Hop til indhold

Udlejning eller rufferi - grænsen

Featured Replies

Skrevet

Hej !

Jeg har nogle overskydende ejendomme, som jeg tænker at leje ud til glædespiger på tidsbegrænset basis. Følgende muligheder:

1) I forhold til rufferi-loven er der vel ikke noget forkert i at udleje et hus til en person fx. et år med månedlig leje 6-7.000 og så må vedkommende gøre, hvad hun vil. Er det ikke fuldt lovligt ?

2) Hvad med at leje ud til en pige fx. en måned på kontrakt til husleje fx. 6.000 for en måned incl forbrug. Er det lovligt ?

3) Men udlejning på dagsbasis til fx. 500 pr. dag - det er ulovligt, ikke ? Fordi lejen er urealistisk høj

Ved udlejning på kontrakt bliver lejeindtægten selvfølgelig indberettet til skattefar.

Hvad siger I ?

Skrevet

Boliger lejes ud på airbnb fra alt mellem 200-10.000 kr pr. dag. Så alt efter stand og standard i dine ejendomme kan jeg ikke se noget problem i at leje ud på dagsbasis, så længe at prisen ikke er urealistisk høj fordi du lukrerer på deres forretning.

Skrevet

det er renoverede landejendomme på lars tyndskids mark, men med på samme tid diskret beliggenhed og nær hovedvej/motorvej. den realistiske leje er 6-8.000, så en dagspris ville skulle være 2-300 bobs. Men jeg tror ikke, at man må korttidsudleje til glædes-piger....

Skrevet

Jeg kender desværre ikke reglerne, men fedt du vil hjælpe os. Reklamer endelig med det når du engang får det op af stå, mine veninder og jeg søger altid nye, gode steder at arbejde fra :) 

Skrevet
Din Emma skrev, for 5 minutter siden:

Jeg kender desværre ikke reglerne, men fedt du vil hjælpe os. Reklamer endelig med det når du engang får det op af stå, mine veninder og jeg søger altid nye, gode steder at arbejde fra :) 

send mig bare en PM, så får I tilbuddet, når nuværende lejere er ude. (de har selv opsagt)

Skrevet

Interessant tråd, @Gladforpir.

Om du udlejer i et år, en måned eller pr. dag er vist ligegyldigt i forhold til reglerne. Spørgsmålet er, om du på huslejen tjener en uforholdsmæssig gevinst i forhold til det normale niveau for markedslejen.

Når du tidligere har lejet dine bygninger ud, må du formodes at have en god fornemmelse for, hvad en normal lejepris vil være. Du kan jo ovenikøbet dokumentere det.

Normale markedsmekanismer vil tilsige, at kortere lejemål er dyrere for lejeren end lange lejemål. For udlejer betyder kortere lejemål sædvanligvis større tomgang, hvilket berettiger en højere pris. Hvor meget du kan stramme skruen (=sætte prisen op til) uden at komme i konflikt med rufferi-loven, vil afhænge af det konkrete skøn og er nok ret umuligt for os at vurdere.

Firkantet sagt: Jo højere dagspris, des større risiko for at falde ind under rufferi-bestemmelserne. Husk i den forbindelse, at selvom en dagspris på 1000 kr. måske ikke synes urimelig, hvis pigen kan tjene 6-8000 på en dag, så er det en høj dagspris i forhold til en månedsleje på fx 6000 kr.

Jeg ved ikke hvor du kan finde det, men måske kan du mht prisniveau finde en rettesnor i tidligere domme om rufferi og udlejning. Eller rettere, så kan du se, hvad der IKKE blev accepteret.

Skrevet

@Den_glade_amatør

Tak for fint svar - det vil jeg "boge" lidt i....

Skrevet
Gladforpir skrev, for 2 timer siden:

det er renoverede landejendomme på lars tyndskids mark, men med på samme tid diskret beliggenhed og nær hovedvej/motorvej. den realistiske leje er 6-8.000, så en dagspris ville skulle være 2-300 bobs. Men jeg tror ikke, at man må korttidsudleje til glædes-piger....

Du kan udleje værelser pr. dag/uge/måned mm. gennem Airbnb - og du må have en hvis lejeindtægt i forhold til ejendomsværdien med et grundbeløb på kr. 28.000 ish, før du skal opgive det og betale skat - (men Airbnb er også begyndt at indberette - så pas på med ikke at lave en dobbeltindberetning)  - og først over kr. 55.000 (mener jeg)/år, behøver du være momsregistreret. Hele huse eller sommerhuse/ferielejligheder kan du også udleje gennem forskellige sommerhusbureauer - og her er skattereglerne lidt anderledes.

Når man har faste lejere, man har lidt mere tillid til - kan man evt. lave lidt fikkumdik og køre noget af lejen udenom bureauerne ;-)

Skrevet
Jernsvinet skrev, for 11 minutter siden:

Du kan udleje værelser pr. dag/uge/måned mm. gennem Airbnb - og du må have en hvis lejeindtægt i forhold til ejendomsværdien med et grundbeløb på kr. 28.000 ish, før du skal opgive det og betale skat - (men Airbnb er også begyndt at indberette - så pas på med ikke at lave en dobbeltindberetning)  - og først over kr. 55.000 (mener jeg)/år, behøver du være momsregistreret. Hele huse eller sommerhuse/ferielejligheder kan du også udleje gennem forskellige sommerhusbureauer - og her er skattereglerne lidt anderledes.

Når man har faste lejere, man har lidt mere tillid til - kan man evt. lave lidt fikkumdik og køre noget af lejen udenom bureauerne ;-)

Jeg er momsregistreret på alle ejendomme, så tænker revisoren vil undre sig. Men ja - det kan godt laves lidt fikkumdik eller fikkumdick :-)

Skrevet
Gladforpir skrev, for 19 minutter siden:

Jeg er momsregistreret på alle ejendomme, så tænker revisoren vil undre sig

Hvis du er momsregistreret på alle ejendomme, er det meget nemmere - og din revisor, skal vel bare have nogle bilag, så dit regnskab kan godkendes og du kan betale behørig skat. Pigerne er som regel også selvstændig erhvervsdrivende, så de kan bare trække udgifterne til husleje fra - ofte har de problemer med at kunne gøre det, da ikke alt foregår med bilag.

Skrevet

Hej @Gladforpir

Som andre brugere har nævnt, er rufferi-bestemmelserne en anelse komplicerede og det kan være svært at give et "korrekt" svar. Hvis jeg har forstået dig korrekt, så spørger du ind til, hvordan du kan udleje dine egne ejendomme til en prostitueret uden at ifalde strafansvar efter straffelovens rufferi-bestemmelser.

Rufferi er reguleret i Straffelovens § 233 og indeholder flere situationer. Beskyttelsesinteressen i bestemmelsen er den, at den prostituerede ikke udnyttes af en bagmand eller lignende. Dette kan bruges til fortolkningen af rufferi-bestemmelserne.

Udgangspunktet er, at du godt må udleje en ejendom ud til en prostitueret, så længe det sker ud fra normale erhvervsudlejningsforhold. Med andre ord, så skal du tage den samme leje fra en prostitueret som eksempelvis fra en frisør, forudsat at lejen er rimelig og ikke kan anfægtes som ugyldig efter Aftalelovens §§ 33 og 36.

For så vidt angår fastsættelsen af lejen, så ville jeg evt. se hvad andre lignende erhvervsejendomme i området koster i leje. Du kan se erhvervslejelovens § 13, stk. 1, der indeholder de momenter, der spiller en rolle i fastsættelsen af erhvervslejen.

Det må derfor - som andre har nævnt - bero på en konkret vurdering af omstændighederne om hvad lejen bør fastsættes til. Det er dermed uden større betydning, om hvor lang tid du lejer ud. Der er umiddelbart ikke meget trykt retspraksis, der kan agere rettesnor for hvad, der er en tilladelig leje. 

To gråzoner jeg vil gøre opmærksom på er, 1) hvem udlejer du til, og 2) har din udlejning karakter af virksomhed.

Ad 1)
Du bør vise en vis form for agtpågivenhed og være rimelig sikker på, at den du udlejer til, ikke er handlet eller bliver udnyttet af en bagmand eller lignende, idet du her bl.a. ville kunne straffes for medvirken til rufferi i medfør af straffelovens § 23.

Ad 2)
Jo mere din udlejning bærer præg af at være en form for virksomhedsudøvelse (dvs. omfattende og længerevarende udlejninger kun til prostituerede) jo tættere nærmere du dig kerneområdet i rufferibestemmelsen, og derfor er det her yderst vigtigt, at du ikke "tjener" noget, der kan betegnes uforholdsmæssigt. 
Skrevet

Tak for godt svar - det er ikke så lige til - eller der er i hvert fald mulighed for at påkalde sig uheldig opmærksomhed. Især hvis man selv bor i lokalområdet.........

@Sutteålen

Skrevet
Gladforpir skrev, for 21 timer siden:

Jeg er momsregistreret på alle ejendomme, så tænker revisoren vil undre sig. Men ja - det kan godt laves lidt fikkumdik eller fikkumdick :-)

Hvorfor spørger du så ikke din revisor eller en advokat?

Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.