Bror Myra 478 Skrevet 21. April, 2022 Det kan mycket väl bli så att prostitutionsmotståndarna i Sverige skjuter sig själva i foten med förslaget och att det bara blir en ren symbolhandling. För närvarande så är normalstraffet för sexköp 50 dagsböter och vid bötesstraff kan man i Sverige välja att godta ett så kallat strafföreläggande. I sådant fall blir det ingen rättegång i domstol – ett underskrivet föreläggande har samma verkan som en dom. Många (misstänkta) sexköpare väljer, trots att det finns svag bevisning om sexköpet, att skriva på föreläggandet för att slippa offentlig rättegång och därmed hantera det hela mer diskret. Om minimistraffet blir fängelse så försvinner möjligheten till strafföreläggande och då måste polisen vid tillslag mot sexköpare dokumentera det noga och samla bevis som håller för fällande dom vid en rättegång. Det tar tid och kräver resurser – i dag chansar polisen på att många av de ertappade erkänner .Av den anledningen så har poliser motsatt sig förslaget för de inser att det i själva verket kommer att leda till att färre grips och döms för sexköp. Om det ändå ska bli rättegång så kommer nog många (misstänkta) sexköpare som idag erkänner sexköpet istället neka. Det är redan så idag att i de fall där den (misstänkte) sexköparen har nekat till sexköpet, så har åklagare valt att inte åtala för det har inte funnits tillräckligt stark bevisning eller om det ändå har förts till rättegång så har tingsrätten frikänt för att bevisningen inte har hållit. Idag är det väldigt få (misstänkta) sexköpare som har nekat till brottet som har blivit dömda! 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bror Myra 478 Skrevet 22. April, 2022 Jag kan väl tillägga som ett råd till mina danska bröder härinne: Om ni inte kan hålla er tills ni kommer hem till Danmark igen och därför köpt sex i Sverige och har den maximala oturen att hamna mitt i ett polisingripande – det ni ska göra då är att aldrig erkänna något! Antagligen har polisen ingen annan bevisning än att du har kommit ut från en byggnad eller lägenhet där det förekommer att det säljs sex. Detta räcker inte för en fällande dom, utan polis och åklagare måste kunna bevisa att du har haft sex med en kvinna (eller man) och har betalat för det. Så länge inte flickan (pigen) pekar ut dig som kund så har antagligen inte polisen annan bevisning som håller i en rättegång. Det är väldigt få (misstänkta) sexköpare som har dömts mot sitt nekande. Ett annat råd är undvika "löpande-band-bordeller" bemannande med flickor från någon öststat. Det är mest mot sådana bordeller som polisen har spanat. Givetvis så ska du betala allting kontant och det gäller i synnerhet vid thaimassage med "extra". Grips du vid thaimassage (och inte grips vid bokstavligen bar gärning) så har du givetvis bara fått helt legitim massage – vid thaimassage har några sexköpare dömts för de har inte betalat kontant och det har därmed kunnat bevisats att de har gjort en ytterligare betalning efter första köpet av (enbart) massage. Jag har köpt sex i Sverige i cirka 15 år nu och har ännu inte haft någon kontakt med polisen och genom att agera omdömesgillt tänkta jag fortsätta att köpa sex även på hemmaplan och framledes även undvika polis och åklagare. Det är inte så illa i Sverige som många utländska besökare tror, men på grund av den svenska lagstiftningen sker mycket i det fördolda som det är svårt att få tillgång till som tillfällig besökare. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bananas 17752 Skrevet 22. April, 2022 Bror Myra skrev, den 21.4.2022 at 19:19: Det kan mycket väl bli så att prostitutionsmotståndarna i Sverige skjuter sig själva i foten med förslaget och att det bara blir en ren symbolhandling. För närvarande så är normalstraffet för sexköp 50 dagsböter och vid bötesstraff kan man i Sverige välja att godta ett så kallat strafföreläggande. I sådant fall blir det ingen rättegång i domstol – ett underskrivet föreläggande har samma verkan som en dom. Många (misstänkta) sexköpare väljer, trots att det finns svag bevisning om sexköpet, att skriva på föreläggandet för att slippa offentlig rättegång och därmed hantera det hela mer diskret. Om minimistraffet blir fängelse så försvinner möjligheten till strafföreläggande och då måste polisen vid tillslag mot sexköpare dokumentera det noga och samla bevis som håller för fällande dom vid en rättegång. Det tar tid och kräver resurser – i dag chansar polisen på att många av de ertappade erkänner .Av den anledningen så har poliser motsatt sig förslaget för de inser att det i själva verket kommer att leda till att färre grips och döms för sexköp. Om det ändå ska bli rättegång så kommer nog många (misstänkta) sexköpare som idag erkänner sexköpet istället neka. Det är redan så idag att i de fall där den (misstänkte) sexköparen har nekat till sexköpet, så har åklagare valt att inte åtala för det har inte funnits tillräckligt stark bevisning eller om det ändå har förts till rättegång så har tingsrätten frikänt för att bevisningen inte har hållit. Idag är det väldigt få (misstänkta) sexköpare som har nekat till brottet som har blivit dömda! Hallå Brorsan, Det senaste thaitillslaget jag läste om - kommer inte ihåg om det var i Göteborg eller Helsingborg - så påstod man att de hade samlat ihop papper från papperskorgen, kondomer etc och tagit DNA-test, för att matcha mot de misstänkta. I synnerhet dem som varit dumma nog att betala via Swish. Det förefaller inte helt trovärdigt att man har börjat med DNA-tester, men antingen har man det - eller så ljuger polisen för att skrämma folk. Vet inte riktigt vad jag ska tro? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bror Myra 478 Skrevet 22. April, 2022 Bananas skrev, for 4 minutter siden: Hallå Brorsan, Det senaste thaitillslaget jag läste om - kommer inte ihåg om det var i Göteborg eller Helsingborg - så påstod man att de hade samlat ihop papper från papperskorgen, kondomer etc och tagit DNA-test, för att matcha mot de misstänkta. I synnerhet dem som varit dumma nog att betala via Swish. Det förefaller inte helt trovärdigt att man har börjat med DNA-tester, men antingen har man det - eller så ljuger polisen för att skrämma folk. Vet inte riktigt vad jag ska tro? Jag tror att polisen mest försöker skrämmas! För närvarande är sexköp ett brott som normalt ger böter och då får inte polisen DNA-topsa en misstänkt. Möjligtvis får de framöver DNA-topsa när minimistraffet blir fängelse. Men eftersom normalpåföljden antagligen kommer bli villkorlig dom så är jag inte helt säker på var gränsen går för vad polisen får, och inte får, göra. Det kommer antagligen fortfarande vara ett brott med rätt lindrigt straff och proportionalitetsprincipen i Rättegångsbalken är under alla omständigheter giltig. Proportionalitetsprincipen anger ju att de ingripanden som polisen får vidta mot en misstänkt måste stå i proportion till hur allvarligt det påstådda brottet anses vara (och det som bestämmer hur allvarligt ett misstänkt brott anses vara bestäms av normalpåföljden enligt gällande lagtext och inte av gapiga radikalfeminister). 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bib 54 Skrevet 25. April, 2022 Er der plads til alle de Mænd i fængslerne? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg