Hop til indhold

Den evige debat om handlede piger

Featured Replies

Skrevet

Der vil naturligvis altid være en debat om handlede piger, og det er ikke fordi Jeg vil blande mig i den, men faldt lidt tilfældigt over denne artikel, som måske er værd at læse, hvis man er bekymret for de afrikanske piger i Danmark.

https://videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-saelger-afrikanske-kvinder-sex-pa-de-danske-gader

Som skrevet er det ikke for at blande mig, men har set andre debattere emnet herinde og information er jo... well... information.

Skrevet

Tak for linket, @hrolandj. Fint, som artiklen beskriver, hvordan vi i den vestlige verden har voldsomt svært ved at forstå vilkårene, som kommer med ekstrem fattigdom. Og kampen for at komme ud af den.

Et citat fra artiklen (men læs den i sin helhed):

»Det mest centrale for kvinderne er ikke, om det ender med et giftermål eller med prostitution. Det mest centrale er, at de finder en måde at kunne sende penge tilbage til familien. På den måde kender jeg til kvinder, der kommer fra præcis den samme baggrund, men hvor den ene er gift og bor i Fredericia, mens den anden arbejder på bordel i Valby. De har begge to i en vis forstand opnået deres mål, selvom ingen af delene er rosenrøde, og det forstår vi europæere ikke,« siger Christian Groes-Green.

Skrevet
hrolandj skrev, for 47 minutter siden:

Der vil naturligvis altid være en debat om handlede piger, og det er ikke fordi Jeg vil blande mig i den, men faldt lidt tilfældigt over denne artikel, som måske er værd at læse, hvis man er bekymret for de afrikanske piger i Danmark.

https://videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-saelger-afrikanske-kvinder-sex-pa-de-danske-gader

Som skrevet er det ikke for at blande mig, men har set andre debattere emnet herinde og information er jo... well... information.

fra 2014 - come on

Skrevet
mrfisher skrev, for 3 minutter siden:

fra 2014 - come on

Intet har ændret sig. Det er jo ikke en nyhedsartikel. 

Skrevet
tvr skrev, for 1 minut siden:

Intet har ændret sig. Det er jo ikke en nyhedsartikel. 

du kan ikke opdrive en mørk gadeprostitueret i Kbh - så jo

Skrevet
Den_glade_amatør skrev, for 18 minutter siden:

Tak for linket, @hrolandj. Fint, som artiklen beskriver, hvordan vi i den vestlige verden har voldsomt svært ved at forstå vilkårene, som kommer med ekstrem fattigdom. Og kampen for at komme ud af den.

Et citat fra artiklen (men læs den i sin helhed):

»Det mest centrale for kvinderne er ikke, om det ender med et giftermål eller med prostitution. Det mest centrale er, at de finder en måde at kunne sende penge tilbage til familien. På den måde kender jeg til kvinder, der kommer fra præcis den samme baggrund, men hvor den ene er gift og bor i Fredericia, mens den anden arbejder på bordel i Valby. De har begge to i en vis forstand opnået deres mål, selvom ingen af delene er rosenrøde, og det forstår vi europæere ikke,« siger Christian Groes-Green.

Men at sammenligne at være gift -med at arbejde på et bordel -og det ikke er forskel -bare de kan sende penge hjem... Den holder ikke! Hvis de arbejder på bordel ret længe/sælger sig selv -bliver de jo ødelagt mentalt/følelsesmæssigt og måske også fysisk. Selv om ægteskab ikke altid er så rosenrødt -så er det da trodsalt ikke den samme risiko;-)

Og selv om det ikke er så morderne længere -Er kvinders drøm forsat, at stifte familie og blive gift med en god mand -specielt dem der kommer fra fattigdom... 

Men det er da meget vi europæere ikke forstår -bla. fordi vi har så travlt, at vi slet ikke opdager "det er nogen der ikke tænker som os" 

Skrevet
mrfisher skrev, for 52 minutter siden:

fra 2014 - come on

Tror du, at deres holdninger har ændret sig fundamentalt siden? Jeg tvivler...

Møffe skrev, for 19 minutter siden:

Men at sammenligne at være gift -med at arbejde på et bordel -og det ikke er forskel -bare de kan sende penge hjem... Den holder ikke! Hvis de arbejder på bordel ret længe/sælger sig selv -bliver de jo ødelagt mentalt/følelsesmæssigt og måske også fysisk. Selv om ægteskab ikke altid er så rosenrødt -så er det da trodsalt ikke den samme risiko;-)

Og selv om det ikke er så morderne længere -Er kvinders drøm forsat, at stifte familie og blive gift med en god mand -specielt dem der kommer fra fattigdom... 

Men det er da meget vi europæere ikke forstår -bla. fordi vi har så travlt, at vi slet ikke opdager "det er nogen der ikke tænker som os" 

Jeg fandt en artikel om et emne, som Jeg ved bliver diskuteret herinde og delte den således, at I, der diskuterer det, har mere information at arbejde.

Skrevet
Møffe skrev, for 2 timer siden:

Men at sammenligne at være gift -med at arbejde på et bordel -og det ikke er forskel -bare de kan sende penge hjem... Den holder ikke!

Selvfølgelig er der forskel. Artiklen (og velsagtens også det bagvedliggende studie) påpeger bare, at i begge tilfælde kan pigen opnå at komme væk fra fattigdom og få mulighed for at sende penge hjem.

At alting foregår på disse positivt vinklede præmisser, skal vi nok ikke regne med. Der forekommer desværre også grov udnyttelse af pigerne, hvilket fx podcasten “Det brændte bordel” fortæller om. Så ligesom i så mange andre sammenhænge giver det mening at få nuancerne med.

Men uanset hvad, så er det jo en fordel at have et sagligt grundlag at gå ud fra, i stedet for at vi alle sammen bare gætter og tror. Derfor er det da fint, at @hrolandj deler den artikel, han har fundet om emnet, også selvom den har nogle år på bagen. Den bidrager til det samlede, komplekse billede af sexarbejderbranchen og dens aktører, også selvom den ikke er repræsentativ for alle.

Skrevet
mrfisher skrev, for 3 timer siden:

du kan ikke opdrive en mørk gadeprostitueret i Kbh - så jo

Nu er hovedpointen i artiklen jo ikke om du kan finde mørke gadeprostituerede eller ej, men om misforholdet i hvordan mange piger fra Afrika ser på deres egen situation og og hvordan danskerne ser på den. Den har jo ikke ændret sig. 

Skrevet
tvr skrev, 1 time siden:

Nu er hovedpointen i artiklen jo ikke om du kan finde mørke gadeprostituerede eller ej, men om misforholdet i hvordan mange piger fra Afrika ser på deres egen situation og og hvordan danskerne ser på den. Den har jo ikke ændret sig. 

det er lige præcis hvad artiklen handler om - tjek overskriften... om ikke andet

Skrevet
Den_glade_amatør skrev, for 2 timer siden:

Selvfølgelig er der forskel. Artiklen (og velsagtens også det bagvedliggende studie) påpeger bare, at i begge tilfælde kan pigen opnå at komme væk fra fattigdom og få mulighed for at sende penge hjem.

At alting foregår på disse positivt vinklede præmisser, skal vi nok ikke regne med. Der forekommer desværre også grov udnyttelse af pigerne, hvilket fx podcasten “Det brændte bordel” fortæller om. Så ligesom i så mange andre sammenhænge giver det mening at få nuancerne med.

Men uanset hvad, så er det jo en fordel at have et sagligt grundlag at gå ud fra, i stedet for at vi alle sammen bare gætter og tror. Derfor er det da fint, at @hrolandj deler den artikel, han har fundet om emnet, også selvom den har nogle år på bagen. Den bidrager til det samlede, komplekse billede af sexarbejderbranchen og dens aktører, også selvom den ikke er repræsentativ for alle.

Det at indgå ægteskab og at gifte sig og have en fast partner -er i forvejen truet i denne branche, og at skrive på den måde som vedkommende gjorde i artiklen er, da unuanceret og en hån i mod at gifte sig/være gift. At det så er en "selvfølge"  for dig og andre (gifte vs arbejde på bordel) retfærdiggøre, da ikke hans uforskammethed i at formulere sig sådan! Men det har jo ikke noget med trådstarter at gøre -og at han bidrager til dette emne i debatten ved, at dele den artikel er fint. Jeg skriver så bare min mening til det citat du skrev;-) Men i øvrigt er det tit meget ensidigt forenklet skreven i mange artikler...

Skrevet

at skrive på den måde som vedkommende gjorde i artiklen er, da unuanceret og en hån i mod at gifte sig/være gift.

Ja, i din optik. For en fattig pige fra Afrika eller Asien for den sags skyld ser det anderledes ud.

Nogen gifter sig i håbet om livslang gengældt kærlighed med den eneste ene. Andre gør det fordi det giver mulighed for et acceptabelt liv, som i de fleste tilfælde er at foretrække frem for et fortsat liv i fattigdom.

Jeg skriver så bare min mening til det citat du skrev;-)

Fair nok. Måske var det et dårligt sted at citere fra. Man kan med fordel læse hele artiklen.

Men i øvrigt er det tit meget ensidigt forenklet skreven i mange artikler...

Ja, men som oftest med den modsatte vinkel. Altså hvor fokus er på et eksempel på en pige, som er blevet udnyttet af bagmænd, og med en mere eller mindre eksplicit antagelse om, at det nok er gældende for alle udenlandske sexarbejdere.

Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.