til deres snak om "Google Analytics" eller "bollet i røven" Det var faktisk alle de der kloge ord, der blev kastet rundt med - men jeg bliver også altid lidt blød i knæene og får røde kinder når der bliver snakket om at blive bollet i røven... 1 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg